vi
door vinay Oct 23, 2013 om 00:58
Geldzaken & recht

En/of rekening, hoe bewijzen?

Beste mensen,

Ik heb al 5 jaar. een depositorekening bij toen der tijd Fortis bank nu ABN AMRO. Mijn moeder heb ik als mede rekeninghouder opgegeven. Het is dus een en/of rekening geworden.

Zij heeft nooit te maken gehad met mijn rekening en het vermogen is nooit van haar geweest. Ze weet niet eens welk bedrag erop staat. Alle papieren ontvang ik zelf. Op elk papier staat mijn naam gevolgd door haar naam. De. Rente ontvang ik jaarlijks op mijn eigen privé rekening. Ze heeft alleen als mede rekeninghouder betekent en verder heeft ze hier geen rol bij.

Mijn moeder is sinds kort met pensioen. Wij moeten bewijzen dat de deposito/ vermogen van mij is. Anders ziet svb dit als een gezamenlijke vermogen.

Hoe kan ik dit het beste bewijzen?in mijn ogen is er een verschil tussen bevoegdheid en eigenaar zijn

7855 26 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 23, 2013 om 08:24
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Er zit inderdaad, zeker bij een en/of-rekening, verschil tussen eigenaar zijn van het saldo en persoon zijn aan wie de bank ook bevrijdend mag betalen. Maar is een bewijsvermoeden dat beide rekeninghouders voor de helft eigenaar zijn van het saldo op de rekening. Iedere afwijking daarin zult u moeten aantonen.

Komt bij mij wel de vraag op waarom u deze constructie hebt toegepast. Zeker nu moeder feitelijk geen zeggenschap over de rekening heeft, zou een fraude-afdeling van de bank dit als stroman-aktie kunnen zien. Nog los van de problemen waar moeder nu tegen aanloopt.

mahadma
door mahadma - Oct 23, 2013 om 08:27
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Bij onderzoek naar een prive gegeven kwam ik er achter via de notaris, dat een eenpersoons rekening (van beide partijen) niet tot elkaars erfenis behoren (samenlevingscontract). Daarom is een en/of rekening geadviseerd zodat er voor beiden rechten ontstaan. Daarom is uw en of rekening dus ook gezamenlijk bezit.

marcel75
door marcel75 - Oct 23, 2013 om 08:42
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mahadma,
Er wordt in de praktijk aangenomen (bewijsvermoeden dus) dat het saldo op een en/of rekening onder het verblijvensbeding van een samenlevingscontract valt. Maar hier staat tegenbewijs voor open. Slimmer is het om naast een samenlevingscontract ook testamenten te hebben.

Het bewijs (ook het tegenbewijs) kan geleverd worden door allerlei zaken. Als aangetoond kan worden wie het geld op de rekening heeft gestort of ten wiens behoeve het daarop gestort is, dan kan dat een bewijsmiddel zijn.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 23, 2013 om 08:44
937 Antwoorden / 2 Vragen

Als u kan aantonen dat al het saldo op die rekening van u is ( doordat u het heeft gestort en uw moeder geen groot inkomen heeft gehad in de afgelopen jaren ) dan is er maar één conclusie, het geld is en komt vanaf u. Hopelijk heeft u de afschriften bewaard.

vi
door vinay - Oct 23, 2013 om 08:50
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 23 okt 2013, 08:24]Er zit inderdaad, zeker bij een en/of-rekening, verschil tussen eigenaar zijn van het saldo en persoon zijn aan wie de bank ook bevrijdend mag betalen. Maar is een bewijsvermoeden dat beide rekeninghouders voor de helft eigenaar zijn van het saldo op de rekening. Iedere afwijking daarin zult u moeten aantonen.

Komt bij mij wel de vraag op waarom u deze constructie hebt toegepast. Zeker nu moeder feitelijk geen zeggenschap over de rekening heeft, zou een fraude-afdeling van de bank dit als stroman-aktie kunnen zien. Nog los van de problemen waar moeder nu tegen aanloopt.

Hoe kan ik de afwijking aantonen?

Ik heb gekozen voor een en/ of rekening omdat ik nog jong ben. Ik was 19 of 20 jaar toen ik de deposito had aangevraagd. Het gaat hier om een lange termijn rekening en als kind word meestal een van de ouders gekozen als rekeninghouder. Op de aanvraagformulier staat dat ze mede rekeninghouder is. Mijn broer heeft ook hetzelfde probleem maar hij betaald belasting over zijn vermogen dus voor hem geen probleem. Ik betaal zelf geen belasting. Het bedrag dat nu op de deposito staat is overigens vanaf mijn privé rekening overgeboekt.

vi
door vinay - Oct 23, 2013 om 08:54
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op woensdag 23 okt 2013, 08:44]Als u kan aantonen dat al het saldo op die rekening van u is ( doordat u het heeft gestort en uw moeder geen groot inkomen heeft gehad in de afgelopen jaren ) dan is er maar één conclusie, het geld is en komt vanaf u. Hopelijk heeft u de afschriften bewaard.

Het geld is afkomstig van mijn privé rekening en ik kan dit ook aantonen. Ik heb de Fortis afschriften nog in de map liggen. Maar SVB wil alleen alle rekeningen/afschriften uit 2012 zien.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2013 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mag ik vragen waarom de SVB gegevens over het vermogen van uw moeder wilt hebben?

Als u dus alleen zelf overschrijvingen hebt gedaan van uw privérekening naar uw depositorekening is dat dus simpel aan te tonen.

Als u geen aangifte doet van het vermogen, moet dat dus onder de ca. € 21.000 zijn.

Laat de tenaamstelling van die rekening wijzigen. Daar hebt u ook de medewerking van uw moeder voor nodig. U kunt haar eventueel machtigen. Dan is dat probleem voor de toekomst opgelost.

abnamro
door abnamro - Oct 24, 2013 om 16:16
141 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer, mevrouw,

Uw bericht over de gezamenlijke rekening die u met uw moeder bij ABNAMRO heeft, heb ik gelezen. Ik begrijp dat u met veel vragen zit.

Omdat de rekening op 2 namen staat heeft uw moeder op dit moment de mogelijkheid om over het geld te beschikken. Dit zal dan ook een reden zijn dat het SVB bewijs wilt zien dat het geld uw vermogen is.

Wat kunt u doen?
Het is verstandig om in deze situatie een afspraak in te plannen op één van onze bankkantoren. Op die manier kan er worden gekeken hoe één en ander bij ons geregeld is en kunnen wij hierover adviseren. Voor het maken van een afspraak kunt u telefonisch contact met ons opnemen via 0900-0024.

Rekeningafschriften uit 2012
U heeft ook aangegeven dat het SVB de rekeningafschriften van 2012 wilt zien. Deze rekeningafschriften kunt u zelf downloaden via Internet Bankieren. U kiest dan voor ‘Downloaden’ > ‘Rekeningafschriften’.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare Team
Mw. E. Van der Molen

vi
door vinay - Oct 24, 2013 om 18:10
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 23 okt 2013, 13:43]Mag ik vragen waarom de SVB gegevens over het vermogen van uw moeder wilt hebben?

Als u dus alleen zelf overschrijvingen hebt gedaan van uw privérekening naar uw depositorekening is dat dus simpel aan te tonen.

Als u geen aangifte doet van het vermogen, moet dat dus onder de ca. € 21.000 zijn.

Laat de tenaamstelling van die rekening wijzigen. Daar hebt u ook de medewerking van uw moeder voor nodig. U kunt haar eventueel machtigen. Dan is dat probleem voor de toekomst opgelost.

Ze willen zien hoeveel vermogen mijn moeder heeft en aan de hand daarvan berekent berekent svb hoeveel pensioen mijn vader en moeder ontvangen

vi
door vinay - Oct 24, 2013 om 18:13
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=abnamro schreef op donderdag 24 okt 2013, 16:16]Geachte heer, mevrouw,

Uw bericht over de gezamenlijke rekening die u met uw moeder bij ABNAMRO heeft, heb ik gelezen. Ik begrijp dat u met veel vragen zit.

Omdat de rekening op 2 namen staat heeft uw moeder op dit moment de mogelijkheid om over het geld te beschikken. Dit zal dan ook een reden zijn dat het SVB bewijs wilt zien dat het geld uw vermogen is.

Wat kunt u doen?
Het is verstandig om in deze situatie een afspraak in te plannen op één van onze bankkantoren. Op die manier kan er worden gekeken hoe één en ander bij ons geregeld is en kunnen wij hierover adviseren. Voor het maken van een afspraak kunt u telefonisch contact met ons opnemen via 0900-0024.

Rekeningafschriften uit 2012
U heeft ook aangegeven dat het SVB de rekeningafschriften van 2012 wilt zien. Deze rekeningafschriften kunt u zelf downloaden via Internet Bankieren. U kiest dan voor ‘Downloaden’ > ‘Rekeningafschriften’.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare Team
Mw. E. Van der Molen

Helaas lukt het niet om alle afschriften te downloaden uit het jaar 2012. Ik kan tot slechts 18 maanden downloaden. Ik ga ervan uit dat abnamro de ontbrekende afschriften voor mij uit kan printen.

Binnenkort maak ik tijd vrij om bij abnamro kantoor afspraak in te plannen

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2013 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vinay

Dat kan dan alleen betrekking hebben op de eventuele overbruggingsuitkering, want nergens anders heeft de SVB de gegevens van het vermogen voor nodig.

vi
door vinay - Oct 24, 2013 om 20:14
18 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de aio aanvulling op de AOW bedoeld..ja

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2013 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, die aanvulling bedoelde ik niet, maar de reden is mij nu duidelijk.

Blijkbaar kunt u dus maar 18 maanden terugkijken op internet naar uw bankrekening. Hieruit volgt dus dat het verstandig is, aan het eind van een jaar een hele uitdraai te maken van uw rekening. Altijd handig bij kwesties. Nu zult u voor de ontbrekende moeten gaan betalen.

vi
door vinay - Oct 24, 2013 om 20:23
18 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je tip...vanaf nu zal ik elk jaar een uitdraai maken ook voor mijn ouders. Als ik hiervoor eenmalig voor moet betalen dan maakt dat niet uit maar voortaan houd ik er rekening mee. Hoeveel jaren moet ik afschriften eigenlijk bewaren?

aurora1
door aurora1 - Oct 24, 2013 om 20:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens klik hier voor kosten rekeningafschriften en ook of u uw account kunt instellen op gratis rekeningafschriften ontvangen (Hoe kan ik mijn rekeningafschriften....etc.). Bij de Ing is dat mogelijk ik weet niet of het bij de Amro ook gratis is.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2013 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zou ik adviseren om afschriften zeker vijf jaar bewaren. Ik heb ze nog liggen vanaf 1990 of zo, maar dat hoeft natuurlijk niet. (lol)

vi
door vinay - Oct 24, 2013 om 21:41
18 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een contract gevonden van Fortis bank. Hierin staan wij beide geadresseerd. Mijn naam eerst dan die van mijn moeder. Ik heb een aanvraagformulier waarop duidelijk staat dat zij tweede rekening houder is. Alle contracten van Fortis naar overname abnamro, bankafschriften, jaaroverzichten staan op beide namen. Alle papieren zoals reglementen of voorwaarden staan op mijn naam met betrekking tot die rekening en de rest. Is dit ook een goed bewijs? Mijn moeder ontvangt zelf geen enkel papieren.

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2013 om 21:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee dat is helemaal geen bewijs. Het gaat erom wie die depositorekening gevoed heeft. Dus als daar alleen bedragen van uw bankrekening naar overgeschreven zijn. En dat er geen stortingen of overschrijvingen door uw moeder zijn verricht.

abnamro
door abnamro - Oct 25, 2013 om 15:10
141 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer, mevrouw,

Via uw overzicht van bij- en afschrijvingen kunt u inderdaad uw transacties tot 18 maanden terug inzien. Als u verder terug wil kijken, dan kiest u voor het downloaden van afschriften. U doet dit als volgt:

- klik in het menu aan de linkerkant op 'downloaden'
- klik vervolgens op 'afschriften'
- onder het kopje 'contracthouder selecteren' kiest u de rekeninghouder van de rekening waarvan u het rekeningafschrift wilt downloaden
Onder het kopje 'afschriften en overzichten selecteren' heeft u weer een aantal keuzemogelijkheden:
- bij 'selecteer een product' kiest u de rekeningvorm waarvan u het afschrift wilt downloaden
- bij 'selecteer contract of rekeningnummer' kiest u het rekeningnummer
- bij 'selecteer type afschrift of overzicht' kiest u voor 'rekeningafschrift'

Hieronder wordt de optie 'maak een keuze' weergegeven. Hier kunt u kiezen over welke periode u uw afschrift wilt downloaden. Er worden drie keuzes gegeven:

- 'het laatst verschenen afschrift of overzicht'
- 'afschrift/overzicht met volgnummer'
- 'een serie afschriften en overzichten uit de volgende periode'

Vul de gewenste periode in. Is de periode langer dan 6 maanden, dan kunt u meerdere verzoeken indienen.
- klik onderaan op 'OK'

Door op de link van het gewenste afschrift of overzicht te klikken, wordt deze in pdf-formaat aan u getoond.

Alle digitale overzichten en afschriften die aangemaakt zijn vanaf 1 januari 2004 zijn 10 jaar lang digitaal beschikbaar.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare Team
Mw. L. Verbruggen

vi
door vinay - Oct 27, 2013 om 18:42
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 24 okt 2013, 21:52]Nee dat is helemaal geen bewijs. Het gaat erom wie die depositorekening gevoed heeft. Dus als daar alleen bedragen van uw bankrekening naar overgeschreven zijn. En dat er geen stortingen of overschrijvingen door uw moeder zijn verricht.

Ik heb van Fortis bank een contract die zij in vorm van bankafschrift gestuurd hebben. waarop staat wat de rente is, bedrag, begin en eind contract datum en van welke bankrekening (van mij) overgeschreven is naar de deposito rekening. Is dit bewijs voldoende denk je?

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2013 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn er dan nadien helemaal geen wijzigingen op die rekening geweest? Als het eindbedrag nu, hetzelfde als het bedrag is wat overgeschreven is, lijkt mij dat met het laatste afschrift genoeg. Maar waarom volgt u het advies van de ABN Amro niet op en print u 2012 uit?

Als het dus een deposito rekening is, zullen dat hooguit twee blaadjes zijn.

vi
door vinay - Oct 27, 2013 om 19:16
18 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was bij abnamro op gesprek geweest. Mevrouw vertelde mij dat het moeilijk tot niet valt te bewijzen omdat rekening op beide namen staan en word als gezamenlijke rekening gezien. Het bedrag blijft tijdens het contract ongewijzigd. Het vast gezette bedrag is zelfde als eind stand die later op mijn rekening word gestort. De rente die vrij komt word jaarlijks naar mijn privé rekening geboekt. We hebben van abn medewerker alle afschriften die wij nodig hebben. Alleen nog steeds geen bewijs dat te vermogen van mij is en niet van een ander.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2013 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat de bank het als een gezamenlijke rekening ziet, is logisch. Tenslotte staat hij gewoon op twee namen.

Maar voor de SVB is dat een heel andere zaak. U kunt aantonen dat u de deposito hebt geopend door de overmaking van uw bankrekening naar de geopende depositorekening. De jaarlijkse rente wordt op uw rekening gestort. Er zijn geen stortingen of opnames gedaan door uw moeder.

Nou dat is dan toch allemaal prima in orde en precies wat de SVB wil weten.

Dus maak kopieën en stuur die papieren op. U maakt zich ten onrechte zorgen.

U zei eerder dat uw broer op dezelfde manier zo'n rekening heeft. Daar wil de SVB niets van weten?

Zoals ik al eerder heb gezegd, is het verstandiger de tenaamstelling van die rekening te wijzigen, zodat de rekening niet meer op naam van uw ook uw moeder staat, maar dat zij slechts gemachtigde is.

vi
door vinay - Oct 27, 2013 om 20:01
18 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor je geruststelling.

Mijn broer heeft een gelijke situatie alleen kan hij aantonen dat er geen in of uit gave waren op de rente. Hij heeft al die jaren zelf belasting betaald en om deze reden heeft hij voldoende bewijs.

Ik ga alle papieren inleveren en wacht af tot de zaak afgehandeld is. Ook ga ik de en/of rekening verwijderen en zal iemand anders machtigen. Ik houd jullie op de hoogte.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2013 om 20:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U mag rustig uw moeder machtigen, dat is geen probleem. Bij een machtiging staat haar naam nergens vermeld op de papieren.

En u kunt toch ook aantonen dat uw moeder niet over de rekening heeft beschikt? Er is niets door haar gestort en er is niets aan haar overgeschreven. Dus geen probleem.

Succes met de afwikkeling.

abnamro
door abnamro - Oct 28, 2013 om 12:33
141 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Vinay,

Goed om te lezen dat u alle documenten bij elkaar hebt en dat alles is ingediend bij SVB.

Mocht er nog hulp nodig zijn vanuit ABN AMRO, dan adviseren wij u om telefonisch contact met ons op te nemen zodat wij samen met u naar een oplossing kunnen kijken. U bereikt ons 24 uur per dag, 7 dagen per week via 0900 - 00 24 (EUR 0,10 per minuut, met een starttarief van 4,54 eurocent plus uw gebruikelijke belkosten). Vanuit het buitenland belt u: +31 10 24 11 720 (normaal tarief).

Wij wensen u veel succes met de afhandeling bij SVB.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. B. van Dijk