mf
door mfgr Apr 10, 2015 om 22:12
Geldzaken & recht

Erfenis en uitkering/schulden

Twee vragen voor de creatieve geld- en rechtwonders onder u.

Een kennis heeft een uitkering en zit in een procedure om schulden te (laten) saneren. Nu komt er een erfenis aan. De erfenis is waarschijnlijk iets groter dan het schuldbedrag, maar evengoed kun je ervan uitgaan dat daarmee de erfenis volledig verdwijnt, en zo niet, dan wordt ook de uitkering waarschijnlijk stopgezet omdat er dan 'geleefd kan worden van het geld'.

Mijn eerste vraag is: klopt deze laatste aanname?

Kennis heeft een 'creatieve' oplossing voorhanden: de erfenis weigeren en in een of andere stichting stoppen via drie andere begunstigden. (Die moeten daar wel aan meewerken dan natuurlijk). Het klinkt mij als fraude in de oren. Of kan dit allemaal gewoon?

Verontwaardigde reacties niet nodig, overigens, die heb ik zelf ook wel. Maar zinnig advies - vanuit elk gezichtspunt - is altijd welkom.

7809 26 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 10, 2015 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat uw kennis een bijstandsuitkering heeft. Als dat zo is kan en mag hijj de erfenis niet verwerpen.

Als hij bezig is aan een schuldsaneringstraject en er komt ern erfenis binnen, dan hebben de schuldeisers revht op hun geld. Simpel.

Als je dan nog iets overblijft, hangt het van de hoogte van dat bedrag af, of de uitkering (tijdelijk) wordt stopgezet.

Als uw kennis denkt die erfenis te kunnen verbloemen, vergist hij zich. Die erfenis is straks bekend bij de belastingdienst en dat zit weer gekoppeld aan de sociale dienst.

En dan een stichting? Het is een grapjas en het is fraude. Komt hem na verloop van tijd duur te staan.

mahadma
door mahadma - Apr 10, 2015 om 23:19
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als er, als voorbeeld, een grote loterijprijs zou vallen, bij uw kennis, dan worden daarvan eerst deschulden vereffent. Als er dan "genoeg" over is wordt ook de uitkering gestopt.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 11, 2015 om 00:06
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Slecht voorbeeld ruikt naar fraude.

door 1953 - Apr 11, 2015 om 03:29
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Sowieso heeft u, de uitkeringsgerechtigde, een informatieplicht: § 2.3 inlichtingenplicht en afstemming (artikelen 17-18b).

Participatiewet

Artikel 17. Inlichtingenplicht

1. De belanghebbende doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op zijn arbeidsinschakeling of het recht op bijstand. Deze verplichting geldt niet indien die feiten en omstandigheden door het college kunnen worden vastgesteld op grond van bij wettelijk voorschrift als authentiek aangemerkte gegevens of kunnen worden verkregen uit bij ministeriële regeling aan te wijzen administraties. Bij ministeriële regeling wordt bepaald voor welke gegevens de tweede zin van toepassing is.

2. De belanghebbende verleent het college desgevraagd de medewerking die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van deze wet, waaronder in ieder geval wordt verstaan het verlenen van medewerking aan een oproep om op een bepaalde plaats en tijd te verschijnen in verband met zijn arbeidsinschakeling.

3. Het college stelt bij de uitvoering van deze wet de identiteit van de belanghebbende vast aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder 1º tot en met 3º, van de Wet op de identificatieplicht.

4. Een ieder is verplicht aan het college desgevraagd een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht terstond ter inzage te verstrekken, voor zover dit redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van deze wet.

door 1953 - Apr 11, 2015 om 03:31
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Sowieso heeft u, de uitkeringsgerechtigde, een informatieplicht: § 2.3 inlichtingenplicht en afstemming (artikelen 17-18b) Participatiewet (Pw).

Participatiewet

Artikel 17. Inlichtingenplicht

1. De belanghebbende doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op zijn arbeidsinschakeling of het recht op bijstand. Deze verplichting geldt niet indien die feiten en omstandigheden door het college kunnen worden vastgesteld op grond van bij wettelijk voorschrift als authentiek aangemerkte gegevens of kunnen worden verkregen uit bij ministeriële regeling aan te wijzen administraties. Bij ministeriële regeling wordt bepaald voor welke gegevens de tweede zin van toepassing is.

2. De belanghebbende verleent het college desgevraagd de medewerking die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van deze wet, waaronder in ieder geval wordt verstaan het verlenen van medewerking aan een oproep om op een bepaalde plaats en tijd te verschijnen in verband met zijn arbeidsinschakeling.

3. Het college stelt bij de uitvoering van deze wet de identiteit van de belanghebbende vast aan de hand van een document als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder 1º tot en met 3º, van de Wet op de identificatieplicht.

4. Een ieder is verplicht aan het college desgevraagd een document als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht terstond ter inzage te verstrekken, voorzover dit redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van deze wet.

marcel75
door marcel75 - Apr 11, 2015 om 10:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De erfenis verwerpen heeft tot gevolg dat zijn deel naar zijn kinderen gaat (zo die er zijn). Heeft hij zelf geen kinderen, dan gaat zijn aandeel naar de andere erfgenamen. Als die vervolgens een stichting op gaan richten zijn daar allereerst kosten aan verbonden en vervolgens schenken de oprichters het aandeel in de erfenis van de verwerper aan de stichting. Dat is al belast met schenkbelasting als het om meer dan € 2.000,-- gaat.

Als de stichting vervolgens geld uitkeert aan de verwerper, dan komt het alsnog bij de schuldeisers, maar moet de verwerper ook nog een keer schenkbelasting betalen over de ontvangen uitkeringen.

Dat loopt dus op meerdere fronten niet soepel, noch even van de los van de reeds gemaakte opmerkingen over de bijstandsuitkering.

ro
door ron530 - Apr 11, 2015 om 10:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een bijstanduitkering is een vangnet voor mensen die tijdelijk niet in een eigen inkomen kunnen voorzien. Een erfenis is inkomen dus zal de uitkering gestopt worden totdat de erfenis op verantwoorde wijze is opgebruikt. De erfenis mag niet gebruikt worden om schulden mee af te betalen dus de sanering zal doorgang vinden. Creatieve oplossingen zijn er niet te bedenken want bij het verwerpen van de erfenis zie je af van alle lasten maar ook de lusten, proberen de erfenis ergens weg te zetten gaat ook niet werken want inmiddels worden door allerlei instanties gegevens uitgewisseld. Daar komt nog bij dat het onttrekken van geld als frauduleus wordt aangemerkt met als gevolg dat de sanering wordt beëindigd, de uitkering definitief gestopt wordt met terugbetaling van de al verkregen uitkering en met wat pech strafrechtelijke vervolging.

me
door mein33 - Apr 12, 2015 om 11:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mfgr,

Vraag 1 : De erfenis verdwijnt natuurlijk helemaal niet, maar het te ontvangen erfdeel zal worden gebruikt om de financiële problemen waar uw kennis in is verzeilt op te lossen.
Ook de schuldeisers zullen voordeel hebben van de erfenis die uw kennis zal ontvangen, aangezien zij minder of helemaal niets hoeven af te schrijven op de openstaande vordering die zij op uw kennis hebben.
Er zijn dus, sociaal gezien, alleen maar winnaars want uw kennis is van de schulden af en de schuldeisers krijgen waar zij recht op hebben.

Vraag 2 :Uw kennis heeft inderdaad een zeer "creatieve" geest, door die zelfde creativiteit in het verleden ook te gebruiken is hij/zij waarschijnlijk ook in de financiële problemen geraakt.
Uw kennis heeft een "list" bedacht, die overigens niet gaat werken, om de erfenis buiten de boeken te houden en koste wat kost op kosten van de gemeenschap te blijven leven.
Alleen al om op een dergelijk creatief idee te komen geeft al een idee over welke mentaliteit deze kennis beschikt.
Gelukkig gaat deze, door een "creatieve" geest bedachte constructie, in de praktijk niet werken.

Een "zinnig advies, zoals u vraagt, is dat uw kennis de erfenis accepteert, zijn/haar schulden netjes aflost en zolang het niet echt nodig is om geen misbruik te maken van het sociale vangnet die de gemeenschap biedt.

zoekster
door zoekster - Apr 12, 2015 om 11:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Toch worden hier 2 verschillende antwoorden gegeven.

1. De schulden worden afgelost en de persoon komt (weer) in de bijstand totdat het geld op is.

2. De schulden worden niet afgelost, het hele bedrag gaat naar de bijstand en de persoon verdwijnt voor de schulden in de schuldsanering.

Mij lijkt het eerste antwoord het meest logisch. Maar ik weet dat Ron503 zelf met deze problematiek te maken heeft gehad. Het beste kan die kennis informatie inwinnen bij het juridisch loket of bij de sociale dienst.

Erfenis weigeren is geen optie, dat mag domweg niet als je in de bijstand zit.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2015 om 11:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de toekenning van bijstand wordt rekening gehouden met vermogen maar ook met schulden.

De Ts zal nu in het bezit komen van een vermogen, dus als eerste moeten daar de schulden mee worden voldaan. Dan heeft hij wellicht iets of niets over, en aan de hand daarvan wordt zijn vervolg op het recht op bijstand vastgesteld.

ro
door ron530 - Apr 12, 2015 om 11:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@zoekster, het ligt met een bijstandsuitkering iets complexer want een erfenis wordt tot inkomen gerekend dus die kennis dient de erfenis te gebruiken om in eigen levensonderhoud te voorzien. De gemeente laat op de hoogte van die erfenis een berekening los die vaststelt hoelang er van die erfenis geleefd kan worden, 20.000 euro is al gauw een jaar geen uitkering. Stel dat die kennis alle schulden afbetaald dan is de erfenis oneigenlijk gebruikt en wordt de bijstandsuitkering alsnog gestopt.

mahadma
door mahadma - Apr 12, 2015 om 11:51
11537 Antwoorden / 51 Vragen
zoekster
door zoekster - Apr 12, 2015 om 11:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 12 apr 2015, 11:45]@zoekster, het ligt met een bijstandsuitkering iets complexer want een erfenis wordt tot inkomen gerekend dus die kennis dient de erfenis te gebruiken om in eigen levensonderhoud te voorzien. De gemeente laat op de hoogte van die erfenis een berekening los die vaststelt hoelang er van die erfenis geleefd kan worden, 20.000 euro is al gauw een jaar geen uitkering. Stel dat die kennis alle schulden afbetaald dan is de erfenis oneigenlijk gebruikt en wordt de bijstandsuitkering alsnog gestopt.
Ron503, ik ben het met je eens.

klik HIER geeft ook al zoiets aan.

zoekster
door zoekster - Apr 12, 2015 om 11:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen
tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2015 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iemand die zijn schulden betaalt terwijl hij al bezig is met een schuldtraject gebruikt zijn erfenis natuurlijk oneigenlijk.

Daar wordt per omgaande door de schuldeisers beslag op gelegd.

zoekster
door zoekster - Apr 12, 2015 om 12:14
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 12 apr 2015, 12:05]Iemand die zijn schulden betaalt terwijl hij al bezig is met een schuldtraject gebruikt zijn erfenis natuurlijk oneigenlijk.

Daar wordt per omgaande door de schuldeisers beslag op gelegd.
Ik snap niet goed wat je hier nu bedoelt te zeggen.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2015 om 12:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Ron 530 stelt het volgende.

het ligt met een bijstandsuitkering iets complexer want een erfenis wordt tot inkomen gerekend dus die kennis dient de erfenis te gebruiken om in eigen levensonderhoud te voorzien. De gemeente laat op de hoogte van die erfenis een berekening los die vaststelt hoelang er van die erfenis geleefd kan worden, 20.000 euro is al gauw een jaar geen uitkering. Stel dat die kennis alle schulden afbetaald dan is de erfenis oneigenlijk gebruikt en wordt de bijstandsuitkering alsnog gestopt.

Maar je kunt natuurlijk niet van oneigenlijk gebruik van een erfenis spreken als de schuldeisers hun vordering opeisen omdat er nu ineens geld is.

Die kennis zit in een traject voor zijn schulden, die schuldeisers gaan nu natuurlijk niet accoord met slechts een deel van de schuld.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2015 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vanaf het moment dar die kennis erft tot het moment van uitbetaling, moet hij uiteraard wel de in die tijd ontvangen bijstand terugbetalen.

zoekster
door zoekster - Apr 12, 2015 om 12:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

--Maar je kunt natuurlijk niet van oneigenlijk gebruik van een erfenis spreken als de schuldeisers hun vordering opeisen omdat er nu ineens geld is--

Ik denk oneigenlijk gebruik van bijstandsgeld, als na de aflossing van schulden door erfenis, iemand gewoon weer verder gaat in de bijstand.
Dan bouw je in feite een schuld op bij de uitkeringsinstantie. Dan gaat het er maar om welke schuldeiser prevaleert.

Omdat er al een aflossingsovereenkomst ligt bij de schuldeisers, kan ik me voorstellen dat de uitkeringsinstantie prevaleert. Al was het maar omdat overheid bijna altijd voor gaat op gewone schuldeisers.

me
door mein33 - Apr 12, 2015 om 12:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zou die kennis er rekening mee gehouden hebben dat er, naast de drie genoemde erfgenamen, nog een vierde erfgenaam op de stoep staat om een portie van de erfenis in bezit te nemen, nl. de belastingdienst.
Dat erfdeel is echter afhankelijk van de relatie die de andere vier erfgenamen hebben t.a.v. de erflater.

me
door mein33 - Apr 12, 2015 om 13:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Foutje: vierde erfgenaam moet natuurlijk vijfde erfgenaam zijn.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2015 om 13:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Hoe het ook zij met die afwikkeling van schulden en bijstand, het plannetje van de kennis van de Ts gaat in ieder geval noet op.;-))

zoekster
door zoekster - Apr 12, 2015 om 13:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 12 apr 2015, 13:38]@zoekster

Hoe het ook zij met die afwikkeling van schulden en bijstand, het plannetje van de kennis van de Ts gaat in ieder geval noet op.;-))
Ach, de kennis kan het gerust proberen, maar als de sociale dienst hierachter komt, dan krijgt hij bovenop het terug te betalen uitkeringsgeld een gigaboete.

mf
door mfgr - Apr 15, 2015 om 22:43
11 Antwoorden / 12 Vragen

Hartelijk dank voor alle reacties. Ik heb weer veel bijgeleerd. :-) Ik zal er een kort en bondig advies van maken, en dan maar hopen dat dat advies ook wordt opgevolgd.

Ik vraag me trouwens nog één ding af: stel nou dat er inderdaad geld overblijft en de schuld wordt afgelost én er nog zoveel overblijft dat ook de uitkering (al dan niet tijdelijk) wordt stopgezet. Moet deze persoon dan zelf zijn financiën weer gaan doen? Ik weet dat sociale dienst in bepaalde gevallen ondersteuning geeft bij bijv. betalen van huur en derglijke, als dat wegvalt bestaat de kans dat iemand - al dan niet bewust - met geld gaat smijten en in de problemen komt. Bestaat er zoiets als financiële hulp voor niet-bijstandstrekkers?

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2015 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, mocht er iets overblijven, misschien is dit dan iets voor uw kennis.

Klik hier Ik heb daar geen ervaring mee, beheer al haast mijn hele leven zelf mijn financiën..

Er zijn ook veel bewindvoerders kantoren, maar daar leest men vask de meest vreselijke verhalen over.

aurora1
door aurora1 - Apr 16, 2015 om 01:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders ook eens rond op de website van het Nibud.