la
door laurina2 Aug 30, 2015 om 15:26
Huishouden & energie

Ex kater

Beste helpers,
ik heb een vaag die mij al dagen bezig houdt.
Ik heb dinsdag een ex-kater die voor de fok gebruikt is in huis gehaald.
Het is een heilige birmaan van drie jaar oud en komt van een erkende cattery .Alle papieren zijn in orde en het beestje is in heel goede gezondheid.
Alleen wil de kat niet bij mij komen is op een hoge kast geklommen(kast staat in de hall) en ik krijg hem er niet van af.Vind ik niet erg heb zijn eten en drinken natuurlijk verzorgd die hij ook op eet en drinkt,maar doet dat uitsluitend s'nachts is ook heel zindelijk .
Volgens de cattery houdster heeft hij de laatste anderhalf jaar solitair in een katerverblijf geleefd in een soort tuinhuisje in een tuin apart.
Zij geven aan dat dit wel goed komt met hem en daar heb ik nu juist mijn twijfels over.
Ik ben katten gewend en heb dit nog niet zo meegemaakt.
Nu denk ik dat dit beestje zo ge de-socialiseerd is dat hij niet meer gewoon in een klein rustig gezin ( zonder kinderen met grijpgrage handjes) kan leven.Hij is doodsbang wat ik heel erg vindt.
Weet een van u allen wat er mogelijk is behalve liefde en geduld voor het beestje hem weer normaal gedrag aan te leren en vooral vertrouwen te laten krijgen.
Ik vind het eerlijk gezegd niet leuk nu alleen als verzorgster te fungeren een kat neem je toch in huis voor gezelligheid.
Ook vind ik het niet bezwaarlijk daar misschien weken voor uit te moeten trekken als ik zou weten dat het goed kan komen.
Ik hoor nu om mij heen dat dit waarschijnlijk niet meer zal lukken.
Misschien is het verstandiger is het beestje terug te geven aan zijn oude bazen en verder zijn hele leventje apart zal moeten slijten in dat katerverblijf,wat niet denkbeeldig is en ik eigenlijk een heel naar idee vindt.
Maar misschien is dat wel beter voor hem en zal hij gelukkiger zijn dan hier.

Met groet Laurina

6987 40 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 30, 2015 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk, met de cattery houdster, dat het wel goed komt. U heeft de kater pas sinds Dinsdag; het is, zoals u zelf ook schrijft, een kwestie van geduld. Hij moet aan al het nieuwe wennen, dus ook aan U. Misschien, u bent aan katten gewend, maar waren deze katten eerst kittens? Dat is altijd gemakkelijker dan een al oudere kat/poes. U voelt zich nu als verzorgster, wat u in wezen ook bent, maar hij eet, drinkt en lijkt 's-nachts wel op de bak te gaan, dus ook zindelijk. Als u het een beetje blijft volhouden met hem, buiten het eten en drinken geven, wat te negeren leert hij uw doen en laten kennen. M.a.w. dus niet de hele tijd hem proberen te lokken om van de kast te komen. Veel succes gewenst, hoor.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2015 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste laurina2,

ook ik denk dat het wel goed moet kunnen komen met de kater.
Het zal tijd vergen (geen dagen, eerder weken, maanden), de kater heeft zijn tijd nodig om u te leren vertrouwen en te wennen aan zijn nieuwe omgeving.

Hopelijk heeft u nog iets aan de volgende tips, klik hier en hier hier.
Geduld is waar het om draait en langzaam het vertrouwen proberen te winnen.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2015 om 16:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo laurina2,

Geduld is een schone zaak; zeker met (eigenwijze om niet te zeggen eigenzinnige) katers.
Kater heeft tijden in een mandje/schaal bovenop de kast gebivakkeerd, maar kwam uiteindelijk toch eraf en werd langzamerhand 'normaal'.

Suc6

ve
door verwijderd - Aug 30, 2015 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel hartelijk dank voor de reacties.
Ik ben katten gewend en weet dat het eigenwijze droppen zijn,maar...ik heb nog nooit een volwassen kat in huis genomen.
De eigenaars gaven wel aan dat het even tijd nodig heeft en daar heb ik begrip voor en ook het geduld.
Alleen juist omdat deze kat nogal solitair geleefd heeft dacht ik en met mij meerderen dat dit weleens een heel moeilijke zaak zou kunnen worden.
De kittens die ik in huis nam waren huishoudingen,mensen,kinderen etc gewend en ik heb niet meegemaakt dat een kitten schuw en bang was.
Daarom mijn twijfels of het wel diervriendelijk is zo'n beestje te forceren in een heel andere omgeving waar wel normaal geleefd wordt,dat hij absoluut niet gewend is.
Ik neem er nog de tijd voor zeker 14 dagen, dan zou je zeggen dat hij eens van die berg zal af moeten en dan proberen hem gewoon in de huiskamer te krijgen.
De tijd zal het leren of hij voor mij weer een sociaal lief beestje wordt,dat hij voor de catteryhoudster zeker is.
Ik heb gezien hou zij hem kroelde, borstelde etc.en dat heel rustig toeliet en het fijn vond.
Heel normaal zoals ik katten gewend ben,daarom verontruste het mij dat hij nu hij hier alleen is (hij is hier gebracht) zo schuw en bang is.
Mocht het onverhoopt helemaal niet veranderen dan moet hij terug.
Ik zou dat jammer vinden want je begint niet in een opwelling aan zoiets en hoop dan ook dat alles goed zal komen en hij hier nog heel lang zal kunnen zijn.
Ik heb de sites die hopetobehelping doorgaf gelezen, wat mij ook weer iets geruststelt,nogmaals dank iedereen,

groet,laurina

ve
door verwijderd - Aug 30, 2015 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u al Feliway geprobeerd? Dat is geen oplossing, maar schijnt wel te helpen.
Verder heb ik eigenlijk weinig aan de bovenstaande reacties toe te voegen.
Zorg ervoor dat hij een veilig plekje heeft en laat aan hem het initiatief.

Ik heb met mijn volwassen katten, toevallig (?) alleen de katers, meegemaakt dat ze na de verhuizing bang waren in het nieuwe huis. Een onbekende ruimte, meubels, geuren, geluiden etc. Zelfs als de huisgenoten dezelfde waren.

Succes

ve
door verwijderd - Aug 30, 2015 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw kat moet aan zijn omgeving wennen en ook aan u, de kat is nog in deze fase gestrest.

Uw kat heeft zijn tijd nodig, u moet niet aandringen, als het honger heeft of de behoefte moet doen, dan doet zeker wel naar beneden komen om te eten en de behoefte te doen.

Overmorgen heb mijn huidige Ruby 4 jaar bij mij - erfenis van mijn overleden schoonzus - thuis en in het begin ook gestrest, ging onder het dekbed zich verstoppen. Vertrouwensband opbouwen heeft zijn tijd nodig, uw kat komt vanzelf bij u aan wanneer het aandacht wil, strelen van de vacht, charmeren met snacks e.d. U zult moeten experimenteren met de kattengrit, de droogvoer en de natvoer e.d.

U bent zijn butler en uw kat verwacht het e.e.a. van u, edoch met een eigen regie van uzelf.

Mijn Ruby is niet meer gestrest en wij zijn nu vier pootjes en twee handen op een buik, figuurlijk ook, want zij ligt met de regelmaat op mijn buik. En het kopjes geven is de hoogste prioriteit bij haar.

Veel succes Laurina!

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op zondag 30 aug 2015, 19:44: Overmorgen heb mijn huidige Ruby 4 jaar bij mij - erfenis van mijn overleden schoonzus - thuis en in het begin ook gestrest, ging onder het dekbed zich verstoppen. Vertrouwensband opbouwen heeft zijn tijd nodig, uw kat komt vanzelf bij u aan wanneer het aandacht wil, strelen van de vacht, charmeren met snacks e.d. U zult moeten experimenteren met de kattengrit, de droogvoer en de natvoer e.d.

Een vertroetelde poes is wel wat anders dan een kater die langdurig geleden heeft onder dierenmishandeling.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ook problemen gehad met onze kater, hij kwam uit een gezin waar ze nog 3 andere katten hadden. Hij was broodmager en heel angstig, 4 jaar oud. Wij hebben hem in huis genomen, waar hij 4 weken onder de hoektafel heeft gelegen, daar kreeg hij ook zijn eten. 's nachts ging hij op de bak.
Nu 13 jaar later hebben we een hele lieve oude kater, die speelt, slaapt, lekker aangekomen is. Kortom een lieverd, dus heb geduld, uw kater moet echt aan alles wennen, geluiden, andere omgeving, andere katten, andere mensen. Onze kater heeft een goed leven nu. Dus heb geduld, dit kan weken, maanden duren. Vooral omdat hij niet in een huis woonde, sterkte en succes !

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben destijds een katertje van nauwelijks 4 weken in huis gekregen dat buiten liep en steeds miauwde. Zo werden we op "hem"attent gemaakt. Ondergetekende heeft een week lang moeite gedaan het beestje te pakken te krijgen want het werd panisch als je dat probeerde.
Toen dit eindelijk lukte hebben we hem in onze garage gelaten waar hij meteen in het opgestapelde openhaard hout klom. Weer minstens een a twee weken hebben we hem daar eten en drinken gegeven en steeds met lieve woordjes proberen te verleiden in onze buurt te komen. Na heel hel veel geduld lukte dit. Hij is uiteindelijk in ons gezin met een andere poes samen die al bij ons was voor hij werd opgenomen (zijn nooit echt vrienden geworden) 16 jaar oud geworden maar is altijd "sociaal gehandicapt"gebleven zoals wij dat plachten te noemen. D.w.z. redelijk angstig, zeker voor vreemden.
Maar al met al heeft hij een goed en rustig leven gehad.
Al met al hebben we dit bereikt met heel heel veel geduld en liefde. Dus lieve kattenliefhebster, het komt zeker goed!!

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

laurina2 schreef op zondag 30 aug 2015, 16:52:
Ik neem er nog de tijd voor zeker 14 dagen, dan zou je zeggen dat hij eens van die berg zal af moeten en dan proberen hem gewoon in de huiskamer te krijgen.

Ik denk dat de kater wel meer dan 14 dagen nodig heeft om te wennen in zijn nieuwe huis en zeker om te wennen aan u.
Ik hoop dan ook dat u het geduld kan opbrengen om hem deze tijd te gunnen.
Wij hebben ook een poes welke eerst erg schuw was en nu zich lekker door ons laat aanhalen. Vooral niet de kater gaan dwingen maar hem zijn eigen ding laten doen.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat moet dat fijn voor je zijn: al die lieve en bemoedigende mailtjes!
Toen ik het berichtje las, dacht ik ook: heb geduld, praat met hem en heb vertrouwen dat het goed komt.
Kun je je voorstellen dat hij daar afgezonderd heeft moeten leven en dat hij "gewoon" gebruikt is? En nu dus afgedankt?
Ik zou hem eerlijk zeggen dat hij van Harte welkom bij jullie is en dat hij alle tijd mag nemen die hij nodig heeft.
Ik wens jullie nog heel veel gelukkige jaren samen!

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal,

ik heb goed nieuws hij is uit zich zelf van de kast afgekomen en is sluipend dat wel, de huiskamer in gekomen.
Is direct achter een kast weg gekropen maar laat zich heel voorzichtig voor zover ik er bij kan aaien.
Ik ben zeker erg gerust gesteld door jullie reacties alleen van Jugendstil en 1bernadette begrijp ik de opmerkingen niet.
Voor zover ik weet is de cattery waar hij vandaan komt heel lief en zorgzaam met hun dieren.
De ex kater kon alleen niet meer bij hun blijven omdat hij alleen maar vocht met de katten die bij hen in huis zijn.
Daarom is hij apart gezet wat zij zelf ook niet de juiste manier vonden en zochten naar een nieuw tehuis voor hem.
Ik laat de kat nu gewoon met rust, praat zo nu en dan tegen hem en heb goede moed gekregen dat het wel zal lukken.
Mocht hij straks weer bovenop de kast gaan ,laat ik hem daar en wacht geduldig af tot hij weer binnen komt.
Ik zeg nogmaals ik ben katten gewend maar ken dit gedrag niet,natuurlijk begrijp ik dat het een hele verandering is en hij zal moeten wennen.
Ik heb ontdekt dat het heel anders is of je een kitten of een volwassen kater opneemt.
Hij is hier zeker heel welkom en zal alle tijd krijgen die hij nodig heeft,zeker nu hij heel voorzichtig zijn omgeving aan het verkennen is.
Dank voor jullie reacties,

met groeten Laurina

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te beginnen zou ik de kater in een aparte kamer zetten en niet in de hal waar het toch druk kan zijn. Ik neem aan dat het toilet ook in die hal is? Zet hem op een kamertje apart. Inderdaad: Feliway, een verdamper, te koop bij o.a. Zooplus.
Verder niets forceren. Gewoon zo nu en dan rustig op die kamer gaan zitten, geen oogcontact maken. Sprrek op een zachte geruststellende toon tegen hem.
Verder is en Felifriend, ook een geruststellend vriendelijkheid feromoon. Dit kan je op je handen spuiten als je elke keer iets dichter bij hem gaat zitten. Breng steeds iets lekkers en forceer niets. Wij hebben meerdere angsthazen gehad en het is altijd goedgekomen! Maar doorgaans duurde dit wel langer dan 14 dagen. Toon begrip naar de kat toe. En wellicht is hij nog maar kortgeleden gecastreerd en moeten zijn hormonen nog veranderen?
Verder zijn er de Bach Bloesem remedies en die kan je door zijn drinken doen. Deze helpen echt. Ik gebruik ze ook bij bangerikjes: Geef dan Walnut, Star of Bethlehem en Honeysuckle. Op Internet te koop en bij gezondheidswinkels en De Tuinen.

Hieronder uitleg over de remedies:

Honeysuckle:

Voor dieren die het verleden niet achter zich kunnen laten. Honeysuckle maakt deel uit van de 'overplaatsingsremedie' (Honeysuckle, Star of Bethlehem en Walnut).
Het helpt dieren die naar een nieuwe omgeving moeten gaan. Denk hierbij aan verkoop of uithuisplaatsing.
Bij dieren met een Honeysuckle-tekort zie je dat ze niet (willen) wennen aan de nieuwe leefsituatie, ze blijven hangen in het verleden. Dat kenden ze en dat waren ze gewend. Die nieuwe leefsituatie kan variëren van een nieuwe eigenaar tot een verhuizing of nieuwe mensen in huis. Geef het dier veel vriendschap en begrip (liefde kan het dier soms nog niet aan in deze toestand, dus dring je niet op). Soms zal er ook walnut (voor verandering), star of Bethlehem (trooster) en eventueel Rock Rose (angst) bijgegeven moeten worden.
Deze remedie kan ook preventief gegeven worden, dus voor de herplaatsing of verhuizing.

Star of Bethlehem:

Dit is de remedie die ingezet kan worden bij dieren die trauma's op hebben gelopen. Dit kan zijn: mishandeling, overplaatsing, overlijden hogere in de roedelorde, ongelukken, ziekte, maar ook de geboorte kan al als trauma ervaren worden.
De onverwerkte trauma's kunnen emotionele blokkades in de geest van het dier creëren waardoor het dier niet openstaat voor mentale hulp of bijstand. Hij heeft zich als het ware afgesloten van emoties. Een aanvulling van Star of Bethlehem-energie zorgt ervoor dat blokkades in het lichaam worden opgeheven, zodat andere bloesems ook beter hun werk doen. Eventuele trauma's worden verwerkt in de slaap.
Ze zullen de eerste dagen dan ook meer slapen en meer dromen.
Het is verstandig ieder dier dat met de bloesems behandeld wordt voor een ander probleem, in het eerste flesje " Star of Bethlehem" te geven aangezien je nooit met zekerheid kunt zeggen dat het dier geen trauma's heeft.
Deze remedie maakt vaak het dier ontvankelijker voor de energie van de remedies.
Deze remedie kan ingezet worden als hulp voor elke vorm van trauma verwerking, waarbij triestheid, depressie et cetera een symptoom is. Het is een trooster die kracht en levensvreugde biedt in plaats van een glazen wand die het dier tussen zichzelf en de buitenwereld heeft geplaatst.

Walnut:

Helpt het dier zich aan te passen aan nieuwe situaties. Walnut is dé veranderingsremedie. Voor alle grote veranderingen in het leven van het dier.
Overplaatsing uit het nest, logeren in een pension en ook bij problemen met het doorkomen van de pubertijd. Ook zeer behulpzaam wanneer er vaste patronen doorbroken moeten worden of wanneer er oude gewoontes afgeleerd moeten worden. Ook bij reizen, ziekten van gezinsleden en alle andere veranderingen waar een dier op lijkt te reageren, zijn redenen om Walnut druppels toe te gaan dienen.
Wanneer een dier echt in het verleden gaat hangen (in plaats van gewoon even de weg kwijt zijn) dan is Honneysuckle een beter alternatief.
Vaak kan Walnut ook gebruikt worden als een dier niet lijkt te reageren op een andere behandeling of een Bach remedie. Hier heeft het dan ook de functie van doorbraak stimuleren.

Doe een paar druppels in zijn drinkwater. Als je Googled op 'Bach voor Dieren' kan je meer info hierover vinden. Bach is een natuurproduct en geheel ongevaarlijk en niet verslavend.

Succes en niet opgeven hoor! Het komt goed!!

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fijn, dat hij al voorzichtig zijn nieuwe omgeving aan het verkennen is, geef hem de tijd. Straks zal hij door hebben, dat hij in een veilige en liefdevolle omgeving is, met lieve mensen

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees net je reactie dat hij al aan het 'buikschuiven' is....... Dat is een goed teken! Nogmaals, het komt goed als je hem vooral op zijn eigen tempo zijn eigen gangetje laat gaan en niets forceert!

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 14:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn gecastreerd katertje heb ik overgenomen van mijn buurvrouw, zij deed hem weg omdat hij haar aanviel en niets deed dan krabben en bijten. In het begin deed hij dat bij mij ook maar heb hem een eerlijke kans gegeven, niet straffen als hij weer beet of krabde maar gewoon weggaan. Ik heb totaal geen druk uitgeoefend en de kater kater laten zijn. Heb respect voor hem en geef hem vertrouwen, veel liefde en aandacht als hij daarom vraagt. Nu 4 maanden later is het de liefste kater die ik ooit heb gehad, alleen bij vreemde gaat het nog wel eens mis maar ik verwacht dat dat ook beter wordt. Gun jezelf, maar vooral de kater, de tijd, hij verdiend het.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind zijn gedrag helemaal niet onnatuurlijk. U praat over een exkater. Katers hebben een bepaald territorium bij de exbaas vocht hij oook met andere katten om dit territorium. Nu is hij ineens overgeplaatst naar een wild vreemde omgeving en wil (innerlijke dwang of instinct) letterlijk en figuurlijk eerst de kat uit de boom kijken om te zien wie en hoe groot zijn tegenstanders zijn. Dat die er bij u thuis niet zijn weet die kater (nog) niet, maar daar komt hij wel snel achter. Het is dus een kwestie van dagen dat hij zich vertrouwt gaat voelen en dit zijn territorium gaat noemen. Een exkater zou dit gedrag niet zo sterk moeten hebben. Als hij ook nog gaat pissen (territorium afbakenen) dan zou ik er mee naar de arts gaan want dan is de castratie waarschijnlijk niet goed gelukt.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Laurina.

Ook ik heb 5 jaar geleden zo'n kater overgenomen van iemand. Hij was toen 2 jaar oud en doodsbang. Verschool zich onder mijn bed en kwam er de eerste week niet onderuit. Weigerde eten en drinken. Ik heb hem toen op advies van het dierenasiel in een bench gezet op een kamer apart. Ik ging heel veel bij hem zitten praten en heb de kennismaking heel langzaam opgebouwd. Heb een trui met mijn lichaamsgeur bij hem in de bench gelegd. Ook valeriaandruppels erop gedaan. Het heeft wel alles bij elkaar een half jaar geduurd voordat hij helemaal goed gewend was....en nu is het de liefste kroelkater van de wereld geworden! Ik hoef hem maar aan te kijken en hij spint al. Zoals anderen hier ook al aangaven......het sleutelwoord is geduld, geduld, geduld.
Intussen heb ik ook al een paar jaar ervaring met de opvang van verwilderde zwerfkittens. Ik volg daarbij dezelfde procedure en het werkt! Na verloop van tijd geven ze zich over en kunnen ze geplaatst worden.
Het gaat jou ook lukken hoor......vertrouw erop dat het goed komt!
Veel succes!

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 15:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan alleen nogmaals toevoegen dat het veel geduld vraagt. Mijn zoon had ook een kat die weken lang alleen maar onder het bed bivakkeerde maar 's nachts bij hen op het bed lag. Na drie maanden komt ze ook af en toe in de woonkamer en zoekt daar ook een rustgevend plek. Op schoot wil ze nog niet. Maar er zijn grote stappen gezet en ze heeft zelfs het kitten geaccepteerd wat na haar gekomen is.
Vertel de kat dat u blij bent dat hij er is, dat dit zijn nieuwe huis is en dat hij mag blijven. Te hoge verwachtingen aan de kat geven de kat stress, dat heeft hij al genoeg van de verhuizing.
Veel succes gewenst.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf een ex-kater in huis gehad, die al een paar jaar oud was. In het begin moest hij niets van mij hebben, maar na een aantal weken goed voor hem te zorgen, begon meneer te ontdooien en langzaam begon de toenadering. In het begin aan mijn Han snuffelen, als ik eten eerzetten,...... En opeens sprong hij, na te hebben gegeten, op mijn schoot en begon mij kopjes te geven en viel op mijn schoot in slaap :-)
En u kent toch het gezegde: "Een hond heeft een baas, een kat heeft personeel."

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te beginnen : een kat kan niet op een hoge kast klimmen.
Dat doet de kat door eerst op iets te klimmen wat lager is dan de kast.
Ten tweede : een kat vindt jou minder lief dan je denkt.
Jij bent degeen die hem te vreten geeft, en extra lekkere hapjes geeft, dus kroelt hij met jou omdat jij de voeselbron bent.
Een kat hecht niet echt aan jou, een hond wel.
Wil je dat de kat vanachter de kast tevoorschijn komt zet dan geen eten neer.
Na een dag heeft poesmans/vrouw behoorlijk trek en komt tevoorschijn als je met brokjes rammelt.
Komt ie niet : geen eten geven.
De volgende dag vindt de kat jou opeens wel belangrijk.
Want het leven van de kat draait om vreten en slapen.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

feliway daar wordt de kat erg rustig van.
daar wordt hij blij van, bij de dierenarts voor in het stopcontact.
Ideaal echt.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Katten kunnen aan het huis of baasje hechten of beide .
Word het dier verplaatst naar een andere omgeving hebben ze tijd nodig om te wennen .
Teveel aandacht vinden ze normaal meestal niet leuk .
Wat er veranderd bij van omgeving zijn de geluiden , de geuren en het eten .
Zo ook de mensen die in huis zijn met hun gewoontes .
Als je zo op een vreemde kat afloopt schiet hij weg of gaat in de verdediging .
Wacht je rustig tot de kat naar je toe komt dan is het wel goed .
Katten zijn over het algemeen erg nieuwsgierig .
Je zou bij de fokker kunnen navragen wat voor eten en drinken hij dagelijks krijgt en op welke tijdstippen dit gebeurd en daar rekening mee houden , als je de gegevens al niet gekregen hebt .
Ander eten wantrouwen ze .
Met wat geduld en rustig je eigen dingen doen komt het meestal wel goed .
Zo ken ik een kater die weigert om te eten als zijn eten op een ander kleur bordje ligt .

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb veel ervaring met katten en uiteindelijk komt het meestal wel goed. Een keer een lapjespoes van een jaar oud in huis genomen en ze had ook op straat geleefd, vreselijk schuw. Na ongeveer een week of twee kwam ze bij mij maar niet bij mijn man. Ze is jaren lang bang voor mannen en benen geweest dus ik had zo mijn vermoedens maar ze was superlief. Werd na een paar weken in huis sociaal naar mij en mijn man toe (al kwam ze niet bij mijn man op schoot en mocht hij haar niet optillen) maar als er visite was dan zat ze achter de wasdroger, zo bang. Pas na vele jaren (ze is voor zover we weten minstens 19 jaar geworden) werd ze ook gek op mijn man en uiteindelijk was ook visite niet meer veilig voor haar avances! Ze heeft bij ons nog een heel lang en fijn leven gehad.
Heb je echt te maken met verwilderde zwerfkatten dan kan het een andere zaak zijn, die zijn vaak echt niet meer geschikt voor in huis hooguit op een erf om muizen te vangen.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Komt mij bekent voor. Ik heb 15 jaar geleden een kater geadopteerd welke overdag alleen op de kast bleef zitten. Deze kater was gewend alleen te zijn zonder prikkels van rondlopende mensen. Na enkele weken kwam ik hem overdag in de gang tegen en bleef sindsdien niet meer op de kast. Ik zou zeggen geduld, het komt wel goed.

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laten we wel wezen.
Na een leven vol van von wippenstein wordt onze kater gecastreerd.
Nou daarmee zou je mij ook op de kast krijgen !

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zwerfkatten zijn onder te verdelen in die vroeger een huis hebben gehad en die in het wild geboren zijn . De eerste groep worden meestal hele lieve huisgenoten als ze gewent zijn . De laatste groep over het algemeen niet er zijn wel uitzonderingen die dan daarvan afwijken .
Die in het wild geboren zijn hebben geleerd om mensen te mijden .
Hoe ze op je reageren ligt eraan wat ze van de moederpoes en kater als kitten hebben geleerd .
In het wild of half wild zorgt vaak ook de kater ook voor de jongen . Bij huiskatten kom je dat zelden tegen .
Katten eigen als mens zie je het vaak niet , ze verbergen het voor je .
Katten die gaan zwerven hebben het erg moeilijk , als ze daarna een goed tehuis terecht komen heb je een hele lieve kat in huis als dank voor je goede zorgen .
Dit heb je ook met dieren uit een asiel , deze hebben vaak ook een rottijd achter de rug .

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 23:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Laurina2,
Je hebt nogal wat los gemaakt hier op het forum, zoveel reacties.
Wat ik nog niet heb gelezen bij de reacties is dat als je een volwassen kat in huis haalt er nog een andere reden kan zijn voor schuw gedrag.
Als een volwassen kater dominant is kan hij in zijn nieuwe huis gaan sprietsen, als een volwassen kater niet dominant is dan komt sprietsen weinig voor. Want ... je had al eerder kittens/katten in huis begrijp ik. Dan ruikt jouw laatste aanwinst wellicht ook dat er andere katten waren (of nog zijn in zijn veronderstelling). Maar er is al toenadering, dus het zal nu zeker wel goed komen. Veel plezier met je ex-kater! Het zijn trouwens wel aparte karakters die Birmanen ...
Erky

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 23:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

erky schreef op maandag 31 aug 2015, 23:35: Hoi Laurina2,
Je hebt nogal wat los gemaakt hier op het forum, zoveel reacties.
Wat ik nog niet heb gelezen bij de reacties is dat als je een volwassen kat in huis haalt er nog een andere reden kan zijn voor schuw gedrag.
Als een volwassen kater dominant is kan hij in zijn nieuwe huis gaan sprietsen, als een volwassen kater niet dominant is dan komt sprietsen weinig voor. Want ... je had al eerder kittens/katten in huis begrijp ik. Dan ruikt jouw laatste aanwinst wellicht ook dat er andere katten waren (of nog zijn in zijn veronderstelling). Maar er is al toenadering, dus het zal nu zeker wel goed komen. Veel plezier met je ex-kater! Het zijn trouwens wel aparte karakters die Birmanen ...
Erky

Ts heeft het wel over een gecastreerde kater!

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar ik nogal moeite mee heb :
vraagsteller heeft de kat net 5 dagen.
En denkt nu al dat het niet gaat.
Geef dat beest toch gewoon wat tijd.
En dan blijken dit soort vragen totaal overbodig te zijn !

ve
door verwijderd - Aug 31, 2015 om 23:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

1953 schreef op maandag 31 aug 2015, 23:40:
Ts heeft het wel over een gecastreerde kater!

Ja, en... gecastreerde katers kunnen nog steeds sproeien, zeker weten!

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

een vriendin heeft een getraumatiseerde kat uit t asiel in huis genomen.
hij heeft zich enkele maanden niet vertoond, schuilde achter dingen op zolder, en reageerde op niks.
at + dronk wel. snachts.
heb na die maanden uren en nog es uren met hem op schoot gezeten.
ongelooflijk wat een overgave dan !
dit een half jaar volgehouden.
en tot op heden zit ik met m op t bankje voor haar huis regelmatig, en loopt ie me achterna, tot zelfs een drukke weg.
hij blijft schrikachtig, voor een heleboel geluiden, maar aan de andere kant is ie een goeie vechter, en blijft staan als ie geïntimideerd wordt door andere katten. wijkt dan geen millimeter.
kortom hij is aardig op dereef gekomen !

wat helpt, is: praten.
als je de kamer in komt, je stem laten horen.
dat werkt geruststellend.
als ie op schoot ligt draait ie zn kopje om om naar mn stem te luisteren. hij is daar kennelijk erg gevoelig voor.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

op dreef.

ve
door verwijderd - Sep 1, 2015 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon negeren , het eten op de grond in de hal houden , alle deuren van de kamers open houden zodat die overal in kan , die komt vanzelf

ve
door verwijderd - Sep 2, 2015 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

labren schreef op dinsdag 1 sep 2015, 19:04: gewoon negeren , het eten op de grond in de hal houden , alle deuren van de kamers open houden zodat die overal in kan , die komt vanzelf

Dit lijkt mij de beste oplossing. Immers wat moet je anders?

ve
door verwijderd - Sep 5, 2015 om 01:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kreeg tien jaar geleden twee katten die zo bang waren. Ik kon geen beweging maken of ze vlogen weg. Langzaam aan werden ze steeds toegankelijker. Nu zijn het twee katten die niet bij me weg te slaan zijn, zo aanhankelijk. Je zult dus geduld moeten hebbe. Het is nog wel zo als er plotseling vreemden komen ze direct weg zijn,. Ook aan de kinderen went een kat wel, maar er zullen echt maanden overheen gaan. Alleen voor de stofzuiger zal hij bang blijven.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2015 om 11:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een update ex kater.
Na veel heen en weer gebel en zoeken naar hoe ik de kat gerust kon stellen en van de kast af te krijgen is hij vanmorgen terug naar de eigenaar gegaan.
Ik heb het met het beestje te doen, die nu of naar een nieuwe eigenaar gaat die dezelfde problemen zal krijgen,of hij gaat weer eenzaam terug in het katerverblijf.
Misschien zou dat het beste zijn voor hem want op de kast hier leek hij best happy,at en dronk normaal ging naar de bak als hij dacht dat de kust veilig was,maar dat is voor mij niet de reden dat ik een kat in huis neem.
Ik snap heel goed dat een beestje aan zijn nieuwe omgeving wennen moet maar dit is gestoord gedrag.
Ik heb dat bij een dierenarts nagevraagd die eigenlijk niet zo te spreken was dat zo'n beest weg gedaan werd en tussen de regels aangaf dat dit gedrag misschien wel nooit zou veranderen.
Zo'n kat zou als het goed is nadat hij waar hij voor aangeschaft of gefokt is, gewoon in het gezin waar hij was in huis genomen moeten worden.
Oke ik neem voor lief dat er nu gedacht wordt niet genoeg geduld te hebben gehad,maar voor mij moet een kat zeker na 12 dagen toenadering zoeken en niet weg kruipen of hij bang is geslagen te worden,dat geeft een heel rot gevoel kan ik de forumleden verzekeren.
Ik heb de raad die gegeven werd echt wel ter harte genomen ,hetzij negeren of juist lokken,ik heb alleen niet het advies van Wimmie20 opgevolgd,een dier is afhankelijk van je en die moet je wel gewoon voeden,dat zou ik mishandeling vinden.
Het voert te ver om een kat die voor de fok gehouden wordt mishandeld te noemen mits hij een goed leven heeft, maar nu ben het wel met veel mensen om mij heen eens( nu na deze ervaring) dat het wel erg cru is na gebruik weg te doen.
Als ik dit geweten had was ik er niet aan begonnen,maar ja dat is vaak met veel dingen.
het boek gaat voor mij dicht en even niet meer denken aan een nieuwe kat,zeker geen volwassen meer.
Mocht ik ooit nog eens denken aan een beestje in huis te nemen, zal het zoals ik altijd gedaan heb een kitten van een betrouwbaar adres zijn.
Misschien beste forumleden denken jullie wat verwacht je eigenlijk van een kat,wel een normale kat is gewoon thuis in zijn omgeving gaat zijn eigen goddelijke gang :>) en komt zo nu en dan naar je toe en Wimmi20 niet alleen voor het eten, maar gewoon omdat hij je(misschien menselijk gedacht) best wel een beetje oké vindt.
Laat dit het laatste zijn over het topic ex-kater,ik dank jullie hartelijk voor alle reacties,
met groet Laurina

ve
door verwijderd - Sep 6, 2015 om 12:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@laurina, ik respecteer wat u als laatste schrijft, wil u toch een compliment geven dat u uw beslissing in deze toch met ons gedeeld heeft.
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2015 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag helpers,

ik heb de kat terug gegeven omdat ik dacht dat dit het beste voor hem zou zijn,al vond ik de gedachte dat hij alleen in een hok zou moeten blijven voor de rest van zijn leven geen prettig idee.De eigenaar was het met mij eens dat het beter was dat hij terug kwam bij hen.Nu zie ik dat het beest weer aangeboden wordt op hun site,wat ben ik een naïeve oen dat ik echt dacht dat zij ook begaan waren met het dier.
De stakker komt straks weer bij goed bedoelende nieuwe mensen die ongetwijfeld dezelfde illusies hebben die ik had.
En weer zal het beest terug moeten ,want het zal niet lukken,ik hoop het voor het beestje niet, ik vraag me nu af of hij voor dat hij bij mij kwam al op andere adressen geweest is.Nou ja dit is niet meer mijn pakkie aan en laat de gedachten daar over ook maar los.
Het is een geld kwestie voor de eigenaren anders ga je zo niet met de stakker om,hij heeft zijn plicht gedaan voor nestjes gezorgd en is nu alleen een kostenpost geworden ,dus lozen!
Zielig...en ik heb mijn les geleerd met schade(veel geld uitgegeven voor spullen die er niet meer waren) en schande.
Soit, einde ooit nog een kat in huis te nemen voor mij,ik ben wel genezen nu en heb geleerd dat je geen volwassen kat in huis moet nemen, maar als je dat toch een kat wilt een kitten.
Maar dat zie ik niet meer zitten en laat het hierbij.
Ik wilde jullie toch dit vervolg laten weten,

met groet Laurina

ve
door verwijderd - Sep 11, 2015 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Laurina,

Ja, zo gaan helaas veel 'fokkers' met hun dieren om. Ze kunnen er geen geld meer aan verdienen en dan is het exit. (Zou op zich met goede begeleiding en voorlichting geen probleem hoeven/ moeten zijn).
Een gecastreerde kater in een cattery met ongesteriliseerde poezen/ ongecastreerde katers houden is geen optie, dat geeft vechtparijen.
Jammer dat deze mensen geen goed advies en goede begeleiding hebben gegeven wat betreft het wennen in een nieuwe omgeving. Beter was geweest de kater eerst op een kamertje apart te zetten waar hij eerst aan moet wennen en dan van lieverlee hem stukje bij beetje meer ruimte geven. Hij weet zich duidelijk geen raad met zoveel ruimte omdat hij altijd opgesloten heeft gezeten.
Ik heb al mijn hele leven katten, veelal herplaatsers. Met geduld, Bach, Bloesems, Feliway, liefde, geduld, begrip en respect ben ik er altijd gekomen. Ook bij zeer angstige en soms agressieve katten.....
Het is schandalig dat ze zo met het dier omgaan.
Laat je door dit ene voorval niet ontmoedigen. Een kat is zo leuk en je krijgt er zoveel liefde van. Ik ben echt kat verslaaft en zou geen dag zonder kunnen.