de eelco
door de eelco Nov 2, 2012 om 11:16
Auto & vervoer

Electrische raam van auto gaat moeilijk dicht.

ik heb zins vorige week een autotje gekocht..fiat punto 60 sx uit 1997.prima auto alleen kwam ik erachter dat de raam van de passegierszijde prima naar beneden gaat maar als ik hem wil sluiten dan gaat dat moeizaam.hij sluit wel maar je hoort dat het niet helemaal lekker gaat..nu heeft de garage gezegd dat het komt omdat de raam waarschijnelijk niet vaak gebruikt is en dat het beter zal gaan naar maten ik de raam vaker gebruik.nu is mijn vraag als ik hem regelmatig ga gebruiken is dat niet schadelijk voor de motor van de raam en is het echt zo dat het in de loop van de tijd makkelijker zal gaan..een kennis van me zei dat het misschien een oplossing is om me binnenbekleding van de deur los te halen en kijken wat er aan de hand is maar dat lijkt me zo,n gedoe en zeker omdat ik er geen verstand van hebt want de deur moet ook weer in elkaar worden gezet.

12451 20 Rapporteer

de eelco
door de eelco - Nov 2, 2012 om 11:46
607 Antwoorden / 92 Vragen

een buurman op de koffie gehad en het met hem er over gehad...hij heeft een busje hd40 gehaald en de rubber ingespoten en de raam gaat nu gelijk een stuk makkelijker..dus ik denk dat dat het probleem was..

gompy2
door gompy2 - Nov 2, 2012 om 17:14
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@de eelco,

Als ik Google op hd40 vind ik niks wat in combinatie met hetgeen jij beschrijft gebruikt kan worden.
Wat is HD40?

hutch
door hutch - Nov 2, 2012 om 17:49
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik vermoed dat hij WD-40 bedoelt. Een siliconenspray (olie).

gompy2
door gompy2 - Nov 2, 2012 om 18:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@hutch,

Ja dat was mijn vermoeden ook, maar wil het even zeker weten, vandaar...

dearagain
door dearagain - Nov 2, 2012 om 18:37
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ik geloof niet in de sprookjes van deze garage, anders waren ze zelf wel met de spray op de proppen gekomen

gompy2
door gompy2 - Nov 2, 2012 om 19:00
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dearagain schreef op vrijdag 2 nov 2012, 18:37]*ik geloof niet in de sprookjes van deze garage, anders waren ze zelf wel met de spray op de proppen gekomen
Als ik zo de omschrijving lees die de topic starter bij het verhaal geeft is de conclusie die de garage geeft een heel normale , ik heb n.l dezelfde gedachte als die de garage heeft. "read"
Maar waarom gelijk weer die insinuaties om een bedrijf in een kwaad daglicht te stellen read, kik je daar nog steeds op?

dearagain
door dearagain - Nov 2, 2012 om 20:35
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*ik insinueer niks, maar konkludeer iets (dat is dus mijn konklusie)

macwouter
door macwouter - Nov 3, 2012 om 04:06
825 Antwoorden / 9 Vragen

Als je daar een week geleden als een of andere simpele fons een Fiatje Punto van 16 jaar oud aanschaft dan wordt je door de garagehouder toch ook niet voor vol aangezien en kun je verwachten dat ie zomaar wat verteld. En dat insinueer ik niet alleen maar concludeer ik dat ook. "read" (2 maal).

drevil
door drevil - Nov 3, 2012 om 08:31
223 Antwoorden / 14 Vragen

Als je deze regel toepast, heb je nooit meer problemen: Duct tape of wd-40?

de eelco
door de eelco - Nov 3, 2012 om 09:36
607 Antwoorden / 92 Vragen

[quote=macwouter schreef op zaterdag 3 nov 2012, 04:06]Als je daar een week geleden als een of andere simpele fons een Fiatje Punto van 16 jaar oud aanschaft dan wordt je door de garagehouder toch ook niet voor vol aangezien en kun je verwachten dat ie zomaar wat verteld. En dat insinueer ik niet alleen maar concludeer ik dat ook. "read" (2 maal). macwouter!!!!! gelukkig hoeven we niet allemaal rond te komen van een WAOTJE en zijn er mensen die hun neus ophalen tegenover mensen die blij zijn met een FIATJE PUNTO van 16 jaar.voor de rest zeg ik er niks over maar deze reactie van jou zeg mijn genoeg wat voor persoontje jij bent en dan heb ik het niet over een simpele fons want dat is een belediging voor een simpele fons.voor de mensen die wel een normalen reactie hebben gegeven zeg ik hartelijke dank..afzender een gelukkige eigenaar van een FIATJE PUNTO van 16 jaar.......

de eelco
door de eelco - Nov 3, 2012 om 09:46
607 Antwoorden / 92 Vragen

en inderdaat het is wd-40...

ik
door ikzelf1942 - Nov 3, 2012 om 09:47
81 Antwoorden / 15 Vragen

Advies van de garage was echt nog niet zo slecht, maar een beetje garage, neemt even een spuitbus met siliconenspray, en spuit raamrubber in. Probleem opgelost.
Als er WD 40 op gespoten is , kan men het beste de raamgeleide rubbers ook met zuurvrije vaseline insmeren( raam helemaal openen en met een bijv. achterkant potlood, alles insmeren en zover het kan ook naar beneden( portier in) Succes.

grindweg
door grindweg - Nov 4, 2012 om 10:35
2308 Antwoorden / 28 Vragen

met wd 40 werkt het wel maar opdenduur lossen de rubbers wel op en is het middel erger dan de kwaal.
neem siliconen spry

grindweg
door grindweg - Nov 4, 2012 om 10:35
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wat ik vergat.
meestal komt het probleem door het scheef lopen van de ruit

sweeterlake
door sweeterlake - Nov 4, 2012 om 11:49
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=de eelco schreef op vrijdag 2 nov 2012, 11:46]een buurman op de koffie gehad en het met hem er over gehad...hij heeft een busje hd40 gehaald en de rubber ingespoten en de raam gaat nu gelijk een stuk makkelijker..dus ik denk dat dat het probleem was..

HD40 = WD40 !!

hutch
door hutch - Nov 4, 2012 om 15:49
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@ Sweeterlake,

voordat u reageert, leest u dan eerst de, reeds geplaatste, reacties wel??

Gr. Hutch

cr
door cruisader - Nov 13, 2012 om 16:36
20 Antwoorden / 1 Vragen

Beste forum leden,

Stroef lopende raamrubbers, die kan men beter even reinigen met een simpel sopje van lauw water en wat groene zeep, dit kan absoluut geen kwaad.
Gebruik nadat het geheel goed droog is, wat Glycerine, dat gewoon bij de drogist gehaald kan worden. Smeer met een wattenbolletje aan een stokje of iets dergelijks, neen, geen wattip, het kan, maar neem dan wel de reuze versie van een wattip!

Door dus Glycerine te gebruiken word het rubber weer soepel, het lost het rubber niet op.
Het electrisch raampje zal echt weer als vanouds werken.

Gebruik dus echt NOOIT!! Vaseline, of dit nu zuurvrije is of niet. Dit maakt de rubbers echt stuk, het
Maakt de rubbers zompig en dik, het rubber lost dus echt op, zo ook met veelvuldig gebruik van WD -40.

De rubbers van de auto zijn dus van een synthetische soort, en zijn best prijzig.

Dan geef ik u allen ook nog een erg goede tip mee.

Als u al eens een keer vast gevroren deuren hebt gehad van uw auto, dan zou u in september de deurrubbers al moeten reinigen met een sopje met war groene zeep, goed laten drogen, en als de rubbers helemaal droog zijn, insmeren met Glycerine, de deurrubbers zullen nimmer meer vast vriezen!

Helpt de reinigings aktie niet, dan kan het zijn dat het geleidings systeem defect is of aan nhet verslijten is, misschien dat de geleiders nog ietsje gesmeerd kunnen worden.
Hiervoor is speciaal vet benodigd bij de dealer vandaan, of bij een grote auto shop, deze weten vaak ook wel welk soort smeermiddel er gebruikt word, denk daarbij aan Brezan of zo.

ik
door ikzelf1942 - Nov 14, 2012 om 00:09
81 Antwoorden / 15 Vragen

we spreken hier wel over raamrubbers, maar in feite zijn het RAAMGELEIDERS die niet van rubber zijn gemaakt ( een soort synth, vezel) dus kan vaseline geen kwaad.
Heb nog een autotootje uit 1960 waar AL geen raamrubber als geleider inzit!!!
gr I.

cr
door cruisader - Nov 14, 2012 om 15:18
20 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo beste ikzelf,

dat is een grote misvatting van u!

De ruiten lopen weldegelijk aan de zijkanten in rubbers, en niet in geleiders!
De geleiders die u bedoelt zitten in het portier gedeelte en vaak verder van de buitenranden vandaan ingebouwd.

De geleiders zelf, daar dient u echt ook een geschikt smeermiddel voor te gebruiken, daar kan niet welk eender goedje op gesmeerd worden.

Verder blijf ik er bij, Vaseline kan dus veel schade aanrichten aan de synthetische rubbers van de ramen.
Vaseline lost nl. het synthetisch rubber op, en dat kan vaak veel geld kosten als u niet bij de autodemontage bedrijven terecht kan, dan bent u genoodzaakt om deze bij de dealer te gaan kopen, en dat is een dure geschiedenis.

Ja, zelfs in dat autootje van 1960 zitten de ruitgeleiders in de sponning van de deur rand!
De zijkanten dus, kijkt u maar eens goed, soms zijn deze synthetische rubbers iets of wat wollig, maar het is dus rubber.
Ik werk dus al meer dan 40 jaar aan auto's, waarvan ik erg veel oldtimers repareer, en daar zitten zelfs nog exemplaren bij van 1924, daar zit het een en ander soms iets anders in elkaar.

De rubbers dus gewoon reinigen met een lauw sopje met wat groene zeep, dat kan soms al volstaan.
Door het vuil in deze rubbersponning gaat de ruit erg stroef, sommigen gaan de ruit helpen, en deze omhoog trekken met de hand, dan gaat het iets soepeler, maar het is geen goede remedie.
het probleem blijft aanwezig, net zo lang tot de rubber sponning gereinigd is.

de eelco
door de eelco - Nov 15, 2012 om 10:03
607 Antwoorden / 92 Vragen

bedankt iedereen voor de antwoorden...ik ga beginnen met het schoonmaken van de geleiders met groenezeep.jullie horen nog hoe het afloopt....