machteld amira
door machteld amira Jun 10, 2014 om 21:05
Huishouden & energie

Energiewacht Essent 8 jarig contract?

Vorig jaar heeft mijn vriend een contract afgesloten voor de huur van een (nieuwe) gaskachel. Het huurcontract geldt voor 8 achtereenvolgende jaren en wordt daarna stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd. De huurprijs bedroeg 23,69 euro per maand, hierbij inbegrepen zitten service- en onderhoudskosten á 5,84 per maand. Bij beëindiging van de huurovereenkomst dient hij de huurgelden voor minimaal 8 jaren te voldoen, waarna hij eigenaar is van het toestel. De 5,84 euro servicegelden zullen in mindering gebracht worden op de maandelijkse termijnen, Of dit nou vanaf nu in gaat (hij heeft slechts een half jaar gebruik gemaakt van de woning en kachel) of vanaf het moment van totale afbetaling is niet duidelijk.
De overeenkomst kan (alleen) overgedragen worden aan de nieuwe bewoner van het betreffende adres.
De energiewacht komt afspraken m.b.t. reageren op onze mails en telefoontjes niet na. Het totaal verschuldigde bedrag om af te lossen is voor et personeel blijkbaar een te moeilijke rekensom, maar de maandelijkse termijnen worden voor alsnog afgeschreven.
Zelf kan ik gelukkig wel rekenen, en zou het er op neer komen dat wij excl. de servicekosten 1730,60 euro moeten betalen om de 8 jaar af te lossen. In feite is dit het bedrag waarvoor wij de kachel kopen.
Via verschillende bedrijven heb ik een offerte aangevraagd, en deze kachel kost inclusief levering en/of montage 800 tot 1000 euro.
Nou snap ik dat het dom is geweest om zo'n contract te tekenen, maar ik vraag mij af of dit mag.
8 jaar is wel erg lang voor een huurcontract (ik heb er nog nooit eerder van gehoord). Mag dit wettelijk gezien? En bij vlotte afbetaling lijkt mij dat het aankoopbedrag toch zou moeten voldoen.
Kan ik hier iets mee? Of zullen wij dit gigantische bedrag moeten neertellen voor een kachel die gezien het samenwonen bij het oud ijzer kan...
Van de Energiewacht Essent krijgen wij helaas geen gehoor.
Alle tips en wegen die wij kunnen bewandelen zijn welkom!

2684 11 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jun 10, 2014 om 21:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Infomeer eens bij het juridisch loket, of dit werkelijk zo mag. Maar een contract is nu eenmaal voor beide kanten. Maar als het contract tegen de wet is dan is dat niet mogelijk om het te handhaven, dus daar maar eens eerst achter zien te komen.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2014 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De meeste contracten voor het huren van een kachel zijn voor 12 jaar. Dus acht is zo slecht nog niet.

Dat u gaat samenwonen en daarom de kachel niet meer nodig hebt, is voor de verhuurder niet relevant. Dus probeer het contract over te doen aan de nieuwe huurder., of neem uw verlies.

ridder_1
door ridder_1 - Jun 10, 2014 om 23:05
376 Antwoorden / 8 Vragen

Bij energielease (Eneco) is de huurtermijn 10 jaar en koopt u na afloop de ketel nog voor EUR 100,00. Natuurlijk is het huren van een ketel altijd duurder dan zelf aanschaffen. Meeste mensen hebben geen contant geld of vinden het inbegrepen onderhoudsabonnement wel prettig en veilig. Uw vriend heeft uit vrije wil een keuze gemaakt en zit hieraan - zoals gemeld door Tijger1- juridisch vast en kan dit alleen aan de nieuwe bewoner overdoen Het is een vorm van huurkoop net als het kopen van een auto of Skala witgoed. Om het verhaal nog triester te maken Essent koopt grootschalig in dus zal er zelf tussen de 400 - 600 EUR voor betalen en verdient dus goed. Jammer is dat energiebedrijven de marktwerking volgen en niet meer vallen onder publieksrechtelijke (energie en water zijn primaire en sociale behoeftes) organen. Iets waarvoor de politiek - en indirect wij - zelf heeft/hebben gekozen.

machteld amira
door machteld amira - Jun 10, 2014 om 23:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie (vlotte) reacties.
Ik vind het ook, zwak uit gedrukt, 'niet slim' dat hij een dergelijk contract heeft getekend.
Kopen op afbetaling is inderdaad niet goedkoop, Maar mogen zulke bedragen dan nog bij een eenmalige aflossing?
Nou ja, ik zal voor de zekerheid het juridisch loket nog bellen, en dan waarschijnlijk maar aflossen.
Als iemand nog op zoek is naar een mooie kachel? Ahum...

Nogmaals bedankt!

zoekster
door zoekster - Jun 10, 2014 om 23:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit gaat om huurkoop. Uw vriend zal inderdaad de resterende som moeten betalen. Het is een soort koop op afbetaling, alleen wordt de kachel pas het eigendom van uw vriend na het betalen van de totale som. Bij een echte koop op afbetaling ben je meteen eigenaar.
Niets aan te doen. Hij wist waar hij aan begon toen hij met deze constructie begon.

Misschien op Marktplaats zetten?

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2014 om 23:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is geen kwestie van kopen op afbetaling, want na die acht jaar zal de kachel nog geen eigendom geworden zijn.

energiewacht
door energiewacht - Jun 11, 2014 om 14:32
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Machteld Amira,

Vervelend dat de voorwaarden van het huurcontract dat je vriend met Energiewacht heeft afgesloten niet helemaal duidelijk zijn.
Ook betreuren wij het feit dat het niet is gelukt om via telefoon of e-mail antwoord op je vraag te krijgen.
Wij zouden het fijn vinden om hier alsnog contact met je over op te nemen. Zou je ons een e-mail willen sturen met de gegevens van het adres waar de kachel staat? Dan nemen wij deze kwestie in behandeling.
Je kunt mailen naar info@ewacht.nl t.a.v. Webcare.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten, namen het Webcare Team

Energiewacht
^TR

pe
door peterbee - Jun 11, 2014 om 20:04
58 Antwoorden / 5 Vragen

je huurt de kachel voor minimaal 8 jaar omdat je een nieuw toestel geplaatst krijgt, en de verhuurder geen gebruikte toestellen terug wil. Iedere huurder wil immers een nieuw geplaatst toestel, geen twee-de-handsje met grotere kans op storingen.

Iedere huurder tekent dus een contract waarmee de betaling van de totale afschrijving van het toestel inclusief de plaatsingskosten zijn veiliggesteld. Dit om te voorkomen dat iedere huurder na 2 jaar zijn contract opzegt vanwege overlijden / scheiding / verhuizing / ander leed, en de verhuurder met een half onbetaald apparaat blijft zitten. contract overdragen kan alleen aan de nieuwe huurder / eigenaar, omdat het apparaat dan lekker kan blijven hangen en er geen extra kosten gemaakt hoeven te worden.

Dat je al met al meer gaat betalen met een "handige" overeenkomst als bij koop lijkt me logisch, al die directiekantoren en leuke bedrijfsautootjes moeten toch ook betaald worden ?

of dacht je echt dat je dat niet aan het doen was ? De winst voor de E-wacht zit um in jouw geval ( vroegtijdige opzeggingen) en stilzwijgende verlenging ( voor hetzelfde maandbedrag, terwijl het toestel na 8 jaar al geheel betaald zou zijn )

Energiewachten en bedrijven zijn commerciële bedrijven . Zij willen winst maken, het liefst zo veel mogelijk, en die winst komt ALTIJD uit jouw portemonnee.

pe
door peterbee - Jun 11, 2014 om 20:05
58 Antwoorden / 5 Vragen

je huurt de kachel voor minimaal 8 jaar omdat je een nieuw toestel geplaatst krijgt, en de verhuurder geen gebruikte toestellen terug wil. Iedere huurder wil immers een nieuw geplaatst toestel, geen twee-de-handsje met grotere kans op storingen.

Iedere huurder tekent dus een contract waarmee de betaling van de totale afschrijving van het toestel inclusief de plaatsingskosten zijn veiliggesteld. Dit om te voorkomen dat iedere huurder na 2 jaar zijn contract opzegt vanwege overlijden / scheiding / verhuizing / ander leed, en de verhuurder met een half onbetaald apparaat blijft zitten. contract overdragen kan alleen aan de nieuwe huurder / eigenaar, omdat het apparaat dan lekker kan blijven hangen en er geen extra kosten gemaakt hoeven te worden.

Dat je al met al meer gaat betalen met een "handige" overeenkomst dan bij koop lijkt me logisch, al die directiekantoren en leuke bedrijfsautootjes moeten toch ook betaald worden ?

of dacht je echt dat je dat niet aan het doen was ? De winst voor de E-wacht zit um in jouw geval ( vroegtijdige opzeggingen) en stilzwijgende verlenging ( voor hetzelfde maandbedrag, terwijl het toestel na 8 jaar al geheel betaald zou zijn )

Energiewachten en bedrijven zijn commerciële bedrijven . Zij willen winst maken, het liefst zo veel mogelijk, en die winst komt ALTIJD uit jouw portemonnee.

machteld amira
door machteld amira - Jul 26, 2014 om 08:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor jullie reacties. het verhaal is in behandeling bij het juruidisch loket. de verhuurder is verplicht verwarming in een woning aan te brengen. de kachekl begaf het in de winter waarop de energiewacht besloot dat er een nieuwe moest komen. zij hebben mijn vriend verteld dat hij het contract moest tekenen. hij wist niet van deze wettelijke verplichting en wilde graag de ijspegels van zijn tv af. we gaan er vanuit dat we het moeten betalen. al is het hoe dan ook belachelijk dat wij 6 euro service kosten pm betalen voor oud ijzer. de volgende huurder wilde de kachel enkel niet over nemen vanwege de duur van het huurcontract. al met al nog niks bekend over het verloop van het proces. maar vriendelijk bedankt iedereen!

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2014 om 09:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schrijft: "De verhuurder is verplicht verwarming in een woning aan te brengen".

Waarop baseert u dat?

Stond er al een kachel in die woning, die inbegrepen was in de huur?