dr
door driftkikker Aug 15, 2014 om 19:19
Auto & vervoer

Electrische fiets

ik overweeg een electrischefiets te kopen met een actieradius van ca. 100 km. Wie kan mij hierover adviseren, welke zou de beste zijn, hoe zit het met de accu?

27720 87 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welke fiets je ook koopt, met welke accu dan ook, als je de fiets/accu niet regelmatig gebruikt heb je aan heel veel fietsen/accu's een miskoop.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo driftkikker,

Kijk bv. eens hier.

Nog wat info: klik.

Fiets ze!

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u geen lid bent van de consumentenbond en de test niet kunt bekijken dan kunt u in de bibliotheek de tijdschriften inzien.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hebben al 4 jaar, 2 Giant fietsen met elk 2 accu's en zijn daar heel tevreden over.
Na de servicebeurten in het eerste jaar hebben ze geen fietsenmaker meer gezien.
In de winter wordt er niet mee gefietst en gaan de accu's vol opgeladen (advies fabrikant) naar de zolder voor zeker 4 maanden.
Capaciteit nu nog 70 km. Per accu in de laagste trapondersteuning.
Maar dat zegt allemaal niks, je moet er ook een heleboel geluk mee hebben.
Soms lees je zoveel ellende, en dat komt bij elk merk wel voor, dat je bang wordt om € 2000 of meer uit te geven voor zo'n fiets.
Op de site van fietsen.123 staan denk ik wel alle merken met soms ook wel reviews erbij.
Succes met het kiezen.

http://www.fietsen.123.nl/page/elektrische-fiets-merken

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

driftkikker schreef op vrijdag 15 aug 2014, 19:19: ik overweeg een electrischefiets te kopen met een actieradius van ca. 100 km. Wie kan mij hierover adviseren, welke zou de beste zijn, hoe zit het met de accu?

Hoever je komt op een accu ligt er maar helemaal aan hoe hard je zelf mee trapt.
Hoe meer energie je zelf levert, des te langer gaat de accu mee.

In praktijk: de meeste accu's komen niet verder dan 40-45 km en dan moet je zelf ook nog wel iets doen. Je kunt altijd accu's bijkopen, maar die zijn erg duur. Een accu is het duurste onderdeel van een elektrische fiets.
Giant levert fietsen waar al 2 accu's op zitten (Giant Comfort CS). Daar kom je dus verder mee dan met 1 accu. Maar voor die tweede accu betaal je natuurlijk ook meer.
Ook voor andere elektrische fietsen zijn extra accu's te koop, maar reken op een dikke meerprijs van rond de 300-600 euro voor 1 accu.

Voor een actieradius van 100 km heb je zeker 500-750 Watt/uur aan accucapaciteit nodig en dan moet je zelf de rest nog aan kracht leveren.
De motor van een elektrische fiets is 250 Watt, met een 250 Watt/uur accu kan hij dus uit zichzelf maximaal een uur rijden zonder zelf kracht zetten. Dan ben je hooguit 25 km verder.

Ik raad u aan: ga testen in een fietsenwinkel.
Er zit enorm veel verschil in de ondersteuning. Daarbij is er keuze tussen een motor in het voorwiel, achterwiel of op de trapas.
Ik heb het liefste een motor in het voorwiel. Je trapt dan zelf het achterwiel aan, dus heb je 2-wiel aandrijving. Daarbij is dat systeem het minst gevoelig voor reparaties. Maar het heeft ook nadelen, zeker op korte ritjes en als je vaak moet stoppen en optrekken.

100 km betekent een hele dikke accu of tenminste 2 accu's en in beide gevallen is dat vooral een hoge prijs voor de accu's.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 22:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rij zelf op een Sparta emotion C3 (voorwielaandrijving) met heel veel plezier. Deze fiets heeft 5 standen ondersteuning en 7 versnellingen. Rij normaal in stand 2 met versnelling stand 5 of 6 en na gem. 40 km gaat het 1e controle lampje pas uit. Met een volle accu in deze stand haal ik met gemak 80 tot 90 km (praktijkervaring) dus waar czar die 40 tot 45 km op een accu vandaan haalt ??? Belangrijk met de aanschaf is, naast de prijs, hoe de fiets aanvoelt met rijden. Dat kunt u alleen ervaren door er een proefrit mee te doen.

ve
door verwijderd - Aug 15, 2014 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerbera schreef op vrijdag 15 aug 2014, 22:54: Met een volle accu in deze stand haal ik met gemak 80 tot 90 km (praktijkervaring) dus waar czar die 40 tot 45 km op een accu vandaan haalt ???

Czar heeft er zelf 2.
Een nieuwe Bergamont met 7 Ah accu op 36 Volt en een 2-de hands Giant Comfort Lite (dus met 1 accu) met een 9 Ah accu op 24/26 Volt.
Czar wil graag flink door karren, dus de ondersteuning staat bij de Bergamont vaak op 5 van de 6 en de Giant staat altijd in de hoogste stand van 3. Beiden met voorwielaandrijving, maar totaal niet met elkaar te vergelijken. Czar wil wel minimaal 25 km/uur rijden.
Vergeet ook niet dat stadsverkeer veel meer kost dan touren en dat de accu's na verloop van tijd (zeg 250 keer opladen) aan kracht inboeten (zeg 70% hebben van wat ze eerst hadden).
Na 500 keer opladen kun je beter nieuwe accu's kopen.

Als je op stand 2 van de 5 rijdt kan ik me voorstellen dat je het rustiger aan doet en zelf de meeste energie levert, dan kom je een stuk verder. Waar de versnelling op staat maakt eigenlijk niet veel uit.

Die 40-45 km actieradius haal ik uit de ervaringen van vele anderen op vele fora.
Het gaat 'm natuurlijk om de hoeveelheid energie die je zelf levert en de capaciteit van je accu. Als je de ondersteuning uit zet kun je duizenden kilometers doorrijden, op eigen kracht.

Nog een puntje van aandacht is het gewicht. Een elektrische fiets is vaak veel zwaarder dan een normale fiets. Fietsen zonder ondersteuning is dus ook veel zwaarder dan op een normale fiets. Ook dat moet je even testen bij proefritten, want ook daar zitten grote verschillen per fiets in.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 00:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@driftkikker

Lees ook eens info over de 2 soorten trapondersteuningen die er zijn.
De trapondersteuning met trapkrachtsensor geeft meer rijcomfort.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 03:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

De voorgeschotelde tijd qua accuduur heeft met velen factoren van dien te maken en is de maximale bereikbaar in de gunstigste omstandigheden.

Naar gelang de accu leegraakt zal de prestatie ook geleidelijk verminderen. Als voorbeeld (ter vergelijking): de kapper gaat met de tondeuse te werk: ik merk het verschil tussen een bijna lege accu en een volle accu van de tondeuse; of de accu van uw elektrische tandenborstel bij opgeladen en aan het eind van de week.

Persoonlijk zou ik nog geen elektrische fiets nemen, er zijn m.i. nog teveel 'kinderziektes'

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 08:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een actieradius van 100 km is heel hoog gegrepen en natuurlijk is het gebruik afhankelijk van de hoogte van ondersteuning, maar dit is veel.
Zal iemand fietsen aanbieden met deze km, misschien een Giant met 2 accu's, maar het is net als het verbruik van veel auto's, de advertentie klinkt goed, maar de praktijk pakt lager uit.
Je kunt gaan rekenen met laagste ondersteuning, wind mee, enz enz, maar in de praktijk moet je van een gemiddelde uitgaan, laat je niet van alles wijsmaken, met 100 km zit alles mee.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 09:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

philip36 schreef op zaterdag 16 aug 2014, 00:25: Lees ook eens info over de 2 soorten trapondersteuningen die er zijn. De trapondersteuning met trapkrachtsensor geeft meer rijcomfort.

Ik kan er wel wat over zeggen, want mijn Giant heeft een trapkrachtsensor en mijn Bergamont niet.
Het is echt een wereld van verschil.

met trapkrachtsensor:
Je stelt de ondersteuning op 1 stand in.
Ga je fietsen, dan levert de motor meer vermogen naarmate je zelf harder trapt.
Het voelt dan ook heel natuurlijk aan, het is alsof je altijd een fikse wind in de rug hebt.

zonder trapkrachtsensor:
Je moet de ondersteuning tijdens het fietsen steeds zelf bijstellen.
Staat de ondersteuning bij de start hoog, dan spuit je echt weg bij het weg rijden en dat kan best gevaarlijk zijn. Je begint dus met lage of gemiddelde ondersteuning en naarmate je harder fietst stel je de ondersteuning naar boven bij. Stop je, dan moet je niet vergeten de ondersteuning weer op een lagere stand te zetten. Kortom: je moet zowel de ondersteuning als je versnelling aanpassen tijdens het rijden. Er zit overigens ook een voordeel aan: als je tijdens het fietsen zelf helemaal geen kracht zet, kan de ondersteuning toch maximaal zijn. Je kunt dus zonder kracht te zetten 25 km/u rijden, je rijdt dan puur op de motor.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga vooral zelf bij verschillende dealers een uitgebreide proefrit maken.
De fiets die de één goed vindt blijkt voor een ander niet prettig te rijden of te zitten.
De één wil voorwielaandrijving en de ander prefereert achterwielaandrijving
(heel persoonlijk: achterwiel i.v.m. de stabiliteit).
De te behalen afstand is van vele factoren afhankelijk zoals o.a. de accucapaciteit, de ingestelde ondersteuning, de gesteldheid van de weg, het geaccidenteerde terrein, de buitentemperatuur, wind mee of wind tegen en in welke mate, de goede bandenspanning.
Bij normaal gebruik in niet al te extreme omstandigheden is een actieradius tussen de 70 en 90 km meestal goed haalbaar.

Heb zelf in januari 2009 een Sparta Ion GLS gekocht.
Inmiddels 17.403 km mee gereden, gebruik nog het eerste accupakket.
De enige kosten die ik heb gehad was het vervangen van de banden en de ketting.
Voor mij dus een goede en betrouwbare fiets, hoewel anderen daar mogelijk heel anders over zullen denken.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef; Als je op stand 2 van de 5 rijdt kan ik me voorstellen dat je het rustiger aan doet en zelf de meeste energie levert, dan kom je een stuk verder. Waar de versnelling op staat maakt eigenlijk niet veel uit.
Dit maakt wel degelijk iets uit, hoe lager de versnelling staat ten opzichte van de electrische instelling des te meer moet de motor "trekken" dus moet de accu meer energie leveren. Het gaat om trapondersteuning Zelf voel ik mij bij deze standen prettig omdat ik, als zwaar hartpatiënt, weinig kracht hoef uit te oefenen bij een snelheid van gem. 20 km/u. Overigens schakeld de ondersteuning bij mij automatisch uit bij een snelheid van 25 km/u en hoger. Maar nogmaals, door testritten kom je er achter welke fiets voor jou prettig voelt.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerbera schreef op zaterdag 16 aug 2014, 12:07: czar schreef; ...Waar de versnelling op staat maakt eigenlijk niet veel uit....
Dit maakt wel degelijk iets uit, hoe lager de versnelling staat ten opzichte van de electrische instelling des te meer moet de motor "trekken" dus moet de accu meer energie leveren.

Het gaat om de hoeveelheid energie die je zelf toevoegt om vooruit te komen.
De versnelling bepaalt alleen de overbrenging van je eigen kracht.
Hoe lager de versnelling staat des te sneller moet de fietser de trappers rond draaien om dezelfde hoeveelheid energie toe te voegen aan het fietsen.

Bij een bepaalde snelheid zal alle energie die de fietser niet levert door de motor (en dus de accu) moeten worden geleverd. Of de versnelling nu hoog of laag staat maakt daarbij niet veel uit. Als je hard rijdt is het wel gemakkelijker die energie over te brengen in een hoge versnelling en rijdt je langzaam dan is het gemakkelijker dat te doen in een lage versnelling.

gerbera schreef op zaterdag 16 aug 2014, 12:07:
Overigens schakeld de ondersteuning bij mij automatisch uit bij een snelheid van 25 km/u en hoger.

Dat is wettelijk bepaald. Een elektrische fiets mag maar tot 25 km/u ondersteuning bieden.
Zo is ook bepaald dat de ondersteuning bij een snelheid hoger dan 6 km/u dient te stoppen als de fietser de trappers niet meer rond draait.
Ik haal overigens op mijn fietsen in ideale omstandigheden toch de 30 km/u wel. De ondersteuning schakelt niet echt uit, maar blijft op het punt van 25 km/u.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op zaterdag 16 aug 2014, 11:04:
De enige kosten die ik heb gehad was het vervangen van de banden en de ketting.

Bij achterwiel-aandrijving kun je helaas de achterband niet gemakkelijk zelf vervangen.
Een ander nadeel is dat je dan geen versnelling in de naaf kunt hebben, je hebt externe tandwielen (zeg maar zoals bij een race-fiets).

De Bosch midden-motor is op dit moment erg populair. Dat is ondersteuning op de trap-as. Grote voordeel is dat het gewicht op een laag punt zit, wat de stabiliteit bevordert. Grote nadeel is dat alle kracht, zowel van de fietser als van de motor, via de ketting wordt overgebracht. Je kunt dan rekenen op vaker de ketting laten vernieuwen (kun je ook moeilijk zelf doen). En de midden-motor maakt de kosten voor het frame hoger waardoor de fiets wat duurder uitvalt.

Kwa stabiliteit is voorwielaandrijving veruit het slechtste.
Helemaal als de accu hooggeplaatst is (op de bagagedrager).

Kwestie van proberen wat je prettig vind i.c.m. wat je wilt uitgeven voor de fiets.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook het "landschap" waar je in fietst is bepalend. Ga je van Bemelen richting Gasthuis heb je een stijgende helling van 10%. Fiets je "op het platte land" dan ligt het weer heel anders.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op vrijdag 15 aug 2014, 23:35:
gerbera schreef op vrijdag 15 aug 2014, 22:54: Met een volle accu in deze stand haal ik met gemak 80 tot 90 km (praktijkervaring) dus waar czar die 40 tot 45 km op een accu vandaan haalt ???

Czar heeft er zelf 2.
Een nieuwe Bergamont met 7 Ah accu op 36 Volt en een 2-de hands Giant Comfort Lite (dus met 1 accu) met een 9 Ah accu op 24/26 Volt.

Na 500 keer opladen kun je beter nieuwe accu's kopen.

Als je op stand 2 van de 5 rijdt kan ik me voorstellen dat je het rustiger aan doet en zelf de meeste energie levert, dan kom je een stuk verder. Waar de versnelling op staat maakt eigenlijk niet veel uit.

Die 40-45 km actieradius haal ik uit de ervaringen van vele anderen op vele fora.

Zoals gezegd is de capaciteit van een accu hoofdzakelijk bepalend voor de actieradius.
Quote:

ACTIERADIUS
U wilt met uw elektrische fiets ver kunnen reizen. Vanzelfsprekend is de afstand die u met uw elektrische fiets af kunt leggen afhankelijk van uw fietsaccu. In onderstaande tabellen krijg u een indicatie van de afstand die uw elektrische fiets af kan leggen met een bepaalde fietsaccu. Eerst worden de fietsaccu's van 24 volt besproken, vervolgens elke gangbare fietsbatterij van 36 Volt. Hierbij is er overal van uit gegaan dat u de betreffende elektrische fiets, waarvoor u op zoek bent naar een fietsaccu, een e-bike is met een motor van 180/250 Watt. Dit omdat in Nederland elektrische fietsen met een fietsaccu met meer dan 250 Watt niet zijn toegestaan en omdat wij merken dat men voornamelijk fietsaccu's bestelt voor de elektrische fietsen van 180/250 Watt.

De tabellen geven het aantal kilometer dat u bij gewoon gebruik kunt rijden. Met normaal gebruik wordt bedoeld dat er een correcte bandenspanning is en dat u de fietsaccu alleen gebruikt als ondersteuning. Wanneer u de fietsaccu op volle stand belast, kunnen de aantallen afwijken van onderstaande tabellen. Verder wordt er vanuit gegaan dat u, zoal reeds besproken, een elektrisch fiets heeft die is uitgerust met een motor van 180/250Watt.

Nog steeds geldt dat de hieronder opgegeven getallen slechts ruwe schattingen zijn en dat het kan verschillen per fietsaccu.

Let op: zoals u in onderstaand schema kunt zien, kunt u de 36 Volt fietsaccu met 20 AH enkel bestellen bij ANSSfietsaccu.nl. Geen enkele andere leverancier in Nederland kan deze fietsaccu's aanbieden.

24 Volt Fietsaccu's
9 AH 35 Km
11 AH 40 Km
12 AH 50 Km
13 AH 55 Km
15 AH 60 Km

36 Volt Fietsaccu's
6 AH 35 Km
9 AH 45 Km
11 AH 60 Km
13 AH 70 Km
15 AH 90 Km

Voor wat betreft het 500 keren opladen, bij de nieuwere soort LifePo4 batterij is dat veel vaker en zijn meer geschikt voor de e-Bike als de bestaande.

Quote:
LIFEPO4 BATTERIJ /ACCU: GESCHIKT VOOR UW E-BIKE
Misschien heeft u de term al eens gezien. LiFePo4. Het staat voor Lithium-IJzer-Fosfaat en is de laatste ontwikkeling op accugebied. De technologie achter deze batterij bestaat al een aantal jaren, maar bereikt nu het stadium waarin de grote voordelen ervan ingezien worden. Zo zijn er inmiddels al elektrische fietsen die standaard worden geleverd met dit type fietsaccu.

LifePo4 heeft als fietsaccu grote voordelen
Het belangrijkste voordeel van de fietsaccu type LifePo4 is dat deze veel langer meegaat dan vele andere batterijen voor elektrische fietsen. De LiFePo4 fietsaccu gaat ruim 10 jaar mee en kan ruim 2000 keer opgeladen worden. Dit betekent dat u bij een actieradius van 60 km 120.000 km met plezier op uw elektrische fiets kunt rijden, zonder dat de fietsaccu vervangen hoeft te worden. De fietsaccu op andere elektrische fietsen kan vaak maar 500 keer opgeladen worden, terwijl deze batterijen minstens net zo duur zijn.
De kans is dan ook groot dat uw elektrische fiets eerder aan vervanging toe is dan de fietsaccu van het type LiFePo4.
Verder is het gebruik van een LiFePo4-batterij als fietsaccu zeer milieuvriendelijk. Dit komt door het feit dat de fietsaccu langer meegaat en daardoor minder snel vervangen hoeft te worden. Verder worden bij productie van deze fietsaccu geen schadelijke stoffen gebruikt.

De LiFePo4 fietsaccu: dagelijks te gebruiken
omdat de batterij van het type LiFePo4 veel veiliger is dan andere accusoorten, kunt u met een veel geruster hart op uw elektrische fiets stappen. Bepaalde andere typen fietsaccu’s hebben een kans explosies wanneer de elektrische fiets of de fietsaccu beschadigt raakt. Ook wanneer de fietsaccu oververhit raakt, overladen wordt of kortsluiting maakt, heeft u met de LiFePo4 een veilige fietsaccu in handen, omdat bij veel andere fietsaccu’s dan sprake is van een explosierisico.
Of u uw elektrisch fiets nu mee neemt op vakantie naar het noorden of het zuiden, een fietsaccu met LiFePo4-cellen heeft geen last van prestatieverlies. Of het nu flink vriest (tot -20 graden Celsius) of Tropisch warm is (tot 60 graden Celsius), uw fietsaccu van het type LiFeP04 werkt altijd even goed.
Daarnaast is de fietsaccu’s van het type LiFePo4 vergelijkbaar in gewicht met de tegenwoordig gangbare Li-ion batterij op elektrische fietsen.

De batterij op uw e-bike Laden en ontladen
De LiFePo4 accu mag volledig ontladen worden. U kunt op de elektrische fiets de fietsaccu zonder problemen ‘leeg rijden’. U hoeft nooit bang te zijn dat er structurele schade aan de batterij van uw e-bike zal ontstaan door volledige ontlading. Vervolgen is de fietsaccu met LiFePo4 cellen ook weer snel op te laden, zodat u weer snel op de elektrische fiets kunt stappen.

LiFePo4: algemene informatie
De LFP-accu of lithium-ijzer-fosfaat-accu is een soort lithium-ion-accu met lithium-ijzer-fosfaat LiFe(PO4) (of LFP) als kathode.
John Goodenough leidde de onderzoeksgroep die die LifePo4 batterij ontdekte. Dit gebeurde in 1996 aan de universiteit van Texas. Deze onderzoeksgroep was op zoek naar een goed kathodemateriaal, geschikt voor oplaadbare Lithium batterijen.
Zoals reeds hierboven al vermeld, is LiFePo4 onschadelijk, en daarmee milieuvriendelijker dan de veel andere soorten accu’s. verder is de batterij opgebouwd uit onderdeel die over het algemeen in overvloede beschikbaar zijn, waardoor de accu niet duurder is dan de ‘collega-accu’ van een ander type. Verder is de accu veiliger, zoals ook al eerder besproken, omdat deze niet beschadigt bij ontlading, maar ook nooit zal exploderen bij welke beschadiging dan ook. Dit komt door de zeer goede thermische stabiliteit van de accu, maar ook door de uiterst hoge specifieke capaciteit. Deze capaciteit is 170 mA•h/g.
In het eerste stadium was men licht ontevreden over de inwendige weerstand van de batterij. Ondertussen is dit probleem volledig verholpen. Dit heeft men bereikt door de deeltjesgrootte naar beneden te brengen en door het aanbrengen van een dunne laag koolstof op de deeltjes. Tevens heeft men de accu moeten doteren met bepaalde kationen om het probleem te kunnen verhelpen. Belangrijkste reden dat LiFePo4 nu een zeer geschikte (fiets-)accu is bleek de aanwezigheid van de koolstofdeeltjes, die de geleiding verhoogde. Hierdoor kan nu gesteld worden dat LiFePo4 nu niet meer in de kinderschoenen staat, maar als volwaardig concurrent van welke accu dan ook gezien kan worden. En wanneer gekeken wordt naar de markt van accu’s voor elektrische fietsen, kan gesteld worden dat er op dit moment geen vergelijkbare concurrent van de LiFePo4 bestaat, die evenveel of meer capaciteiten heeft.

Alle "wijsheid" is hier te lezen, klik-> Fietsbatterijen

ve
door verwijderd - Aug 16, 2014 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

gompy2 schreef op zaterdag 16 aug 2014, 15:10:
Alle "wijsheid" is hier te lezen, klik-> Fietsbatterijen

Daar had je mee kunnen volstaan, hele pagina's kopiëren is een beetje zinloos.

Ik wil er nog iets aan toevoegen:
LiFePO4 is inderdaad beter dan de standaard Li-Ion batterijen.
Ik kom voornamelijk tegen dat ze ongeveer 1000x oplaadbaar zijn.

Zowel voor Li-Ion als voor LiFePO4 geldt dat 1x laden inhoudt dat je hem 1x van leeg naar vol laadt.
Laadt je hem van half vol naar vol dan telt dat als een half keer laden.
Li-Ion dien je tevens de eerste paar keer helemaal leeg te rijden en dan pas weer op te laden. Dan merk je echt dat de capaciteit die eerste paar keer juist toeneemt (heb ik zelf ook ondervonden).

Ontploffingsgevaar bestaat er inderdaad bij Li-Ion, maar alle opladers en fietsen zijn hierop beveiligd, dus laat je niet bang maken. Het geldt ook voor alle mobiele telefoons.

Ik ben zelf zeker nog op zoek naar LiFePO4 accus, desnoods zelfbouw.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2014 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet de frame-hoogte niet.

Alle techniek ten spijt, de framehoogte is net als bij een 'normale' fiets misschien wel het eerste selectie-criterium. Vergelijk je elektrische fietsen, vergelijk ze dan wel op de juiste framehoogte. Hogere fietsen zijn nu eenmaal duurder.
De ideale framehoogte is uitsluitend afhankelijk van je beenlengte.
Meet dus eerst je beenlengte op.

beenlengte meten
- neem een boek met een harde kaft
- doe je schoenen uit
- ga rechtop tegen een muur staan
- neem het boek tussen uw benen
- zet de bovenkant van het boek loodrecht op de muur
- schuif het boek tussen uw benen zover mogelijk omhoog
- teken de bovenkant van het boek op de muur af
- meet de afstand tussen de vloer en uw meetpunt op de muur (= uw beenlengte)

De ideale framehoogte is uw beenlengte x 0,66
Stel uw beenlengte is 85 cm, dan is de ideale framehoogte 85 x 0,66 = 56 cm

Kies een fiets met een framehoogte dicht bij uw ideale framehoogte.
Wijk zeker niet meer dan 2-3 cm af van uw ideale framehoogte.
Heeft u dus een een ideale framehoogte van 56 cm, neem dan liefst een fiets met een framehoogte tussen 54 en 58 cm, uiterste geval tussen 53 en 59 cm.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2014 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergeet de frame-hoogte niet (2).

Ter toevoeging van bovenstaande bericht:
Ik kies de framehoogte liefst binnen 1 cm van het ideaal, maar ook hier zitten nogal verschillen tussen fietsen door de bouw van het frame.

Heeft u relatief korte benen voor uw lengte, kies de framehoogte dan liefst wat hoger dan de ideale framehoogte. Heeft u voor uw lengte relatief lange benen, kies de framehoogte dan liefst wat lager dan de ideale framehoogte. Uiteraard binnen de gegeven marges aangegeven in bovenstaand bericht.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2014 om 10:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

goedkoper een elektrische fiets kopen

Koop in het najaar, bijvoorbeeld september of oktober.
Het wordt regenachtig en het fiets- en vakantie-seizoen is dan ten einde.
Tevens worden de nieuwe modellen voor het volgende jaar (2015) bekend en worden de oudere modellen in de uitverkoop gegooid.
Ik heb bijvoorbeeld mijn Bergamont model 2012 nieuw gekocht voor 999 euro (in 2014), terwijl diezelfde fiets in 2012 nog 1899 euro moest opbrengen. Vergeet niet dat een leverancier zijn voorraad oude modellen kwijt moet raken. Is het nieuwe model er eenmaal, dan raakt hij het oude model aan de straatstenen bijna niet meer kwijt. Desnoods worden de laatsten ver onder de inkoopprijs verkocht om magazijnruimte en pick-plaatsen vrij te maken.

ve
door verwijderd - Aug 17, 2014 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bovenstaande Tabel?

Ja, bij lichtste ondersteuning en goed opgepompte banden en windstil kun je die
KM afstanden halen bij nieuwe accu.

Mijn inmiddels enkele jaren oudere... met zachte banden en wind tegen op zwaarste ondersteuning haalde maar 1/3 van de opgave.

En na laden en voor de wind terug met lichtste stand en harde banden had ik dus nog over....

Dus zorg voor goede harde banden, niet te zware ondersteuning op langere afstanden of ga tussendoor stoppen en bij laden.

Een 100 Km fiets is dus vaak na 35 Km leeg als je hem verkeerd gebruikte...

ve
door verwijderd - Aug 17, 2014 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

tot15karakters schreef op zondag 17 aug 2014, 11:10: Bovenstaande Tabel?

Zegt ook weinig.
Zoals je weet @tot15karakters ben ik dol op rekenen :-)

In gemiddelde weersomstandigheden, op een vlakke weg en met een totaalgewicht (fietser+fiets+bepakking) van 100 kg, met goed opgepompte banden en een goed onderhouden fiets, bij 20 km/u constant, geldt ongeveer dat 25 km aan afstand rijden 300 Wh aan energie kost.
Of die energie nu wordt geleverd door de fietser of door de accu doet er niet zoveel toe.
Als de fietser de helft van de energie levert kun je dus 25 km rijden op een accucapaciteit van 150 Wh onder de genoemde omstandigheden.

Het aantal Wh kun je bepalen met de formule: Volt x Ah = Wh
Oftewel, heb je een accu van 36 volt en 10Ah, dan geldt: 36 x 10 = 350 Wh

Dat geldt alleen voor Li-Ion en LiMn en LiFePO4 accus. Die mag je namelijk vrijwel leeg rijden. Het geldt niet voor NiMH, NiCd en al helemaal niet voor lood-accu's.

Voor de rest zitten er enorm veel haken en ogen aan de oplaadtechniek, de capaciteit bij gedeeltelijk lege accus, de kwaliteit van de accus ed.
Reken erop dat een volle 36V Li-accu ongeveer 42 Volt afgeeft en een bijna lege nog maar 30 Volt. Dat merk je dus ook bij het fietsen. Naarmate de accu leger raakt kan deze minder energie (minder kracht) leveren. Mijn eigen ervaring: op een volle accu rijdt de fiets uit zichzelf 27 km/u, bij een half volle accu rijd de fiets uit zichzelf nog maar 23 km/u (dat is dan een fiets zonder trapkrachtsensor, dus zelf instellen).

ve
door verwijderd - Aug 17, 2014 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een reacties op mijn (driftkikker) vraag omtrent de aanschaf van een elctr. fiets! Fantastisch, ik wil vast iedereen bedanken voor het zenden van allerlei informatie. Sommige reacties zijn erg technisch, waardoor mijn hoofd gaat tollen. Ik ga maar eens verzamelen waar ik allemaal op moet letten, uw tips zullen mij daarbij van dienst zijn.
Mentaal ben ik nog niet helemaal toe aan een el.fiets. Mijn gewone fiets is pas gestolen en dan kom je in een soort dwangpositie. Het is de omgeving die een el.fiets adviseert (ik ben 83 jaar, zit bij een fietsclub en daar fietsen we 1x per week gemiddeld 50 km, voor de boodschappen in de buurt gebruik ik een vouwfiets).
Als ik klaar met denken en ben overgegaan tot aankoop zal ik nog een keer reageren.

vr.groet,
Driftkikker

ve
door verwijderd - Aug 17, 2014 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, als u eens per week 50 km fietst, heeft u toch helemaal geen actieradius van 100 km nodig. Bent u een normale fiets gewend, dan is eigenlijk elk type elektrische fiets prima voor 50 km. En geloof mij, als u eenmaal elektrisch heeft gefietst, dan wilt u nooit meer anders, het is bijna verslavend om altijd de wind in de rug te hebben :-)

Een Li-accu weegt een paar kilo en is in 4-6 uurtjes weer opgeladen voor de prijs van 10 cent aan stroomkosten, dus daar hoeft u het niet voor te laten. Aangezien u al veel fietst is een fiets met trapkrachtsensor aan te raden, dat fietst heel natuurlijk alsof je op een normale fiets zit. Instellen op gemiddelde ondersteuning en u fietst op uw gemak nog jaren mee met de fietsclub.

Een fiets van 36 Volt met een 10 Ah accu is wel aan te raden voor die 50 km gemiddeld, maar dat hebben bijna alle nieuwe elektrische fietsen. Fietsen van 24 Volt worden nieuw vrijwel niet meer verkocht, dat is techniek van een jaar of 5 geleden.

Hou ons op de hoogte!

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb sedert jaar 2000 een elektrische spartafiets. De accu is nog steeds in redelijke staat, ik kan er nog ca veertig km mee fietsen met maximale trapondersteuning.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op vrijdag 15 aug 2014, 22:19:
Er zit enorm veel verschil in de ondersteuning. Daarbij is er keuze tussen een motor in het voorwiel, achterwiel of op de trapas.
Ik heb het liefste een motor in het voorwiel. Je trapt dan zelf het achterwiel aan, dus heb je 2-wiel aandrijving. Daarbij is dat systeem het minst gevoelig voor reparaties.

Even een kanttekening, in los zand en grind is de voorwielaandrijving uitgesproken gevaarlijk!!
ik heb 3 kennissen met zo'n voorwielaandrijving en alle 3 zijn ze al eens heel lelijk gevallen doordat het voorwiel wegslipte!!
Een fiets hoort voor de stabiliteit achterwiel aandrijving te hebben !!

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb `n Gazelle Electr. fiets ben er heel tevreden over.
Met ook 7 versnellingen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

domantwoord schreef op maandag 18 aug 2014, 13:21:
Even een kanttekening, in los zand en grind is de voorwielaandrijving uitgesproken gevaarlijk!!

Datzelfde geldt voor sneeuw en ijs !

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

domantwoord schreef op maandag 18 aug 2014, 13:21:
Een fiets hoort voor de stabiliteit achterwiel aandrijving te hebben !!

Als je het kunt betalen is een midden-motor (op de trap-as) met de accu laag verticaal geplaatst de stabielste oplossing en je kunt nog gewoon naaf-versnelling nemen. Ik bedoel zoiets KLIK

Het kan handig zijn toch een dames-model te nemen met een lage opstap.
Een accu in het frame gebouwd is niet handig, die kun je niet (zelf) wisselen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

sinds 6 weken heb ik een KOGA E- de Luxe, met een accu 400 ah. deze e-bike is nogal aan de prijs. Maar liefst 5 ondersteuningen, aandrijving op het achterwiel, deze is inclusief accu wel zwaar, maar dat zijn ze allemaal, ik heb hier achterwiel aandrijving gekozen, met voorwiel aandrijving wordt je zo voelt dat getrokken, met achterwiel aandrijving voelt als geduwd worden. ook heb ik met ondersteunig zoals Bosch op de trapas geprobeerd, deze geven nogal een hinderlijk geluid.
in een juist gekozen ondersteuning is 80 tot 100 km actieradius geen probleem, ga je in stand 5 rijden dan is het met 40 km. gedaan. goed de ondersteuning gebruiken waar nodig, vlakke weg in de 1 of 2, zware helling in stand 4 of 5 en dan gaat het heerlijk. bij thuiskomst moet de accu weer onder spanning en dat moet altijd. ook geeft deze fiets 3 voorbladen en 10 achterbladen, 30 mogelijkheden, maar dat dat is onzin en niet nodig, 1 blad voor en 7 achter is meer dan genoeg.
Fietsen me ondersteuning is aan te bevelen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op maandag 18 aug 2014, 13:47:
domantwoord schreef op maandag 18 aug 2014, 13:21:
Een fiets hoort voor de stabiliteit achterwiel aandrijving te hebben !!

Als je het kunt betalen is een midden-motor (op de trap-as) met de accu laag verticaal geplaatst de stabielste oplossing en je kunt nog gewoon naaf-versnelling nemen. Ik bedoel zoiets KLIK

Het kan handig zijn toch een dames-model te nemen met een lage opstap.
Een accu in het frame gebouwd is niet handig, die kun je niet (zelf) wisselen.

Een z.g. middenmotor is dus ook achterwielaandrijving, de voorwielaandrijving is gevaarlijk!!
De aanschaf van een damesfiets is ook handig bij eventuele doorverkoop, een herenmodel verkoop je niet snel aan een dame en andersom dus wel, ....

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het meeste succes zal u hebben bij de volgende 3 merken en de rest kan u vergeten!
Flyer - Kolthoff - Koga myata.
Wel de creditcard meenemen want onder de 3500 euro zal u niet slagen.
Let tevens op de nieuwe motor van Bosch en de bijbehorende accu.
Succes.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

domantwoord schreef op maandag 18 aug 2014, 13:57:
Een z.g. middenmotor is dus ook achterwielaandrijving, ...

Dat bestrijd ik toch ook niet.
Bij een midden-motor zit het motorgewicht nog lager dan bij een achterwielmotor.
Als dan de accu ook nog laag geplaatst is, dan heb je de stabielste verdeling van het gewicht.

Het gewicht van de bestuurder doet er natuurlijk ook nog toe. Ben je tenger gebouwd, dan zal het allemaal wat minder invloed hebben.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

mooi al die testen en zo maar kijkt u eens bij de fabrikant qwic http://www.qwic.nl/elektrische-fietsen.html

vooral de trend is een erg goede fiets met een leuke prijs vergeleken met andere merken...

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb tot volle tevredenheid meer dan een jaar en circa 500 km op een Sundvall Sagunto elektrische fiets van 1100 euro gereden, verkrijgbaar bij van Cranenbroek, totdat hij anderhalve maand geleden gestolen werd (wacht nu op de bestelde Sundvall Cabrera, het nieuwe topmodel). Fiets met 9 (!) ondersteuningsstanden en een krachtige motor (mijn broer houdt me haast niet bij op zijn Giant Twist). Vervangende accu kost slechts 239 euro. Actieradius in stand 7 zo'n 80 km (100 km haal je waarschijnlijk met geen enkele fiets). Adviezen om een dure Koga van 3500 euro of andere dure merkfietsen te kopen zijn alleen zinvol als je van plan bent heel erg veel ermee te gaan fietsen, en dan nog betwijfel ik of deze dure fietsen kwalitatief zo veel beter zijn dat ze hun vaak belachelijk hoge prijzen rechtvaardigen (lees de ervaringen op internet maar eens na, dure merkfietsen gaan net zo vaak kapot als minder dure fietsen en je moet er net zoveel geluk mee hebben). En verhalen dat voorwielaandrijving gevaarlijk is zijn ook schromelijk overdreven. Ik heb dit nog nooit als zodanig ervaren. Maar het advies is gewoon uitproberen wat je zelf het prettigst vindt en of het je waard is duizenden euro's aan een fiets uit te geven als dit wellicht niet nodig is. Of wellicht op Markplaats kijken voor een fiets waar de kop vanaf is.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

jandrij schreef op maandag 18 aug 2014, 14:32: Het meeste succes zal u hebben bij de volgende 3 merken en de rest kan u vergeten!

Onzin!
Dat is ongeveer hetzelfde als te zeggen dat je een Mercedes, BMW of een Lexus moet kopen en de rest maar moet vergeten.

Vanaf 1500 euro kun je al een hele aardige elektrische fiets nieuw kopen.
Wil je het neusje van de zalm, dan moet je inderdaad een fikse zak geld meenemen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

diversion schreef op maandag 18 aug 2014, 14:51: Fiets met 9 (!) ondersteuningsstanden en een krachtige motor (mijn broer houdt me haast niet bij op zijn Giant Twist).

Een Giant Twist heeft een trapkrachtsensor, die Sundvall volgens mij niet.
De twee zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.

Een fiets met trapkrachtsensor heeft niets aan heel veel ondersteuningsniveaus, want de ondersteuning neemt automatisch toe als je harder trapt. Feitelijk is die trapkrachtsensor een traploze ondersteunings-instelling.
Veel ondersteuningsniveaus wil ook niet zeggen dat dat beter is. Er zitten meer stapjes tussen 0 en maximaal. Ik heb 6 ondersteuningsniveaus, maar ik gebruik er maar 3. Ik heb 8 versnellingen, maar gebruik er maar 3.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op maandag 18 aug 2014, 14:51:
jandrij schreef op maandag 18 aug 2014, 14:32: Het meeste succes zal u hebben bij de volgende 3 merken en de rest kan u vergeten!

Onzin!
Dat is ongeveer hetzelfde als te zeggen dat je een Mercedes, BMW of een Lexus moet kopen en de rest maar moet vergeten.

Vanaf 1500 euro kun je al een hele aardige elektrische fiets nieuw kopen.
Wil je het neusje van de zalm, dan moet je inderdaad een fikse zak geld meenemen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk eens naar FLYER fietsen. Ik heb deze nu ruim een jaar. Zeer goede fiets en haalt met gemak 100 Km.
Succes.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een Giant Twist heeft een trapkrachtsensor, die Sundvall volgens mij niet.
De twee zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.

Dat was ook niet mijn bedoeling. Maar je moet voor jezelf uitmaken of je zo'n trapkrachtsensor nodig hebt en hiervoor extra wilt betalen. Ik besteed het geld dat ik uitspaar liever ergens anders aan.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Czar,

Als je in Nederland fietst dan is een fiets van de ANWB voor 999 euro al voldoende.
Maar als u zoals ik in Kroatië-Italië-Zuid Frankrijk en in Oostenrijk fietst dan denk ik dat u met een goedkope fiets gauw klaar bent. En mijn motto is, het maakt niets uit wat iets kost als je het maar kan betalen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

domantwoord schreef op maandag 18 aug 2014, 13:21: [

Even een kanttekening, in los zand en grind is de voorwielaandrijving uitgesproken gevaarlijk!!
ik heb 3 kennissen met zo'n voorwielaandrijving en alle 3 zijn ze al eens heel lelijk gevallen doordat het voorwiel wegslipte!!
Een fiets hoort voor de stabiliteit achterwiel aandrijving te hebben !!

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

De TS is 83 jaar.
Met 83 jaar moet je ook naar het gewicht van de fiets kijken want de Giant bijv. met 2 accu's is behoorlijk zwaar.
Je merkt als je de fiets wat op moet tillen echt het gewichtsverschil met 1 of met 2 accu's.
Voor stabiliteit, ook als je de fiets aan de hand hebt lijkt het me beter, zoals czar al zegt, dat de accu zo laag mogelijk zit.
TS blijft geen 83 jaar en misschien is het niet zo gek om ook eens te kijken naar een (ultra) lichtgewicht fiets zonder trapondersteuning.
Hij rijdt met een fietsclub en die zullen hem wel zoveel mogelijk uit de wind laten fietsen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Absoluut niet waar dat je kunt vallen door voorwiel aandrijving in zand of grint.
Het aangedreven voorwiel trekt juist de fiets recht door het grind.
Voorbeeld : speciaal voor de wedstrijd Dakar zijn er crossmotoren ontwikkeld met aandrijving op beide wielen.
En die liggen niet steeds languit op zand en grind.
Oja, ik heb zelf een 2 wiel aangedreven fiets.
En die doet het juist extra goed op zand en grind.
Domantwoord.
Het sneeuw en ijs antwoord valt in dezelfde categorie.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

domantwoord schreef op maandag 18 aug 2014, 13:21: [

Even een kanttekening, in los zand en grind is de voorwielaandrijving uitgesproken gevaarlijk!!
ik heb 3 kennissen met zo'n voorwielaandrijving en alle 3 zijn ze al eens heel lelijk gevallen doordat het voorwiel wegslipte!!
Een fiets hoort voor de stabiliteit achterwiel aandrijving te hebben !!

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

diversion schreef op maandag 18 aug 2014, 15:18: Maar je moet voor jezelf uitmaken of je zo'n trapkrachtsensor nodig hebt en hiervoor extra wilt betalen. Ik besteed het geld dat ik uitspaar liever ergens anders aan.

Het is niet zozeer een geldkwestie, het is een kwestie wat je fijner vind fietsen.
Met een trapkrachtsensor moet je zelf dus altijd kracht leveren, zonder trapkrachtsensor moet je naast je versnellingen ook de ondersteuning steeds bijstellen.
Ik heb 2 fietsen, eentje met en eentje zonder trapkrachtsensor, ik ken het verschil dus.

Mijn eigen voorkeur is toch zonder trapkrachtsensor. Dan kan ik tussendoor rusten (vrijwel geen kracht zetten) terwijl de fiets gewoon 25 km/u door rijdt op de motor.
Ik stel de ondersteuning dus liever volledig zelf in.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 15:49:
Oja, ik heb zelf een 2 wiel aangedreven fiets.

@wimmi20,

U maakt mij heel nieuwsgierig.
Kunt u het merk en type van uw fiets vermelden.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@czar: Aangezien je soms ook je financiën moet laten meetellen is het een kwestie van allebei. Maar ik ben het met u eens wat betreft die trapkrachtsensor, ik regel het ook liever zelf. Mijn vader heeft een Flyer en die blijft zelfs kracht leveren als je bij een verkeerslicht stil staat, uiterst vervelend. Bovendien vind ik die Flyer persoonlijk lang niet zo lekker fietsen als mijn veel goedkopere Sundvall, dus ik zou daar nooit voor kiezen. Maar mijn vader is er uiterst content over. Ik woon overigens in het heuvelachtige Zuid-Limburg en fiets ook vaker in de Ardennen en de Eiffel, en daar voldoet die Sundvall ook perfect. Altijd trekkracht te over.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een heerlijk topic, ook voor iemand die al zo'n fiets heeft. Weer heel leerzaam! Ik heb een 7 jaar oude Giant Twist Double. Vorig jaar nieuwe accu's gekocht. Vorige week ging de lader stuk ;-)
Nieuwe accus vorig jaar € 658, nieuwe lader volgende week € 120. Ook best bedragen waar je bij na moet denken als je een fiets koopt. Mijn Giant was overigens tweedehands één jaar oud, € 1100.
Maar aangezien ik verder heel tevreden ben over mijn Giant, qua gewicht en handelbaarheid en aangezien er verder nog niks aan mankeert, geef ik het geld uit. Als ik er nog 5 jaar mee kan doen ben ik blij en tegen die tijd zien we wel verder.
Ik rij trouwens alleen woon-werkverkeer en af en toe een boodschappenrondje. Samen ongeveer 1000 km per jaar, niet meer.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het maken van uw keuze, zou ik letten op het type accu. De nieuwst generatie accu's zijn LiPo (en geen LiIon) accu's. Deze kunnen aanzienlijk vaker worden opgeladen zonder dat de capaciteit afneemt. Verder is het van belang om een systeem met een hoger voltage te nemen. Onze e-bikes (omgebouwde RIH-fietsen) zijn uitgerust met een 36V systeem, een LiPo (=Lithium Polymer) accu van 36V 9,5 Ah. De actieradius bij ons in Zuid-Limburg is afhankelijk van hoeveel heuvels we opgesleurd worden 75-90 km. In het vlakke deel van ons land haalt mijn vrouw er 150 km mee en ik ruim 135 km. We zijn er zeer content mee. In de winter, als we er tenminste niet mee rijden, halen we de accu's uit de fiets en bewaren ze binnen. Een maal per maand aan de lader wordt aanbevolen door de leverancier.
Succes met uw keuze en veel plezier ermee.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

twinkel schreef op maandag 18 aug 2014, 15:16: Kijk eens naar FLYER fietsen. Ik heb deze nu ruim een jaar. Zeer goede fiets en haalt met gemak 100 Km.

De ADAC (zeg maar de duitse ANWB) heeft vorig jaar 16 elektrische fietsen getest en daarvan kwamen er 8 als levensgevaarlijk uit de bus. Dat waren.

• Leviatec Demission
• Kreidler Vitality Elite VE 3
• KTM Macina Eight
• Sinus B3 8-G Nexus
• Flyer C5 R Deluxe
• Norma Top Velo Alu-Elektro-Fahrrad 28''
• Fischer E-Bike City Pedelec CU 01
• Victoria Assen
• Raleigh Impulse iR HS

Het toppunt van gevaarlijk was de Flyer C5 R Deluxe van 2690,- euro, de duurste in de test. Daarbij brak het frame doormidden tijdens de test (lees je ook mee @jandrij?)

HIER de bron (uiteraard in het duits).

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

jandrij schreef op maandag 18 aug 2014, 15:26: Beste Czar,
Als je in Nederland fietst dan is een fiets van de ANWB voor 999 euro al voldoende.

Dat denk ik ook.
Ik heb ook maar 999,- betaald incl. bezorgkosten, voor een overjarig modelletje.
Ik fiets daarop voornamelijk net over de grens bij Oldenzaal.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 15:49: Absoluut niet waar dat je kunt vallen door voorwiel aandrijving in zand of grint.
Het sneeuw en ijs antwoord valt in dezelfde categorie.

Op het moment dat het voorwiel gaat slippen heb je absoluut geen besturing meer.
Of er moeten fietsen geleverd worden met ABS, maar die zijn er bij mijn weten niet.
Gaat het achterwiel slippen dan zal de fiets aan de achterkant kunnen uitbreken.
Gaat het voorwiel slippen, dan lig je geheid op je snufferd.
Zolang het voorwiel niet slipt, is er niets aan de hand.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom vraagt u dat ?
Er zijn zoveel 2 wiel aangedreven fietsen/merken.
++++++++++++++++++++++++============

mein33 schreef op maandag 18 aug 2014, 15:58:
wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 15:49:
Oja, ik heb zelf een 2 wiel aangedreven fiets.

@wimmi20,

U maakt mij heel nieuwsgierig.
Kunt u het merk en type van uw fiets vermelden.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat zoekt u bij een fiets, aan welke eisen moet de fiets aan voldoen voor u? Iedereen stelt zijn eigen eisen waaraan de fiets moet voldoen.
Advies kijk op internet naar de mogelijkheden, verbruik, afstand e.d. van een fiets. En als er een of meerdere uw voorkeur hebben ga dan naar de fietsenwinkel en ga dan een proefrit maken. De reacties die gemeld zijn kunt u meenemen in uw beslissing

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op maandag 18 aug 2014, 15:58:
Kunt u het merk en type van uw fiets vermelden.

Tuurlijk.

1. een nieuwe Bergamont E-Line F-N8 Wave Premium Dames, KLIK voor de aanbieding

2. een tweede-hands aangeschafte Giant Comfort CS Lite Heren (dus met 1 accu) , model 2009, KLIK voor een afbeelding

Ik heb overigens niet alleen maar lof voor deze fietsen, ik kan je zowel de voordelen als de nadelen van beiden wel opnoemen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op maandag 18 aug 2014, 16:21:
wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 15:49: Absoluut niet waar dat je kunt vallen door voorwiel aandrijving in zand of grint.
Het sneeuw en ijs antwoord valt in dezelfde categorie.

Op het moment dat het voorwiel gaat slippen heb je absoluut geen besturing meer.
Of er moeten fietsen geleverd worden met ABS, maar die zijn er bij mijn weten niet.
Gaat het achterwiel slippen dan zal de fiets aan de achterkant kunnen uitbreken.
Gaat het voorwiel slippen, dan lig je geheid op je snufferd.
Zolang het voorwiel niet slipt, is er niets aan de hand.

Vandaar mijn (ik denk nog steeds terechte) waarschuwing voor o.a. los zand en grind...
En natuurlijk zijn er heel veel redenen om geen achterwielaandrijving ala Sparta of zo te willen maar het gevaar wilde ik even onderstrepen!
Het heeft een beetje het solex effect, rijd prima onder normale omstandigheden maar is gevaarlijk(er) in bochten en zeker op makkelijk slippende ondergrond!

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Czar,
wat fijn dat u zoveel verstand hebt van dit onderwerp.
Tot nu al 22 antwoorden !
Maar in uw enthousiasme beantwoord u zelfs een vraag die aan mij is gesteld.
En dat kan ik toch echt zelf wel.
Het is de vraag van Mein naar het merk en model van MIJN fiets.
En dan gaat u uw fietsen opnoemen !
De vraag is toch duidelijk aan Wimmi gericht.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++============

czar schreef op maandag 18 aug 2014, 16:39:
mein33 schreef op maandag 18 aug 2014, 15:58:
Kunt u het merk en type van uw fiets vermelden.

Tuurlijk.

1. een nieuwe Bergamont E-Line F-N8 Wave Premium Dames, KLIK voor de aanbieding

2. een tweede-hands aangeschafte Giant Comfort CS Lite Heren (dus met 1 accu) , model 2009, KLIK voor een afbeelding

Ik heb overigens niet alleen maar lof voor deze fietsen, ik kan je zowel de voordelen als de nadelen van beiden wel opnoemen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

De grootste onzin.
Voorwielaandrijving bij een fiets, auto, of Solex 'trekt' juist de fiets recht.
Dat Solex verhaal is ook klinkklare onzin.
Bij gladheid, grind of zand op de weg, kun je maar beter een auto hebben met voorwielaandrijving.
De voorwielaandrijving bij auto of fiets zorgt ervoor dat je juist niet slipt.
Domantwoord !
++++++++++++++++++++++++++++++++=================

domantwoord schreef op maandag 18 aug 2014, 16:44:
czar schreef op maandag 18 aug 2014, 16:21:
wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 15:49: Absoluut niet waar dat je kunt vallen door voorwiel aandrijving in zand of grint.
Het sneeuw en ijs antwoord valt in dezelfde categorie.

Op het moment dat het voorwiel gaat slippen heb je absoluut geen besturing meer.
Of er moeten fietsen geleverd worden met ABS, maar die zijn er bij mijn weten niet.
Gaat het achterwiel slippen dan zal de fiets aan de achterkant kunnen uitbreken.
Gaat het voorwiel slippen, dan lig je geheid op je snufferd.
Zolang het voorwiel niet slipt, is er niets aan de hand.

Vandaar mijn (ik denk nog steeds terechte) waarschuwing voor o.a. los zand en grind...
En natuurlijk zijn er heel veel redenen om geen achterwielaandrijving ala Sparta of zo te willen maar het gevaar wilde ik even onderstrepen!
Het heeft een beetje het solex effect, rijd prima onder normale omstandigheden maar is gevaarlijk(er) in bochten en zeker op makkelijk slippende ondergrond!

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Ik en mijn vrouw hebben een FLYER T8 ruim 3 jaar in gebruik; met een 16 AMP accu kunnen wij
100 km fietsen . Wel moet de accu altijd worden opgeladen na gebruik.
TIP : In Duitsland een stuk goedkoper en als extra accessoire zonder meerprijs een extra
aandrijving op het stuur als je met de fiets door mul zand loopt.

Voor aanschaf getest in heuvelachtig terrein met o.a een Koga M..
De Flyer won het voor ons met groot verschil.
Middenmotor is van Panasonic.

Mvg

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 17:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 16:58:
En dan gaat u uw fietsen opnoemen !
De vraag is toch duidelijk aan Wimmi gericht.

En daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven.
Begin daar dan eens mee. Welke 2-wiel aangedreven fiets heb je?
Ik ben ook wel benieuwd!

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat heeft de nieuwsgierigheid van Mein en Czar met het onderwerp te maken ?
En wat is er zo bijzonder aan een 2 wiel aangedreven fiets ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++================

czar schreef op maandag 18 aug 2014, 17:26:
wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 16:58:
En dan gaat u uw fietsen opnoemen !
De vraag is toch duidelijk aan Wimmi gericht.

En daar heb je nog steeds geen antwoord op gegeven.
Begin daar dan eens mee. Welke 2-wiel aangedreven fiets heb je?
Ik ben ook wel benieuwd!

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 17:32: Wat heeft de nieuwsgierigheid van Mein en Czar met het onderwerp te maken ?
En wat is er zo bijzonder aan een 2 wiel aangedreven fiets ?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++================

@wimmi20,

Mijn nieuwsgierigheid / interesse werd gewekt door uw opmerking dat u 2 tweewielaangedreven fietsen heeft, voor mij een onbekend fenomeen tot heden.
Ik was alleen maar geïnteresseerd omdat mijn huidige E-bike, zoals ik al eerder schreef, nu 51/2 jaar oud is, ruim 14.000 km gereden heeft en volgend jaar aan vervanging toe is.
Ik wil hem dan inruilen met het eerste accupakket die ik nu na (bij benadering) minimaal 750 maal opladen nog steeds gebruik.

Uw afwijzende reactie op een vraag zonder bijbedoelingen verbaast mijn ten zeerste.
Zoals u zult begrijpen hoef ik van u, na deze reactie, dan ook geen antwoord meer op mijn vraag.

Vr.gr. mein33

P.S.
@Czar heeft mij inmiddels op het goede spoor gezet, mijn dank daarvoor.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 17:32:
En wat is er zo bijzonder aan een 2 wiel aangedreven fiets ?

Volgens mij is het doel van een forum informatie en ervaringen uit te wisselen.

Ik vind het top dat anderen wel hun elektrische fietsen hebben gepost.
Ik heb ze dan ook allemaal opgezocht op het web.
Dat jij dat niet wilt, nah laat dan maar.
Daar help je TS ook geen stap verder mee.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mein en Tsar,
toch een antwoord.
Ondanks alle deskundigheid van Tsar heeft hij, ik neem aan dat Tsar een hij is, nog nooit van 2 wiel aangedreven fietsen gehoord.
En ook voor Mein, die ook nog nooit van 2 wiel aangedreven fietsen heeft gehoord :
Het voorwiel wordt aangedreven door een electromotor.
En het achterwiel door Wimmi.
Tsja, het was ook wel een heel moeilijke voor iemand die meent alles van E bikes te weten.
En voor Mein33 : ik heb nergens verteld dat ik 2 E bikes heb.
Ik heb er 1.
En Czar heeft nog steeds niet verteld waarom hij/zij een aan mij gerichte vraag beantwoord.
Als jullie het vriendelijk vragen vertel ik het merk en type.

Ik fiets wel in een gebied hier vlakbij met uitsluitend paden met klein grind.
Daardoor kan ik uit eigen ervaring vertellen dat het verhaal onzin is over wegslippen en vallen door een fiets met voorwiel motor.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 19:57:
Ondanks alle deskundigheid van Tsar heeft hij, ik neem aan dat Tsar een hij is, nog nooit van 2 wiel aangedreven fietsen gehoord. ...
Het voorwiel wordt aangedreven door een electromotor.
En het achterwiel door Wimmi.

Zie mijn reactie op vrijdag 15 aug 2014, 22:19, daarin schrijf ik:
Ik heb het liefste een motor in het voorwiel. Je trapt dan zelf het achterwiel aan, dus heb je 2-wiel aandrijving.

Op die wijze had ik er dus wel van gehoord :-)
Je probeert volgens mij gewoon de wijsneus uit te hangen, je had ook meteen duidelijk kunnen maken wat je bedoelde zonder je in vaagheid te hullen.

wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 19:57:
En Czar heeft nog steeds niet verteld waarom hij/zij een aan mij gerichte vraag beantwoord.

Omdat ik de types van mijn fietsen nog niet had genoemd en dat wel even wilde doen.
Je mag op van alles reageren op zo'n forum, het is geen privé mailbox.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 19:57: Ik fiets wel in een gebied hier vlakbij met uitsluitend paden met klein grind.Daardoor kan ik uit eigen ervaring vertellen dat het verhaal onzin is over wegslippen en vallen door een fiets met voorwiel motor.

Zolang ik rechtdoor ga heb ik ook weinig problemen.
Bij mij in de buurt ligt er vooral los grind in de bochten op het asfalt. Dan ben ik voor de bocht al afgeremd, maar vergeten de ondersteuning terug te draaien. Trap ik dan weer aan dan schiet ik in de bocht weer vooruit waardoor mijn voorwiel het grind wegschiet en grip verliest.
Ik ben nog niet gevallen, maar een paar keer ging het bijna mis.
Zou ik achterwiel aandrijving hebben, dan zou mijn voorwiel er gewoon overheen rollen.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Czar,
u komt in het Guinness book of records !
25 postings tot nu toe over 1 onderwerp !
Op naar de 30 !
En als u op grind fiets, en in de bocht meetrapt dan schiet het grind weg en verliest u grip.
Ongelooflijk ! Een fiets met 50 pk trapondersteuning !

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tis wel vermakelijk..
2 Volwassen, naar ik aan mag nemen, mutsen die wedstrijdje doen wie de grootste muts is.
Heb wel een idee wie er gaat winnen....

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gompy,
het verdient aanbeveling dat u zich even verdiept in de betekenis van het woord 'muts'.
Ik help u op weg : het heeft iets te maken met een niet aanwezig lichaamsdeel.
En nu ik toch lekker bezig ben : het is 2 volwassenen.
Als ik uw plaatje bekijk lacht u zich een hoedje om een muts.
++++++++++++++++++++++++++++++=============

gompy2 schreef op maandag 18 aug 2014, 21:08: Tis wel vermakelijk..
2 Volwassen, naar ik aan mag nemen, mutsen die wedstrijdje doen wie de grootste muts is.
Heb wel een idee wie er gaat winnen....

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 21:03: 25 postings tot nu toe over 1 onderwerp !

Probeer je nu aan te tonen dat je kunt tellen? :-)
Ik vind het zelf niet zo'n heel erg sterk argument en probeer het te negeren, maar je blijft het maar herhalen.
Ik zal geen reactie meer geven op @wimmi20 in deze thread.
Ik laat @wimmi20 graag het laatste woord (of 20 als hij op een record uit is)

ve
door verwijderd - Aug 18, 2014 om 22:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben elk een Batavus E-go met middenmotor op de trapas. Dit is een systeem dat ons erg goed bevalt. Het is wel een wat duurdere fiets natuurlijk.
Omdat we overwegend in de eco-stand rijden en slechts soms in de tour (laat staan in de twee standen met nog meer trapondersteuning) halen we met gemak de 100 km. Ik denk dat we op zich wel 140 kunnen halen.
Wel heeft een van onze fietsen een probleempje: al een paar keer heeft de trapondersteuning het begeven. Die is dan wel weer opnieuw afgesteld. Maar als het weer gebeurt willen we toch een nieuwe fiets.
De andere fiets functioneert probleemloos.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2014 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na lang overwegen heb ik een Gazelle Impulse Em C8 gekozen vanwege de stabiliteit, middenmoter, accuplaatsing achter de staande framebuis, dus een laag zwaartepunt, ook zonder trapondersteuning fietst deze als een gewone fiets zonder mechanische weerstand van de motor, 8 versnellingen! en trapondersteuning houdt pas op bij 27 km/ pu.
Ik haal met de maximale ondersteuning, met veel wind tegen zo,n 100 km, de accu is een 36 V, 15 AH, dus lekker sterk, en denk eraan, goedkoop is vaak duurkoop op langere termijn!

ve
door verwijderd - Aug 19, 2014 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik je een goede, stabiele, betrouwbare fiets mag aanraden koop dan een Really te koop bij
Bike Totaal die vind je door heel Europa ook in Nederland natuurlijk. Die laten deze fiets zelf maken bij Kalkhof. Wij hebben hiervoor de Sparta Ion gehad en ontzettend veel ellende.
Koop nooit een fiets met een computer. Koop een fiets met een midden motor voor de stabiliteit.
Er zijn veel mensen die vallen op fietsen met draaien op een motor in het voorwiel
Realley is eigenlijk een Kalkhof ook die is goed want het is dezelfde fiets.
Ik kan op mijn fiets 150 km fietsen en mijn man kan 120 km rijden . Ik heb voor 100,-euro meer een zwaardere accu genomen omdat ik altijd in de hoogste ondersteuning rijd.
Bij de ene fiets moet je hem na iedere beurt opladen en bij het andere merk eerst een paar keer leeg rijden ,vraag daarna. Koop hem niet met hoge korting want daar is de service slecht en dat geeft een hoop narigheid en ergernis uit eigen ondervinding.
De Realley en Kalkhof is ook eenvoudig in het buitenland te repareren door fietsenmakers en dat is niet bij de anderen zo. Die moeten hier in Nederland gerepareerd worden.
Ook kan je zonder motorondersteuning makkelijk fietsen dan lijkt het op een gewone fiets. Andere fietsen gaan dan heel zwaar.
Als je een helling oploopt met de fiets aan de hand kan je op een knopje drukken dan krijg je ondersteuning van de fietsmotor. Wij zijn lyrisch over de Really en hebben ze nu ruim een jaar. Nooit problemen gehad, heerlijke fietsen.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2014 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@elizabeth: Ik neem aan dat u een "Raleigh" bedoelt?

ve
door verwijderd - Aug 19, 2014 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja inderdaad diversion ik bedoel een Raleigh. bedankt dat je het even rechtzet.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2014 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmi20 schreef op maandag 18 aug 2014, 17:32: Wat heeft de nieuwsgierigheid van Mein en Czar met het onderwerp te maken ?
En wat is er zo bijzonder aan een 2 wiel aangedreven fiets ?

@wimmi20,

Nog eens uw reacties nagelezen en waarschijnlijk is er tussen u en mij sprake van een begripsverwarring.
U heeft het, naar ik nu aanneem, over een gewone E-bike waarbij de motor in het voorwiel zit.
Ik was in de veronderstelling dat u met een 2 wiel aangedreven fiets een type fiets bedoelde waarvan zowel het voor- als achterwiel van een motor was voorzien.

Mijn excuses voor mijn minder vriendelijke mail.
Mijn reactie kwam vanwege uw, voor mij vreemd aandoende, reactie op mijn vraag over welk merk en type fiets u het had.

Vr.gr. mein33

ve
door verwijderd - Aug 19, 2014 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

nelfrans schreef op dinsdag 19 aug 2014, 09:45: Na lang overwegen heb ik een Gazelle Impulse Em C8 gekozen ....

Zowel op papier (specificaties) als op de foto ziet deze fiets er perfect uit en het prijskaartje is toch best wel bescheiden. Ik kan echter 1 ding niet vinden: hoeveel ondersteunings-niveaus kun je instellen? Kunt u mij dat vertellen?

ve
door verwijderd - Aug 19, 2014 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn op de Gazelle Impulse Em C8 3 stappen, meer is niet nodig omdat de trapkrachtcensor op elke stand een groot bereik heeft en de keuze uit een van de 8 versnellingen daar bij helpt, overigens gebruik ik meestal de 4de tot en met de 8ste, daaronder fiets ik meestal zonder trapondersteuning. Voor mij gewoon perfect, en ik maak echt geen reclame hoor!

ve
door verwijderd - Aug 19, 2014 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

nelfrans schreef op dinsdag 19 aug 2014, 20:15: Er zijn op de Gazelle Impulse Em C8 3 stappen, meer is niet nodig omdat de trapkrachtcensor op elke stand een groot bereik

Dat begrijp ik. Zonder trapkrachtsensor (dat gegeven kon ik ook niet vinden overigens) heb je meer niveaus nodig. Prachtig fietsje, gerenommeerd merk, 540 Wh accu, Bosch motor en alle gewicht laag geplaatst en dat best wel tegen een gunstige prijs. Volgens mij ideaal voor TS.

nelfrans schreef op dinsdag 19 aug 2014, 20:15: overigens gebruik ik meestal de 4de tot en met de 8ste

Grappig, ik ook.
Ik start in 4 en schakel dan snel door naar 7 of 8. Wat mij aangaat mogen ze 1-3 weg laten en 9 en 10 toevoegen. Ik heb ook hydraulische Magura remmen, moest jij daar ook aan wennen? Je kunt niet zeggen dat die niet goed remmen, voorzichtig knijpen, vooral met de voorrem.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2014 om 08:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, maar als motorrijder ben ik gewend aan hydraulische remmen, je moet even leren te doseren maar voor deze fiets zijn ze ook geweldig en volkomen onderhoudsvrij

ve
door verwijderd - Aug 20, 2014 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een sparta emotion al 5 jaar mijn man ook, maar wat diegene schrijft over 80 kilometer is natuurlijk onzin.
Ik rij altijd met 2 lampjes en nu na 5 jaar kan ik nog maar 30 kilometer.
Alle fabrikanten liegen over de acceradius.
Je moet er van uitgaan als ze zeggen hij rijd 100 km, dan is dat in werkelijkheid maar 60 km.
Stella fietsen schijnen heel goed te zijn en goedkoop, zoek het eens op op internet.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2014 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

gveldhuisen schreef op woensdag 20 aug 2014, 10:46: Ik heb zelf een sparta emotion al 5 jaar mijn man ook, maar wat diegene schrijft over 80 kilometer is natuurlijk onzin.
Ik rij altijd met 2 lampjes en nu na 5 jaar kan ik nog maar 30 kilometer.
Alle fabrikanten liegen over de acceradius.
Je moet er van uitgaan als ze zeggen hij rijd 100 km, dan is dat in werkelijkheid maar 60 km.
Stella fietsen schijnen heel goed te zijn en goedkoop, zoek het eens op op internet.

30 km is wel heel weinig actieradius. Als ik met mijn Sundvall continu in de hoogste stand (9) rijd haal ik nog altijd zo'n 50 km en als ik in stand 7 rijd gemakkelijk 80 km. Dus of uw accu loopt op zijn einde of er is iets anders aan de hand.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2014 om 11:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

diversion schreef op woensdag 20 aug 2014, 10:58: 30 km is wel heel weinig actieradius. Als ik met mijn Sundvall continu in de hoogste stand (9) rijd haal ik nog altijd zo'n 50 km ...

Na 5 jaar kun je ook verwachten dat de capaciteit van de accu flink is afgenomen.
Je kunt de accu dan laten reviseren (ze zetten er dan nieuwe cellen in).

Ook in de hoogste stand maakt het veel uit hoeveel kracht je zelf levert.
Op mijn display zit een aanduiding voor opgenomen vermogen. Zet ik 'm in de hoogste stand en doe ik zelf niet zo veel, dan wordt het volle vermogen opgenomen, maar trap ik zelf stevig bij, dan zakt het opgenomen vermogen naar ruim onder de helft. Kortom, ook die ondersteunings-stand zegt niet alles.

Het enige wat de fiets zelf aan invloed heeft op de maximale afstand is zijn gewicht en de capaciteit van de accu, de rest ligt aan de berijder en de omstandigheden. Advertenties met 80 km of 100 km op een acculading zijn dus totale onzin. Kijk naar de capaciteit van de accu en het gewicht van de fiets, de afstand ligt voor een groot deel aan jezelf.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2014 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bandenspanning is ook erg belangrijk voor de actieradius.
U heeft eigenlijk een fietspomp met manometer nodig want de bandenspanning kan minstens 3 tot 4 atm. zijn.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2014 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn accu kan niet gereviseerd worden dus moet ik een nieuwe kopen, dure grap 300 euro na 5 jaar.
Een ebike is leuk maar wel een dure grap

ve
door verwijderd - Aug 21, 2014 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

gveldhuisen schreef op donderdag 21 aug 2014, 22:56: Mijn accu kan niet gereviseerd worden dus moet ik een nieuwe kopen, dure grap 300 euro na 5 jaar.
Een ebike is leuk maar wel een dure grap

Elke accu kan gereviseerd worden, maar meestal is dat bijna net zo duur als nieuw kopen. De prijs zit 'm in de gebruikte accucellen. 300 euro is vrij goedkoop voor een accu, veel merken vragen het dubbele.