ka
door kaatje31 Mar 18, 2015 om 19:27
Huishouden & energie

Extreem hoog verbruik Electrabel

Graag zou ik advies willen in het volgende.
Onlangs hebben wij het huis van mijn moeder verkocht. Dit huis, twee-onder-1-kap woning, stond al ruim een jaar leeg. Nu kregen wij vandaag van Electrabel de eindafrekening van het gas en blijk dat in de laatste 10 weken bijna 600m3 (!!!) aan gas is verbruikt.

Direct contact gehad met Electrabel en zij geven aan dat dit werkelijk verbruik is omdat de slimme meter de stand heeft doorgegeven. Dit verbruik kan volgens de dame aan de telefoon 3 oorzaken hebben:
1. de cv heeft aangestaan. Dit is niet het geval, want de thermostaat staat op 12 graden en we zijn een aantal keer in die periode in de woning geweest om de boel leeg te ruimen maar ook toen is de cv niet aan geweest.(en dan nog hoe hoog moet de cv staan om dit verbruik in korte tijd te veroorzaken)
2. er is sprake van een gaslek in de woning en volgens de dame aan de telefoon hoef je dat niet te merken
3. de meter is defect en die kan wel nagekeken worden door de netbeheerder, maar dan nog wordt de nota niet gecorrigeerd.
Welke van de drie opties ook het hoge verbruik hebben veroorzaakt maakt niet uit, want de nota wordt toch niet gecorrigeerd volgens Electrabel.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit aan kan pakken? Volgens mij kan dat verbruik niet kloppen, maar we hebben natuurlijk geen toegang meer tot de woning. Of een mogelijke verklaring voor dit hoge verbruik?

1344 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor een 2 onder 1 kap woning is 600m3 in de winterperiode bij normale bewoning niet echt overdreven veel. Mogelijk is de thermostaat defect en heeft de ketelthermostaat gezorgd dat de woning toch warm werd gestookt. Van hieraf niet waarneembaar hoe de woning op zich is geïsoleerd.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat je geen toegang meer hebt tot de woning.

Anders had je de stekker van de CV-ketel eruit kunnen trekken, de meterstand kunnen noteren en een paar dagen later kunnen kijken of de meterstand hetzelfde was of omhoog was gegaan.

Als de meterstand dan omhoog was gegaan dan kan dit duiden op een gaslek.
Lijkt mij dat je het vroeg of laat wel gaat ruiken als er gas weglekt.

Als de meterstand hetzelfde was geweest dan moet je het bij de CV-ketel zoeken.
Kan zijn dat je thermostaat niet goed is (misschien batterij bijna leeg) en toch af en toe de CV-ketel inschakeld.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

En slimme meters wantrouw is al sowieso.

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 22:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar u hebt blijkbaar bij de overdracht van het pand niet zelf de meterstand genoteerd?

En was er dat 10 weken daarvoor een jaarafrekening geweest?

ve
door verwijderd - Mar 18, 2015 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

De woning een jaar leeg en thermostaat op 12 graden. Dan is de kachel in de periode best wel aangegaan in de winter, al noemt iedereen het een zachte winter, hij slaat 's-nachts toch echt wel aan. Het gekke bij een (veel te goed) geïsoleerde woning is dat het zelfs in de zomer hartstikke koel kan zijn terwijl buiten de mussen bijna dood van het dak vallen. Ik heb op dit moment mijn thermostaat op 17º staan en zelfs nu slaat hij 's-nachts aan. Dit alles is uiteraard mijn ondervinding. Maar denk niet dat ie aangaat op 12º. Maar ja, die slimme meter is heel slim voor....juist; de gasleverancier.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2015 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

De laatste 10 weken zegt u, wat was het verbruik daarvoor dan want het huis stond al ruim een jaar leeg.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2015 om 01:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank jullie wel voor de recties.
Begin december is er inderdaad een jaarnota geweest, vandaar dat de eindafreking gaat over de laatste 10 weken.

Het laatst bekende verbruik is:
1-10-2013 t/m 5-12-2014 : 1187m3 (3 maanden bewoond, daarna 11 maanden leegstaand)
6-12-2014 t/m 18-2-2015: 597 m3

Bij de overdracht van de woning hebben zowel ikzelf, als de makelaar als de nieuwe eigenaar -
de meterstanden opgenomen en die komen overeen met de meterstand van de slimme meter. Maar die stand betwist ik ook niet. Ik betwist het verbruik.

En tuurlijk weet ik ook wel dat de cv in die 10 weken heus wel eens is aangeslagen als de temp beneden de 12 graden kwam. En we hebben ook warm water gebruikt voor het schoonmaken. Maar dat kan toch tot dit verbruik leiden? Dan zou het verbruik in de 14 maanden daarvoor (periode laatste jaarafrekening) toen de woning de eerste 3 maanden van die periode nog bewoond was toch ook veel hoger geweest moeten zijn? Of denk ik nu te simpel?

Ik heb nu bij Electrabel het maandelijkse verbruiksoverzicht aangevraagd. Dit schijn je normaal gesproken te kunnen raadplegen via Mijn Electrabel,maar aangezien de woning is afgemeld bij Electrabel is dat niet meer online te bekijken.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2015 om 08:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

joentje1978 schreef op woensdag 18 mrt 2015, 22:32: En slimme meters wantrouw is al sowieso.

Wat een onzin. Die dingen zijn net zo geijkt als ouderwetse mechanische meters. En als je daar aan twijfelt kan je de boel opnieuw laten ijken. Trouwens wel raar dat je kennelijk oude meters wel vertrouwd maar als er iets principieel onbetrouwbaar is zijn het die dingen wel.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2015 om 09:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind allebei de verbruiken dus die 14 maanden en die 10 weken erg hoog. En waarom ging de jaarafrekening over 14 maanden?

De temperatuur in een huis komt maar zelden onder de 12 graden, dus die cv moet amper aangeweest zijn, of het moet een groot tochtig huis geweest zijn.

Dat u niet meer online het gespecificeerde verbruik kunt inzien lijkt me logisch, maat Electrabel moet u de cijfers toch zo per mail kunnen verstrekken?
Dus die maar eens opvragen.

Niet dat er verder iets aan te doen zal zijn, want de standen zijn gecontroleerd.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2015 om 10:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@joentje 1978

Die 597 m³ onbewoond is erg veel maar wat voor een cv ketel is het en zit daar een boiler bij waarvan het water warm gehouden moet worden.
Toen het huis schoongemaakt werdt zal de verwarming ook wel aangestaan hebben maar dat verklaart nog niet het hoge verbruik.
Iets anders is dat het verbruik in de periode 2013-2014 'normaal' is.
Ik kan me ook niet voorstellen dat uitgerekend de laatste maanden de meter foutieve standen is gaan aangeven.
Hopelijk geeft de opgevraagde verbruiksoverzicht meer duidelijkheid.
Als u denkt dat er iets met de meter is zou u ook de huidige bewoners kunnen vragen of zij ook een te hoge meterstand vermoeden.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2015 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

1187 kub over 14 maand waarvan 3 maand bewoond vind ik ook abnormaal hoog in het uiterst gunstige jaar 2014.
Als ik het vergelijk met mijn situatie 12 maand 2014, jaren 70 ruim rijtjeshuis met 3 mensen cv en koken op gas, 1600 kub verbruikt, dan zit u toch wel extreem hoog, daar moet haast wel iets mis zijn.

ve
door verwijderd - Mar 19, 2015 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Twee-onder-1kap woning gemiddeld verbruik in 2013 1670m³ en voor 2014 2025m³.
http://www.gaslicht.com/energiebesparing/energieverbruik

ve
door verwijderd - Mar 19, 2015 om 11:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan de hand van lopende klachten op Klachtenkompas.nl kunt u een indruk daarover krijgen hoe en hoe vaak dit bedrijf klachten afhandelt. Misschien een objectieve indicator om wel/niet wantrouwend te blijven?

http://www.klachtenkompas.nl/klachten?field_branche_tid=All&date_filter[min][year]=&date_filter[min][month]=&date_filter[min][day]=&date_filter[max][year]=&date_filter[max][month]=&date_filter[max][day]=&search_title=&search_title_company=&title=Electrabel&field_alt_titles_value=Electrabel&sort_by=field_start_date_value&sort_order=DESC