eclipse
door eclipse Sep 11, 2014 om 18:56
Computers & telefonie

Externe schijf weigert

hallo, ik heb een externe schijf van 500 gig, deze deed altijd normaal, gisteren en vandaag krijg ik hem niet aan de praat, als hij in de normale usb poort zit gaat ie rood knipperen en doet de computer verder niets,start wel op e.d maar weigert bijv internet te openen of outlook. wel geeft de computer de waarschuwing dat een andere usb hub sneller is, sluit ik heb dan aan op een andere hub dan wil die eerst gaan formateren EN DAT MAG NIET het is mijn back-up schijf, hoe ken ik dit oplossen hoe krijg ik hem "open"zonder formatten groet

5307 46 Rapporteer

czar
door czar - Sep 11, 2014 om 19:21
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Als het een backup schijf is, kunt u hem toch gewoon formatteren en daarna weer een verse backup plaatsen.

eclipse
door eclipse - Sep 11, 2014 om 19:26
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=czar schreef op donderdag 11 sep 2014, 19:21]
Als het een backup schijf is, kunt u hem toch gewoon formatteren en daarna weer een verse backup plaatsen.

@ is geen antw.op de vraag, maar goed, de schijf moet aangevuld ( bijgewerkt worden, ) omdat de andere schijf de donor, de geest aan het geven is.wil ik hem nog gauw overzetten , omdat er niuwe werken op staan . , maar ik krijg de back-up niet open

czar
door czar - Sep 11, 2014 om 19:42
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Dus u kampt nu met twee schijven.
Als ik u was zou ik eerst een paar virusscanners draaien.
Wordt de externe schijf dan nog niet herkend, dan vrees ik dat die defect is.
Dat knipperen van het rode ledje kan wijzen op een communicatie-probleem met de computer, maar ook op een communicatie-probleem met de fysieke schijf in het kastje van de externe HD.
Hoort u de externe schijf wel opstarten/draaien?

Als de data belangrijk is zou ik als de wiedeweerga op een andere manier een backup maken, desnoods een nieuwe externe schijf daarvoor kopen.

Wordt de externe schijf wel herkend, klopt de grootte van de schijf in de verkenner?
Dan voorspelt een advies om opnieuw te formatteren niet veel goeds.

edrick3
door edrick3 - Sep 11, 2014 om 20:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo eclipse,

Heb je de mogelijkheid om de externe schijf even op een andere compu te proberen?
Dan weet je of het aan de schijf of aan je computer ligt.

Met vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Sep 11, 2014 om 20:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Na het scannen op malware zou u ook nog foutcontrole met repair kunnen laten lopen en zien of dat iets oplevert. Duurt doorgaans lang, niet onderbreken.

ph
door philip36 - Sep 11, 2014 om 21:30
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien heeft u hier wat aan.

http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/hardware/externe-harde-schijf-ineens-formatteer.394211

czar
door czar - Sep 11, 2014 om 22:08
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Nu de originele schijf ook niet lekker meer is zou ik eigenlijk niet te veel doen, straks begeeft die het ook nog en ben je al je data kwijt.
Zo snel mogelijk een nieuwe backup maken, desnoods een schijf of een stick kopen of online een backup-service (bij KPN voor een paar euro per maand KLIK) nemen.

Wat is je liever, je data of je hardware?
Als alles weer veilig in een backup staat, kun je klooien tot je een ons weegt om interne en externe schijf weer aan de praat te krijgen.

Recovery van een defecte schijf is vaak wel (gedeeltelijk) mogelijk, maar voor particulieren meestal onbetaalbaar. Dat kan oplopen tot duizenden euro's.
Als de data echt belangrijk is, zou ik altijd voor een online backup service kiezen. Je huis zal maar affikken, ben je alsnog alles kwijt. Of je komt er achter dat die backup-schijf als je 'm nodig hebt de geest heeft gegeven. U weet wel Murphy ligt altijd op de loer.

ph
door philip36 - Sep 12, 2014 om 00:19
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Om te proberen.

Rechtsklik in verkenner op Computer.
klik Beheren.
klik schijfbeheer
rechtsklik op de externe HD
klik op Stationsletter wijzigen en geef hier een van de laatste letters van het alfabet, een X of Z bijv. op.

czar
door czar - Sep 12, 2014 om 00:37
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 12 sep 2014, 00:19]Om te proberen.
klik op Stationsletter wijzigen en geef hier een van de laatste letters van het alfabet, een X of Z bijv. op.
Ik zie niet in wat je ermee opschiet om een andere drive-letter toe te kennen.

door 1953 - Sep 12, 2014 om 01:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ben bang dat de capaciteit van de 500 Gigabyte schijf vol is geraakt en daardoor weigert verdere dienstverlening. Tegenwoordig is 500 Gigabyte niets meer naar de huidige maatstaven.

crewmember
door crewmember - Sep 12, 2014 om 09:37
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 12 sep 2014, 01:37]Ben bang dat de capaciteit van de 500 Gigabyte schijf vol is geraakt en daardoor weigert verdere dienstverlening. Tegenwoordig is 500 Gigabyte niets meer naar de huidige maatstaven.

Een schijf die niet meer werkt als hij vol is? Dit slaat nergens op?

@TS:

Graag de volgende dingen proberen:

1: Voelen/horen of de schijf in de behuizing wel draait. (Je hoort hem wat brommen of licht vibreren)

2: Schijf er pas aanhangen als de PC volledig is opgestart in veilige modus. (Blijf f8 drukken tijdens het opstarten van je pc)

3: Het typenummer hier neerzetten. Eventueel is dit gewoon een USB behuizing met een normale Harde schijf er in. Als dit zo is kan je hem in het ergste geval uit de behuizing halen en los in een computer prikken.

edrick3
door edrick3 - Sep 12, 2014 om 11:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@eclipse,

.....omdat de andere schijf de donor, de geest aan het geven is.wil ik hem nog gauw overzetten....
Zou die schijf even controleren met bv. HDtune (tabblad Health). - free trial
Kun je hier downloaden.

Met vr.gr.

eclipse
door eclipse - Sep 12, 2014 om 12:35
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@@ allemaal, even wat duidelijker dan, ik heb vannacht zelfs de computer moeten formatten omdat hij plots de bootmgr niet meer kon vinden, in de bios stond de ssd kaart als eerste dan een dvd lezer.

de externe harde schijf , als ik hem aanzet loopt de kast erop vast, ik ken dan niets openen en het lichtje blijft nerveus knipperen.
ik krijg dan de melding uw schijf ken sneller werken als u hem op een andere usb poort aansluit ?? dan doe ik dat maar dan wil hij eerst gaan formatten en dat wil ik dus niet.. de externe is NU aangesloten op een ingebouwde usb kaart.. dus niet direct op het mobo want dan gaat ie formateren.de andere apparaten die op de kaart zijn aangesloten werken normaal.

de schijf is 500 gig en heb niet gezegt dat ie vol is maar dat ik hem wil bijwerken met nieuwe data. .

stations letter veranderen is onzin.
schijf draait gewoon, knippert rood groen enz enz . kast loopt vast. uitzetten , ontkoppelen herstart kast is weer normaal . wat moet ik nu toch ?? er staan schiilderwerken van mijn onlangs overleden vrouw op die mag niet kwijt.

veilige modus lukt niet, ik krijg enkel of de bios of een soort herstel van de computer , ik ken nergens veilige modus aanvinken met f8 of f12 of del , ook niet met een aantal keer resetten.

ter info de kaart is nieuw en werkt goed, de schijf geeft problemen maar die is gezond tenminste vorige week nog wel . en draait nu ook gewoon....

in de kast zetten ken niet daar zitten al 4 schijven in.

hoop dat dit duidelijk is en hoop op een wonderantwoord :-) groet han

edrick3
door edrick3 - Sep 12, 2014 om 12:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@eclipse,

Al op een andere compu geprobeerd?
Probeer eens een ander verbindingskabeltje.

Je schrijft: veilige modus lukt niet.
Raar. Je hebt je compu toch opnieuw geïnstalleerd (zoals je schrijft)?
Dan zou er nu (ook) nog iets met je compu aan de hand zijn.
Veilige modus W7.
Veilige modus W8.1

Met vr.gr.

natuurmens
door natuurmens - Sep 12, 2014 om 13:09
158 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=czar schreef op donderdag 11 sep 2014, 22:08]Nu de originele schijf ook niet lekker meer is zou ik eigenlijk niet te veel doen, straks begeeft die het ook nog en ben je al je data kwijt.
Zo snel mogelijk een nieuwe backup maken, desnoods een schijf of een stick kopen of online een backup-service (bij KPN voor een paar euro per maand KLIK) nemen.

Wat is je liever, je data of je hardware?
Als alles weer veilig in een backup staat, kun je klooien tot je een ons weegt om interne en externe schijf weer aan de praat te krijgen.

Recovery van een defecte schijf is vaak wel (gedeeltelijk) mogelijk, maar voor particulieren meestal onbetaalbaar. Dat kan oplopen tot duizenden euro's.
Als de data echt belangrijk is, zou ik altijd voor een online backup service kiezen. Je huis zal maar affikken, ben je alsnog alles kwijt. Of je komt er achter dat die backup-schijf als je 'm nodig hebt de geest heeft gegeven. U weet wel Murphy ligt altijd op de loer.

Ik heb ervaring met bestanden extern op te slaan. Het komt voor dat data beschadigd is als je deze nodig hebt. Dat heb ik bij Google Cloud verschillende keren mee gemaakt. Ik vermoed dat dit te maken heeft omdat deze is ontworpen om met open office te werken. Ik heb hele data bestanden verloren. En een externe harde schijf is ook geen oplossing om te backups te maken. Wil je veilige backups kunnen maken dan kan je het best op een netwerk systeem opslaan dat zijn twee of meer schijven die synchroon draaien chrashed er èèn staat de data nog op de andere schijf een Qnase is daar een voorbeeld van. Ik heb met een time machine gewerkt deze maakt de computer traag en dit is feitelijk een tijdelijk opslag medium voor bewerken van hetzelfde document zodat je het document van gisteren of later kunt terug halen en overnieuw bewerken.

ag
door agnes1243 - Sep 12, 2014 om 13:12
5 Antwoorden / 3 Vragen

Als je de schijf aanzet hoor je dan dat hij ook echt gaat draaien? Luisteren kan je bijvoorbeeld met een schroevendraaier op de drive houden en met je oor op het handvat. Dat werkt als een versterker van het geluid.

vd
door vdwj - Sep 12, 2014 om 13:24
21 Antwoorden / 2 Vragen

hallo met Jan.
het kan zijn dat er niets aan de hd mankeert !
het kan ook dat de behuizing van je hd kapot is spreek uit ervaring.
als hij toch helemaal niets doet uit de behuizing voorzichtig halen.
ik kan hem wel ff voor je aansluiten en dan zie ik gelijk of hij kapot is of niet woon in Utrecht.
en dan een Harde schijf-dockingstation kopen-lenen of ff langs een pc shop gaan kunnen ze kijken of de hd kapot is als je weer een harde schijf gaat kopen beter een losse interne hd met een docking station .
hoop voor je dat de behuizing kapot is succes groeten Jan

eclipse
door eclipse - Sep 12, 2014 om 13:34
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=agnes1243 schreef op vrijdag 12 sep 2014, 13:09]Als de schijf wordt aangezet, hoor je dan dat hij gaat draaien?

@@ ja draait als een tierelier ...

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 12, 2014 om 13:54
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Eclipse,
hoop dat u hier iets aan heeft.

KLIK

Vr. gr.

crewmember
door crewmember - Sep 12, 2014 om 14:44
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=eclipse schreef op vrijdag 12 sep 2014, 12:35]

in de kast zetten ken niet daar zitten al 4 schijven in.

hoop dat dit duidelijk is en hoop op een wonderantwoord :-) groet han

In de kast zetten kan wel, je haalt er dan alleen een andere schijf even uit.

Post eens het typenummer en merk van je externe schijf hier. Dan kunnen wij kijken of dit kan.
Verder blijft een optie om hem op een andere pc te proberen.

th
door thomas46 - Sep 12, 2014 om 15:06
43 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Eclipse,
Ik heb het vermoeden dat u de laatste keer de externe schijf niet op de juiste manier afgesloten hebt, en daarna losgekoppeld.
Nu kan het zijn de partitie beschadigd is, je kan nog proberen om deze schijf te laten opstarten vanaf een andere computer, uw data veilig stellen, de externe harde schijf even de formatteren, en de data weer terug te zetten .
Mocht dat nu ook niet lukken , dan is het de kunst om deze schijf te herstellen, er zijn wat gratis programma's voor, u kunt eens kijken bijvoorbeeld bij www.easeus.com
veel succes

br
door brui0929 - Sep 12, 2014 om 15:56
634 Antwoorden / 10 Vragen

Zet voor dat u de computer opstart de externe schijf eerst aan daarna de computer. Als u de externe schijf niet gebruikt de computer opstarten zonder externe schijf wilt u de externe harddisk alsnog gebruiken zet hem dan aan en haal de usb kabel los en steek deze weer in de usb poort van de computer

dr
door dragstar - Sep 12, 2014 om 16:12
35 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt in ieder geval beginnen met het checken van de USB kabel eventueel deze vervangen door een andere.
Door veelvuldig gebruik willen ze wel eens een interne draadbreuk oplopen.

Als dat niet helpt dan ben ik bang dat uw externe harde schijf een beschadigde opstart segment, zg. "bad spot" heeft. Met diskdoctor wil dit wel eens herstellen, mocht dit niet het geval zijn dan is een "low format" via F-disk een oplossing, u raak dan wel alles kwijt.

endemion
door endemion - Sep 12, 2014 om 16:28
237 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=czar schreef op donderdag 11 sep 2014, 22:08]Recovery van een defecte schijf is vaak wel (gedeeltelijk) mogelijk, maar voor particulieren meestal onbetaalbaar. Dat kan oplopen tot duizenden euro's.

Die duizende euro's is bij zaken als waterschade waarbij het daadwerkelijke oppervlak vd schijven zwaar beschadigt is. In de meeste andere gevallen is het gewoon mogelijk om de printplaat of andere onderdelen uit te wisselen wat zo duur echt niet hoeft te zijn. Als er een clean room aan te pas komt wordt het wel weer duurder. Hier een idee van wat de prijzen voor data recovery zoal kunnen bedragen.
http://www.srecovery.nl/tarieven.html

@eclipse
Schijfletter veranderen lijkt mij ook niet dat het gaat werken. Maar toch aangezien win bepaalde zaken onthoud (waar dus ook iets mis mee kan gaan) op dat gebied voor externe drives is het wel een beetje van niet geschoten is altijd mis. Hoewel dat na een herinstallatie van win geen issue meer mag zijn.

Je kunt het ook nog eens via een linux live cd'tje proberen, daarvan wordt vaak beweerd dat je meer kans van slagen hebt dat een externe drive nog uitleesbaar is.
Op Hirens staat ook een linux live optie.
http://www.hirensbootcd.org/download/

Iemand anders zei het ook al dat er al 4 schijven in je systeem zitten betekent niet dat je er niet even eentje kunt loskoppelen.
En als je eenmaal hebt uitgeprobeerd of het aan de schijf zelf ligt of enkel aan de behuizing en het zou blijken dat het aan de schijf zelf ligt doet ook het idee de ronde dat een schijf nog wel eens een tijdje wil werken als je 'm eerst invriest (doe zoiets zo luchtdicht mogelijk gezien de condensvorming op koude objecten).

ph
door philip36 - Sep 12, 2014 om 16:58
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@eclipse
Veel programma's welke data wegschrijven of ophalen onthouden het pad naar het opslagmedium.
Mocht een van deze programma's de boosdoener zijn dan is het wijzigen van de schijfletter een mogelijkheid om deze linken te verbreken, vandaar mijn advies.
Je kunt de oorspronkelijke schijfletter altijd weer terugzetten.
U kunt ook de usb drivers verwijderen en na herstart worden deze automatisch weer geïnstalleerd.

eclipse
door eclipse - Sep 12, 2014 om 20:15
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@@ hallo allemaal, bedankt voor het reageren, ik ben met de schijf naar de buren geweest, daar was ook win 7 . met aansluiten vroeg die meteen herstellen en repareren klik ja, daarna is die gaan kopieeren naar hun vaste schijf, ik zet alles op een nieuwe schijf, er stond 319 gig data op...
ik heb hem terug en morgen sluit ik hem weer aan in de hoop dat deze weer normaal doet.
data is gered schijf is gezond dus zit een foutje in of de usb kaart of de contolers, maar met fouten zoeken krijg ik geen melding ?
allemaal bedankt voor het meedenken.. en de moeite prettig weekend en heel mooi weer.. groet Han

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 13, 2014 om 07:51
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Eclipse,
geweldig dat het is opgelost, u ook een mooiweer weekend,
vr. gr

door 1953 - Sep 13, 2014 om 09:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=agnes1243 schreef op vrijdag 12 sep 2014, 13:12]Als je de schijf aanzet hoor je dan dat hij ook echt gaat draaien? Luisteren kan je bijvoorbeeld met een schroevendraaier op de drive houden en met je oor op het handvat. Dat werkt als een versterker van het geluid.

Ik doe het dan wel met mijn stethoscoop!

door 1953 - Sep 13, 2014 om 09:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=eclipse schreef op vrijdag 12 sep 2014, 20:15]@@ hallo allemaal, bedankt voor het reageren, ik ben met de schijf naar de buren geweest, daar was ook win 7 . met aansluiten vroeg die meteen herstellen en repareren klik ja, daarna is die gaan kopieeren naar hun vaste schijf, ik zet alles op een nieuwe schijf, er stond 319 gig data op...
ik heb hem terug en morgen sluit ik hem weer aan in de hoop dat deze weer normaal doet.
data is gered schijf is gezond dus zit een foutje in of de usb kaart of de contolers, maar met fouten zoeken krijg ik geen melding ?
allemaal bedankt voor het meedenken.. en de moeite prettig weekend en heel mooi weer.. groet Han

Goed zeg! We horen het vandaag wel of inderdaad allemaal goed gegaan op je eigen PC.

th
door thomas46 - Sep 13, 2014 om 10:34
43 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals ik al eerder vermelde, denk ik dat u de laatste keer de harddisk niet op de juiste manier verwijderd hebt, de usb plug te vroeg heeft verwijderd uit de computer, dat kan een storing veroorzaken, ik had u ook verteld dat u het eens moet proberen op een andere computer aan te sluiten, gelukkig is dat bij dezen dus gelukt , misschien is het nadenken waard om uw belangrijke data ook op een tweede externe medium te zetten , zo duur zijn die schijven niet meer

veel geluk verders

ar
door aram - Sep 13, 2014 om 13:37
136 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou ook eens kunnen proberen om met een Hirren's boot cd in de la opstarten
en kijken of je dan erbij kunt ( niet van je harddisk ).
Windows wil nog weleens weigeren om een andere disk te openen als er restanten van een andere besturing opstaat . Je krijgt dan de melding van eerst formatteren voor je verder kunt .
Voor Hirren's boot cd heb je ook nog andere mogelijkheden .

eclipse
door eclipse - Sep 13, 2014 om 20:59
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@@ aanvulling harde schijf extern, ik heb alle data eraf en gekopieerd naar een andere schijf, mijn cloud zit vol .. vandaar,
Nu geeft hij wederom problemen ik heb hem enkele malen geformateerd, op fouten laten controleren ( uitgebreid) maar dan loopt ie ineens weer vast of verdwijnt gewoon, ik heb een nieuwe van 2 tb gekocht en deze verdwijnt in de harde schijven hemel. kabel was inorde iig. gr han

czar
door czar - Sep 13, 2014 om 21:49
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Nog even ter aanvulling van @thomas46: u meldt de externe schijf toch wel steeds netjes af bij Windows voordat u de USB stekker er weer uittrekt mag ik hopen?

Voor uitsluitend lezen is dat niet nodig, maar was u aan het schrijven, dan buffert Windows dit en voert de werkelijke schrijfopdracht pas uit als het systeem daar even tijd voor heeft. Niet afmelden na schrijven kan inderdaad een schijf onbenaderbaar maken als deze midden in het proces wordt ontkoppeld (of uitgeschakeld).

eclipse
door eclipse - Sep 13, 2014 om 21:58
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 13 sep 2014, 21:49]Nog even ter aanvulling van @thomas46: u meldt de externe schijf toch wel steeds netjes af bij Windows voordat u de USB stekker er weer uittrekt mag ik hopen?

Voor uitsluitend lezen is dat niet nodig, maar was u aan het schrijven, dan buffert Windows dit en voert de werkelijke schrijfopdracht pas uit als het systeem daar even tijd voor heeft. Niet afmelden na schrijven kan inderdaad een schijf onbenaderbaar maken als deze midden in het proces wordt ontkoppeld (of uitgeschakeld).

@ Hoi, een externe schijf vraagt niet om ontkoppelen, deze wordt net zo behandeld als een vaste schijf in de kast, sdhc kaarten e.d moet je wel ontkoppelen / uitwerpen. ( hardware veilig verwijderen) deze schijf heeft het altijd goed gedaan, pas na heraansluiting na vakantie kreeg deze kuren, deed het een jalf uur dan werd hij niet meer herkend, of er werd alleen de optie format weergegeven, bijd e buren deed hij ook ineens uitgaan, ... met veel werk telkens 10 gig heb ik alles kunnen redden. . ik zet een schijf pas uit als deze niet in gebruik is ...

czar
door czar - Sep 13, 2014 om 22:48
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=eclipse schreef op zaterdag 13 sep 2014, 21:58]
@ Hoi, een externe schijf vraagt niet om ontkoppelen, deze wordt net zo behandeld als een vaste schijf in de kast
Ook de schijven in de kast worden gebufferd, maar die trek je er doorgaans niet opeens uit. Als je aangeeft dat je een extern apparaat wilt verwijderen, komt de externe schijf dan niet in beeld? We hadden het toch over een externe schijf aangesloten middels USB?

th
door thomas46 - Sep 14, 2014 om 00:24
43 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Eclipse,
een externe schijf moet je wel degelijk ontkoppelen, namelijk de USB port geeft een stroompje naar deze schijf als hij aangekoppeld is, en als je hem dus ontkoppeld maakt hij de stroomvoorziening naar de USB stroomloos, als u nu zomaar deze schijf uit de usb port gaat halen , KAN dat dus een storing veroorzaken.
Je hoeft de externe schijf niet te ontkoppelen om hem te verwijderen, maar zet dan eerst even de computer helemaal uit, dan kan je hem er zo uithalen, de usb port is dan stroomloos
de vergelijking met een interne schijf is totaal niet van toepassing , die is namelijk altijd aktief in het systeem , dus resumerend, alle externe opslag apparatuur ( externe schijven / USB sticks / SDkaarten / altijd op de juiste manier verwijderen
veel succes

czar
door czar - Sep 14, 2014 om 00:38
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=thomas46 schreef op zondag 14 sep 2014, 00:24]Je hoeft de externe schijf niet te ontkoppelen om hem te verwijderen, maar zet dan eerst even de computer helemaal uit, dan kan je hem er zo uithalen, de usb port is dan stroomloos

Een beetje een rare opmerking die maar half klopt.
Als je met 'uit zetten' van de computer bedoelt afsluiten via de nette manier (afsluiten van windows) dan gaat het goed. Als je met 'uit zetten' bedoelt via de soft aan/uit op je computer (Windows geeft dan vanzelf aan 'bezig met afsluiten'), dan gaat dat meestal ook wel goed, maar het verdient zeker niet de voorkeur. Als je met 'uit zetten' bedoelt de voedingsstekker eruit trekken, dan gaat het net zo goed mis.
Het heeft helemaal niets te maken met het feit of de USB-poort stroomloos is, het heeft ermee te maken dat je midden in een feitelijke schrijfbewerking de boel onderbreekt. Partitie-tabellen die de toewijzing van blokken bij houden waaruit een bestand bestaat hoeven dan niet meer te kloppen met de werkelijke data. Dan heet zo'n schijf corrupt. Dat soort problemen zijn normaal gesproken gemakkelijk op te lossen met software, maar het bestand dat je feitelijk aan het schrijven was gaat dan wel (deels) verloren.

eclipse
door eclipse - Sep 14, 2014 om 11:50
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 14 sep 2014, 00:38][quote=thomas46 schreef op zondag 14 sep 2014, 00:24]Je hoeft de externe schijf niet te ontkoppelen om hem te verwijderen, maar zet dan eerst even de computer helemaal uit, dan kan je hem er zo uithalen, de usb port is dan stroomloos

Een beetje een rare opmerking die maar half klopt.
Als je met 'uit zetten' van de computer bedoelt afsluiten via de nette manier (afsluiten van windows) dan gaat het goed. Als je met 'uit zetten' bedoelt via de soft aan/uit op je computer (Windows geeft dan vanzelf aan 'bezig met afsluiten'), dan gaat dat meestal ook wel goed, maar het verdient zeker niet de voorkeur. Als je met 'uit zetten' bedoelt de voedingsstekker eruit trekken, dan gaat het net zo goed mis.
Het heeft helemaal niets te maken met het feit of de USB-poort stroomloos is, het heeft ermee te maken dat je midden in een feitelijke schrijfbewerking de boel onderbreekt. Partitie-tabellen die de toewijzing van blokken bij houden waaruit een bestand bestaat hoeven dan niet meer te kloppen met de werkelijke data. Dan heet zo'n schijf corrupt. Dat soort problemen zijn normaal gesproken gemakkelijk op te lossen met software, maar het bestand dat je feitelijk aan het schrijven was gaat dan wel (deels) verloren.

@ Czar, deels heb je gelijk hoor, je moet een externe niet mishandelen door er de usb uit te trekken, vonkt nog ook, maar als de externe in rust is heeft hij zijn geheugen dump al gedaan alles weggeschreven, en wacht deze eigenlijk om geroepen te worden, je mag hem ( in rust) gerust uitzetten met het knopje . maar je moet hem niet onderbreken als die aan het schrijven is ,
de mijne onderbrak zichzelf en dan was de overbrachte data nog op de ontvangende schijf,
wat betreft computer uitzetten, ag ja daar ga ik niet op reageren hoor, moet jjij ook niet doen, is oeverloos gezeur. net als die stations letter, schijfbeheer is er om een station de partitioneren of aan het werk te zetten, niet om soft of hardware problemen op te lossen. veel mensen installeren windows en hebben dan overal de usb poorten bezet, dan krijg je dat rare alphabet, bij. s: f: i: d: dus installeren alle schrijfstations loskoppelen ) extern) wat betreft back-up m `n dierbaarste foto s staan netjes ook op dvd . en gaan volgende week naar een USB :-) clouds vertrouw ik niet meer zo, ze delen zonder dat je het in de gaten hebt met face book google + ,dus dat moet j direct checken of het openbaar / vrienden / of privé is.
maar goed, trek nooit de usb er uit als die aan het werk is ( doe jij niet maar de suggestie van de ander, en zeker bij sdhc kaarten een vonklje en je kaart is naar de KL***e en de kaarten van mijn camera kosten al gauw ca 35 tot 60 euro. zijn soort ssd schijfjes. die MOET je altijd ontkoppelen .dit weer integenstelling met mijn galaxy, die mag ik er dan weer gewoon uittrekken zonder te ontkoppelen, er is geen andere optie . ook de ipad mag ik gewoon verwijderen zonder te ontkoppelen, .. groet han

czar
door czar - Sep 14, 2014 om 13:11
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Beste eclipse.
Als je vonkjes ziet, dan heb je een aardingsprobleem. Dat klinkt gek, maar ik heb er in het verleden best veel mee te maken gehad, op de gekste manieren. Zeker 25 jaar geleden was het een zeer veel voorkomend probleem, te samen met aardlussen. Dat had met verschillende wetgeving te maken in de landen in de wereld v.w.b. de huisinstallatie. Op gevoelige computerapparatuur kan het grote gevolgen hebben. Dus vonkjes: aardprobleem met alle gevolgen van dien. Niet onderschatten!

Ik ben blij dat je je data hebt weten veilig te stellen. Dat is soms 1000x meer waard dan een schijfje en als ik jouw reacties zo lees was dat zeker het geval.

Als duidelijk is dat na enige tijd van amper activiteit van de computer na een schrijfbewerking er ook niks meer knippert op een extern apparaat dat aangeeft dat er geschreven wordt, dan kun je meestal wel gewoon ontkoppelen, maar wil je zekerheid, dan even handmatig afmelden. Ik heb ook wel eens een SD-kaart vernaggeld door die er te vroeg uit te trekken, maar goed, dat was geen belangrijke data.

Er zijn wel goede backup-services online beschikbaar, maar die zijn niet gratis. Dan krijg je ook vaak een SLA. Zij zullen dan zeker zorgen dat je data echt veilig en gebackupt staat. Al heb je natuurlijk gelijk dat 100% veiligheid niet bestaat. Nooit niet.
Regel je backups zelf, dan gaat een SD-kaartje misschien 10 jaar mee, een HD misschien ook, maar da's nog wat anders dan een foto op zolder van 100 jaar oud die weliswaar vergeeld is, maar nog wel te bekijken. Het documentaire programma Tegenlicht had hier vorige week een uitzending over, de vergeetachtigheid van de digitale wereld of zoiets.

Goedkope of gratis diensten van commerciële sociale netwerken zou ik zeker niet gebruiken voor het veilig stellen van data. Een goede dienst kost nu eenmaal ook goed geld. Niet dat duurkoop altijd een goede koop is.
Ik ben zelf (internet-)programmeur en maak me zelden druk om backups, ik zet immers vrijwel alles direct online, dus ik maak noodgedwongen al backups van mijn werk. Mijn FTP-verbinding staat tijdens werken feitelijk continue open. Maar er zijn situaties geweest waarin ik niet wist hoe snel ik mijn data veilig moest stellen. Dat was dan Prioriteit numero uno, andere verplichtingen ten spijt, altijd mijn werk veilig stellen.

ro
door ron530 - Sep 14, 2014 om 13:41
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De externe schijf is gaan hemelen, op uw pc valt die uit en op de pc van de buren ook. U kunt wel blijven knutselen maar aan de gang krijgt u de schijf niet meer.

czar
door czar - Sep 14, 2014 om 14:03
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 14 sep 2014, 13:41]De externe schijf is gaan hemelen, op uw pc valt die uit en op de pc van de buren ook. U kunt wel blijven knutselen maar aan de gang krijgt u de schijf niet meer.
Proest!
Misschien even bij de kapelaan langs met de schijf.
Wellicht kan die een gebed tot onze lieve heer richten de schijf toch weer tot leven te roepen?

Ik zie me al staan bij een PC-reparatiebedrijf: nee Czar, jouw schijf is gaan hemelen.

ro
door ron530 - Sep 14, 2014 om 14:29
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@czar. Is gaan hemelen kun je ook uitleggen als dood, kapot, stuk en doet het niet meer. Bent u nu zo kortzichtig of ik zo onduidelijk.

czar
door czar - Sep 14, 2014 om 14:46
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 14 sep 2014, 14:29]@czar. Is gaan hemelen kun je ook uitleggen als dood, kapot, stuk en doet het niet meer. Bent u nu zo kortzichtig of ik zo onduidelijk.

Da's een technisch vage omschrijving waar TS niks mee kan.
De PC waaraan de de HD wordt gekoppeld kan problemen hebben. De externe behuizing van de externe schijf kan problemen hebben (komt overigens heel vaak voor), de aansturing van de HD kan problemen hebben en ook kan de fysieke schijf een probleem hebben (een head-crash of iets dergelijks).
TS heeft de data inmiddels veilig gesteld. Dat is volgens mij het belangrijkste bij een back-up schijf.
TS kan nu lekker gaan spelen om de externe schijf weer vol operationeel te maken, zonder gevaar voor verlies van data.

Hij is gewoon kapot helpt niet voor de vraag hoe je de data kunt veilig stellen.
Die schijf zou mij een m'n reet roesten als ik de data kwijt ben. Data is alles, schijf kun je vervangen.

labren
door labren - Sep 26, 2014 om 14:57
862 Antwoorden / 0 Vragen

zet het aan en uit knopje eens aan !!!!

edrick3
door edrick3 - Sep 26, 2014 om 15:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@labren,

OT
Even wakker geworden en nu allerlei oude(re) topics met onzin reacties aan het 'vervuilen'?

eclipse
door eclipse - Sep 26, 2014 om 16:41
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 12 sep 2014, 12:48]@eclipse,

Al op een andere compu geprobeerd?
Probeer eens een ander verbindingskabeltje.

Je schrijft: veilige modus lukt niet.
Raar. Je hebt je compu toch opnieuw geïnstalleerd (zoals je schrijft)?
Dan zou er nu (ook) nog iets met je compu aan de hand zijn.
Veilige modus W7.
Veilige modus W8.1

Met vr.gr.

Hallo edrick, op die van de buren deed de schijf het , ik sloeg daar de data op en werd gebeld hij is klaar ik terug naar de buren, en kliktte op de originele en kopie op eigenschappen, daar zat een verschiil van 150 gig dus hij was weer uitgegaan,
toen maar weer naar huis met dat ding, stukkie voor stukkie gekopieerd alles veilig op een 2 tb schijf extern schijf uit de behuizing gehaald en spiegeltjes van gemaakt, knopje is inmiddels wel plastic fles geworden denk ik, data gered, externe schijf verwerkt tot spiegeltjes, behuizing in de la. maar ik krig af en toe nog wel de melding "herken usb bla bla niet ? ) dan ff stekker erin en eruit en hij ziet hem weer , dus sja .. van de week zag die mijn toetsenbord niet ? fff verwisselen van poort en is weer oke. ejn in de poort die hem niet herkende zit nu een blue tooth nr 4 en werkt prima geen gezeur ? maar ik vindt hetw el best, ik ken er zelf niets aan doen als het aan het mobo ligt of er ergens een intern probleem is . ik heb 13 externe apparaten erop dus iets geeft conflicten, maar weet niet welke, hooptte met een format de boel oporde te krijgen. helaas :-( ik neem aan dat anderen die melding ook wel eens hebben. gr han

O Edrick, vinkje gaat uit hoor, vond die over dat knopje wel de meest idiote maar goed bedoelde opmerking..hoor je wel weer heb hier altijd wel wat :-) ben aan het overstappen op 3.0 kanonne 70 mb p/s :-)