re
door reyes Jun 24, 2015 om 08:12
Huishouden & energie

Energiecollectief

Komende maand is ons energie contract afgelopen.
Weet iemand of het interessant is om over te stappen naar Energiecollectief van de Consumentenbond?
En heeft iemand daar ervaring mee?
Alvast bedankt voor de moeite

22863 26 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 24, 2015 om 09:47
11537 Antwoorden / 51 Vragen

De verschillen per Kwh en m3 zijn nihil, vaak niet meer als een paar tientjes per jaar, er zijn verschillen in vastrecht, die zijn wat groter, maar het meeste is te verdienen door de aanmeldingspremies. Laat uw nieuwe leverancier een vertellen hoeveel u per jaar gaat betalen op uw bekende gemiddelde jaarverbruik. DIE cijfers zijn duidelijk.

ltmvz
door ltmvz - Jun 24, 2015 om 09:50
949 Antwoorden / 18 Vragen

Vorig jaar via Energiecollectief van de Consumentenbond overgestapt van Essent naar Vandebron: een overgang van totale duisternis naar stralend licht. Zeer goede ervaring dus.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 10:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die energiecollectieven zijn vaak helemaal niet goedkoper. Kijk op een vergelijkingssite bijvoorbeeld Gaslicht.com, en vul daar uw gegevens in, en kijk dan eens welke energieboer voor u voordelig(er) is.

ltmvz
door ltmvz - Jun 24, 2015 om 10:48
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 24 jun 2015, 10:13]...en kijk dan eens welke energieboer voor u voordelig(er) is...

De goedkoopste geeft niet per se een garantie voor de grootste tevredenheid. Maar dat wilt u waarschijnlijk ook niet beweren. (?)

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=ltmvz schreef op woensdag 24 jun 2015, 10:48][quote=tijger1 schreef op woensdag 24 jun 2015, 10:13]...en kijk dan eens welke energieboer voor u voordelig(er) is...

De goedkoopste geeft niet per se een garantie voor de grootste tevredenheid. Maar dat wilt u waarschijnlijk ook niet beweren. (?)

Ik beweer helemaal niets.

De Ts vraagt of het interessant is om over te stappen naar een collectief. Ik heb daar geen ervaring mee. Maar op een vergelijkingssite kan men ook naar klanttevredenheid kijken.

Ik zit zelf, op 1,5 jaar na, al mijn hele leven bij dezelfde energieboer met de grootste tevredenheid.

mahadma
door mahadma - Jun 24, 2015 om 11:18
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Met de vraag: "interessant" ga ik er gemakshalve vanuit dat het om de euro's gaat.

gu
door gupmans - Jun 24, 2015 om 11:31
2 Antwoorden / 1 Vragen

ben zelf overgestapt via de consumentenbond via prizewise naar energiedirect, het was een grote puin hoop en hulp van de consumentenbond en prizewise zit ik nog op te wachten,ga gewoon naar gascom in het vervolg

ltmvz
door ltmvz - Jun 24, 2015 om 11:47
949 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=gupmans schreef op woensdag 24 jun 2015, 11:31]ben zelf overgestapt via de consumentenbond via prizewise naar energiedirect, het was een grote puin hoop en hulp van de consumentenbond en prizewise zit ik nog op te wachten,ga gewoon naar gascom in het vervolg

Nadat de Consumentenbond met een aanbod komt is het natuurlijk wel noodzakelijk om zèlf de afweging te maken of dit aanbod het overwegen waard is.

Toen de Consumentenbond aankwam met Energiedirect ben ik daar persoonlijk bewust niet op ingegaan.

Ha
door Hades60 - Jun 24, 2015 om 11:49
9 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

de afgelopen 6 jaar stap ik jaarlijks over naar een andere energie leverancier. De laatste 4 jaren met gaslicht.com. Deze is niet altijd de goedkoopste vergelijker, maar het overstappen gaat prima. Nooit problemen gehad. Elk jaar vraag ik mijn energie leverancier om mij een goed bod te doen en elk jaar weer lijkt het bod nergens op. Inmiddels 6 energie leveranciers gehad en allemaal zijn het boeven. Al mijn apparatuur doet het nog steeds, wat er ook uit de muur en gaskraan komt. Het voordeel van overstappen: elke keer weer ontvang je de welkomst premie. Als ik nu overstap steek ik euro 200,- in mijn eigen zak en niet in de zak van de energie leverancier. Nog 1 week te gaan en dan stap ik weer over.
Mijn TIP: STAP ELK JAAR OVER, PAK DE PREMIE EN GA ER LEKKER VAN UIT ETEN MET UW GELIEFDEN.
mvrgr,
André

cl
door clementine - Jun 24, 2015 om 11:51
23 Antwoorden / 16 Vragen

ik stap al 10 jr ieder jaar over......neem vaak diegene met de hoogste welkomstbonus
meestal via gas/licht.com
ik controleer wel eerst de tarieven...die voor een 1 jarig vast contract lager zijn dan variabel
ik controleer of de aanbieder goed bereikbaar is tel.en email
1 maand voor einde contract benader ik via facebook mijn huidige leverancier met de vraag of het loont om nog een keer te verlengen.....meestal niet!
in al die jaren nog geen administratieve of verkeerde tarieven meegemaakt...controleer wel de juistheid van het contract...tarieven,bonus etc.
opletten op de vastrechtkosten! die verschillen per leverancier en kan je goedkopere stroom/gas tarief te-niet doen

zo
door zoeker - Jun 24, 2015 om 12:06
78 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben in januari via de Consumentenbond overgestapt van (15 jr) Eneco naar Essent. Puur om het maandbedrag.
Dat is prima verlopen.
Vervolgens deed Eneco mij een tegen aanbod, toen ze de opzegging via Essent ontvingen. Dat aanbod was nog interessanter! Uiteindelijk weer terug naar Eneco per februari :)

En, u raadt het al, eind januari weer een tegen-tegen-bod van Essent. Met een tarief gegarandeerd lager dan Eneco. Heb hier echt in een deuk gelegen... Ik heb Essent afgewezen, want we blijven niet aan de gang.
Maar, uiteindelijk is mijn maandbedrag bij Eneco toch even hoog als het eerste aanbod bij Essent was. Reden: de belasting was omhoog gegaan... Hmmm...

Alles is goed verlopen, zowel Eneco als Essent heeft alles keurig geregeld. De opzegboete is ook binnen een paar weken verrekend. Consumentenbond heeft niets hoeven doen.

Wat heb ik er van opgestoken:
- De energiereuzen kunnen prima de prijzen laten dalen, maar zolang iedereen blijft zitten, doen ze dat niet.
- Jaarlijks een vergelijkende berekening maken en daarna je eigen leverancier vragen om een tegenbod te doen, is niet gek. Ga ik in ieder geval jaarlijks doen.
- Overstappen nadat de belastingverhogingen bekend zijn, is beter. Je ziet dit dan gelijk in je nieuwe aanbieding, ipv dat dit later een verrassing is.
- Het maakt niet uit via welke site je een aanbod accepteert, wel met welke leveranciers je te maken hebt. Ik weet dat niet iedere leverancier dit keurig had geregeld.

Succes!

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 12:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoeker

Het is al zo vaak gezegd, maar het maandbedrag zegt helemaal niets.

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2015 om 12:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Maar, uiteindelijk is mijn maandbedrag bij Eneco toch even hoog als het eerste aanbod bij Essent was........

Het gaat ook helemaal niet om de hoogte van het maandbedrag, maar om 1) de energieprijzen en 2) de uiteindelijke jaarlijkse afrekening.

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2015 om 12:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=reyes schreef op woensdag 24 jun 2015, 08:12]
Weet iemand of het interessant is om over te stappen naar Energiecollectief van de Consumentenbond?

Een jaartje geleden eens de energieprijzen vergeleken met de prijzen die ik aan Eneco betaalde. Die van het Energiecollectief lagen hoger.

re
door reyes - Jun 24, 2015 om 12:36
26 Antwoorden / 11 Vragen

Bedankt allemaal voor het mee denken.
Zo komen we er wel uit.
reyes

bo
door bob0 - Jun 24, 2015 om 15:08
1 Antwoorden / 2 Vragen

De laatste jaren stappen wij ook ieder jaar over. Nooit problemen gehad.
Wij stoppen ieder jaar ook de premie in onze eigen zak. Je kan na een jaar
altijd contact opnemen met je "oude "energieleverancier om te vragen welke
nieuwe goede deal ze aanbieden.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 25, 2015 om 00:17
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik lees hier een hoop ervaringen en adviezen.
Iedereen vertelt welke leveranciers hij/zij heeft gehad.
Maar daar heb ik, en de vraagsteller niet veel aan.
Niemand vertelt namelijk hoeveel geld de overstap heeft bespaard.
Want de vraag gaat niet over levensverhalen, maar over geld.

cl
door clementine - Jun 25, 2015 om 01:24
23 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 25 jun 2015, 00:17]Ik lees hier een hoop ervaringen en adviezen.
Iedereen vertelt welke leveranciers hij/zij heeft gehad.
Maar daar heb ik, en de vraagsteller niet veel aan.
Niemand vertelt namelijk hoeveel geld de overstap heeft bespaard.
Want de vraag gaat niet over levensverhalen, maar over geld.

je bespaart iig de overstap bonus...van 50 tot 300 euro en ik stap alleen over als de energieprijs bij die leverancier ook daadwerkelijk lager of hetzelfde zijn...soms lukt het me ook nog om van het vastrechttarief af te komen....nogmaals een kwestie van goed opletten en uitrekenen....en bij een 1 of-meerjarig vast contract heb je geen last van tussentijdse prijsverhoging maar ook niet van een prijsdaling...toch kan je dan terug overstappen...die nw leverancier betaald vaak je boete bij de huidige als je contract nog niet afgelopen is.....voor mij een win/win situatie en deden maar meer consumenten dit dan gaan de prijzen/bonussen omlaag/omhoog
verder ligt het bedrag wat je bespaart ook aan je verbruik

diumenge
door diumenge - Jun 25, 2015 om 06:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=clementine schreef op donderdag 25 jun 2015, 01:24]

je bespaart iig de overstap bonus...van 50 tot 300 euro en ik stap alleen over als de energieprijs bij die leverancier ook daadwerkelijk lager of hetzelfde zijn...soms lukt het me ook nog om van het vastrechttarief af te komen....nogmaals een kwestie van goed opletten en uitrekenen....en bij een 1 of-meerjarig vast contract heb je geen last van tussentijdse prijsverhoging maar ook niet van een prijsdaling...toch kan je dan terug overstappen...die nw leverancier betaald vaak je boete bij de huidige als je contract nog niet afgelopen is.....voor mij een win/win situatie en deden maar meer consumenten dit dan gaan de prijzen/bonussen omlaag/omhoog
verder ligt het bedrag wat je bespaart ook aan je verbruik

Klinkt allemaal zo mooi. Als je dit al 10 jaar doet en de energieprijs minimaal hetzelfde maar liefs lager moet zijn, dan zou je nu zo ongeveer gratis energie moeten hebben, met een bonus op de koop toe...

pi
door pieterwolters - Jun 25, 2015 om 07:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=raets schreef op woensdag 24 jun 2015, 11:49]Inmiddels 6 energie leveranciers gehad en allemaal zijn het boeven.

Ook al. Conclusie is dat er geen fatsoenlijke mensen in Nederland wonen. Ieder bedrijf wordt immer bemand door asocialen, boeven, oplichters en weet ik wat nog meer. Of het nu een energiebedrijf is, een telecomprovider, de supermarkt om de hoek, de webwinkels, allemaal tuig wat daar werkt. Alleen wij zijn goed.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 25, 2015 om 11:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste reats,
uw uitspraak verbaast mij.
U bent 6 keer van leverancier gewisseld, en u vindt het allemaal boeven.
Nou is het zo dat u elke keer bij die nieuwe leverancier eerst de voorwaarden en prijzen hebt kunnen lezen.
En daar bent u mee akkoord gegaan.
Vindt u dus 6 keer die leverancier een boef, dan hebt u 6 keer de voorwaarden en prijzen niet begrepen.
Want de voorwaarden worden na ondertekening van het nieuwe contract niet meer gewijzigd.
Uw uitspraak +allemaal boeven+ lijkt mij dus nogal voorbarig.

=raets schreef op woensdag 24 jun 2015, Elk jaar vraag ik mijn energie leverancier om mij een goed bod te doen en elk jaar weer lijkt het bod nergens op. Inmiddels 6 energie leveranciers gehad en allemaal zijn het boeven.
mvrgr,
André[/quote:

cl
door clementine - Jun 25, 2015 om 13:01
23 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 25 jun 2015, 06:26][quote=clementine schreef op donderdag 25 jun 2015, 01:24]

je bespaart iig de overstap bonus...van 50 tot 300 euro en ik stap alleen over als de energieprijs bij die leverancier ook daadwerkelijk lager of hetzelfde zijn...soms lukt het me ook nog om van het vastrechttarief af te komen....nogmaals een kwestie van goed opletten en uitrekenen....en bij een 1 of-meerjarig vast contract heb je geen last van tussentijdse prijsverhoging maar ook niet van een prijsdaling...toch kan je dan terug overstappen...die nw leverancier betaald vaak je boete bij de huidige als je contract nog niet afgelopen is.....voor mij een win/win situatie en deden maar meer consumenten dit dan gaan de prijzen/bonussen omlaag/omhoog
verder ligt het bedrag wat je bespaart ook aan je verbruik

Klinkt allemaal zo mooi. Als je dit al 10 jaar doet en de energieprijs minimaal hetzelfde maar liefs lager moet zijn, dan zou je nu zo ongeveer gratis energie moeten hebben, met een bonus op de koop toe...

cl
door clementine - Jun 25, 2015 om 13:13
23 Antwoorden / 16 Vragen

Klinkt allemaal zo mooi. Als je dit al 10 jaar doet en de energieprijs minimaal hetzelfde maar liefs lager moet zijn, dan zou je nu zo ongeveer gratis energie moeten hebben, met een bonus op de koop toe...

ja dat is zo....ik ben niet veel thuis...alles spaar en A+++...ik betaal weinig.....de energietarieven zijn in de loop der jaren gedaald....feitelijk betaal ik alleen de energie-belasting als de welkombonus hoog is en onderhandelen bij een nieuwe leverancier loont ook...ik wil geen gadgets of ipads
tja ik reken het voor mijn kennissen ook uit....heeft nog niemand geklaagd over zijn nota

wimmi20
door wimmi20 - Jun 25, 2015 om 14:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Clementine,
ook met dit antwoord kan vraagsteller, en ik, niet veel.
U antwoord in vaagheden.
U noemt niet de leverancier, en u noemt niet het bedrag dat u betaalt.

cl
door clementine - Jun 26, 2015 om 08:39
23 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 25 jun 2015, 14:03]Clementine,
ook met dit antwoord kan vraagsteller, en ik, niet veel.
U antwoord in vaagheden.
U noemt niet de leverancier, en u noemt niet het bedrag dat u betaalt.

Zou u zelf niet eens wat uitrekenen op een energiesite! wat u betaalt hangt ook van uw verbruik af
u heeft helemaal niets aan mijn cijfers dat is sterk aan het huishouden/verbruik gebonden
vorig jaar was nle voor mij de beste deal dus zit ik nu bij hen. punt

ma
door manwijf - Jun 26, 2015 om 14:05
574 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk altijd op meerdere vergelijkingssites. Gaslicht.com zoals genoemd is een goeie, maar ook EasySwitch is prima. Wissel elk jaar en kies de meestal de goedkoopste. Ligt een beetje aan de voorwaarden. Bij de zelfde blijven is meestal geen optie, omdat dan het maandbedrag omhoog gaat. Bij een nieuwe keuze krijg je immers ook de bijbehorende welkomstpremie.

Heb me ook eens bij de Consumentenbond aangemeld, maar die was zeker niet de goedkoopste. Vaak wordt goedkoper (dan de NUON bv.) verward met gewoon de goedkoopste en zijn mensen al snel tevreden.