ma
door martijnfc Nov 29, 2015 om 13:05
Huishouden & energie

Energie contract voor onbepaalde tijd

Beste lezers,
Kan iemand bevestigen dat, na het uitzitten van een energie jaarcontract deze wordt omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd en dat deze elke moment kan worden opgezegd, dus zonder een opzegtermijn van 30 dagen?
Dank voor uw antwoord,
Martijn

1727 12 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 29, 2015 om 13:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt al in de AV gekeken? Want daar staat het in namelijk. Of op de site van de betreffende energieleverancier. Overigens is een opzegtermijn van 30 dagen wel gebruikelijk.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2015 om 13:15
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het gaat "in de regel" over maand voorschot bedragen, en in de av zal inderdaad staan dat na de contractperiode een termijn staat voor opzegging, maar dat zal ongetwijfeld één maand zijn. Bel/google anders even uw leverancier.

De enige uitzondering zou zijn als de energieverkoper zijn voorwaarden wijzigt, dan kunt u per datum ingang nieuwe voorwaarden opzeggen.

ma
door martijnfc - Nov 29, 2015 om 13:31
49 Antwoorden / 29 Vragen

Dank voor jullie antwoord, Ik heb gebeld met het energiebedrijf en deze beweerde bij hoog en laag dat er geen opzegtermijn geldt zodra het een contract is voor onbepaalde tijd. Ik vond dat zo onwaarschijnlijk dat ik bij jullie navraag doe.
Ook in het contract staat inderdaad een opzegtermijn van 30 dagen.
Telefonisch heb ik gevraagd of hij een bevestiging wilde geven per email dat ik het jaarcontract per einde contract datum opzeg. Dat wilde hij niet doen. Er is nog veel mis met de energie bedrijven....

Cookies
door Cookies - Nov 29, 2015 om 13:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Ook in het contract staat inderdaad een opzegtermijn van 30 dagen........

Als dat in het contract staat, zou ik die opzegtermijn maar aanhouden.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2015 om 13:37
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als het contract (als voorbeeld) loopt tot 31-1-2016 kunt u natuurlijk wel aantoonbaar en correct opzeggen per 31-1-2016 vóór 31-12-2015. Dan is het contract ook gestopt.

pi
door pieterwolters - Nov 29, 2015 om 13:47
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=martijnfc schreef op zondag 29 nov 2015, 13:31]Dank voor jullie antwoord, Ik heb gebeld met het energiebedrijf en deze beweerde bij hoog en laag dat er geen opzegtermijn geldt zodra het een contract is voor onbepaalde tijd. Ik vond dat zo onwaarschijnlijk dat ik bij jullie navraag doe.
Ook in het contract staat inderdaad een opzegtermijn van 30 dagen.
Telefonisch heb ik gevraagd of hij een bevestiging wilde geven per email dat ik het jaarcontract per einde contract datum opzeg. Dat wilde hij niet doen. Er is nog veel mis met de energie bedrijven....

Wat waarschijnlijk werd bedoeld is dat je na een initiële contractperiode per maand kan opzeggen en niet er weer een jaar of zo aan vast zit. In de praktijk wordt dat gezien als "geen opzegtermijn".

zoekster
door zoekster - Nov 29, 2015 om 14:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als u er per 1 januari vanaf wilt is het raadzaam nu meteen op te zeggen. Het beste is dat per email te doen en u verder niet door een telefonische klantenservice aan het lijntje te laten houden.

Over welke energiemaatschappij heeft u het?

ma
door martijnfc - Nov 29, 2015 om 15:10
49 Antwoorden / 29 Vragen

Het gaat om NLE
Wat typisch is voor elke energie maatschapij dat het een eitje is om een contract aan te gaan maar dat er op hun website geen enkele knop zit; hier opzeggen. Een bevestiging van een telefonisch gesprek wil men niet geven.
Een ander probleem is dat ik me heb opgegeven bij een andere energie maatschappij. Deze gaat in over 14 dagen (bedenktijd) , ook hier geen insprake in de ingangsdatum. Weliswaar kan ik dit binnen 14 dagen weer stopzetten maar omdat NLE zo vaag is met opzegtermijnen wordt ik onzeker, ik wil geen boete van 2 x 50 euro.

ho
door hopetobehelping - Nov 29, 2015 om 15:58
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste martijnfc,

heeft u het met de energiemaatschappij waar u naar over wilt stappen gehad over het opzeggen van uw huidige contract met NLE en de hierbij behorende opzegtermijn ?
Als ik u was zou ik contact opnemen met de energie maatschappij waar u naar over wilt stappen.
Geef aan dat u wilt overstappen maar dat u met een opzegtermijn te maken heeft.
Wil men niet naar u luisteren dan zegt u de overstap direct op. Bijzonder overigens dat u geen inspraak heeft in de ingangsdatum, hoop dat u een goede keuze heeft gemaakt met de energiemaatschappij die u gekozen heeft. Luistert men wel naar u dan laat u de ingangsdatum verschuiven en zegt alsnog direct op bij NLE (1 maand opzegtermijn en morgen is het 30 november).

U kunt er uiteraard ook nog voor kiezen om NLE op te zeggen en alsnog te kiezen voor overstap naar een andere energieleverancier dan die u nu gekozen heeft.

ma
door martijnfc - Nov 29, 2015 om 16:08
49 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb inderdaad met de nieuwe energie maatschapij afgesproken, na aandringen, een andere ingangsdatum te kiezen. Jahoor, alles zou goed komen...daar heb ik niets aan.
Vaag blijft wanneer zij dan mijn huidige contract opzeggen. (in ieder geval na 14 dagen bedenktijd) Dat is te vroeg, ik heb met een opzegtermijn van 30 dagen e maken.
Ik heb daarop afgesproken zelf mijn huidige energiecontract op te zeggen, telefonisch gaat dat wel maar een bevestiging per email wil men niet geven.
Ik heb sterk het idee dat energiemaatschappijen graag vaag blijven, men heeft er alle belang bij.

ho
door hopetobehelping - Nov 29, 2015 om 17:02
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=martijnfc schreef op zondag 29 nov 2015, 16:08]Ik heb inderdaad met de nieuwe energie maatschapij afgesproken, na aandringen, een andere ingangsdatum te kiezen. Jahoor, alles zou goed komen...daar heb ik niets aan.
Vaag blijft wanneer zij dan mijn huidige contract opzeggen. (in ieder geval na 14 dagen bedenktijd) Dat is te vroeg, ik heb met een opzegtermijn van 30 dagen e maken.
Ik heb daarop afgesproken zelf mijn huidige energiecontract op te zeggen, telefonisch gaat dat wel maar een bevestiging per email wil men niet geven.
Ik heb sterk het idee dat energiemaatschappijen graag vaag blijven, men heeft er alle belang bij.

Beste martijnfc,

het is misschien niet nodig maar anders morgen nog eenmaal bellen met uw huidige energiemaatschappij om uw huidige contract op te zeggen en dan het gesprek opnemen (u zet het gesprek op de speaker en iemand met een andere telefoon zou het op kunnen nemen). Dan kunt u in ieder geval aantonen dat u op tijd heeft opgezegd.
Normaal gesproken zou het allemaal goed moeten gaan maar administratie en grote bedrijven gaan helaas niet altijd helemaal goed.

Cookies
door Cookies - Nov 29, 2015 om 17:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=martijnfc schreef op zondag 29 nov 2015, 15:10]Het gaat om NLE
Wat typisch is voor elke energie maatschapij dat het een eitje is om een contract aan te gaan maar dat er op hun website geen enkele knop zit; hier opzeggen.

Heb het voor alle zekerheid even gecheckt en inderdaad, voor opzeggen contract wordt verwezen naar een telefoonnummer.
Het is sinds enige tijd wettelijk verplicht dat je op dezelfde manier de overeenkomst moet kunnen opzeggen als dat je hem bent aangegaan. In dit geval dus afgesloten via de site is ook opzeggen via de site.

Je kunt hierover een klacht indienen bij Consuwijzer, dan kunnen ze die club eens op de vingers tikken.