em
door emine Nov 23, 2015 om 15:05
Geldzaken & recht

Energiekosten verhalen op huurder

Van half 2012 tot half 2014 was mijn huis verhuurd. Na het eindigen van het huurcontract is de eindstand opgemaakt m.b.t. energie, dus niets aan de hand. Nou heb ik dit jaar slimme meters laten installeren en n.a.v. dit heb ik een jaarnota ontvangen van circa 2800 euro. Nou blijkt dat Eneco beide jaren een verkeerde inschatting heeft gemaakt van het verbruik. Omdat het hier om expats ging stond het contract op mijn naam en krijg ik nu natuurlijk de jaarnota. Ik heb bezwaar ingediend en bewijs meegestuurd, dus huurcontract en een uittreksel uit het basisregister van de gemeente. Eneco zegt nu op zijn beurt dat ik moet betalen en het zelf maar moet gaan verhalen op de huurder. Wat kan ik doen in deze situatie? De huurder reageert natuurlijk op geen enkel bericht van mij, want ik heb al diverse e-mails gestuurd.

9476 20 Rapporteer

jo
door jorisw - Nov 23, 2015 om 15:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wie had het contract met Eneco, jij of de huurders? En heb je afspraken hierover gemaakt met de huurders in het huurcontract?

mahadma
door mahadma - Nov 23, 2015 om 15:21
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als er "inclusief" energie verhuurd is, zult U moeten betalen.
Als er "exclusief" energie verhuurd is, zijn de huurders aansprakelijk, maar moet zowel de beginstand als de eindstand met wederzijds "eens zijn" getekend zijn.
Vooralsnog zult u nu wel (in ieder geval eerst nu) moeten betalen. Eventueel een regeling treffen?

me
door mein33 - Nov 23, 2015 om 15:22
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=emine schreef op maandag 23 nov 2015, 15:05]. Omdat het hier om expats ging stond het contract op mijn naam en krijg ik nu natuurlijk de jaarnota.

De contracthouder is degene die verantwoordelijk is voor financiële kant van de zaak.
Het maandelijkse voorschot is maar een fictief bedrag die je als gebruiker zelf naar boven en naar beneden kan bijstellen. Uw voorschot bedrag blijkt uiteindelijk te laag te zijn geweest in verhouding tot hetgeen er daadwerkelijk is verbruikt.
U kunt Eneco in deze niets verwijten.
De huurder(s) hebben, naar ik aanneem, via de huurpenningen wel een bedrag betaald voor het verbruik van energie en hebben daarmee dan ook aan hun verplichting voldaan, behoudens als er contractueel is vastgelegd dat daar een naheffing op kan volgen.
Dat zij er niet zuinig mee om zijn gegaan blijkt wel uit de eindafrekening, maar ik ben bang voor u dat u nu zelf voor de kosten opdraait.

em
door emine - Nov 23, 2015 om 15:43
7 Antwoorden / 1 Vragen

Het contract stond op mijn naam en het voorschotbedrag is bepaald a.d.h.v. bewoning door 2 personen, dus dat hebben wij ook jaren betaald.
De huurder betaalde inderdaad een huurprijs inclusief energie, maar in het huurcontract staat wel het volgende:
- 4.2 De vergoeding voor bijkomende leveringen en diensten worden bepaald overeenkomstig het bepaalde in 14.1 t/m 14.7 van de algemene bepalingen. Op de vergoeding wordt een systeem van voorschotbetalingen met latere verrekening toegepast, zoals daar is aangegeven.
- 6. levering van gas, water en electriciteit o.b.v. een voorschotbedrag
- 7.1 Tenzij dit op grond van de wet of daaruit voortvloeiende regelgeving niet is toegestaan, zijn voor rekening van de huurder, ook als verhuurder daarvoor wordt aangeslagen:
d. overige bestaande of toekomstige belastingen, milieubeschermingsbijdragen, lasten, heffingen en retributies
- ter zake van het feitelijk gebruik van het gehuurde
7.2 Indien de voor rekening van huurder komende heffingen, belastingen, retributies of andere lasten bij verhuurder worden geind, moeten deze door huurder op eerste verzoek aan verhuurder worden voldaan.

En inderdaad als ik het zelf moet betalen zit er niets anders op dan een regeling te treffen met Eneco.

mahadma
door mahadma - Nov 23, 2015 om 15:52
11537 Antwoorden / 51 Vragen

- 6. levering van gas, water en electriciteit o.b.v. een voorschotbedrag
De huurder betaalde inderdaad een huurprijs inclusief energie,
Op de vergoeding wordt een systeem van voorschotbetalingen met latere verrekening toegepast, zoals daar is aangegeven.

Is er bij aanvang verhuur door u samen met huurder een meteropname geweest?
Is er jaarlijks een meteropname geweest en verrekend met huurder?

getty
door getty - Nov 23, 2015 om 15:55
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Op de jaarafrekening is altijd te lezen of het gebaseerd is op een schatting of op een werkelijke opname. U had dit toen zelf kunnen controleren of de schatting ongeveer gelijk was aan het verbruik. Uw eigen verantwoordelijkheid, niemand anders verantwoordelijk, dus regeling treffen.

em
door emine - Nov 23, 2015 om 15:58
7 Antwoorden / 1 Vragen

Er is inderdaad vooraf en achteraf een meteropname geweest. Hier is nooit iets bijzonders uit vooruit gekomen. Alleen zijn tijdens de huurperiode nooit correct de meterstanden doorgegeven en is er dus een schatting gemaakt a.d.v. voorgaande jaren. In die jaren was ik zelf ook de bewoner en heb ik inderdaad nooit problemen gehad of extreme gebruiken.
Ik vind het wel bijzonder dat Eneco pas na het plaatsen van de slimme meters zoiets constateert. Het is niet een paar honder euro, maar gewoon 2800 euro.

uwjurist
door uwjurist - Nov 23, 2015 om 16:00
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga er van uit dat de overeenkomst bedrag x vermeld aan kale huur en bedrag y aan voorschot energie. Zo niet, dan kunt u helemaal niets verhalen op de huurder
Zo ja:
De energieleverancier heeft alleen met de contractant, u, te maken. Als u de meterstanden niet bij aanvang, jaarlijks en bij het einde heeft gecheckt en aan de leverancier hebt doorgegeven, de afrekeningen hebt gecontroleerd, en de huurder jaarlijks een servicekostenafrekening hebt verschaft, hebt u een probleem.
U had nl. jaarlijks met de huurder moeten verrekenen. Over het halve jaar 2012 uiterlijk eind juni 2013. Over 2013 uiterlijk eind juni 2014, enz. U kunt dit nu nog wel gaan doen, maar moet rekening houden met een vervaltermijn van 2 jaar, dus deels kunt u dit niet meer doen. Bovendien, als u niet steeds de tussenstanden hebt opgenomen, kunt u niet aantonen in welke periode wat verbruikt is.
Dan kunt u dus ook niets meer doen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

em
door emine - Nov 23, 2015 om 16:04
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de meterstanden wel bij aanvang en bij einde contract opgenomen, maar niet tussentijds inderdaad. Ik heb natuurlijk wel Eneco direct gebeld na het ontvangen van de jaarnota en zij kunnen precies zien om welke periode het gaat. Kan ik hier ook niets mee?
Ze zijn nu een jaar uit huis en bij een paar honderd euro zou ik me er niet druk om maken, maar bij zo een extreem bedrag kan dat gewoon niet.
Dank voor jullie reacties en ik ga mijn best doen om het te verhalen op de huurder.

em
door emine - Nov 23, 2015 om 16:07
7 Antwoorden / 1 Vragen

En de bedragen staan inderdaad benoemd in het huurcontract. Hierna staan alle bepalingen die ik eerder heb opgenoemd.

jo
door jorisw - Nov 23, 2015 om 16:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hadden de expats de woning direct bij jou gehuurd of was dat geregeld door hun werkgever of een agency? In dat geval zou je die aan kunnen schrijven om zo de huurders op te sporen als ze niet op emails reageren.

uwjurist
door uwjurist - Nov 23, 2015 om 18:00
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft de energieleverancier de schuld, maar u had als verhuurder tussentijds de meterstanden moeten opnemen en huurder hiervoor moeten laten tekenen enz.
En het klinkt hard, maar om u en anderen te behoeden voor dergelijke zaken:
Een verhuurder moet nooit op deze manier verhuren. Laat huurders zelf gas water en licht regelen. Ook vanwege alle risico's i.v.m. hennepkwekerijen etc. Voor een klein bedrag had u een huurrechtjurist in kunnen schakelen die u al deze ellende had bespaard. En nog meer mogelijke ellende vanwege een slecht contract.
'Penny wise, pound foolish' noemen de Engelsen dat.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Cookies
door Cookies - Nov 23, 2015 om 22:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=getty schreef op maandag 23 nov 2015, 15:55]Op de jaarafrekening is altijd te lezen of het gebaseerd is op een schatting of op een werkelijke opname. U had dit toen zelf kunnen controleren of de schatting ongeveer gelijk was aan het verbruik. Uw eigen verantwoordelijkheid, niemand anders verantwoordelijk, dus regeling treffen.

Getty je hebt helemaal gelijk, maar blijkbaar geeft topicstarter liever Eneco de schuld i.p.v. eigen verantwoordelijkheid nemen.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2015 om 22:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eneco heeft natuurlijk niets verkeerd "ingeschat". Dus u zult zelf moeten betalen.

em
door emine - Nov 23, 2015 om 22:10
7 Antwoorden / 1 Vragen

Nou ik geef helemaal niet Eneco de schuld en weet echt wel dat ik daar mijn eigen verantwoordelijkheid in heb, dus die opmerkingen kunnen achterwege blijven.

Het huis is verhuurd via een incompany makelaar van de werkgever en ik had ook een makelaar, dus dit is allemaal via de officiele weg gegaan. Ik zal ook de contactpersoon aanschrijven van de werkgever. Dank voor de tip Joris.

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2015 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het dan echt officieel verhuurd is geweest, is het bijzonder vreemd dat de nutsvoorzieningen niet op naam van de huurder gesteld zijn.

In principe hebt u nog mazzel met die nabetaling. Expats zijn niet zo zuinig.

em
door emine - Nov 23, 2015 om 22:23
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb mijn woning al meerdere malen verhuurd aan expats via dezelfde makelaar en dat is nooit een probleem geweest. Juist altijd zeer goede ervaringen mee gehad.

uwjurist
door uwjurist - Nov 24, 2015 om 09:39
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=emine schreef op maandag 23 nov 2015, 22:23]Ik heb mijn woning al meerdere malen verhuurd aan expats via dezelfde makelaar en dat is nooit een probleem geweest. Juist altijd zeer goede ervaringen mee gehad.
Blijkbaar is het toch echt een slechte makelaar. Hij had u anders moeten adviseren. Helaas zijn er veel slechte makelaars die totaal geen verstand hebben van huurrecht en wat er bij komt kijken.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2015 om 10:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U geeft Eneco wel de schuld, want u hebt daar een bezwaar ingediend. Maar het is helemaal het pakkie-an niet van Eneco of u uw huis verhuurd all-in.

En hoe hebt u dat bij vorige huurders dan geregeld? Of bleef er toen geld over?:-))

em
door emine - Nov 24, 2015 om 11:00
7 Antwoorden / 1 Vragen

Bij alle huurders was alles op dezelfde manier geregeld en nooit een probleem geweest. De makelaar heft vooral zijn steken laten vallen bij het opzeggen van de huur, want toen waren ze namelijk onbereikbaar.....
Verhuren gebeurt niet altijd om wat over te houden, maar daar ging mijn vraag ook niet over. Of het feit dat ik Eneco de schuld geef. Zij werken trouwens prima mee en doen er alles aan wat ze kunnen om mij te voorzien van de stukken voor het verhalen op de huurder. Het is namelijk allemaal wat ingewikkelder dan alleen de juiste standen doorgeven.
Dank voor alle reacties op mijn oorspronkelijke vraag en ga er mee aan de slag.