frederikjp
door frederikjp Jan 16, 2015 om 18:14
Huishouden & energie

Energielabel woning 2015

Via energielabelvoorwoningen van de Rijksoverheid heb ik mijn voorlopige energielabel aangepast door de verbeteringen van de afgelopen tien jaar door te geven: rondom kunststofkozijnen (HR++) en vloerisolatie met Ecochips (isowaarde > 3). Totale kosten bijna 30.000 euro aan investeringen. Resultaat voor het energielabel van G naar een definitieve vaststelling naar F: dit kan toch niet waar zijn?

2485 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 16, 2015 om 18:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u dan zelf de beoordelaar uitgekozen?

edrick3
door edrick3 - Jan 16, 2015 om 18:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo frederikjp,

.....dit kan toch niet waar zijn?....
Lijkt me ook niet.
Maar volgens een aantal nieuwsberichten worden er nogal wat fouten gemaakt.
Zou dus maar in beklag gaan en een herkeuring aanvragen.

Ik ben het oneens met het energielabel voor mijn woning. Wat kan ik doen?

Bent u het niet eens bent met het definitieve energielabel dat aan uw woning is toegekend? Bespreek dit eerst met de erkend deskundige die het label heeft verstrekt. Daarna kunt u eventueel een klacht indienen bij de Geschillencommissie Energielabel.
Een klacht onderling oplossen

Ga altijd eerst in gesprek met de adviseur die de gegevens van uw woning heeft beoordeeld. Helpt een telefoontje niet, stuur dan een brief met uw klacht. Lukt het niet om samen tot een oplossing te komen? Dan kunt u naar de Geschillencommissie Energielabel.
Een klacht indienen bij de geschillencommissie

U kunt zowel schriftelijk als digitaal een klacht indienen bij de Geschillencommissie Energielabel. De kosten hiervan bedragen € 27,50. De uitspraak van de geschillencommissie is bindend.

edrick3
door edrick3 - Jan 16, 2015 om 18:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 18:25]En hebt u dan zelf de beoordelaar uitgekozen?

Procedure:

Definitief energielabel aanvragen

U kunt online uw voorlopige energielabel omzetten in een definitief energielabel. Wat moet u hiervoor doen?

Log met uw DigiD in op www.energielabelvoorwoningen.nl.
Controleer uw woninggegevens en pas ze eventueel aan.
Voeg digitaal bewijs toe, als u energiebesparende maatregelen heeft getroffen (bouwtechnisch rapport, factuur, foto’s).
Selecteer een erkend deskundige (op basis van tarief, klantbeoordelingen of reactietijd).
Verstuur uw gegevens.

Lijkt me dus wel. ;-)

edrick3
door edrick3 - Jan 16, 2015 om 18:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 18:25]En hebt u dan zelf de beoordelaar uitgekozen?

Aanvulling:
Erkend deskundige controleert gegevens

De erkend deskundige (energieadviseur, makelaar of bouwtechnisch specialist) controleert uw gegevens vervolgens op afstand. Hij kan met u overleggen over de gegevens die u heeft verstrekt. De erkend deskundige komt dus niet bij u thuis langs.

Heeft de erkend deskundige uw gegevens goedgekeurd, dan ontvangt u het definitieve energielabel per mail van de Rijksoverheid. Na goedkeuring van uw gegevens vindt de registratie van het definitieve label automatisch plaats.
(Bron:Rijksoverheid)

me
door mein33 - Jan 16, 2015 om 18:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De kunststofkozijnen hebben geen isolatiewaarde en tellen derhalve niet mee in de score, ondanks de hoge kosten hiervan.
Het geplaatste dubbelglas en de vloerisolatie tellen wel mee in de score.
Indien uw woning nu geen spouwmuurisolatie heeft dan is daar een behoorlijk resultaat en verbetering van de score te behalen.
Al met al zou ik me niet zoveel zorgen maken over dat energielabel, een toekomstig koper zal zich waarschijnlijk eerder laten leiden door de woning zelf, de vraagprijs, de ligging en de leefomgeving van de woning.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 16, 2015 om 18:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hoe oud is de woning, muren opgevuld met isolatie? En wat voor een woning is hetplat dak pannen?

valerius-2
door valerius-2 - Jan 16, 2015 om 19:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 19:30]@edrick

Kijk eens even in de spiegel.
Een goed raad is nooit weg.
Zie welde splinter bij een ander maar niet de balk bij je zelf

tenormin
door tenormin - Jan 16, 2015 om 19:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mein33 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 18:37]De kunststofkozijnen hebben geen isolatiewaarde en tellen derhalve niet mee in de score, ondanks de hoge kosten hiervan.
Het geplaatste dubbelglas en de vloerisolatie tellen wel mee in de score.
Indien uw woning nu geen spouwmuurisolatie heeft dan is daar een behoorlijk resultaat en verbetering van de score te behalen.
Al met al zou ik me niet zoveel zorgen maken over dat energielabel, een toekomstig koper zal zich waarschijnlijk eerder laten leiden door de woning zelf, de vraagprijs, de ligging en de leefomgeving van de woning.

Dat mag wel waar zijn maar als TS €30.000,00 heeft geïnvesteerd gaat hij/zij toch niet van G naar F? Had ie net zo goed niets kunnen doen en een mooie cruise kunnen maken, geintje. Lijkt me dat er gewoon een fout is gemaakt.

frederikjp
door frederikjp - Jan 16, 2015 om 19:52
47 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor jullie antwoorden :)
Tijdens het invullen van het energielabel voor wat betreft genomen maatregelen kwam ik zelf ook al op F uit, maar ik dacht (hoe naïef) dat het zo'n vaart niet zou lopen.
Vrijstaand huis uit 1926, zonder spouwmuur gebouwd en van binnenuit is het niet te doen om de muren te isoleren. Stel dat ik het wel zou doen, kom ik waarschijnlijk (?) op label E uit. Die investering verdien je nooit terug. Het energielabel stelt dus eigenlijk niks voor: veel bureaucratie en rompslomp met een label wat in een map verdwijnt om te bewaren voor een toekomstige bewoner. Meer is het niet.

ho
door hopetobehelping - Jan 16, 2015 om 19:59
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste frederikjp,

voor zover ik weet kunt u ten allen tijden zelf een energie label aanvragen. Wie weet kunt u als u zelf de opdracht geeft en het zelf betaalt ook nog wel aangeven wat het moet worden, het zou me niet verbazen.
Van wat ik er van zie is een energie label een wassen neus.
Een energie label is alleen maar interessant als u uw woning gaat verkopen (en dan nog is het de vraag welke waarde potentiële kopers er aan hechten).
De energielabels zijn verplicht inmiddels maar worden 'voorlopig' uitgereikt zonder dat er ook maar iemand uw woning heeft beoordeeld als ik de site van de belastingdienst goed begrijp:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energielabel-gebouwen/vraag-en-antwoord/hoe-kom-ik-aan-een-energielabel-voor-mijn-woning.html?utm_campaign=sea-t-bouwen_wonen_en_leefomgeving-a-energielabel_woning&utm_term=energielabel%20huis&gclid=CMevxqSYmcMCFWSWtAod02UAoA

Daarna kan iedereen bellen en aangeven wat men allemaal heeft verandert om een 'beter' energie label te krijgen. Controle of wat dan ook is er totaal niet.
Voor mij een teken dat er vooral niet al teveel waarde aan het energie label gehecht moet worden.

frederikjp
door frederikjp - Jan 16, 2015 om 20:06
47 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ga nu vooral mijn best doen om er niet te veel waarde aan te hechten ;)
Enige controle is er overigens wel: voor alle genoemde extra energiebesparende maatregelen, moeten er nota's, foto's en certificaten ge-upload worden die gecontroleerd worden.

edrick3
door edrick3 - Jan 16, 2015 om 20:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@frederikjp,

.....Ik ga nu vooral mijn best doen om er niet te veel waarde aan te hechten ;)....
Dat lijkt me heel verstandig. ;-)

Goed weekend.

tenormin
door tenormin - Jan 16, 2015 om 21:06
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@frederikjp, klik. Makkelijker word er het er niet op. Snap eigenlijk niet dat men nu, in deze tijd, nog 'moeilijker' gaat doen. De verkoop van huizen is al dramatisch; nu kan men zelfs een boete krijgen. Fijn allemaal.

frederikjp
door frederikjp - Jan 16, 2015 om 21:45
47 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt tenormin voor deze link en voor de lezers: het was juist deze link die ik ook tegenkwam en daarom ben ik er gelijk mee aan de slag met het beschreven resultaat. Bedankt allemaal voor de 'richtingaanwijzers'.

me
door mein33 - Jan 17, 2015 om 16:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 16 jan 2015, 19:45][quote=mein33 schreef op vrijdag 16 jan 2015, 18:37]De kunststofkozijnen hebben geen isolatiewaarde en tellen derhalve niet mee in de score, ondanks de hoge kosten hiervan.
Het geplaatste dubbelglas en de vloerisolatie tellen wel mee in de score.
Indien uw woning nu geen spouwmuurisolatie heeft dan is daar een behoorlijk resultaat en verbetering van de score te behalen.
Al met al zou ik me niet zoveel zorgen maken over dat energielabel, een toekomstig koper zal zich waarschijnlijk eerder laten leiden door de woning zelf, de vraagprijs, de ligging en de leefomgeving van de woning.

Dat mag wel waar zijn maar als TS €30.000,00 heeft geïnvesteerd gaat hij/zij toch niet van G naar F? Had ie net zo goed niets kunnen doen en een mooie cruise kunnen maken, geintje. Lijkt me dat er gewoon een fout is gemaakt.

@tenormin,

Het overgrote deel van de geïnvesteerde € 30.000,00 is gebruikt voor de kunststof kozijnen.
Deze kozijnen hebben geen isolatiewaarde en tellen derhalve niet mee.
Het bedrag van €30.000,00 is in dit verband dus niet relevant.
Alleen de dubbele beglazing en vloerisolatie hebben wel invloed op de score en die heeft Ts. ook gekregen.

frederikjp
door frederikjp - Jan 17, 2015 om 16:34
47 Antwoorden / 6 Vragen

Dat die kunststofkozijnen niet meetellen, lig ik niet wakker van: ik ben er erg blij mee. Het vreemde is dat ze in andere situaties wel mee tellen en dat begrijp ik dan weer niet:

http://www.flevopost.nl/nieuws/dronten/119854/beter-energielabel-woningen.html

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2015 om 16:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik weet ook niet beter dat kunststof kozijnen (en natuurlijk de HR++ ramen) isolerende werking hadden en telde dat ook mee in mijn antwoord. Dan blijft uw link naar Flevopost, die ik zojuist heb gelezen, toch wel vreemd dat u van G naar F bent gegaan. Maar ja, dat is dan in mijn ogen vreemd. En klopt ook niet met wat daar geschreven staat. Misschien dat het een artikel uit 2010 is en de normen alweer zijn veranderd?

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2015 om 17:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De normen zijn niet veranderd. Die woningen van Flevopost hebben nog wel wat meer besparende onderdelen ondergaan.

Bij die kunststof kozijnen gaat het natuurlijk voornamelijk over het glas.

Er schijnt ern fout te zitten in het systeem, maar daar wordt aan gewerkt.