yv
door yvonne1969 Aug 27, 2014 om 16:38
Geldzaken & recht

Exstra euro betalen

Ik heb een nieuw id kaart aangevraagd bij mijn gemeente nu moest ik tot mijn verbazing 1 euro exstra betalen omdat ik contant betaalde de rede was omdat zij al het geld moesten tellen en storten mag dit zo maar

1991 21 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2014 om 17:18
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Welke gemeente is dat?

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2014 om 17:30
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Een aantal gemeentes gekoekeld en kan er niets over vinden. Daarom lijkt het mij handig dat we hier te weten komen, welke gemeente dit betreft.

yv
door yvonne1969 - Aug 27, 2014 om 17:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit was de gemeente Weststellingwerf in wolvega

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het staat op hun site. Te gek voor woorden.

Klik hier

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2014 om 18:04
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Inderdaad, het staat er "Bij contante betaling (niet zijnde pinbetalingen) wordt € 1,00 extra in rekening gebracht."

Maar om te betalen terwijl je op de meest normale manier die er bestaat om te betalen, tja tegen zoveel domheid ben ik niet opgewassen. Is er iemand die dit in abn kan vertalen voor de lezers?

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit staat in het tarievenblad.

1.20.7

Bij contante betaling (niet zijnde pinbetalingen) aan het gemeenteloket van verschuldigde leges als bedoeld in de hoofdstukken 1, 2, 3, 4, 8, 9 en 10 van deze titel wordt extra in rekening gebracht

€ 1,00

valerius-2
door valerius-2 - Aug 27, 2014 om 19:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat mag.

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2014 om 19:18
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Valerius,

is het niet zo dat er minimaal 2 betaalmogelijkheden moeten zijn? Zonder extra "Betaal" kosten?

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar pinnen is zonder extra kosten.

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2014 om 19:32
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Feit blijft dat dit een meer dan irritante instelling is van dit stadhuis/gemeente. Maar dat is mijn visie.

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2014 om 19:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 27 aug 2014, 19:32]Feit blijft dat dit een meer dan irritante instelling is van dit stadhuis/gemeente. Maar dat is mijn visie.

Ik ben het helemaal met u eens. Volkomen dwaas. Ik kan mij dag hooguit voorstellen als je betaalt met een creditcard.

Vraag me af of het wel mag.

tenormin
door tenormin - Aug 27, 2014 om 19:58
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dan is die Gemeente Weststellingwerf volledig van de pot gepl****. Weet dat iedere Gemeente zijn eigen prijzen mag bepalen maar dit gaat werkelijk alle perken te buiten. Om "geld" te moeten betalen om cash te "mogen" betalen. Is dit eigenlijk wel legaal? We hebben immers munten en papiergeld wat een wettelijk betaalmiddel is waar men mee mag en kan betalen? Eerst was het met pinnen: dan brengen wij u 50 cent in rekening en nu dit? Absoluut bezopen. Maar ja, voor een euro ga je niet op de barricaden. Zou toch wel eens willen weten wat, als die er is, de wet erover zegt.

anita1971
door anita1971 - Aug 27, 2014 om 21:24
102 Antwoorden / 5 Vragen

Hier in Nijkerk KUNNEN we bij het gemeentehuis alleen nog maar pinnen..........

tenormin
door tenormin - Aug 27, 2014 om 23:16
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=anita1971 schreef op woensdag 27 aug 2014, 21:24]Hier in Nijkerk KUNNEN we bij het gemeentehuis alleen nog maar pinnen..........

Ja, hier in Leidschendam ook maar.....ik begrijp niet dat het moet en kan, dus die euro extra betalen. Wilde dat hier een jurist (een echte dan) zich meldde: mij lijkt het absurd at je extra moet betalen om cash te betalen, wat ze ook op hun site zetten. Als je b.v. het programma Een dubbeltje op zijn kant ziet, ze adviseren dan altijd per week een bepaald bedrag te pinnen en het daarmee te doen. Dus ook een ID kaart zou toch gewoon cash afgerekend kunnen worden? Is dat ik geen kennis van zaken heb; maar ik vind het (nog steeds) bezopen.

pi
door pieterwolters - Aug 27, 2014 om 23:30
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het ook anders benaderen: waarom zouden mensen die wel op een veilige en efficiente manier betalen moeten bijdragen aan de extra kosten (tellen, beveiliging) de gemeente moet maken voor mensen die per se met cash willen betalen?

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2014 om 23:35
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe zit het dan met het begrip: "Wettig betaalmiddel". Ik zou net als Tenormin best eens zeker willen weten wat de wet hierover zegt.

Stel even dat je wel voldoende cash hebt (eens per week pinautomaat) en daardoor je saldo niet toereikend is voor een of meerdere id cards. Dan kom je rood te staan terwijl je gewoon met een wettig betaalmiddel kan betalen zonder problemen, maar dan zit een gemeente een straf te bedenken van € x,xx omdat je gewoon met geld wil betalen. Te gek voor woorden.

door 1953 - Aug 28, 2014 om 03:11
3725 Antwoorden / 95 Vragen

"Breaking News?!"

Zegge en schrijven € 1,00 extra betalenvoor levering van ...

Schaamteloos om hier te komen beklagen of het wel mag. En misschien in het restaurant dan wel na een avondje uit eten een paar Euro tip/fooi geven.

Waarom dan toch niet per pin betaald, scheelde weer die € 1,00 extra kosten?

door 1953 - Aug 28, 2014 om 03:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mahadma schreef op woensdag 27 aug 2014, 23:35]Hoe zit het dan met het begrip: "Wettig betaalmiddel". Ik zou net als Tenormin best eens zeker willen weten wat de wet hierover zegt.

Stel even dat je wel voldoende cash hebt (eens per week pinautomaat) en daardoor je saldo niet toereikend is voor een of meerdere id cards. Dan kom je rood te staan terwijl je gewoon met een wettig betaalmiddel kan betalen zonder problemen, maar dan zit een gemeente een straf te bedenken van € x,xx omdat je gewoon met geld wil betalen. Te gek voor woorden.

Velen gemeentes - geregeld conform artikel 229 van de Gemeentewet - hebben een legesverordening die jaarlijks wordt vastgesteld en door de provincie wordt goedgekeurd.

Artikel 229 van de Gemeentwet

Cookies
door Cookies - Aug 28, 2014 om 09:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 27 aug 2014, 23:16][quote=anita1971 schreef op woensdag 27 aug 2014, 21:24]Hier in Nijkerk KUNNEN we bij het gemeentehuis alleen nog maar pinnen..........

Als je b.v. het programma Een dubbeltje op zijn kant ziet, ze adviseren dan altijd per week een bepaald bedrag te pinnen en het daarmee te doen. Dus ook een ID kaart zou toch gewoon cash afgerekend kunnen worden?

Dat 'advies' wordt gegeven voor de dagelijkse huishoudelijke boodschappen. Niet voor zaken die je 1x in de 10 jaar aanschaft. Je gaat toch ook je huur, energie enz. cash betalen.

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2014 om 11:28
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 28 aug 2014, 09:21]
Dat 'advies' wordt gegeven voor de dagelijkse huishoudelijke boodschappen. Niet voor zaken die je 1x in de 10 jaar aanschaft. Je gaat toch ook je huur, energie enz. cash betalen.

Nee, natuurlijk niet. Dat moeten we automatisch af laten schrijven. Punt is dat contant geld ook geld is en natuurlijk geven Gemeenten er een draai aan; veel cash zullen ze niet maken met de extra euro, maar 't gaat mij erom dat ze extra geld vragen voor een betaling die, in geloof ik, 17 landen als wettig betaalmiddel word gebruikt. Dat die ID kaart 10 jaar geldig is weet ik, maar het idee dat, als je daar met je geld staat, je een euro extra moet afrekenen, dat stuit me gewoon tegen de borst en vind ik het een oneigenlijke inning. Maar ieder mag daar immers zijn/haar mening over hebben. Jij vind het prima, ik niet.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2014 om 11:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens vindt @Carola.83 dat helemaal niet "prima".