mh
door mheidema95 Oct 26, 2015 om 14:02
Geldzaken & recht

EOS PayPal Incasso??

Hallo,

Ik heb voor een paar maanden geleden een oplader besteld bij een webshop via PayPal. Mijn bankrekening is aan PayPal gekoppeld en als het goed is, word het bedrag na een aantal dagen van mij rekening afgeschreven.
Na de bestelling heb ik een aantal weken gewacht maar er werd niks afgeschreven van mijn rekening.
Ik dacht dat er misschien iets is tijdens de bestelling en ik vertrouwde de webshop niet meer. Ik heb contact proberen te krijgen met de klantenservice van deze webshop en hier een e-mail naartoe gestuurd met daarin de uitleg dat er niks van mijn rekening werd afgeschreven en dat ik graag de bestelling wil annuleren. Na drie weken kreeg ik dan eindelijk een reactie van de webshop. Daarin stond dat de bestelling al was verzonden en ze er niks meer aan konden doen. Ik heb dus van te voren nooit een bevestiging gekregen over dat mijn bestelling verzonden zou zijn. Inmiddels had ik al een andere oplader besteld bij een andere winkel maar toch kwam PostNL met een pakket aan de deur. Ik heb deze geweigerd en het pakket zou worden terug gestuurd. Ik dacht dat nu alles klaar was maar toen keek ik op mijn benkrekening en zag staan dat er binnekort een bedrag van mijn bankrekening zou worden afgetrokken, Dit ging om het bedrag van de oplader. Ik heb deze machtiging geannuleerd In de hoop dat er niks van mijn rekening word afgetrokken. Het was een tijd stil en ik was blij met mn nieuwe oplader en hoopte dat alles nu dan ook echt klaar was. Een aantal weken na het hele gebeuren kreeg ik berichten van PayPal in mijn email. Hierin stond dat ik het negatieve saldo van mijn PayPal rekening moest aanvullen anders zou mijn PayPal rekening worden geblokkeerd. Ik heb nooit negatief gestaan op mijn PayPal rekening omdat het altijd via mijn bankrekening word afgeschreven. Ik kreeg die weken erna steeds hetzelfde email bericht van PayPal en ik wist niet wat ik nu moest. Nu kreeg ik vorige week een brief van EOS Incasso of ik het bedrag wil overmaken.

Wat moet ik nu?

Ik heb een aantal keren contact proberen te krijgen met paypal met hieronder hun berichten.

Bericht 1:
Beste XXXXX
Bedankt dat u contact heeft opgenomen met PayPal in verband met uw negatieve saldo.
Ik begrijp, dat u graag wil weten, waarom u een negatief saldo heeft.
Na een onderzoek van uw rekening, kan ik zien dat het in verband met een mislukte afschrijving van uw bank is. Dit is in verband met uw betaling aan XXXXXX (XXXXX@gmail.com) op 24-Apr-2015 van XX.XX EUR.
De rede dat u nu het negatieve saldo krijgt, is omdat wij het geld toen hebben voorgeschoten, en vervolgens niet hebben kunne afschrijven van uw bankrekening.
U kunt het negatief saldo van uw PayPal-rekening aanvullen via een bankrekening of creditcard.

Beste XXXXXX,
Bedankt dat u contact heeft opgenomen met PayPal in verband met een product dat u niet heeft ontvangen.
Na het lezen van uw e-mail en inzien van uw PayPal-rekening begrijp ik dat u op 24 april 2015 een betaling heeft verricht aan XXXX voor een bedrag van XX,XX EUR. Wij hebben een bericht ontvangen van uw bank dat het bedrag is teruggedraaid en hierdoor is een negatief PayPal-saldo ontstaan op uw PayPal-rekening.
U geeft aan dat u de producten niet heeft ontvangen en wij bieden hier een aankoopbescherming voor. Ik kan zien dat u op 26 april 2015 een geschil heeft geopend voor een niet-ontvangen product. Wanneer u een geschil opent probeert u samen met de verkoper een oplossing te vinden. Indien u er samen niet uitkomt, kunt u binnen 20 dagen het ges

6589 4 Rapporteer

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 26, 2015 om 14:59
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Onverstandig om het te blokkeren natuurlijk, je had moeten betalen en hierna het geld terug moeten vorderen van de shop (je hebt tenslotte het recht om iets retour te sturen binnen 2 weken).

Maar vertel verder hoe heeft PayPal verder gehandeld?

mh
door mheidema95 - Oct 26, 2015 om 15:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie,

Ja het is waarschijnlijk niet zo slim geweest om het direct te annuleren bij de bank. Ik denk voornamelijk dat ik het uit schrik/voorzorg deed. PayPal wil dat ik contact op neem met de verkoper alleen gaat de incasso opdracht vanuit PayPal zelf daarom probeer ik het via PayPal zelf te regelen. Ik heb hier nog steeds een incasso brief thuis liggen die voor volgende week betaald moet worden. Maar als ik dit zou betalen betekent het dat ik betaal voor iets wat ik nooit ontvangen heb toch?
Ik heb het incasso bureau gebeld en hun zeggen dat ik een dispuut moet openen. Nu kon ik niet zoveel vinden om een dispuut te openen bij PayPal daarom heb ik via de helpdesk een bericht gestuurd met daarop kreeg ik antwoord zoals het tweede bericht ik mijn vraag.

Wat kan ik het beste doen?

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 26, 2015 om 15:25
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Tweede bericht wordt helaas niet helemaal weergegeven. Daar staat neem ik aan in wat je volgens PayPal moet doen, doe dat dan ook. En een dispuut kun je natuurlijk ook even zelf opstellen.
Betalen zou ik sowieso niet zomaar doen, dan ben je je geld gegarandeerd kwijt. En naar de rechter stappen ze echt niet voor dit bedrag.

Het probleem in deze is dat PayPal een slechte service heeft, bewijst ook dat ze zo snel een incassobureau inschakelen, dat ontdek je pas wanneer je ze nodig hebt (echter mag ik dat hier niet hardop zeggen, want dan vallen ze over je heen dat dat onzin is).
Daarom raad ik het gebruik van PayPal never nooit niet aan, begin er niet aan.

reflecs
door reflecs - Oct 26, 2015 om 19:40
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Naar mijn mening kunt u toch het beste zo snel mogelijk de rekening aan Paypal betalen: het staat al in de mail die u weergeeft:

"De reden dat u nu het negatieve saldo krijgt, is omdat wij het geld toen hebben voorgeschoten, en vervolgens niet hebben kunnen afschrijven van uw bankrekening.
U kunt het negatief saldo van uw PayPal-rekening aanvullen via een bankrekening of creditcard"
.
Dat u verwacht had dat het bedrag direct zou worden afgeschreven maakt geen verschil. Ook niet dat u het pakket geweigerd heeft.
U zult (had) inderdaad zelf contact op moeten nemen met de webshop om het geld retour te krijgen.