hansje klein
door hansje klein Jan 31, 2015 om 15:30
Huishouden & energie

Energievergelijkers......teveel?

Inmiddels zijn er (te)veel energie-vergelijkingssites en ook Independer van de verzekeringen initieerd nu zo'n site. Wie heeft er een idee over een betrouwbare site, want ik heb er een paar uitgeprobeerd, met verschillende resultaten? Besparen kan men al gauw een paar honderd Euro!

7019 93 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

De enige manier is om je geschatte jaar verbruik (zie vorig jaar) in te voeren en dan het jaar tarief op te vragen. En honderden euro's? Ik geloof er niks van, met een beetje mazzel 50 tot max 100 euri's.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mahadma Er zijn ook regelmatig en ook steeds meer energieveilingen (Telegraaf, Consumentenbond, Energieveiling e.a.) waar ik tenminste nu nu al een € 400,- goedkoper uit ben. Maar misschien heb ik altijd al teveel betaald. De vraag is dus, of er betrouwbare vergelijkingssites zijn waarmee jullie goede ervaring hebben gehad of juist niet en waar moet je dan speciaal op letten?

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, in mijn ogen zijn er geen betrouwbare energie vergelijkers.

Let op wat betalen kost, er zijn al bedrijven die ondanks een afgegeven machtiging al geld vragen als ze incasseren. En let op het vastrecht. Daar kan ook verschil in zitten.

Waarschijnlijk heb je al die jaren veel te veel betaald.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zal dan wel de enige manier zijn en dan zwart oop wit wat hen in rekening brengen bij het zelfde gebruik. Maar ik denk dat zij dat niet doen.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Via de ene site kunt u een grotere bonus krijgen dan via de andere. Ook dat scheelt.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hänschen klein,

Deze - klik hier - lijkt me betrouwbaar.
Had je die al in je vergelijkend warenonderzoek meegenomen?
En kijk eens op de site van United Consumers; klik hier.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@edrick3 De Energievergelijker.nl accepteert mijn gewenste instellingen niet. Waarschijnlijk willen die geen 1-jaars-contract. Maar ik denk juist, dat de energieprijzen nog dit jaar zullen gaan zakken gezien de gunstige olieprijs met de daaraan gekoppelde gasprijzen. Overcapaciteiten bij de energiecentrales zijn ook gunstig voor de prijzen. Weet alleen niet of die doorberekend zullen worden naar de consumenten of dat er weer elders alles aan de strijkstok zal blijven hangen.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op zaterdag 31 jan 2015, 16:54: Hallo hänschen klein,

Deze - klik hier - lijkt me betrouwbaar.
Had je die al in je vergelijkend warenonderzoek meegenomen?
En kijk eens op de site van United Consumers; klik hier.

Met vr.gr.

Deze wordt interessant met € 334,- korting, maar wel met een 3-jaarscontract.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn mensen in mijn omgeving die stappen ieder jaar over en beweren dat ze ook ieder jaar zeker 100 euro minder betalen, allemaal geweldig, totdat ik ze de rekensom voorleg dat je dan op een gegeven moment bijna niks meer betaald, want er kan gewoon niet ieder jaar 100 euro verdwijnen.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dreigen met opstappen bij je huidige leverancier kan ook voordeel opleveren. De tarieven zijn bijna overal gelijk, maar soms krijg je een bonus(je), maar vaak voor 3 jaar of meer.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gaslicht.com Gebruik ik zelf al jaren. Ik neem altijd een 1 jaars contract met vaste tarieven voor het hele jaar. Vul dan je jaarverbruik in van afgelopen jaar mits dat een goed gemiddelde is en voila een overzicht van wat je per jaar met het zelfde verbruik kwijt ben per maatschappij.
De site houdt ook rekening met eventuele bonussen en kortingen.
Elk jaar krijg ik van gaslicht weer een reminder dat mijn contract afloopt even zoeken en we hebben weer een nieuw contract dat op dat moment het goedkoopste is.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vergelijkingssites en energie collectieven zijn er alleen maar voor de investeerders in deze sites, maakt niet uit welke.
Ze hebben allemaal een belang bij de zoekopdracht die u, ik en velen met ons, uitvoeren en het eventuele vervolg hierop. Alle cadeau's, welkoms premie's en hoe het allemaal mag heten, betaald de consument helemaal zelf.
Er is er niet één die de bijna ondoenlijke vergelijkingen gaat maken uit menslievendheid.
Ze beloven allemaal steeds maar goedkopere tarieven, geven allemaal andere energieleveranciers en contracten die zgn. het goedkoopste zijn en alle multinationals en hun dochterondernemingen komen stuk voor stuk als goedkoopste voorbij.
En pas op !! het contract dat u, met 14 dgn bedenktijd, thuis krijgt geeft andere cijfers als de voorbeelden die u op vergelijkingssites en zelf uitgezochte leverancier(s) krijgt aangeboden en ik spreek uit eigen ervaring met 4 verschillende aanbiedingen.

Zelf zoeken, leverancier na leverancier, om tot de slotsom te komen dat er hoogstens enkele tientjes op jaarbasis zijn te verdienen en dan alleen nog als u elk jaar hetzelfde ritueel als dat bij de zorgverzekeraars heeft uitgevoerd.
Heb dit zelf, naast het zoeken van een zorgverzekeraar (ben uiteindelijk gebleven), gedaan en ben uiteindelijk overgestapt naar een andere leverancier omdat Nuon, waar ik al jaren klant was, alleen maar "Nuon blijven loont" aanbiedt en dat loont echt helemaal niet.

Ik spreek alleen maar uit eigen ervaring en uiteraard zullen er ook andere en positieve voorbeelden zijn, alleen ik heb ze niet kunnen vinden.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mein33 Soms wordt er extra service aangeboden zoals @kathy1978 schrijft, waardoor je van het jaarlijkse gezoek af bent. Daarom vroeg ik ook vooral naar betrouwbare vergelijkers, want dan laat je uiteindelijk wel het zoeken door gaslicht.com zelf doen. Maar.....ze schrijven onafhankelijk te zijn.

Ieder jaar dat je langer klant blijft meer korting kan natuurlijk een schot in de eigen knie zijn, wanneer andere maatschappijen sneller zakken of extraatjes aanbieden. Van Essent zag ik dit 'oude-klanten-krentebroodtrucje' onlangs ook al voorbijkomen.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

hänschen klein schreef op zaterdag 31 jan 2015, 18:05: @mein33 Soms wordt er extra service aangeboden zoals @kathy1978 schrijft, waardoor je van het jaarlijkse gezoek af bent. Daarom vroeg ik ook vooral naar betrouwbare vergelijkers, want dan laat je uiteindelijk wel het zoeken door gaslicht.com zelf doen. Maar.....ze schrijven onafhankelijk te zijn.

@hanschen,

Als ik schrijf dat ik Prins Bernhard ben, gelooft u mij dan ook ;-)))
Alleen al als u zich zou afvragen op welke wijze vergelijkingssites, incl. gaslicht.com, aan hun inkomsten komen zou u al wantrouwend moet maken over de term "onafhankelijk".
Die extra service, in wiens voordeel zou dat uitpakken denkt u, volgens mij is dat niet de consument.
U koopt iets waarin zij als tussenpersoon optreden en zij krijgen, net als bij de tussenpersonen van de verzekeraars, daarvoor uiteraard een ruime vergoeding.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2015 om 23:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mein33
-De ene weg is om de energiemaatschappijen zèlf allemaal te moeten bezoeken. Daar krijg je dan echter altijd een gekleurd advies.
-De tweede manier is om een betrouwbare vergelijkingssite te benutten. Zoals de Consumentenbond? Gaslicht.com? Zover ik weet, krijgen vergelijkers voor een nieuwe klant rond de € 14,- , veel minder dan bij zorgverzekeringen of zèlfs tot wel € 100,- bij autoverzekeringen. Voor € 14,- vergoeding voor toch best veel moeite kan ik zelf niet urenlang gaan zoeken.
-Een derde weg is zowel de sites als ook de aanbieders zelf te vergelijken en je gezonde verstand en het nieuws hieromtrent te volgen. Dat laatste lijkt mij momenteel de beste, maar zeer tijdrovende oplossing.
-De vierde weg is ervaringen te delen met andere energieconsumenten.
-De vijfde en laatse manier om zeker te zijn dat je niet teveel betaalt zijn de energieveilingen, waarvan ik er al een paar noemde en vandaag nog een radioreclame hoorde van de Vereniging Eigen Huis, waar ik niet lid van ben.

Met de term onafhankelijk denk ik, dat de sites willen aangeven geen eigenaar te hebben die als energiehandelaar of producent op de markt is.
Independer, nu ook als energievergelijker. distancieerd zich op de website duidelijk hiervan en Achmea als grootaandeelhouder lijkt mij ook geen olie-, gas-, of energiehandelaar.

Vergelijkingssites kunnen wel gaan verhandelen wanneer zij een grote partij klanten samenvoegen en de klant een gedeelte van de extra winst doorgeven.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2015 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die veilingen zijn juist meestal niet voordelig.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2015 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel simpel: als je echt een onafhankelijk advies wilt moet je het of zelf doen, of een adviseur betalen die in jouw belang handelt. Vergelijkingssites moeten ergens van leven en als de consument niet betaalt betaalt iemand anders. Dus per definitie niet onafhankelijk.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2015 om 10:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Los van de vraag, is de opmerking van Breedbeeld een antwoord wat ook ik geef op de verhalen van mensen die steeds maar weer ieder jaar overstappen en dan zeggen ieder jaar weer minder te betalen!

Breedbeeld schreef:
"Zijn mensen in mijn omgeving die stappen ieder jaar over en beweren dat ze ook ieder jaar zeker 100 euro minder betalen, allemaal geweldig, totdat ik ze de rekensom voorleg dat je dan op een gegeven moment bijna niks meer betaald, want er kan gewoon niet ieder jaar 100 euro verdwijnen".

Als je gelukkig wordt door ieder jaar over te stappen en op deze manier een premie of Ipad o.i.d. te "scoren" dan moet je dat doen.

Ik vraag mij weleens af wat de energiekosten zouden zijn zonder "concurrentie"
Want wat zijn de kosten bij die tientallen energieleveranciers van o.a. helpdesken, kantoorruimten, computers en niet te vergeten de salarissen van personeel en directie.
Ook niet te vergeten de premies die ze betalen aan al die vergelijkingssites !!

In dat laatste zit meteen het antwoord op de vraag, nee, vergelijkingssites zijn niet onafhankelijk!

Bassie

ve
door verwijderd - Feb 1, 2015 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

hänschen klein schreef op zaterdag 31 jan 2015, 23:42: @mein33

Verwijzend naar uw volledige reactie geef ik alleen maar mijn opgedane ervaringen.
Uiteraard moet iedereen zelf een bepalen op welke wijze hij/zij meent een juiste weg te bewandelen om een weloverwogen keuze te maken om bij de hem/haar passende energieleverancier uit te komen.

Ps.
Met Achmea als grootaandeelhouder kunt u toch niet beweren dat Independer een onafhankelijk bedrijf is. Een aandeelhouder investeert alleen maar als er een behoorlijk rendement kan worden gemaakt.
Independer kan zich daarvan wel distancieren, maar ik geloof daar niet in.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2015 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@bassie Heb je je dan ook wel eens afgevraagd wat een auto zou kunnen gaan kosten wanneer er maar vier producenten en twee autotypes zouden zijn? Waarschijnlijk zou een auto nog maar de helft kosten. Mensen willen allemaal iets anders en de producenten maken graag alles tegen meerkosten.

Bij Zorgverzekeringen wordt het grote aanbiedersverhaal al moeilijker te volgen wanneer de basisverzekeringen overal dezelfde dekking hebben. Het verschil komt dan in de gewenste aanvullende verzekeringen en de servicekwaliteit tot uiting.

Bij gas en stroom voel ik me echter helemaal vernaggelt, want eerst gooien de vier grote producenten alles op de beurs, de kleinstjes hebben bijna geen invloed (grijs, groen, groengrijs en grijs-groen) en daarna gaan we moeilijk doen met prijzen voor de 1 - grootindustrie, 2 - de kleine zakenlui en de 3 - de markt voor particulieren, terwijl stroom stroom is en gas gas blijft.

Wanneer alleen al van de particulierenmarkt tientallen vergelijkers kunnen rondkomen, ligt dat aan het feit, dat er waarschijnlijk maar één enkel buro de database op orde houdt, zoals er maar één buro de alle zorgverzekeringen aanbiedt en iedere vergelijkingssite hier tegen betaling de gegevens ophaalt. Een beetje zout of peper toegevoegtden ons dan met onnozele heel geringe smaakverschillen......gewoon vernaggelt!

Het is niet veel anders dan een uitgezocht merkproduct en voor een geheel identisch product naar de goedkoopste aanbieder gaan zoeken. Zoveel ophef voor allemaal hetzelfde als gas en stroom......de vergelijkingsstites zullen iets extra's moeten bedenken om het verschil te kunen maken. Deze idiote ontwikkeling consumentvriendelijker te kunnen aanbieden.

Wat ik tot nu toe aan verschillen ben tegengekomen is:

- een éénmalige korting
- gratis presentje
- overstaphulp/coaching/telefonische hulp
- hulp bij problemen met de leverancier nà het afsluiten
- website informatie over energiegerelateerde onderwerpen/producten
- waarschuwingsalert wanneer het contract uitloopt
- garantie dat het eerlijke groen stroom betreft

Wanner we deze posities als standaard aannemen, ben ik benieuwd wat we nu werkelijk extra voor ons geld krijgen behalve stroom en gas?

ve
door verwijderd - Feb 1, 2015 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hänschen Klein.

Het produceren en verkopen van een auto is totaal iets anders dan het produceren en verkopen van stroom. Stroom wordt geproduceerd/opgewekt door een aantal bedrijven en weer doorverkocht aan onze leveranciers, dus stoom is stroom bij wie je het ook koopt. De stroom van essent geeft geen beter of ander licht dan die van de andere aanbieders.

Mijn eigen overstapgeschiedenis:
Ik heb op verzoek van mijn partner vorig jaar meegedaan met een energieveiling, en ben voor 10 euro minder per maand overgestapt van NUON naar BudgetEnergie.
Na twee maanden klant van BudgetEnergie werd ik gebeld door NUON met het verzoek of ik als klant terug wilde komen tegen een aantrekkelijk tarief, ook betaalde zij de boete voor het vroegtijdig beëindigen van mijn contract bij BudgetEnergie !

Hier ben ik niet op ingegaan omdat ik niet meer wilde meedoen mee deze poppenkast, ik was dus volgens velen "Een dief van mijn eigen portemonnee"
Na 10 maanden bij BudgetEnergie kreeg ik een brief van Nuon met weer het verzoek om terug te komen als klant tegen een zeer aantrekkelijk tarief en 100 euro premie
Op deze brief heb ik niet gereageerd en een week later werd ik gebeld door NUON met dezelfde aanbieding.
Ik ben op dit verzoek ingegaan met de belofte aan mijn partner en mijzelf dat ik in het vervolg nooit meer meedoe met dit overstap poppenspel.

Toen ik aan de NUON medewerker vertelde dat ik het wel heel vreemd vond dat ik ook via een vergelijkingssite terug kon keren met hetzelfde tarief maar 125 euro als premie gaf hij aan dat dit bekend was bij hem en zijn collega's en hij dat ook heel raar vond!!

Kortom, ik ben weer terug en blijf bij NUON.

Vraag: Wie betaald al deze premies, overstapboetes en -handelingen?
Antwoord: De klanten en het zit dus verwerkt in de energieprijzen!

Bassie (vond als kind de poppenkast op de Dam in Amsterdam wel leuk)

ve
door verwijderd - Feb 1, 2015 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

TENSLOTTE:

kom ik tot de conclusie, dat er veel te veel energievergelijkingssites op de markt zijn, die nauwelijk HET verschil maken. Anderzijds heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) momenteel 50 energieleveranciers een vergunning gegeven. Vergelijkingssites die compleet vergelijken kunnen helpen bij het uitlichten van het te dichte energiebos.

Ik bedank alle deelnemers voor hun bijdrage(n) en wijs tenslotte op de eveneens gevonden zeer complete informatiesite van de problemen veroorzakende overheid met de naam CONSUWIJZER/Energie.

Veel succes met het (jaarlijkse) vergelijken of u nog goed in uw huidige contract zit of eerder 'in het gas'!

https://www.consuwijzer.nl/energie/vergelijken-overstappen/energiebedrijven-vergelijken

ve
door verwijderd - Feb 1, 2015 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

hänschen klein schreef op zondag 1 feb 2015, 13:41: TENSLOTTE:

kom ik tot de conclusie, dat er veel te veel energievergelijkingssites op de markt zijn, die nauwelijk HET verschil maken.

U bent ook tot de conclusie gekomen dat overstappen nauwelijks loont en spreekt nu u uw stelling in uw topic tegen, nl: "Besparen kan men algauw een paar honderd euro !".

ve
door verwijderd - Feb 1, 2015 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mein33

Daarmee is bedoeld:
dat ALLE vergelijkingssites ONDERLING nauwelijks het verschil maken.

Ik heb uiteindelijk nu een nieuw contract stroom+gas zonder boete, in alle stroom- en gaskleuren, voor één jaar afgesloten voor iets meer dan € 400,- minder dan in 2014. Van Eneco Hollandse Wind naar NLE via een eerder ingeschreven veilingsaanbod.....dat ik hierboven ook genoemd had.

Eneco was nog bereid mij € 160,- tegemoet te komen wanneer ik zou blijven.

ERGO: niet de vergelijkinssites, maar een VEILING heeft mij dit voordeel gebracht en Eneco bewoog zit niet genoeg!

ve
door verwijderd - Feb 1, 2015 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien moesten we ons hier eerder bezighouden met energiebesparingen, of minder (bruin-)kolen stoken. Maar de nederlandse overheid geeft vooral subsidie op kolencentrales, meer dan op groene energie (Eemshaven en de Maasvlakte ).

Misschien nemen we het opwarmen van de aarde niet serieus genoeg, omdat de overheid een onwerkzaam energielabel invoert.

Misschien moeten we 100 keer het nu aanwezige aantal windmolens plaatsen en dan over heel Europa, zodat er ergens altijd wel een bries kan worden opgevangen.

Misschien moesten we zonnepanelen in de Sahara plaatsen i.p.v. minder effectieve plaatsen zoals in Nederland.

Misschien......?

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel goed dat je bent overgestapt.
En dit moet je elk jaar blijven doen.
Doe je dit niet, dan krijg je na 1 jaar uitgaande van een contract van 1 jaar, de normale prijzen, dus zonder korting. Dit scheelt dan echt geen 400 euro maar het houdt in dat je ieder jaar ongeveer hetzelfde bedrag blijft betalen.
Ik kijk ongeveer 2-3 maanden voordat mijn contract afloopt regelmatig op 3 vergelijkingssites nl. gas-licht.com, kieskeurig en energievergelijker.
Ik doe dit niet eerder omdat ik niet wil dat een ander boete voor mij gaat betalen, zo zit ik niet in elkaar. Soms krijg ik mailtjes van United Consumers en van Sloop de Crisis. Ik kijk dan snel even of ze goedkoper zijn maar dit is NOOIT het geval.
Meer vergelijkingssites raadpleeg ik niet want dan blijf je aan de gang.
Sloop de Crisis zegt dat iedereen gegarandeerd 340 euro per jaar kan besparen. Lulkoek.
Als je bijv. eens kijkt naar je bel-abonnement dan geven ze heel weinig belminuten en een kleine internetbundel... tja zo kan iedereen besparen, maar dit abonnement wil je niet.

Tip maak een aantekening in je agenda of op je kalender dat je een paar maanden voor het nieuwe jaar ingaat even de vergelijkingssites gaat raadplegen.
Zo betaal je eigenlijk nooit veel teveel!

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kijk altijd naar minstens 3 vergelijkingssites. Neem zelf niet altijd de bovenste en dus goedkoopste, want het hangt ook af van aan welke voorwaarde moet worden voldaan. Toen ik van de Nuon naar Greenchoice ging scheelde dat iets meer dan 400,- . Dat is wel de moeite.

Nu kom ik met het jaarlijks wisselen elk jaar ongeveer op het zelfde uit. Zou ik terug gaan naar Nuon, dan ben ik nog steeds duurder uit. Alleen wanneer zij mij hetzelfde kunnen bieden, ben ik bereid terug te gaan. Tenslotte nog even de opmerking dat de Nuon wel de beste klantenservice heeft. Dat moet natuurlijk ook betaald worden.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar heeft men de klantenservice voor nodig als alles gewoon loopt?

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 2 feb 2015, 13:39: Waar heeft men de klantenservice voor nodig als alles gewoon loopt?

Goeie vraag Tijger1. Een antwoord hierop vindt u op alle websites van de energiemaatschappijen onder FAQ. Ik pik er ééntje tussenuit:

Ik heb zonnepanelen, wordt mijn verwachte teruglevering meegenomen in mijn termijnbedrag?
Het verbruik op mijn jaar- of eindnota klopt niet?
Waarom is mijn termijnbedrag verhoogd, terwijl ik geld terug heb gekregen op de jaarnota?
Wanneer wordt het bedrag van de jaar- of eindnota uitgekeerd/afgeschreven?
Kan ik een betalingsregeling treffen over mijn jaar- of eindnota?
Ik heb mijn contract verlengd, wat wordt mijn nieuwe termijnbedrag?
Wanneer weet ik precies hoeveel ik per maand ga betalen?
Hoe kan ik mij aanmelden als klant?
Binnen welke tijd kunnen jullie starten met leveren?
Ik word afgesloten, kunnen jullie versneld leveren?
Is Sloop de Crisis van NLE?
Hoe kan ik mijn energiecontract verlengen?
Wat zijn de overige kosten van NLE?
Wat is het verschil tussen enkel- en dubbeltarief?
Heb ik enkel- of dubbeltarief?
Waar vind ik mijn klantnummer?
Hoe kan ik een verhuizing doorgeven?
Waar vind ik mijn referentienummer?
Hoe kan ik zonne-energie opwekken?
Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven?
Hoe kan ik een vraag stellen aan de klantenservice?
Hoe kan ik mijn energiecontract opzeggen?
Waar kan ik een klacht indienen?
Wat is de gasregiotoeslag?
Waar kan ik de tarieven van NLE vinden?
Hoeveel betaal ik per maand?
Wanneer komt mijn jaarnota?

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hanschen

Maar al die vragen en antwoorden kunnen mij helemaal niets schelen. Mijn nota klopt altijd. En mocht ik überhaupt iets anders willen weten, staat het antwoord toch op de site?

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 2 feb 2015, 13:56: @hanschen

Maar al die vragen en antwoorden kunnen mij helemaal niets schelen. Mijn nota klopt altijd. En mocht ik überhaupt iets anders willen weten, staat het antwoord toch op de site?

@Tiger1. De nieuwe meters, zonnepanelen, teveel contracten zullen in ieder geval voor heel veel problemen gaan zorgen. Misschien bent u er momenteel niet van betroffen, maar Eneco als grote aanbieder ziet de bui al hangen en heeft FAQ uitgebreid met een compleet energie-forum. Vroeger was alles beter? Tenminste begrijpelijker, want die deelnemers hebben HÉÉL veel vragen......

https://forum.eneco.nl/

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meer dan helft van de reageerders zijn elkaar aan het dissen ipv de vraag te beantwoorden!

Ik stap ieder jaar over mbv de vergelijkingspagina van de consumentenbond welke geheel gratis is te benaderen! De andere vergelijkingssites geven valse informatie.

Ik kwam hierachter toen ik met mijn vast m3 en kwh verbruik één voor één de sites afging en calculeren.

De veilinghouders besodemieteren ook de boel want viaVEH heb ik een keer meegedaan en met de "winnende" maatschappij zijn voorstel ben ik verder gaan vergelijken.

Wat verbaasde me, dezelfde maatschappij was via de CB veel goedkoper en was de conclusie getrokken dat de leden van VEH de reclames ook konden ophoesten!

Ik zit nu voor de 2de keer bij greenchoice omdat de andere aanbieders maar 2 tientjes goedkoper waren incl. de overstapbonus!

Succes met overstappen.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij www.gaslicht.com heb ik mijn verbruik vergeleken, zit nu bij Eneco wat blijkt Nuon is de goedkoopste. Indien ik invul dat Nuon mijn leverancier is, met dezelfde cijfers, dan blijkt Eneco weer de goedkoopste! leve de vergelijkingssite. Wat een nep zeg en dat gaat ook op voor andere willekeurige leveranciers. Heb ze niet allemaal geprobeerd want het zijn er 168 die je kunt vergelijken en daar ga ik mijn kostbare tijd niet aan besteden. Het is één grote Graaigemeenschap die het geen barst interreseert maar de "dozen" maar heen en weer blijft schuiven. Net zoals die Graaigoeroes van Zorgverzekeraars ook zo'n nep gebeuren, wat je verplicht is opglegd. Want je moet en je zal je verzekeren. door heel die privatisering zijn we er allemaal minder op geworden! en dat merken niet de meest verdieners maar juist de mensen met een laag inkomen. Schande!

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nomennescio schreef op maandag 2 feb 2015, 15:18: Bij www.gaslicht.com heb ik mijn verbruik vergeleken, zit nu bij Eneco wat blijkt Nuon is de goedkoopste. Indien ik invul dat Nuon mijn leverancier is, met dezelfde cijfers, dan blijkt Eneco weer de goedkoopste! leve de vergelijkingssite. Wat een nep zeg en dat gaat ook op voor andere willekeurige leveranciers. Heb ze niet allemaal geprobeerd want het zijn er 168 die je kunt vergelijken en daar ga ik mijn kostbare tijd niet aan besteden. Het is één grote Graaigemeenschap die het geen barst interreseert maar de "dozen" maar heen en weer blijft schuiven. Net zoals die Graaigoeroes van Zorgverzekeraars ook zo'n nep gebeuren, wat je verplicht is opglegd. Want je moet en je zal je verzekeren. door heel die privatisering zijn we er allemaal minder op geworden! en dat merken niet de meest verdieners maar juist de mensen met een laag inkomen. Schande!

probeer deze eens https://www.consumentenbond.nl/energie/overstapservice-energie/

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de energie veiling sites is de koek gewoon op. Door de veilingen van de afgelopen paar jaar zijn de energieprijzen fors gedaald. De veilingsites verdienen er flink aan, dus die gaan er nog gewoon mee door: zo lang mogelijk graaien van de grote hoop. Zelf heb ik er aan mee gedaan bij de veiling van vereniging Eigen Huis, en ben daardoor fors minder gaan betalen. Meedoen met zo'n actie heeft alleen nog maar zijn als je klant bent bij NUON, want daar ben echt veel te duur uit.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ikzelf mijn energie contract-2015 gevonden, voor de NERDS onder jullie een twintigtal vergelijkingssites om mee verder te kunnen zoeken als link.
TIP: Energiemaatschappijen veranderen de tarieven per januari en/of per juli.

NB. Minister Schippers laat momenteel onderzoeken of het onoverzichtelijke aantal zorgverzekeringen inmiddels niet de spuigaten uitloopt en er ingegrepen moet gaan worden. In Duitsland zijn er al 1.000 energieaanbieders met 15.000 contractvariaties.

Mijn eerste topic-vraag was: Zijn er teveel energievergelijkers?
Ik denk, dat daar door een andere minister zo langzaam ook eens naar gekeken moet gaan worden........vooral omdat veel reageerders melden dat het inmiddels qua prijs niet veel meer uitmaakt, met uitzondering voor diegenen die voor het eerst overstappen!

http://www.consumentenvergelijking.nl/Energie.html

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Groeps veiling .nl Staat heel goed aan geschreven.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Consumentenbond op de site geweest. Idem dito zodra je een andere huidige leverancier invult worden de cijfers van veel energieleveranciers per jaar ineens anders. Als je b.v. invult huidige leverancier Eneco zie ik b.v. bij Nuon 900 per jaar en zodra ik invul dat ik Essent als huidige leverancier heb, wat niet waar is, maar ja toch zou kunnen, wordt het bedrag bij Nuon of wie dan ook ineens hoger of lager. Snapt U het? Welke huidige leverancier ik ook invul aleen de cijfers kunnen andere bedragen opleveren bij andere leveranciers. Daarom begrijp ik niet waarom jaarbedragen veranderen omdat ik een andere huidige leverancier invul terwijl de cijfers van het verbruik dezelfde zijn. Het is en blijft daardoor niet te vergelijken. Onduidelijke bagger op het internet, TV, en andere reclames, weggegooid geld.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet teveel.
Nooit teveel.

Het probleem is dat ze niet betrouwbaar zijn.
Betrouwbare sites bestaan niet, zo n site kost kost munten, niemand zal dat gratis gaan doen.
Er zal altijd een commercieel belang bij zitten.

Voorbeeld> ze schreeuwen allemaal dat ze de goedkoopste zijn en dat iedere consument altijd makkelijk honderden euro s per jaar kan besparen.

Dat klopt toch al niet> misschien zit je toevallig al wel bij de allergoedkoopste. Of de 1 na goedkoopste, maar wel bij een energieboer die zijn klanten niet belazert en altijd de juiste rekening stuurt.
Bovendien zitten er bijna altijd addertjes onder het gras. je betaalt een lage maandpremie en je krijgt na een jaar een flinke naheffing, of de vastrechtkosten zijn veel hoger.
Maar dat vertellen ze je niet, ze kijken wel uit.

Leugens doorprikken, it s a piece of a cake.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

bruininkmulder schreef op maandag 2 feb 2015, 16:19: Groeps veiling .nl Staat heel goed aan geschreven.

Ik had de energieveiling.nl met een schriftelijke toezegging, dat medewerkers van deze site kunnen ingrijpen, wanneer de in het verleden erg energieloze klantendienst van NEM/NLE niet accuraat zoud werken bij mogelijke problemen.

Wat loop je dan nog voor risico wanneer de prijs verder klopt. SERVICE!

En die NLE-prijs was gunstiger dan bij de Consumentenbondveiling......die ook de NLE als winnaar uitriepen!!

Vergelijkingssites vergelijken zover ik weet veilingen NIET!

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hänschen klein

Zonnepanelen heb ik niet en de nieuwe meter komt er niet in.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 2 feb 2015, 16:56: @hänschen klein

Zonnepanelen heb ik niet en de nieuwe meter komt er niet in.

@Tijger1 De nieuwe meter wordt tot 2020 straatsgewijze gratis geplaatst, waarbij overigens de dubbelemeter (nacht- of dalstroom) vervalt. Ook kan men aan de meter, wat het doorgeven betreft, het doorzenden zelf uitschakelen en vervallen de privacy opmerkingen.

Uiteindelijk gaat een weigering u bij een koophuis geld kosten, want na de ombouwtijd moet u de ombouw zelf gaan betalen en wees er zeker van, dat er een weg gevonden wordt op u hiertoe toe te kunnen dwingen. (ca. € 150,-).

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat kan wel zo zijn, maar men is niets verplicht, dus die meter komt er niet in.

Dat doorschakelen uitzetten vertrouw ik helemaal niet. Ik houd de oude en mijn privacy.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Tijger1 Zou ook inconsequent zijn als een TIJGER1 zich liet muilkorven!

Ik heb het standpunt hierover van de VEH eens opgezocht, alhoewel ik daar niet lid van ben, (moet vaststellen, dat ze in de huis-onder-water-kwestie de achterban nooit tegen de gevaarlijke hypothekenpraktijken van Staat, banken, hypthekers en makelaars hebben gewaarschuwd), vertegenwoordigen ze een grote groep betroffenen:

Vereniging Eigen Huis is voorstander van een slimme meter, zo lang deze:

- Bijdraagt aan de bewustwording van energieverbruik
(snap ik niet, doen ze voor mij het licht 's avonds uit?)
- Geen extra kosten voor de consument met zich meebrengt
(hoelang? nieuwe meters kosten toch nieuwe investeringen)
- De privacy van consumenten niet schendt
(de mijne zou zeker uitstaan!)

Wat zijn uw tegenargumenten nog TIJGER1?
(Ik weet overigens niet of/hoe de wooncorporaties onder druk gezet worden)

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn argument is dat er niets aan mijn meter mankeert en dat ik het geldverspilling en werkverschaffing, hoewel in deze tijd misschien nuttig, vind om goede spullen te vervangen.

En als ze iets op afstand kunnen uitschakelen, kunnen ze dat ook inschakelen.

Ik ben niet paranoide, maar ik hang ook aan mijn deur geen briefje dat ik er niet ben. Hoeft Eneco dus ook niet te weten,

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op maandag 2 feb 2015, 17:33: Mijn argument is dat er niets aan mijn meter mankeert en dat ik het geldverspilling en werkverschaffing, hoewel in deze tijd misschien nuttig, vind om goede spullen te vervangen.

En als ze iets op afstand kunnen uitschakelen, kunnen ze dat ook inschakelen.

Ik ben niet paranoide, maar ik hang ook aan mijn deur geen briefje dat ik er niet ben. Hoeft Eneco dus ook niet te weten,

@ TIJGER1 Begripsverwarring! De nieuwe slimme meters kunnen afhankelijk van het model, òf door de huisbezitter zelf uitgezet worden, of worden op wens geïnactiveerd bij de plaatsing. Later zal het inschalelen van de doorgeeffunctie een extra handeling met extra kosten voor de huisbezitter worden. Deze kosten zijn afhankelijk van het plaatsende bedrijf. De autoriteit zal deze kosten landelijk blijven volgen, controleren en/of corrigeren.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

TIP: Voor de ouderen onder ons..........

De ANBO organiseert ook energieveilingen. De volgende veilingstermijn is nog niet bekend en het advies van ANBO is om via de vergelijkingssite te controleren en evtl. over te stappen, omdat het prijsvoordeel dan ook meteen in werking treedt.

Ik wordt zo langzaam specialist op dit gebied, dus wanneer er nog on-topic vragen zijn......stel ze......er weet altijd wel iemand een antwoord op!

NB. De vaststelling van @ Nomennescio heb ik zojuist aan de Consumentenbond voorgelegd en om een onderzoek gevraagd.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als alles en iedereen al veilingen gaat organiseren, schiet dat echt niet op. Laten ze zich bij hun leest houden.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2015 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@TIJGER1 * * * * * * *

Met zeven sterren bent u hier klaarblijkelijk een grote favoriet, alhoewel ik de ware betekenis niet ken, ga ik daarom nog een keer off-topic over veilingen, alhoewel mijn thema de vergelijkers waren.

Veilingen zie ik onder meerdere aspecten.....

a - GOEDDOEN.Een organisatie wil de eigen leden iets goeds aanbieden en organiseert een v n het eigen laadje. Voorbeelden zijn de ANBO die voor ouderen iets organiseert en de ANWB. Ik associeer beide voorbeelden helemaal niet met mijn energierekening.
De VEH past eerder in het stramien en kan er nog een verhaal bij vertellen.

b - CASHEN. Desondanks zal de te gemakkelijke manier om eraan te verdienen de grootste factor zijn. Een derde partij kan de veilingorganisatie op zich nemen en die zullen hun know-how proberen te vermarkten, zoals gemeentes bijgebracht wordt vooral in parkeer- meters of garages te investeren, of de burger dat nu wil of niet. Iedere overstap is cashen tussen de € 40,- en € 100,- en veel vergelijkers bieden verder totaal geen echte meerwaarde.

c - Soms zijn er ondoorgrondelijke redenen, zoals ik de neutrale Consumentenbond binnen dit kader helemaal niet had verwacht. Ze organiseren wèl energieveilingen, en vergelijken, maar een veiling voor zorgverzekeringen daar zijn ze vies van. Verzekeraars zijn niet minder luid dan de energieboeren!
Mij is het onbekend of de Consumentenbond haar leden ooit heeft gevraagd of ze het wel passend vinden aan veilingen mee te doen. Ook voor NIET-leden!

Overigens bieden veel grote energiemaatschappijen helemaal niet mee om de eigen prijzen niet te hoeven onderbieden en de eigen winstglazen in te gooien. Er is verder weinig zicht/controle op veilingen.

https://www.consuwijzer.nl/energie/vergelijken-overstappen/energiebedrijven-vergelijken/energieveiling-collectieve-inkoop-energie?cookie=ja.1422917815069692440419

ve
door verwijderd - Feb 3, 2015 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind geen test over betrouwbare energievergelijkingssites..........

De duitse Consumentenbond onder de naam Stiftungwarentest, heeft onder 49 energievergelijkers TWEE gevonden die echt eerlijk zijn!

De Consumentenbond vraagt de leden vaker wat ze nog kunnen testen......wie is er lid van de Consumentenbond? Energievergelijkers zijn dringend aan de beurt!

ve
door verwijderd - Feb 3, 2015 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het helemaal eens met Kathy1978.
Heb de aanbiedingen ook wel gevolgd, maar werd er helemaal tureluurs van.
Al die veilingen heb je ook niks aan omdat ze je vooraf vragen bij welke leverancier je nu zit.
Zij vergelijken dan hun aanbieding met prijzen van mijn leverancier, die ik nu helemaal niet betaal, omdat ik de vorige keer goedkoper contract had, maar daar houden zij geen rekening mee. Zo wordt het verschil wat zij denken voor mij te regelen veel groter, terwijl dat niet het geval is.
Daarom gebruik ik Gaslicht.com van Ben Woldring. Als je je verbruik weet krijg je vanzelf de aanbiedingen van bijna alle leveranciers op een rijtje, met b.v. de goedkoopste bovenaan.
Je hoeft je in het geheel niet druk te maken om de Kwh prijs en m3 prijs. Het gaat toch om het totaalbedrag dat je per jaar kwijt bent. Als alle elementen in die prijs zitten is dat wat je betaalt per jaar. Dan vergelijk je dat maar met je vorige jaar en de andere aanbieders.
Als je overstapt naar een andere leverancier krijg je vaak ook nog een overstapbonus, dat is dan extra.
Dus niks geen gedoe meer met vergelijken van kwh prijzen, energiebelasting en netwerkkosten, dat zit er allemaal bij in en wat de onderlinge verdeling is maakt toch niks uit. Het gaat om het totaal per jaar.
Bij Nuon kreeg ik een persoonlijke aanbieding bij verlenging van mijn contract waar ze de netwerkkosten hadden weggelaten, zo lijkt het altijd aantrekkelijk, maar die rekening komt dan later heus nog wel. Nuon maakt reclame voor een oplopende korting als je langer klant blijft, maar die 10% slaat alleen maar op de stroomkosten, terwijl dat maar een klein onderdeel van alle kosten is.
Gaslicht.com blijft voor mij de beste vergelijkingssite.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2015 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@corkoo U zegt: 'Al die veilingen heb je ook niks aan omdat ze je vooraf vragen bij welke leverancier je nu zit'.

Gaslicht.com vraagt ook naar de huidige leverancier en ik denk eerder dat de vraag gesteld wordt om het verschil in premie te kunnen uitrekenen en te kunnen laten zien. Ik zoek daar verder niets achter.

Uiteindelijk zie ik een lichte voorsprong voor Gaslicht.com en na de energieleveranciersites zèlf, bijna geen commentaar op de tientallen onbekende sites. Het zijn er ongeveer n0g eens dertig, waarbij de nieuwste van Independer is. Deze ervaren verzekeringsvergelijker vraagt om tips en medewerking om er een betere site van te kunnen maken.......ik heb daarop geschreven, dat ik meer begeleiding wens in het geval er een slechte communicatie is met de leveranciers en op een klacht niet (goed) gereageerd wordt. Momenteel blijft dan de rechter en/of de geschillencommissie en dat wordt dan veel gedoe na het 'even' overstappen.

@nomennescio krijgt hopelijk nog een feed-back van de Consumentenbond?

En daarmee is de vraag of er teveel vergelijkingssites zijn voor mij een JA!
Het is veel te veel van allemaal hetzelfde. 'Wij zijn de goedkoopste!!'

ve
door verwijderd - Feb 3, 2015 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@nomennescio De reactie van de Consumentenbond op uw vaststelling is zojuist telefonisch gedaan en de uitleg is het feit, dat acties NIET getoond worden wanneer de zoekende bereids klant is/was. Een aanbod wordt exclusief alleen maar aan nieuwe klanten getoond. Het is dus geen bug, maar een struktuur in het geprogrammerde systeem!

Nu snappen we ook, waarom naar de huidige leverancier gevraagd wordt......

ve
door verwijderd - Feb 3, 2015 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook de hoogste en laagste tarieven vergeleken op mijn eigen berekening met alle werkelijke kosten. Verschil tussen hoog en laag is € 115.00 ofwel € 9.60 per maand. Te verwaarlozen. Dat anderen denken € 400.00 lager uit te komen is een wassen neus. Gewoon eens goed en werkelijk vergelijken en berekenen.

En wat wordt er na de privatisering niet voor miljoenen uitgegeven aan acquisitie, reclame, computersystemen en opleiding medewerkers. En wat is het resultaat daarvan erbarmelijk. Ontstellend veel fouten, drama's met de computersystemen, medewerkers van de klantenservice die er helemaal niet van snappen en bij vele leveranciers drama’s met de telefoon nog steeds 153 wachtenden voor u. Zonder de privatisering zouden de tarieven fors lager gekund.

Voor mij is een heel belangrijk criterium het aantal klachten op de diverse klachtensites en vooral de rode draden daarvan en de aard van de klachten. Bij sommigen wil je in geen 100 jaar lid worden. Zoals bij Oxxio op de klachtensites in en in triest met liegen en bedriegen, vooral de colporteurs.

En dan bij Oxxio bijvoorbeeld ook nog eens ongekende oplichtingspraktijken met meterstanden en na 1 maand Das Incasso op je dak krijgen, wat overigens helemaal niet mag volgens de Wet Incassokosten, werkvoorraden en verwerkingstijd van een half jaar en een half jaar wachten op je eigen geld.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2015 om 23:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Actualisering van een marktherindeling: de kleintjes winnen nu van de groten!

Het RWE. moeder van Essent, is in grote financiële problemen en de grootste viespeuk wat CO2-uitstoot betreft. Veel aandeelhouders zijn grote steden in het Ruhrgebiet die ook in de schuldenval worden meegetrokken. Het Bundesland Nordrheinwestfalen mist bovendien steeds meer belastinginkomsten en Europa wil bovendien de miljarden subsidies op nucleaire activiteiten in Duitsland laten intrekken/verbieden.

http://www.telegraaf.nl/dft/geld/slim-zuinig/23634727/__Grote_energiebedrijven_verliezen_van_prijsvechters__.html

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 00:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Meer over de overstappers, de winnaars en de verliezers, ook per provincie.....

https://www.overstappen.nl/nieuws/overstapmarkt-2014-grote-energiebedrijven-dupe-van-prijsvechters/

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag die altijd het laatst komt:

'Hoe komen zij (de vergelijkingssites) aan hun inkomsten?'

Wanneer zij een nieuwe klant bij een aanbieder aandragen ontvangen zij, zoals ieder tussenpersoon, een vergoeding voor de overigens geheel gratis dienst. Deze vergoeding is gemiddeld 2% van de contractwaarde.

Mijn contract is ca. € 2.000,- p.A, dus voor € 40,- laten zoeken en afsluiten!
Hier wordt echter niet vermeld of deze aanbrengvergoeding jaarlijks opnieuw wordt uitbetaald voor zittenblijvers, zoals in de verzekeringsbranche gebruikelijk.

Bron: Overstappen.nl/website

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

We merken dat er toch wat onduidelijkheid heerst over de verschillende facetten van het vergelijken van energieleveranciers, graag reageren we daarom even op een paar punten.
Belangrijk bij het vergelijken van energiepakketten is dat er gelet wordt op de tarieven, maar ook op de vaste leveringskosten (vastrecht) en eventuele kortingen. Die factoren bepalen gezamenlijk welk energiepakket voor u het voordeligste is. Belangrijk is daarbij dat u op basis van uw jaarverbruik vergelijkt. Dit verbruik kunt u terugvinden op uw laatste jaarafrekening.

Overstappen scheelt ten opzichte van het standaard variabele pakket (dat is het pakket wat u ontvangt als u niets doet of nog nooit bent overgestapt) momenteel circa 290 euro. Daarom is ieder jaar weer overstappen belangrijk, want zo voorkomt u dat u na afloop van een contract weer het duurdere pakket gaat ontvangen. Als u ieder jaar een goedkoop actieaanbod afneemt dan merkt u het verschil minder, omdat u er al voor zorgt dat u ieder jaar weer het goedkoopste uit bent. En dat bereikt u door over te stappen.

Energieveilingen kunnen niet op energievergelijkers meegenomen worden omdat alleen de consumenten die zich daarvoor van te voren hebben aangemeld dat pakket kunnen ontvangen, waardoor het niet voor iedereen toegankelijk is hetgeen een voorwaarde is voor opname op een vergelijkingssite. Om een eerlijk beeld te geven vergelijken wij na iedere veiling het winnende aanbod met het actuele aanbod op de website en publiceren dat vervolgens: http://www.gaslicht.com/nieuws/samen-energie-inkopen-vaak-juist-duurder. Over het algemeen is onze ervaring dat veilingen veelal toch wat duurder zijn dan de actieaanbiedingen op vergelijkers. Maar dat is zeker niet altijd het geval. Het is daarom belangrijk een veilingaanbod altijd goed te vergelijken.

Wij zijn als energievergelijker niet verbonden aan een belanghebbend bedrijf. Wij tonen in de vergelijkingen ook aanbieders met wie wij geen samenwerking hebben. U weet dus zeker dat al het beschikbare aanbod getoond wordt op de website. Wij ontvangen per aanmelding een vergoeding voor de verwerking hiervan. Voor Gaslicht.com maakt het niet uit naar wie u overstapt, deze vergoeding van de aanbieder is voor ons altijd gelijk. Dit stelt ons in staat om u onze service gratis maar bovenal onafhankelijk aan te bieden. Meer informatie vindt u ook op onze website: http://www.gaslicht.com/over-deze-site.

Mochten er nog vragen zijn dan kunt u ons ook bereiken via info@gaslicht.com of telefonisch op 0342-411350.

Met vriendelijke groet,

Team Gaslicht.com

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gaslicht.com

Prima, dat ook de profi's meelezen en vervolgens constructief tot ophelderingen bijdragen. Door deze uitleg wordt ook duidelijk dat de gaslicht.com-alert belangrijk is, om op je op tijd weer te oriënteren na afloop van het contract.

Pluspunt voor de gaslicht.com-webcare, die ik separaat hiervoor een bedankje heb gestuurd. De kwalificatie TOP-antwoord is door mijzelf geïnitieerd en ik denk, dat de deelnemers het hiermee wel eens zullen zijn.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hänschen

Als u de site van Gaslicht.com eens had bestudeerd, had u dat allang kunnen weten. Maar uiteraard is hun top-antwoord verdiend.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor het inschrijven op nu open veilingen is er natuurlijk ook weer een site.....
Zonder inschrijven geen (onverbintelijke) deelname aan deze veilingen. Surf eerst eens even rond op deze informerende site over veilingen, is mijn aanbeveling!

http://www.energieveiling.nl/open-energieveilingen/

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zouden we?

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 4 feb 2015, 12:38: Waarom zouden we?

@Tijger1 Ik heb de ervaring, dat ik op een venergieeiling beter wegkwam dan via enkele vergelijkingssites. Deze veilingorganisator is momenteel niet actief en wordt door gaslicht.com ook (nog) niet meegenomen.

Blijf zitten waar je zit....of zoek mee naar de waarheid, de betrouwbaarste vergelijker en/of passende veilingen!

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

De waarheid? Het gaat maar over energie.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op woensdag 4 feb 2015, 12:57: De waarheid? Het gaat maar over energie.

@Tijger1 Bij "mijn" energiemaatschappij gaat het over waarheden bij Milieu Centraal gaat het ook over waarheden. Mijn topic gaat over DE waarheden bij energievergelijkers met de vraag of er inmiddels niet teveel zijn.

Ik denk, dat ik zoveel mogelijk constructief bezig ben (geweest).....

http://www.nle.nl/waarheid-als-een-poe

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Tijger1

Maar je kunt het met elkaar proberen te benaderen op een forum. Het is ook niet een primaire kwestie, want dan wordt de dimensie voor een KASSA-forum te groot.

De onderliggende waarheden zijn zoals vaak, politieke onzuiverheden, waarbij de consumenten uiteindelijk, zoals ook bij het energie en milieudebat mede via de energierekeningen moeten meebetalen. En dan zijn we toch weer terug bij af!

2015 is het jaar van de waarheid voor de ambitieuze doelstellingen van het kabinet voor het verduurzamen van de Nederlandse energie-voorziening. In 2020 moet 14 procent van de energie duurzaam worden opgewekt.
Daarom moeten er dit jaar bindende afspraken komen, contracten worden getekend en projecten worden opgestart. De inzet is vooral gericht op windenergie. Op het land is er groeiende lokale weerstand tegen meer en grotere windmolens.

Daarom moeten veel van de nieuwe windmolens in de Noordzee komen. Via een verhoging van de energierekening voor huishoudens komt hier een bedrag van 18 miljard euro voor beschikbaar, die gedurende 15 jaar de verliezen op ‘wind-op-zee’ moet compenseren.

Dat is meer dan de investeringen in de Joint Strike Fighter, de Betuwelijn, De Hoge Snelheidslijn en de Fyra samen. Waar het produceren van energie uit kolen en gas 3 a 4 eurocent per kilowattuur kost, is dit bij wind-op-zee 17 eurocent.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

hänschen klein schreef op zondag 1 feb 2015, 14:41: @mein33

Ik heb uiteindelijk nu een nieuw contract stroom+gas zonder boete, in alle stroom- en gaskleuren, voor één jaar afgesloten voor iets meer dan € 400,- minder dan in 2014. Van Eneco Hollandse Wind naar NLE via een eerder ingeschreven veilingsaanbod.....dat ik hierboven ook genoemd had.

Topic starter,

Op 1 februari jl. schreef u reeds dat u een nieuw stroom+gas contract heeft afgesloten voor iets minder dan € 400,00 minder dan uw oude contract van 2014 en nog wel bij de NLE (voormalige Nederlandse Energie Maatschappij).
Indien uw voordeel werkelijk zo enorm groot is t.o.v. alle andere energie aanbiedingen, in welke vorm dan ook, zult u toch zeker iedereen adviseren om ook de overstap te maken naar de NLE.
Inmiddels bent u, zoals u zelf schrijft, een (zelf benoemd) deskundige op het gebied van vergelijkings- en veilingsites geworden.
Echter, bij de uiteindelijke eind afrekening van uw contract van 2015 zal pas blijken of uw keuze voor de NLE u echt het beoogde voordeel van € 400,00 heeft opgeleverd.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is toch allemaal gewoon nep? Er worden rechten gekocht in de buitenlanden. Heeft allemaal niets met waarheid en milieu van doen. Gewoon grote poppenkast.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mein33 Correct. Kloppen de berekeningen niet, zal ik de eerste zijn die weer een topic of meer hierover gaat aanmaken.
Misschien merken ook de vergelijkingssite-cares nu, dat we een omslag gaan maken van 'wij zijn de goedkoopste' naar meer informatie.....eerlijke informatie?

@Tijger1 Jawel, het is één grote poppenkast met niet bevatbare voordelen voor andere partijen. Het idealitische raak je gelijk kwijt, wanneer over steeds meer energiebesparende maatregelen wordt beslist (ook vanuit Brussel) van de tochtbandstrips tot windmolens op zee en de energiereuzen gewoon stinkende kolenencentrales planen en bouwen op andere werelddelen. Er zijn er bijna 1.000 in aanbouw of staan op het tekenbord. Voornamelijk China en India hebben groote behoefte aan stroom en niet aan tochtband!

Poppenkast in Europa en overleven in Azie. De waarheid is erg hard!

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

hänschen klein schreef op woensdag 4 feb 2015, 15:01:

Poppenkast in Europa en overleven in Azie. De waarheid is erg hard!

Ik stel voor om "poppenkast" te vervangen door "geldklopperij", want dat is geen poppenkast maar de keiharde realiteit.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

mein33 schreef op woensdag 4 feb 2015, 15:16:
hänschen klein schreef op woensdag 4 feb 2015, 15:01:

Poppenkast in Europa en overleven in Azie. De waarheid is erg hard!

Ik stel voor om "poppenkast" te vervangen door "geldklopperij", want dat is geen poppenkast maar de keiharde realiteit.

We kleunen hier onder elkaar dus over een paar Euro meer of minder op de energierekening, maar het is een intussen wel een miljardenzaak. Om eens een indruk te geven hoe onze regenten de meeropbrengsten aan het verdelen zijn, zoek ens naar een passende subsidie op de overheidssite en je ziet, wat er helemaal officiëel (voor de particulier eerder achter de schermen) aan de hand is.

Door mijn nederlandse energieverbruikergegevens eens op een duitse energievergelijker te zetten, merk ik, dat een privé-adres in Hamburg € 150,- minder aan energiekosten betaalt dan ik in midden-Nederland. We zijn dus ook nog het duurste jongetje van de klas!

http://www.rvo.nl/digitaal-indienen/eloket/welke-regelingen-eloket

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af waarom mijn Duitse collega's altijd zeuren dat ze geen geld overhouden. Als ik de berichten moet geloven is alles daar zoveel goedkoper dan in Nederland.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

pieterwolters schreef op woensdag 4 feb 2015, 15:33: Ik vraag me af waarom mijn Duitse collega's altijd zeuren dat ze geen geld overhouden. Als ik de berichten moet geloven is alles daar zoveel goedkoper dan in Nederland.

Uw duitse collega's leven waarschijnlijk kwalitatief op een ander, een duits, niveau en tevens niet zo gevaarlijk op de pof (met bij voorbeeld een hypotheek, die hoger is, dan het object waard is). Overigens is het energielabel daar serieus omgezet en verplicht voor ieder vastgoedobject, verhuurd of niet, in de verkoop of niet!. De energielabels worden ook gecontroleerd en de eigenaar onvrijwillig tot energiesparende maatregelen middels boetes gedwongen. Openhaarden moeten bij voorbeeld een fijnstoffilter hebben, tweemaal gewaarschuwd en de openhaard wordt door een ambtenaar zomaar dichtgemetseld. Hier is Nederland dan weer het slechtste jongetje van de klas. Boetes uit Brussel komen eraan! maar die zullen dan wel weer door verhoogde enegie- of brandstofbelasting betaald gaan worden.....

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 16:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Tijger1......vergis je niet, dagelijks verlaten ca, 400 nederlander hun heimat!

http://www.elsevier.nl/Economie/nieuws/2013/1/CBS-meer-ontevreden-Nederlanders-emigreren-1152179W/

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Tijger1...Ergo: dus teveel nederlanders èn teveel vergelijkingssites!

Hebben we tenslotte beide toch nog iets gevonden om over te kunnen 'kankeren'!
Ieder zijn/haar meug.....

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels draait de wereld maar door en ontdek ik de volgende innovatie(?) op een blog, waarvan de bezitter niet is te achterhalen........prepaid-energie!

http://www.energienieuws.info/2014/06/nederlanders-kunnen-prepaid-energie.html#comment-form

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Nieuwe meter wordt gratis geplaatst".

Tss, gratis bestaat niet, het zal verrekend worden in de (toekomstige) tarieven.
Hoedat zo?

Omdat de energiebedrijven nog genoeg ruimte zien om hun omzet te verhogen.

Denk je echt dat de minder rijke landen een nieuwe meter zouden krijgen, gratis nog wel?
Welnee, die zijn al blij dat de rekening betaald wordt / een rekening betaald wordt. Ruimte om te "investeren" is er niet.

Bij mij valt niks te besparen, overal hangt alleen led-verlichting. de nieuwe meter komt er dus niet in.
Bovendien neem ik geen enkel risico, deze meter is goed en de nieuwe kan wel best teveel gaan rekenen.

Vertrouw die energieboeren voor geen centimeter, de nieuwe meters zijn alleen nuttig voor hun, die zoals gezegd dus uit eigen zak betaald gaan worden.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

hänschen klein schreef op woensdag 4 feb 2015, 16:58: Inmiddels draait de wereld maar door en ontdek ik de volgende innovatie(?) op een blog, waarvan de bezitter niet is te achterhalen........prepaid-energie!

http://www.energienieuws.info/2014/06/nederlanders-kunnen-prepaid-energie.html#comment-form

Prepaid-energie is helemaal niet innovatief, toen ik nog een jochie was en wie kan zich dat heugen !!, bestond dit al.
Mijn moeder ging gasmunten kopen bij de "waterstoker", die moesten in de gasmeter gedaan worden en middels een draaiknop werd de munt in de gasmeter gedraaid om weer enige tijd gas te kunnen gebruiken. Zo betaalde je het gasverbruik.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mein33 Wat bent u al oud........, maar......ook ik kan me ook aan gaspenningen herinneren met een rond gaatje in het midden (Utrecht) echter niet aan de waterstoker. Mijn echtgenote weet van ronde muntjes met een sterretje in het midden (Amsterdam). O.a. in het hoge noorden was er weer een andere variatie:

http://www.hetverhaalvangroningen.nl/verhalen/mijn-geboortehuis/h52-a1.jpg/image_preview

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het blijkt, dat er ook lichtmuntjes waren.....prepaid-stroom!

http://www.geheugenvanoost.nl/19741/nl/gas-en-lichtmuntjes

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

De voorgeschiedenis van de vergelijkingssites ;-) :

De rijdende kooplui en venters van vroeger zijn inmiddels dus vergelijkingssites geworden, ieder met zijn eigen roep, de één nog luider dan de ander!

CITAAT: Duizenden Utrechters verdienden hun inkomen door met de handkar allerlei waren uit te venten. Bijvoorbeeld de scharensliep, vertegenwoordigers, verhuizers, glazenwassers, voddenboeren en WATERSTOKERS liepen met een kar. Zwaar werk vaak voor een karig loon.

Al deze venters hadden hun eigen roep waarmee ze klanten probeerden te werven. Maar in 1890 merkte een Utrechter al op: “Langzaam maar zeker sterven de straatroepen uit; onze grote steden met hun geweldige lawaai zijn geen geschikte terreinen meer voor mensen, die met luide stem de aandacht vestigen op hunne koopwaar of beroep”.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laatst gesproken bij een verjaardag met een vriend van mijn schoonzoon. Hij vroeg aan iedereen of er goedkopere aanbieders waren voor gas en stroom. Uiteraard kreeg hij diverse goedbedoelde adviezen. Hij probeerde toch wel 100 euro per jaar te besparen.

Naderhand kwamen de telefoontjes ter sprake. Bleek hij bijna 50 euro per maand te betalen voor een state of the art telefoon met dikke bundels. Op de vraag of hij die bundels ook volledig gebruikte……..meestal bij lange na niet! En dat (volgens hem) voor een contractperiode van 3 jaar!

Gas en stroom is natuurlijk maar een doodordinaire zaak en niet te vergelijken met een hippe telefoon.

Maar waar zou hij nu echt mee kunnen besparen………..?

ve
door verwijderd - Feb 4, 2015 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jrn5
Google eens op "besparen", daar zijn TIPS genoeg, maar zoek daarna ook eens naar de betekenis van het begrip "off-topic"!

Succes met het besparen,
...enneh, u kunt hierover ook nog een eigen topic opstarten! DOEN!!

ve
door verwijderd - Feb 5, 2015 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij vinden het leuk om te lezen dat ons antwoord meer duidelijkheid heeft verschaft.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2015 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

hänschen klein schreef op woensdag 4 feb 2015, 23:51: @jrn5
Google eens op "besparen", daar zijn TIPS genoeg, maar zoek daarna ook eens naar de betekenis van het begrip "off-topic"!

Succes met het besparen,
...enneh, u kunt hierover ook nog een eigen topic opstarten! DOEN!!

Grappig dat jij iemand wijst op off topic. Die van jou zijn niet te tellen, zoals geneuzel over muntjes van vroeger, om er maar 1 van de vele uit te pikken.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2015 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@carola.83

Je hebt helemaal gelijk. Geef mij als nieuwkomer even de tijd om aan de vaste paden en de KASSA-stijl te wennen. KASSA is een goede mix uit vraagstelling, antwoordmogelijkheid, ervaring delen, tips geven, aanvullen èn.....toen ik de topic langzaam wilde afsluiten, nuook uit een minder fanatiek infotainment. Het zou? ook een toevoegende extra waarde kunnen zijn.

Overigens dat met die vele sterretjes achter uw naam heb ik nog niet begrepen, maar in ìets moet u erg goed uitblinken! en daar heb ik vooralsnog zonder het te begrijpen respect voor. Misschien mag ik u helemaal off-topic verleiden met de uitleg hierover ook even off-topic te gaan?

Ik ben met het gehele verloop van de topic best tevreden, aangezien dit in principe geen hechte community is, mag het eindresultaat toch goed en informatierijk genoemd worden.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2015 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Hänschen,

Je gaat maar door en door.
Ik hoop dat je deze Topic officieel sluit.
Na een antwoord te hebben gegeven heb ik ondertussen al meer dan 30 mailtjes gekregen, telkens als er een nieuwe reactie komt.
Ik weet wel dat ik dit aan heb gevinkt, maar uitvinken kun je dat niet, tenminste ik zie niet waar.
Dit kan alleen als je weer een reactie plaatst zoals nu.

Jouw Topic is grondig behandeld en veel meer dan dat.

ve
door verwijderd - Feb 5, 2015 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@miekmol

Uitvinken kan ook zonder een reactie te plaatsen. Door in het schermpje : Notificates het vinkje weg te halen en dan op verzend klikken.

@hänschen

Als u wilt weten hoe de sterren op dit topic werken , moet u even links aanklikken: Hoe werkt dit?

ve
door verwijderd - Feb 5, 2015 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Tijger!

Eerst zag ik het niet, nu weet ik dat je wel ingelogd moet zijn!

ve
door verwijderd - Feb 5, 2015 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ieder jaar overstappen loont! Ik gebruik de energievergelijker van de Consumentenbond, want de Consumentenbond is onafhankelijk. Ieder jaar neem ik de energieleverancier, die als goedkoopste bovenaan staat. Heel simpel, gewoon klikken op overstappen en alles wordt geregeld. Ieder jaar krijg ik geld terug door eenmalige kortingen en actietarieven. Die krijg je alleen maar als nieuwe klant. Ik zorg er dus voor, dat ik ieder jaar weer nieuwe klant ben.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2015 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom we straks toch allemaal geheel vrijwillig aan die slimme meter willen!
(aanvullende uitleg).

Inmiddels wekken we steeds meer groene stroom op met toenemende tendens. De grote windparken en de bescheiden zonnepanelen op het eigen dak nemen de energieopwekking steeds meer van de energiecentrales over. De burger gaat ook steeds vaker stroom van de eigen zonnepanelen die over is in het net teruggeven, maar niet alleen daarvoor zijn de slimme meters noodzakelijk.
De natuur geeft ons nooit constante energie zoals een opgestookte stoomturbine dit doet en de wisselende invoering van wind- en/of zonnestroom maakt het de energieverzorgers erg moeilijk, vooral omdat je de energie niet voor de volgende dag in een doosje kunt doen.

Wat is nu het plan? Door de schommelingen in de opwekking en het verbruik van de stroomenergie, zal de energiebeurs in de toekomst constant de stroomprijs gaan her- berekenen, afhankelijk van vraag- en aanbod. De verbruiker betaald op een donker winterdag een andere prijs dan in de zonnige augustusmaand. Ook 's nachts zal de stroom duurder zijn omdat er dan niets door de zonnepanelen wordt aangeleverd. Met stormachtige dagen is er weer teveel stroom enz enz. Het lijkt op de Beurs van Amsterdam, weinig aanbod, dure stroom, veel aanbod....kopen! zoals het invriezen van verse groente, brood of vlees met energie dat je liever in de diepvriezer doet met goedkopere stroom. Om ook de gunstigste prijs voor de aanstaande witte kookwas eruit te kunnen pikken, heb je dus een slimme meter nodig, omdat je wilt weten tegen welke prijs de stroom wanneer wordt aangeboden.

En zo, zullen de consumenten uiteindelijk via de portemonnaie ertoe gedwongen worden de slimme meters toch in hun meterkast te laten installeren.

NB. Over extra kosten die ontstaan wanneer je weigert, werd hierboven bericht!

ve
door verwijderd - Feb 7, 2015 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

breedbeeld schreef op zaterdag 31 jan 2015, 17:37: Zijn mensen in mijn omgeving die stappen ieder jaar over en beweren dat ze ook ieder jaar zeker 100 euro minder betalen, allemaal geweldig, totdat ik ze de rekensom voorleg dat je dan op een gegeven moment bijna niks meer betaald, want er kan gewoon niet ieder jaar 100 euro verdwijnen.

Ach ja, al zou je niks betalen, dan kan je nog besparen....
Overstappen loont altijd de moeite zeggen ze.
Is een leugen natuurlijk, maar goed, je moet geen ook geen reclames geloven, het liegen en bedriegen is standaard.

Die hele bende van overstappen moet elk jaar gestart worden, er moet werk aan de winkel komen, als iedereen blijft zitten waar die zit, valt er niks te doen. Je omzet verhogen, targets halen, doelstellingen verwezenlijken, groei realiseren, het wordt er allemaal ingeramd.

En de consument?
Die betaalt dat gedoe en doet braaf mee met het hele circus
Elk jaar weer die spanning, de onzekerheid, betaal ik niet teveel, belazeren ze me niet met de nota.

Waarom is er nou niemand op de hele wereld die kan zeggen wie echt de goekoopste is?
Altijd, overal, elk jaar.

Dat gaat niet gebeuren, nooit, kost tienduizenden banen.

ve
door verwijderd - Feb 7, 2015 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@van leyden
Ik heb hier een soort laagste-prijs-garantie......er komt beweging in!

http://www.energievergelijken.eu/energie/energiebegrippen/laagste-prijs-garantie/