ja
door jazzper74 Nov 26, 2014 om 09:30
Huishouden & energie

Electrabel

Goedemorgen,

In april heeft mijn vriendin informatie opgevraagd bij Electrabel en hebben ze dit gestuurd na ongeveer 1 maand kreeg ik bericht van Oxxio dat mijn gas/stroom was opgezegd bij hun en ik nu bij Electrabel mijn stroom zou afnemen.

Naar mijn weten hadden wij hier geen toestemming voor gegeven en heb dit toen ook meteen weer terug gedraaid door Oxxio weer mijn stroom te laten leveren.

Na 3 maanden stroom en gas te hebben gebruikt van Electrabel zat ik weer bij Oxxio en kreeg ik een eindafrekening van 462 euro.
Dit ging om de maanden mei t/m augustus waarin je bijna geen stroom of gas afneemt.

Nu heb ik ze gebeld en zeggen ze dat de meterstanden waarschijnlijk te laag zijn ingeschat waardoor ik nu moet bijbetalen en dit over 3 maanden.Omdat ik geld van Oxxio heb teruggekregen moet ik nu ineens bijbetalen aan Electrabel wordt er gezegd.

Ook zeggen ze dat ik omdat ik niet gereageerd heb op hun informatiebrief van april ik toestemming heb gegeven om de stroom en gas bij hun af te nemen mag dit allemaal zomaar ?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen

1329 5 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Nov 26, 2014 om 09:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Electrabel veroorzaakt golf klachten, klik HIER

Iemand als klant toevoegen omdat die niet reageert op een informatiebrief, dat mag natuurlijk niet. Maar ik vraag me dan wel af of uw vriendin zich niet per ongeluk heeft aangemeld en of die informatiebrief niet gewoon een brief is om u te informeren dat jullie klant zijn geworden bij Electrabel, met daarbij de bedenktijd om de overeenkomst te herroepen. U heeft het over 'naar mijn weten', dat klinkt niet erg overtuigend. Dus dat zult u echt na moeten gaan.

Die rekening is belachelijk hoog. Maar zoals u in mijn link ziet, is dat Electrabel een raar bedrijf. U moet in ieder geval goed in de gaten houden of u niet zowel aan Oxxio als Electrabel voor uw verbruik heeft betaald. Daar zou ik met beiden contact over opnemen.

In het uiterste geval wordt dit een zaak voor de Geschillencommissie Energie.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 26, 2014 om 09:53
2189 Antwoorden / 14 Vragen

In de rekening moeten zowel de begin als eind stand staan!

En dan zelf narekenen en niets meer betalen en laat hun dan maar bewijzen.

Als hun stroom en/of gas duurder was, of de vaste kosten mag je die ook verreken den tarief wegens ongeoorloofde overstap.

Vermoedelijk rekende Electrabel de 2x boete per product en daarom hoger... en dat mag niet na deze niet overstap....

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 26, 2014 om 09:55
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Was je vriendin bevoegd dit aan te vragen, en was het vrijblijvende of contract indien je niet tijdig reageerde en heb jij dit ooit gehad?

Ja, vaak een offerte en als je niet wil moet je binnen bepaalde tijd reageren....
Was dit per E mail of post want in de post gevallen, moeten zij bewijzen dat het tijdig op juiste adres is bezorgd en dat is met Post NL zeer moeilijk voor hun!

ja
door jazzper74 - Nov 26, 2014 om 10:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Bedankt voor de snelle reacties.

Er is blijkbaar een bandje opgenomen waarin mijn vriendin toestemming zou geven voor bovenstaande.
Ik heb de geluidsopname opgevraagd en wordt per mail gestuurd.
Ik heb nog niks gehad van ze maar mijn vriendin zegt dat ze daarin absoluut nergens toestemming voor gegeven heeft.

Ze is overigens bevoegd.

Wij hebben overigens nooit een brief gehad maar alleen de brief waarin we verwelkomt werden bij electrabel. Maar ik kan natuurlijk niet bewijzen dat ik deze brief (waarop ik binnen 14 dagen moest antwoorden) nooit gehad heb.

oxxioservice
door oxxioservice - Nov 26, 2014 om 13:29
62 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jazzper74,

U heeft aangegeven dat u ongewenst door Electrabel van Oxxio bent overgenomen. U heeft ook aangegeven dat Oxxio inmiddels de levering heeft hervat.

Als u een eindrekening van Electrabel heeft ontvangen dan gaat Electrabel ervan uit dat zij een rechtsgeldige overeenkomst met u hebben gehad. In het geval dat er geen rechtsgeldige overeenkomst is, dan zou de ongewenst leverancier geen verbruik in rekening brengen conform het Marktmodel Herstellen Onterechte Switches. Is hiervan geen sprake dan mag de leverancier de door hem voor u ingekochte energie bij u in rekening brengen. Ook bij de Geschillencommissie is het uitgangspunt dat u betaalt voor door u afgenomen energie.

Het is technisch gezien onmogelijk dat twee leveranciers bij de netbeheerder op dezelfde aansluitingen in dezelfde periode geregistreerd staan, dus de leveringsperioden van de verschillende leveranciers zullen elkaar opvolgen in het CAR (Centraal Aansluitregister).

Wij reageren nu puur op de inhoud van uw bericht en de reacties die u van verschillende personen heeft ontvangen, maar wij zouden graag samen met u naar deze zaak kijken. Kunt u ons klantgegevens en een korte beschrijving van uw vraag e-mailen naar deoxxiomedewerker@oxxio.nl, dan nemen wij contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Tess
Oxxio Nederland bv