ro
door rontellu Dec 12, 2013 om 11:30
Geldzaken & recht

Ervaring Koopsompolis Robeco 2000

In 2000 heb ik bij Robeco een koopsompolis afgesloten met een looptijd van 10 jaar. (Ik heb geen pensioenopbouw via een werkgever.)
In de polis staat letterlijk de zin: “Bij in leven zijn van de verzekerde op 30 juni 2010 wordt het opgebouwd vermogen, alsmede een bonus uitgekeerd” .
In 2010 vroeg Robeco mij om aangeven hoe ik het "vermogen" uitgekeerd wilde krijgen.
Robeco is erin geslaagd om het in 2000 gestorte bedrag in 10 jaar tijd te laten renderen met minus 12,5% per jaar. Circa 75% van het oorspronkelijke bedrag is in rook opgegaan. (Dat is een heel ander verhaal dan in de reclame-uitingen van Robeco van nu waarin zij schermen met een rendement van 8,9% met hun nieuwe Robeco One product.)
Ik heb Robeco in 2010 laten weten niet akkoord te gaan met hun voorstel. Ik wijs Robeco herhaaldelijk om de zin in de polis waarin sprake is van opgebouwd vermogen en bonus.
Nergens wordt een voorbehoud gemaakt als er sprake is van afgebouwd vermogen en een malus.
Via de telefoon en via een brief laat Robeco weten dat het allemaal mijn eigen schuld is. Zij hebben dagafschriften/jaaroverzichten gestuurd. Ik had de experts van Robeco moeten vertellen wat ze hadden moeten doen. Terwijl in een leek ben op dit gebied.
Inmiddels heeft Robeco mijn zaak gesloten. Ze doen niets meer. Ik ben nu vooralsnog al mijn geld kwijt. 100% verlies. Van een zorgplicht heeft Robeco nooit gehoord. Ze passen het in ieder geval niet toe. Ik mag het helemaal zelf uitzoeken als ik nog iets van mijn pensioenvermogen terug wil zien. Zij verwijzen naar de Belastingdienst om te informeren naar mogelijkheden om alsnog aan wat geld te komen.
Ik vind de opstelling en manier van doen van Robeco schandelijk. Zoals minister Dijsselbloem onlangs in een interview in de Volkskrant aangaf: de banken hebben nog niets geleerd.

Maar ben ik de enige die deze behandeling van Robeco heeft gekregen? Wie heeft er in 2000 een koopsomverzekering bij Robeco afgesloten ? Wie is er ook de neus genomen?
Ik wil het er niet bij laten, maar ik deel graag ervaringen met anderen.

2126 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2013 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u die koopsom hebt gestort in een polis die belegt, dus niet met een gegarandeerd bedrag op de uitkeringsdatum, dan loopt u dat risico.

Ik kan niet beoordelen waar die bonus op gebaseerd zou zijn. U bent natuurlijk niet al uw geld kwijt, al scheelt het niet veel.

Maar beleggen geeft risico's, dat is tenslotte bekend. En in die jaarlijkse overzichten had u kunnen zien, dat het vermogen daalde.

Het restant is niet uitgekeerd?

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2013 om 11:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat de belastingdienst hieraan zou kunnen doen, is mij een raadsel.

sw
door swat1500 - Dec 12, 2013 om 23:30
3774 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft al geklaagd bij het Kifid? U moet zich inderdaad niet blind staren op een zinnetje in de brochure van destijds maar de feitelijke voorwaarden van het produkt bekijken. Daar heeft u immers voor getekend.
Ik begrijp dat Robeco heeft gevraagd hoe TS het geld wil hebben en dat TS dat weigert aan te geven. Ik ben benieuwd of er een voorwaarde is die bepaalt hoe lang TS het bedrag kan claimen.
Aangezien Robeco geen rente zal berekenen maar wel beheerskosten in rekening mag brengen zal het bedrag uiteindelijk geheel verdampen.

ro
door rontellu - Dec 13, 2013 om 10:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=swat1500 schreef op donderdag 12 dec 2013, 23:30]U heeft al geklaagd bij het Kifid? U moet zich inderdaad niet blind staren op een zinnetje in de brochure van destijds maar de feitelijke voorwaarden van het produkt bekijken. Daar heeft u immers voor getekend.
Ik begrijp dat Robeco heeft gevraagd hoe TS het geld wil hebben en dat TS dat weigert aan te geven. Ik ben benieuwd of er een voorwaarde is die bepaalt hoe lang TS het bedrag kan claimen.
Aangezien Robeco geen rente zal berekenen maar wel beheerskosten in rekening mag brengen zal het bedrag uiteindelijk geheel verdampen.

@swat1500.
Dank voor je reactie. Het zinnetje staat niet zomaar in een brochure, maar in de polis met twee handtekeningen van Robeco directeuren. Het is niet zomaar een marketing zinnetje. In de kop van de polis staat ROZEKER. Het gaat over een verZEKERing. Nergens staat enig voorbehoud.

Ik heb Robeco (feitelijk was dat Interpolis want die zou zorgen voor de verdere afhandeling van de lijfrente) laten weten de polis door te laten lopen. Maar daar is niets mee gedaan.

Ik heb nog niet geklaagd bij Kifid. Door omstandigheden is de termijn van 3 maanden om te klagen verstreken.