mahadma
door mahadma Nov 15, 2013 om 17:32
Geldzaken & recht

Enige betaalmogelijkheid Machtiging

Tegenwoordig ervaar ik dat je alleen en uitsluitend per machtiging (bijvoorbeeld) je zorgverzekering per maand kan betalen. Bij navragen hebben ze dan wel een kwartaal of jaarbetaling in één keer mogelijk, maar wie heeft dat tegenwoordig? Daarom de vraag: mag een bedrijf/instantie maar één betalings mogelijkheid hebben in de vorm van machtiging?

1107 16 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 15, 2013 om 17:38
937 Antwoorden / 2 Vragen

Ergens wel logisch, elke keer de overgemaakte bedragen controleren kost veel geld.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 15, 2013 om 17:55
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Staat dat in de voorwaarden zo ja dan zit u er aan vast.Waarom niet dat is toch echt de makkelijkste en goedkoopste manier. Ik doe dit bij mijn verzekeringen die maandelijks betaalt moeten al 40 jaar nooit problemen hiermee gehad. Zolang u gewoon zorgt dat op moment van incasso genoeg saldo heeft.

mahadma
door mahadma - Nov 15, 2013 om 18:03
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb geen betalingsproblemen, hoe dan ook, maar ben persoonlijk tegen het begrip machtiging. Al weet ik dat storneren bestaat. Maar het voordeel wordt altijd naar het gemak van de ontvangende zijde gezien. Maar als er een betaling gemachtigd van mijn rekening wordt gehaald op of rond de 25 ste van de maand, terwijl ik vaak op de laatste dag van de maand mijn inkomsten ontvang, kan het zijn dat ik dan plots voor verrassingen sta. De energie nota komt per e mail met ideal link, geen probleem dus. Waarom kan het niet op deze manier?

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 15, 2013 om 18:06
937 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien is Finbox iets voor u, werkt bij CZ

mahadma
door mahadma - Nov 15, 2013 om 18:07
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Goede geste, zit bij de ASN en SNS, zal eens kijken of deze ook finbox hebben.

tenormin
door tenormin - Nov 15, 2013 om 18:28
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Om uw vraag sec te beantwoorden: ja, het mag.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet bij wie u verzekerd bent, maar bij Menzis heeft u ook bij maandbetaling vier mogelijkheden om te betalen.

Klik hier

mahadma
door mahadma - Nov 15, 2013 om 19:15
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Tijger1,

dank voor de tip. Ik ga even zoeken hoe het met deze verzekering zit. Sallant biedt ook deze optie en de acceptgiro (hun 2 e betaalwijze) is geheel gratis. Bij anderen lopen de betaalkosten, als het al kan, vaak op tot soms wel € 2,00 per acceptgiro. Dat betekent dus voor 2 personen € 48,00 per jaar om te moeten betalen. En dàt vind ik eigenlijk een beetje veel. Ik kan nuttiger dingen doen met die betaalkosten.

zoekster
door zoekster - Nov 15, 2013 om 19:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bij Ohra halen ze het geld zo tussen de 2de en 5de dag van de maand van je rekening.
Wel een machtiging.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 15, 2013 om 19:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 15 nov 2013, 18:03]Ik heb geen betalingsproblemen, hoe dan ook, maar ben persoonlijk tegen het begrip machtiging. Al weet ik dat storneren bestaat. Maar het voordeel wordt altijd naar het gemak van de ontvangende zijde gezien. Maar als er een betaling gemachtigd van mijn rekening wordt gehaald op of rond de 25 ste van de maand, terwijl ik vaak op de laatste dag van de maand mijn inkomsten ontvang, kan het zijn dat ik dan plots voor verrassingen sta. De energie nota komt per e mail met ideal link, geen probleem dus. Waarom kan het niet op deze manier?
Ja als u dus van dag tot dag leeft kan ik mijn dat wel stellen. Maar als men weet dat er op bepaalde datum geld wordt afgeschreven is het toch niet zo moeilijk. Ik spreek dus wel uit mijn straatje .

edrick3
door edrick3 - Nov 15, 2013 om 19:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mahadma,

Nee, dat mag NIET.
De mogelijkheid om bv. per acceptgiro te betalen (+daaraan verbonden kosten) moet ook aangeboden worden.

Kijk eens hier.

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Nov 15, 2013 om 21:17
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Valerius-2,

Voor de goede orde, ik heb zoals velen in Nederland bepaald geen "Rutte" salaris. Ik heb nergens achterstanden, herinneringen of aanmaningen krijg ik niet. Ik houd strak mijn euri's in de gaten. Maar ik betaal op de laatste dag van de maand. Als er door gemachtigden rond de 25 ste dus wel plotseling honderden euri's worden afgeschreven (wat mogelijk is met eigen risico's en energieleveranciers) en ik sta voor Jan L*l te pinnen, heb ik daar een pesthekel aan. Dus daarom zoek ik gewoon een zorgverzekering die of een acceptgiro stuurt (al was het maar per e-mail), of een ideal e-mail stuurt, of gewoon helemaal niets, omdat wij zelf wel weten hoeveel wij wanneer aan wie moeten betalen in de vorm van een jaarafspraak. Als je namelijk moet betalen voor een acceptgiro zijn die kosten vaak € 2,00 pp. In min geval zou dat € 48 zijn voor het betalen op jaarbasis, en dat vind ik veel geld.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 23:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mahadma

Een normale energieleverancier en zorgverzekeraar stuurt van te voren een jaarafrekening of een nota. Altijd met minstens een betalingstermijn van 14 dagen. Of het nu incasso is of een acceptgiro.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er iets zonder dat ik het wist en op welke termijn, werd geïncasseerd.

mahadma
door mahadma - Nov 15, 2013 om 23:24
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Tijger1,

Feit blijft dat ik (ondanks alle gemakken voor de ontvanger) tegen een auto-incasso ben. Ik wil zelf baas blijven over mijn betalingen en dat doe ik goed. Ik beperk het aantal van deze automaten zoveel als mogelijk. En zoals ik eerder al schreef, als je bij 3 of meer lieden betalingskosten moet betalen, gaat het al snel om € 100 of meer per jaar. Noem het "a way of living".

@Edrick3,

dank voor je zoeken. Eens zien wat ik er mee kan.

tijger1
door tijger1 - Nov 15, 2013 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mahadma

Ik deed het voorheen juist voor mijn eigen gemak. Was jarenlang 's zomers een paar maanden in het buitenland en dan liep alles gesmeerd.

Nu betaal ik de zorgverzekering één keer per jaar per acceptgiro zonder kosten. Krijg je nog 3% korting op de premie ook.

mahadma
door mahadma - Nov 16, 2013 om 00:12
11520 Antwoorden / 51 Vragen

@Tijger1,

Jouw situatie is waarschijnlijk anders als de mijne. Ik kan niet even € 2.500 uit mijn mouw schudden voor 2 personen en één jaar, dus ik ben genoodzaakt om maandbetalingen te doen, zoals velen met mij. Maar zeker dank voor je inzet.