ha
door hajete May 16, 2011 om 20:34
Voeding & gezondheid

Extra kosten verzorging

Mijn moeder verblijft al jarenlang in een verzorgingshuis. Niemand van de naaste familie woont in de plaats of in de buurt. Nu heb ik pas gemerkt dat ze ook het eigen toiletpapier moet kopen. Omdat ze niet goed ter been is, is ze aangewezen op het "winkeltje" van het tehuis,vroeger gesticht genoemd.
Mij lijkt dat toiletpapier onder verzorging valt.
De prijzen in het winkeltje zijn buitengewoon. Een keukenrol kost bijvoorbeeld 1,22 (2 voor 2,43). Ik dacht dat gedwongen winkelnering ook naar de geest verboden is, maar dit doet mij daar veel aan denken..
Wat is normaal en gebruikelijk?

820 4 Rapporteer

remi
door remi - May 16, 2011 om 20:46
317 Antwoorden / 84 Vragen

Welke hulp krijg ik in een verzorgingshuis en verpleeghuis vergoed?

stacey
door stacey - May 16, 2011 om 20:49
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Waar zorgt de instelling voor?
Verzorgingsproducten.
De instelling betaalt alle verzorgingsproductendiemet zorg te maken hebben.
Bijvoorbeeld handschoenen of natte doekjes.Maar ook toiletpapier.

Wat betaalt u zelf?
U moet algemene verzorgingsproducten zelf betalen.
Bijvoorbeeld doucheschuim, zeep, scheerspullen, scheerschuim,
tandpasta of een tandenborstel---PDF Daar heeft u recht op in een AWBZ instelling

stacey
door stacey - May 16, 2011 om 20:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Tenzij ze in een Particulier verzorgingstehuis zou verblijven:

--Particuliere verzorgingshuizen
Particuliere verzorgingshuizen zijn niet erkend op basis van de AWBZ. Hier betaalt u het wonen en de zorg zelf. U kunt deze zorg mogelijk (deels) betalen met een persoonsgebonden budget (pgb). --Info Rijksoverheid

remi
door remi - May 16, 2011 om 21:21
317 Antwoorden / 84 Vragen

Hebt u vragen, opmerkingen of klachten over producten, diensten en de bijbehorende kosten? Dan kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris of bij de directie van de instelling waar u moeder woont. Zij zullen proberen uw vragen te beantwoorden.Of uw klachten op te lossen.

Bent u niet tevreden over hoe uw klacht door de instelling is opgelost? Dan kunt u terecht bij het zorgkantoor. Het zorgkantoor is verantwoordelijk voor de uitvoering van de AWBZ-zorg. Een lijst met zorgkantoren vindt u op www.zorgkantoor.nl.

U kunt ook met vragen terecht bij LOC, de organisatie die de cliëntenraden vertegenwoordigt. Kijk voor meer informatie op www.loc.nl
of bel 030 - 284 32 40.

Hebt u hulp nodig bij het indienen van een klacht? Dan kunt u terecht bij Zorgbelang Nederland.
Kijk voormeer informatie op
www.zorgbelang-nederland.nl of bel 0900 - 243 70 70.