Electrische fiets
ik overweeg een electrischefiets te kopen met een actieradius van ca. 100 km. Wie kan mij hierover adviseren, welke zou de beste zijn, hoe zit het met de accu?
Welke fiets je ook koopt, met welke accu dan ook, als je de fiets/accu niet regelmatig gebruikt heb je aan heel veel fietsen/accu's een miskoop.
Als u geen lid bent van de consumentenbond en de test niet kunt bekijken dan kunt u in de bibliotheek de tijdschriften inzien.
Hebben al 4 jaar, 2 Giant fietsen met elk 2 accu's en zijn daar heel tevreden over.
Na de servicebeurten in het eerste jaar hebben ze geen fietsenmaker meer gezien.
In de winter wordt er niet mee gefietst en gaan de accu's vol opgeladen (advies fabrikant) naar de zolder voor zeker 4 maanden.
Capaciteit nu nog 70 km. Per accu in de laagste trapondersteuning.
Maar dat zegt allemaal niks, je moet er ook een heleboel geluk mee hebben.
Soms lees je zoveel ellende, en dat komt bij elk merk wel voor, dat je bang wordt om € 2000 of meer uit te geven voor zo'n fiets.
Op de site van fietsen.123 staan denk ik wel alle merken met soms ook wel reviews erbij.
Succes met het kiezen.
http://www.fietsen.123.nl/page/elektrische-fiets-merken
driftkikker schreef op vrijdag 15 aug 2014, 19:19: ik overweeg een electrischefiets te kopen met een actieradius van ca. 100 km. Wie kan mij hierover adviseren, welke zou de beste zijn, hoe zit het met de accu?
Hoever je komt op een accu ligt er maar helemaal aan hoe hard je zelf mee trapt.
Hoe meer energie je zelf levert, des te langer gaat de accu mee.
In praktijk: de meeste accu's komen niet verder dan 40-45 km en dan moet je zelf ook nog wel iets doen. Je kunt altijd accu's bijkopen, maar die zijn erg duur. Een accu is het duurste onderdeel van een elektrische fiets.
Giant levert fietsen waar al 2 accu's op zitten (Giant Comfort CS). Daar kom je dus verder mee dan met 1 accu. Maar voor die tweede accu betaal je natuurlijk ook meer.
Ook voor andere elektrische fietsen zijn extra accu's te koop, maar reken op een dikke meerprijs van rond de 300-600 euro voor 1 accu.
Voor een actieradius van 100 km heb je zeker 500-750 Watt/uur aan accucapaciteit nodig en dan moet je zelf de rest nog aan kracht leveren.
De motor van een elektrische fiets is 250 Watt, met een 250 Watt/uur accu kan hij dus uit zichzelf maximaal een uur rijden zonder zelf kracht zetten. Dan ben je hooguit 25 km verder.
Ik raad u aan: ga testen in een fietsenwinkel.
Er zit enorm veel verschil in de ondersteuning. Daarbij is er keuze tussen een motor in het voorwiel, achterwiel of op de trapas.
Ik heb het liefste een motor in het voorwiel. Je trapt dan zelf het achterwiel aan, dus heb je 2-wiel aandrijving. Daarbij is dat systeem het minst gevoelig voor reparaties. Maar het heeft ook nadelen, zeker op korte ritjes en als je vaak moet stoppen en optrekken.
100 km betekent een hele dikke accu of tenminste 2 accu's en in beide gevallen is dat vooral een hoge prijs voor de accu's.
Rij zelf op een Sparta emotion C3 (voorwielaandrijving) met heel veel plezier. Deze fiets heeft 5 standen ondersteuning en 7 versnellingen. Rij normaal in stand 2 met versnelling stand 5 of 6 en na gem. 40 km gaat het 1e controle lampje pas uit. Met een volle accu in deze stand haal ik met gemak 80 tot 90 km (praktijkervaring) dus waar czar die 40 tot 45 km op een accu vandaan haalt ??? Belangrijk met de aanschaf is, naast de prijs, hoe de fiets aanvoelt met rijden. Dat kunt u alleen ervaren door er een proefrit mee te doen.
gerbera schreef op vrijdag 15 aug 2014, 22:54: Met een volle accu in deze stand haal ik met gemak 80 tot 90 km (praktijkervaring) dus waar czar die 40 tot 45 km op een accu vandaan haalt ???
Czar heeft er zelf 2.
Een nieuwe Bergamont met 7 Ah accu op 36 Volt en een 2-de hands Giant Comfort Lite (dus met 1 accu) met een 9 Ah accu op 24/26 Volt.
Czar wil graag flink door karren, dus de ondersteuning staat bij de Bergamont vaak op 5 van de 6 en de Giant staat altijd in de hoogste stand van 3. Beiden met voorwielaandrijving, maar totaal niet met elkaar te vergelijken. Czar wil wel minimaal 25 km/uur rijden.
Vergeet ook niet dat stadsverkeer veel meer kost dan touren en dat de accu's na verloop van tijd (zeg 250 keer opladen) aan kracht inboeten (zeg 70% hebben van wat ze eerst hadden).
Na 500 keer opladen kun je beter nieuwe accu's kopen.
Als je op stand 2 van de 5 rijdt kan ik me voorstellen dat je het rustiger aan doet en zelf de meeste energie levert, dan kom je een stuk verder. Waar de versnelling op staat maakt eigenlijk niet veel uit.
Die 40-45 km actieradius haal ik uit de ervaringen van vele anderen op vele fora.
Het gaat 'm natuurlijk om de hoeveelheid energie die je zelf levert en de capaciteit van je accu. Als je de ondersteuning uit zet kun je duizenden kilometers doorrijden, op eigen kracht.
Nog een puntje van aandacht is het gewicht. Een elektrische fiets is vaak veel zwaarder dan een normale fiets. Fietsen zonder ondersteuning is dus ook veel zwaarder dan op een normale fiets. Ook dat moet je even testen bij proefritten, want ook daar zitten grote verschillen per fiets in.
@driftkikker
Lees ook eens info over de 2 soorten trapondersteuningen die er zijn.
De trapondersteuning met trapkrachtsensor geeft meer rijcomfort.
De voorgeschotelde tijd qua accuduur heeft met velen factoren van dien te maken en is de maximale bereikbaar in de gunstigste omstandigheden.
Naar gelang de accu leegraakt zal de prestatie ook geleidelijk verminderen. Als voorbeeld (ter vergelijking): de kapper gaat met de tondeuse te werk: ik merk het verschil tussen een bijna lege accu en een volle accu van de tondeuse; of de accu van uw elektrische tandenborstel bij opgeladen en aan het eind van de week.
Persoonlijk zou ik nog geen elektrische fiets nemen, er zijn m.i. nog teveel 'kinderziektes'
Een actieradius van 100 km is heel hoog gegrepen en natuurlijk is het gebruik afhankelijk van de hoogte van ondersteuning, maar dit is veel.
Zal iemand fietsen aanbieden met deze km, misschien een Giant met 2 accu's, maar het is net als het verbruik van veel auto's, de advertentie klinkt goed, maar de praktijk pakt lager uit.
Je kunt gaan rekenen met laagste ondersteuning, wind mee, enz enz, maar in de praktijk moet je van een gemiddelde uitgaan, laat je niet van alles wijsmaken, met 100 km zit alles mee.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer