ho
door hoe.kan.dit Oct 28, 2014 om 11:15
Huishouden & energie

Essent jaarafrekening

Vorig jaar zijn we bij de mediamarkt aangesproken door een medewerker van ESSENT. We zouden een iets lager maandbedrag gaan betalen en een cadeaubon ontvangen voor onze aanschaf bij de mediamarkt.

Nu krijgen we een jaar later een eindafrekening, we moeten circa 260,- bijbetalen! Dit zijn 3 maandtermijnen extra.

Essent geeft aan dat dit komt door de verandering in wetgeving/belasting en dat we bij de oude ernergie maatschapij zelfs een iets hogere bijbetaling zouden hebben gehad.

Voor het gemak nemen ze de kortingsbon ook mee in deze berekening.
En hiermee is het voor Essent afgesloten en uit.

Hoe kan dit?

4242 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Oct 28, 2014 om 11:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoe dat kan? Heel simpel: ze halen nieuwe klanten binnen met een lager voorschotbedrag! Dat er aan het einde van het jaar dan nog een leuke naheffing komt, wordt je niet verteld.

Mensen moeten zich eens gaan realiseren dat het maandelijkse voorschotbedrag NIKS zegt over het totale kostenplaatje.

Gr
door Grunn1 - Oct 28, 2014 om 11:22
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maand bedrag te laag ingeschat? Vergelijk eens de tarieven van gas en licht met de oude maatschappij en wel de huidige tarieven gebruiken. Kijk of er een verschil zit in de netwerk kosten en bereken dan wat je kwijt zou zijn bij je oude maatschappij. Kijk ook naar het verbruik is dat hoger geworden?

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 11:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe kan dat?

Dat komt omdat u zich in de luren hebt laten leggen door colportage.

Ik kan het u nog veel voordeliger aanbieden. Bij mij betaalt u maar een tientje per maand. Dien???

me
door mein33 - Oct 28, 2014 om 11:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Hoe kan dit ?

Eigenlijk is het antwoord heel simpel.
Hoe kan iemand die bij de mediamarkt namens Essent klanten staat te werven uw werkelijke jaarverbruik weten en daar een juist maandbedrag aan koppelen.
Hoe kunt u er, met open ogen, intuinen om dergelijke praatjes te geloven.
U heeft waarschijnlijk uw oude maandbedrag gegeven en uiteraard is de colporteur daar ruim onder gaan zitten om u te verleiden en dat is hem/haar gelukt en dus voor hem/haar KASSA.
Een maandbedrag is niets meer of minder dan een vooruitbetaling op de totaalafrekening aan het einde van het jaar en uw verbruik over dat jaar is bepalend voor de totaal te betalen verbruikskosten.
En dat die kosten uiteindelijk hoger blijken dan de u voorgespiegelde kosten is niet zo vreemd.
Moraal van dit verhaal, trap niet in verkooppraatjes van colporteurs aan de deur of waar dan ook.

ho
door hoe.kan.dit - Oct 28, 2014 om 11:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het maandbedrag was maar een paar euro lager dan bij de oude maatschappij, dat verschil had ik al doorberekend.

Tarieven vergelijken is niet zo makkelijk als gedacht, de bedrijven kunnen allemaal aangeven wat we gaan betalen.... terwijl dit een prognose is!
Maar de tarieven van afgelopen jaar kunnen ze me vreemd genoeg niet geven!

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 11:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De tarieven staan op uw afrekening.

me
door mein33 - Oct 28, 2014 om 11:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=hoe.kan.dit schreef op dinsdag 28 okt 2014, 11:29]Het maandbedrag was maar een paar euro lager dan bij de oude maatschappij, dat verschil had ik al doorberekend.

Was het dan toch de cadeaubon, die u als worst werd voorgehouden, die u over de streep trok om over te stappen.
Al met al bent u er geen steek mee opgeschoten want de waarde van de cadeaubon komt nog eens bovenop de € 260,00 die u nog moet bijbetalen omdat deze bon al is verrekend.
Tel uit je winst !!

Cookies
door Cookies - Oct 28, 2014 om 13:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=hoe.kan.dit schreef op dinsdag 28 okt 2014, 11:29]Het maandbedrag was maar een paar euro lager dan bij de oude maatschappij, dat verschil had ik al doorberekend.

Tarieven vergelijken is niet zo makkelijk als gedacht, de bedrijven kunnen allemaal aangeven wat we gaan betalen.... terwijl dit een prognose is!
Maar de tarieven van afgelopen jaar kunnen ze me vreemd genoeg niet geven!

Heb je het verbruik dat op je laatste jaarafrekening staat al vergeleken met het jaar daarvoor? Misschien is je verbruik erg gestegen?

mahadma
door mahadma - Oct 28, 2014 om 14:23
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Wat was uw JAARverbruik gas/electera over dit jaar en vorig jaar? Vergelijk die cijfers eens. Als de cijfers van dit jaar hoger zijn klopt het maar schrijf ze anders eens hier.

fo
door forumessent - Oct 29, 2014 om 10:14
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hoe.kan.dit,

Wat jammer om te horen dat je zo'n bijbetaling hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

Een bijbetaling kan meerdere oorzaken hebben die hier ook genoemd zijn. Denk aan een voorschotbedrag wat te laag is ingeschat. Bij een nieuwe aanmelding kijken we naar het historisch verbruik. Dit geeft uiteraard wel een beeld van jouw verbruik maar het kan ook iets afwijken waardoor het voorschot te laag is. Daarom hebben wij ook de VerbruiksManager. Daar kun je elke twee maanden je meterstanden invoeren om te zien of je voorschot voldoende is voor je verbruik.

Zaken als energiebelasting hebben natuurlijk ook invloed op je energierekening. Persoonlijk verwacht ik niet dat dit de reden van de volledige bijbetaling van 260,00 euro is.
Uiteraard kan ook je verbruik anders zijn ten opzichte van andere jaren.

Zoals je ziet kan het echt meerdere oorzaken hebben en ik snap dat je hier duidelijkheid over wilt. Ik nodig je daarom uit om een e-mail te sturen naar webcare@essent.nl. Zou je de volgende gegevens in de e-mail willen zetten?

- Je klantnummer of postcode en huisnummer.
- De geboortedatum van de contractant.
- Een kopie van jouw bericht op dit forum.

Wij zullen je e-mail dan in behandeling nemen en gaan bekijken waar de bijbetaling precies vandaan komt.

Als je de tarieven van je oude leverancier nog hebt, kunnen we ook bekijken wat het verschil is tussen de tarieven van je oude leverancier en Essent zodat je een beeld hebt welke prijsveranderingen er zijn geweest.

Ik kijk uit naar je e-mail.

Fijne dag!

Groet,
Dave

je
door jeannettevl - Feb 9, 2015 om 20:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Je bent niet gek hoor of hebberig geweest. Je bent belazerd. Tot twee keerr toe heb ik een aanbod gekregen afgelopen maanden die een dag later al niet meer klopte: het tarievenoverzicht is niet hetzelfde als wat zij me een dag eerder voorschotelde. En dat betekent dus flink bijbetalen omdat je vals bent voorgelicht. Ik heb er melding van gemaakt. Dit is pure fraude. En ik denk dat niet veel mensen zon overzicht doorrekenen zoals ik dat doe. En dat zou je ook niet hoeven doen eigenlijk...

jo
door johanna100 - Mar 24, 2015 om 22:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ging een HDD kopen uit de folder voor 55 euro.De verkoper van Mediamarkt nam mij mee naar een andere pc,hierbij stond een medewerker van Essent.Ik wist al mijn tarieven uit mijn hoofd,en hij opende een scherm met Essent tarieven veel lager dan dat ik nu betaal,tevens een lager vastrecht p.j.Hij vertelde mij dat het om een 1 jarig contract ging,dit heb ik 3 keer gevraagd aan hem omdat ik het voor die lagere bedragen wel 1 jaar wilde proberen.Hij heeft berekeningen gedaan op wat ik nu betaal en wat ik bij Essent zou betalen met dezelfde maandbedragen.Hierop zou ik 98 euro voor komend jaar terug krijgen omdat Essent goedkoper was.Ik deelde hem mee of er ergens een leesbril in de buurt was omdat ik alleen die HDD kwam kopen en mijn bril niet bij mij had.Er was geen bril in de buurt maar ik kon hem vertrouwen,en er stonden getuigen bij die zijn scherm ook zagen.Ik heb dus voor een jaar getekend en kreeg 2 kaartjes om te besteden bij de mediamarkt.Ik had alleen die HDD van 55 nodig dus de kaartjes mee naar huis genomen.Tot mijn verbazing zag ik dat het een 3 jarig contract was,dus heb ik dit contract direct geannuleerd.De volgende dag krijg ik een welkomsemail van Essent en 1 dag later de tarieven per mail.?? Veel duurdere tarieven dat de medewerker mij liet zien,schandalig gewoon.Tevens geen 55 euro vastrecht maar 14,.. per maand.Je word schandalig opgelicht en misleid.Ik heb een klacht ingediend bij Essent over deze verkooptechnieken en oplichting en mevrouw belde mij om mee te delen dat Essent 100 euro terug wilt van de kaartjes (want mediamarkt geeft mijn geld niet terug) en ik zou binnen 3 a 4 weken horen over de annulering.100 euro nemen zij dan van mijn bankrekening retour,ook belachelijk eigenlijk want de kaartjes heb ik nog,het ging mij om de goedkopere aanbieding,wat dus niet waar is.
Essent heeft vandaag aan mijn huidige leverancier laten weten dat ik bij hun kom per 23 maart 2015 dus achter mijn rug om toch nog overgenomen.
Ik heb liander al een mail gestuurd dat ik bij mijn huidige leverancier blijf en niet naar Essent overstap.
Essent laat mij weten dat ik wel een rekening hiervoor krijg waar ik dan maar weer een klacht voor moet indienen??

De verkoopmedewerker van de Mediamarkt liet mij weten dat hij door klanten aan te brengen voor Essent zijn baan mag houden,omdat ze op basis van aanbrengende klanten voor Essent worden beoordeeld.

Je gaat dus even iets in de mediamarkt kopen,de verkoopmedewerker brengt je naar de Essent pc,je word misleid en opgelicht i.v.m.een scherm met hele andere tarieven en vastrecht,je annuleert,
Je kaartjes voor 175 euro ruilt de mediamarkt niet meer in,je bent verplicht 175 euro in de mediamarkt uit te geven en 175 cash aan Essent,dubbele oplichting en kassa voor essent EN de mediamarkt.

tijger1
door tijger1 - Mar 24, 2015 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mensen blijven er in trappen bij die colporteurs.