no
door noboum02 Jul 9, 2014 om 10:49
Auto & vervoer

Fabrieksgarantie terecht afgewezen?

- Mijn auto is 1,5 jaar oud (renault megane);
- Fabrieksgarantie is 2 jaar (onbeperkte km);
- Auto heeft aantoonbaar zijn onderhoudsintervallen gehad bij een universeel autobedrijf (30.000 en 60.000)
- per vorige week is de turbo defect gegaan.

De fabrieksgarantie wordt nu afgewezen op het feit dat:
- Er geen gespecificeerd onderhoud is gedaan bij de 30.000km en 60.000km bij Renault (wel bij universeel bedrijf, met kopie facturen);
- Het defect heeft plaatsgevonden 1.019km na de laatste grote beurt.

Verdere details of verband met oorzaak gevolg wordt niet gegeven door Renault.

Kan iemand mij vertellen of dit klopt en inderdaad zo zou kunnen? In de algemene voorwaarden van de garantie wordt wel vermeld dat als het defect een oorzaak is van onvakkundig onderhoud van een universeel autobedrijf, dat deze dan niet meer onder de fabrieksgarantie kan worden gerepareerd (logisch). Bij wie ligt het aantoonbaar maken van dit verband?

Alvast hartelijk dank!

4107 15 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 9, 2014 om 11:01
937 Antwoorden / 2 Vragen

Of het mag van hun, dat weet ik niet. Ik kan het wel begrijpen, zeker omdat ze het bij een universele garage niet altijd even nauw nemen.

Belangrijk is of er in de voorwaarden staat dat u hem bij de dealer moet onderhouden. Als dat het geval is dan heeft u pech, u heeft niet aan de voorwaarden voldaan. Als een turbo na 1000 KM kapot gaat, na de laatste beurt, dan hebben ze iets niet goed gedaan. Want het tijdstip van defect gaan is wel toevallig na een beurt.

no
door noboum02 - Jul 9, 2014 om 11:35
2 Antwoorden / 3 Vragen

- In de voorwaarden staat niets over het verplicht laten uitvoeren van regulier onderhoud bij een Renault garage. Alleen dat aantoonbaar het onderhoud dient te worden uitgevoerd en dat kan worden overlegd.

- De garage waar het onderhoud is uitgevoerd is een kwalitatief hoogwaardig bedrijf (geen garagedeur met brug, maar echt wel een man of 10-12 in dienst);

- Volgens europese wet- en regelgeving mag een dealer niet verplichten een auto in onderhoud te houden voor het verstrekken van fabrieksgarantie (vandaar dat dit ook niet in de garantie staat opgenomen).

- Toevallig net na een beurt inderdaad, maar zo zijn er altijd wel toevalligheden denk ik, als je maar goed zoekt. Dient Renault niet aan te toon wat dan de oorzaak is dat de turbo het heeft begeven, ik noem maar wat: verkeerde olie, onderdelen niet vervangen o.i.d.? Anders kan elk defect worden opgehangen aan het niet hebben uitgevoerd van onderhoud bij Renault.

h.
door h.terpstra - Jul 19, 2014 om 01:13
202 Antwoorden / 1 Vragen

Beste noboum

Vertel er even bij wat en welk soort Megane het is .. Benzine; diesel, het maakt verschil.

Een turbo is een brok gietstaal. Die gaat niet stuk, tenzij er een gietgal in zit. Dan is het zeker garantie .
Maar ik denk dat er iets anders speelt. Uw auto is m.i. een diesel. Gelet op uw km. stand is de EGR klep vervuilt.. Roet.

Feitele ervaring. Mijn eerste diesel. Niet voldoende kennis toen. Het alarm lampje kwam voor.Bij snel inhalen met de caravan sloeg de motor af. Elektronische beveiliging tegen overbelasting.

Bij ABD Drachten werd mij gemeld dat ik een nieuwe turbo moest hebben . Kosten rond de 2500 euro.. Vier bouten en bij de automaterialen handel 700 euro.. Jammer, maar niet Renault eigen en past net niet..

Afgerond. ; mijn turbo was niet stuk, maar mijn EGR klep van 140 euro was vervuilt.Voor een leek te monteren in 20 minuten.

Zoek even op; EGR klep op internet.. Het is mafioos. Die klep is handel. Kost meer brandstof en verontreiniging..

Nu 60 000 km later komt hij weer. Maar laat u niets wijs maken.

. De zinnen verspringen automatisch, maar ik hoop dat u mijn boodschap heeft begrepen.

Groet, Henk.

despuiter
door despuiter - Jul 19, 2014 om 08:53
107 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=h.terpstra schreef op zaterdag 19 jul 2014, 01:13]Beste noboum

Een turbo is een brok gietstaal. Die gaat niet stuk, tenzij er een gietgal in zit. Dan is het zeker garantie .

.

Maar laat u niets wijs maken.

. ik hoop dat u mijn boodschap heeft begrepen.

Groet, Henk.

Weet u eigenlijk wel wat een turbo is???

Een turbo is wel wat meer dan een brok gietstaal en er zitten zat onderdelen in die kapot kunnen gaan.

Ik zal het u makkelijk maken, lees dit maar even door: http://www.turbo-hulp.nl/turbo.html

Dan hoeft u een ander in geval niks meer proberen wijs te maken.

ro
door ron530 - Jul 19, 2014 om 13:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Heel triest maar onderhoud dient door een Renault erkende garage uitgevoerd te worden. De garantie is een verkapte vorm van klantenbinding er wordt immers zwaar geld aan u verdient maar om garantie te kunnen claimen zit u wel aan de erkende Renault garage vast. In uw geval is het onderhoud gedaan door een universele garage daarmee vervalt het recht op enige vorm van garantie.

zoekster
door zoekster - Jul 19, 2014 om 13:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar als daar in de garantievoorwaarden niets over is terug te lezen, dan kan Renault zich daar niet op kan beroepen.

Wel vraag ik me af hoe noboum02 kan vaststellen dat dit een hoog kwalitatief bedrijf was. Alleen maar omdat er 10 tot 12 man werkt? Dat lijkt mij niet voldoende. Daar moeten betere argumenten voor komen.

In ieder geval hoef je van Renault niets te verwachten, dus wilt u er wat mee, dan zult u met juridische middelen moeten aankomen.

Stel uw vraag nog eens hier KLIK
Dan hoort u hoe juristen uw kansen inschatten als u het hogerop wilt zoeken.

zoekster
door zoekster - Jul 19, 2014 om 13:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

correctie
...dan kan Renault zich daar niet op beroepen.

...kwalitatief hoogwaardig

(sorry, het is warm)

despuiter
door despuiter - Jul 19, 2014 om 14:44
107 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 19 jul 2014, 13:18]Heel triest maar onderhoud dient door een Renault erkende garage uitgevoerd te worden. De garantie is een verkapte vorm van klantenbinding er wordt immers zwaar geld aan u verdient maar om garantie te kunnen claimen zit u wel aan de erkende Renault garage vast. In uw geval is het onderhoud gedaan door een universele garage daarmee vervalt het recht op enige vorm van garantie.

Onzin en dat is jou al vaker duidelijk gemaakt!!!!!!!!
Voor auto' s die nieuw gekocht zijn na juni 2010 is dat niet meer zo maar dat wist TS al.

ro
door ron530 - Jul 19, 2014 om 15:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"In de algemene voorwaarden van de garantie wordt wel vermeld dat als het defect een oorzaak is van onvakkundig onderhoud van een universeel autobedrijf, dat deze dan niet meer onder de fabrieksgarantie kan worden gerepareerd"

Vraagsteller geeft het antwoord eigenlijk zelf al in het openingsbericht. Renault Nederland beroept zich terecht op deze regel want het is niet te controleren of de universele garage die blijkbaar niet door Renault erkend is het onderhoud ook volgens de normen heeft uitgevoerd. Dat is geen onzin maar keiharde realiteit want enkel een door Renault erkende garage kent de onderhoudshistorie van de auto.

pi
door pieterwolters - Jul 19, 2014 om 22:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Onderhoud hoeft niet verplicht bij een Renault dealer te worden uitgevoerd om toch garantie te houden. De garage die het onderhoud heeft gedaan moet echter wel kunnen aantonen dat alles volgens het onderhoudsvoorschrift van Renault is gedaan. Als het een fatsoenlijke garage is (en ik neem aan dat je een nieuwe auto niet door de eerste de beste laat onderhouden) hebben ze een kwaliteitssysteem waarmee ze precies kunnen aantonen wat ze gedaan hebben en hoe ze het gedaan hebben. De Renault dealers hebben dat in ieder geval wel.

door 1953 - Jul 20, 2014 om 05:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In feite dom geweest door regulier onderhoud anders dan de merkdealer te laten doen. Onoordeelkundig ingrijpend onderhoud doet de fabrieksgarantie en de wettelijke twee jaar garantie vervallen, lees hierover de voorwaarden van de garantie op na in uw instructieboekje.

U zultzelf voor de kosten moeten opdraaien; eigen schuld dikke bult! U zit nu op de blaren met de gebakken peren!

Scheelde het onderhoud dusdanig t.a.v. merkdealer en garagist elders? Buiten de garantietijd gaat u naar welk garagist toe die u wenst, binnen de garantietijd altijd de erkende merkdealer (verkopende partij).

no
door noboum02 - Jul 20, 2014 om 21:58
2 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de reacties, hierbij een update:

Morgen volgt onderzoek door onafhankelijk onderzoeksbureau. Conclusie zal zijn: 1. Goed onderhoud en dus fabrieksgarantie. 2. Slecht onderhoud en geen garantie.

Bij de eerste optie verwacht ik nog niet meteen dat Renault overstag gaat tot verlenen garantie. Het verzoek voor de onafhankelijke keuring is door mij, op advies van jurist, namelijk ingezet. Ook de garage welke het regulier onderhoud heeft gepleegd adviseerde me overigens deze route.

Dank nogmaals voor het meedenken!

zoekster
door zoekster - Jul 20, 2014 om 22:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Goede acties van uw kant.

Succes!

he
door henry1942 - Nov 10, 2014 om 16:01
100 Antwoorden / 28 Vragen

Noboum02 en wat is de uitslag van het onderzoek??? wel een hoop vragen maar geen oplossingen geven, jammer !!! en KOPPEL verkoop is bij wet verboden!!

pi
door pieterwolters - Nov 10, 2014 om 18:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet hoe het bij Renault is, maar bij Ford zijn voor zaken rondom de turbo hele gedetailleerde onderhoudsbeschrijvingen vanuit Ford opgesteld, waarbij in detail moet worden aangegeven hoe iets is onderhouden of gerepareerd. Ooit eens een keer tussen een conflict tussen 2 Ford dealers gezeten: de 2e wilde niet aan een turbo reparatie beginnen voordat compleet duidelijk was wat de eerste had gedaan om te voorkomen dat ze aansprakelijk konden worden gesteld bij toekomstige problemen.