ri
door rita_1 Aug 31, 2014 om 10:57
Vakantie & reizen

Euro's in kroatie?

Wij gaan binnenkort naar Kroatie, vlak bij de stad Pula, en m'n vraag is of ik daar met euro's kan betalen, en euro's kan pinnen.
Ik weet dat het land officieel nog geen euro's heeft,
Maar ik heb van een paar bronnen gehoord dat dat kan.Maar ik zoek eigenlijk het antwoord van iemand die er echt geweest is.

8401 7 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Aug 31, 2014 om 11:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Volgens deze site Kroatie.nl, klik wordt de Euro vrijwel in hel Kroatië geaccepteerd (kijk bij kopje 'geldzaken')

Staat trouwens veel nuttige ander info op die site.

sw
door swat1500 - Aug 31, 2014 om 17:04
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Het accepteren is vaak sneller het geval dan uitgeven. Euros mogen pas uit de automaat komen als het de feitelijke munteenheid van he betreffende land is.

pi
door pieterwolters - Aug 31, 2014 om 20:24
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Let wel goed op de gebruikte wisselkoers bij zaken die euro's aannemen.

door 1953 - Sep 1, 2014 om 01:02
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U kunt vooralsnog geen EUR-pinnen, de gangbare valuta is: [u]Kuna (HRK)[/u] opvolger van de Kroatische Dinar (sinds de onafhankelijkheid 23 juni 1991).

Mogelijk wordt de EUR toch wel geaccepteerd tegen een (on)gunstige valutawisselkoers.

ne
door neodutchio - Sep 1, 2014 om 20:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik kom net terug uit Koratie, maar op weinig plekken is met de euro te betalen. Op de camping, supermarkt en zelfs in restaurants kon uitsluitend in Kuna betaald worden.

Wel kan je op veel plekken wisselen, maar uit de automaat pinnen blijft het voordeligste. Gewoon steeds kleine hoeveelheden pinnen, of met pin betalen in winkels, werkt perfect.

czar
door czar - Sep 1, 2014 om 21:16
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 1 sep 2014, 01:02]U kunt vooralsnog geen EUR-pinnen, de gangbare valuta is: [u]Kuna (HRK)[/u] opvolger van de Kroatische Dinar (sinds de onafhankelijkheid 23 juni 1991).
... opvolger van de Joegoslavische Dinar dan toch wel?

door 1953 - Sep 1, 2014 om 21:32
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=czar schreef op maandag 1 sep 2014, 21:16][quote=1953 schreef op maandag 1 sep 2014, 01:02]U kunt vooralsnog geen EUR-pinnen, de gangbare valuta is: [u]Kuna (HRK)[/u] opvolger van de Kroatische Dinar (sinds de onafhankelijkheid 23 juni 1991).
... opvolger van de Joegoslavische Dinar dan toch wel?

Voor de onafhankelijkheid, tot 25 juni 1991, was de Joegoslavische Dinar het wettig betaalmiddel destijds.