Fabrieksgarantie terecht afgewezen?
- Mijn auto is 1,5 jaar oud (renault megane);
- Fabrieksgarantie is 2 jaar (onbeperkte km);
- Auto heeft aantoonbaar zijn onderhoudsintervallen gehad bij een universeel autobedrijf (30.000 en 60.000)
- per vorige week is de turbo defect gegaan.
De fabrieksgarantie wordt nu afgewezen op het feit dat:
- Er geen gespecificeerd onderhoud is gedaan bij de 30.000km en 60.000km bij Renault (wel bij universeel bedrijf, met kopie facturen);
- Het defect heeft plaatsgevonden 1.019km na de laatste grote beurt.
Verdere details of verband met oorzaak gevolg wordt niet gegeven door Renault.
Kan iemand mij vertellen of dit klopt en inderdaad zo zou kunnen? In de algemene voorwaarden van de garantie wordt wel vermeld dat als het defect een oorzaak is van onvakkundig onderhoud van een universeel autobedrijf, dat deze dan niet meer onder de fabrieksgarantie kan worden gerepareerd (logisch). Bij wie ligt het aantoonbaar maken van dit verband?
Alvast hartelijk dank!
Of het mag van hun, dat weet ik niet. Ik kan het wel begrijpen, zeker omdat ze het bij een universele garage niet altijd even nauw nemen.
Belangrijk is of er in de voorwaarden staat dat u hem bij de dealer moet onderhouden. Als dat het geval is dan heeft u pech, u heeft niet aan de voorwaarden voldaan. Als een turbo na 1000 KM kapot gaat, na de laatste beurt, dan hebben ze iets niet goed gedaan. Want het tijdstip van defect gaan is wel toevallig na een beurt.
- In de voorwaarden staat niets over het verplicht laten uitvoeren van regulier onderhoud bij een Renault garage. Alleen dat aantoonbaar het onderhoud dient te worden uitgevoerd en dat kan worden overlegd.
- De garage waar het onderhoud is uitgevoerd is een kwalitatief hoogwaardig bedrijf (geen garagedeur met brug, maar echt wel een man of 10-12 in dienst);
- Volgens europese wet- en regelgeving mag een dealer niet verplichten een auto in onderhoud te houden voor het verstrekken van fabrieksgarantie (vandaar dat dit ook niet in de garantie staat opgenomen).
- Toevallig net na een beurt inderdaad, maar zo zijn er altijd wel toevalligheden denk ik, als je maar goed zoekt. Dient Renault niet aan te toon wat dan de oorzaak is dat de turbo het heeft begeven, ik noem maar wat: verkeerde olie, onderdelen niet vervangen o.i.d.? Anders kan elk defect worden opgehangen aan het niet hebben uitgevoerd van onderhoud bij Renault.
Beste noboum
Vertel er even bij wat en welk soort Megane het is .. Benzine; diesel, het maakt verschil.
Een turbo is een brok gietstaal. Die gaat niet stuk, tenzij er een gietgal in zit. Dan is het zeker garantie .
Maar ik denk dat er iets anders speelt. Uw auto is m.i. een diesel. Gelet op uw km. stand is de EGR klep vervuilt.. Roet.
Feitele ervaring. Mijn eerste diesel. Niet voldoende kennis toen. Het alarm lampje kwam voor.Bij snel inhalen met de caravan sloeg de motor af. Elektronische beveiliging tegen overbelasting.
Bij ABD Drachten werd mij gemeld dat ik een nieuwe turbo moest hebben . Kosten rond de 2500 euro.. Vier bouten en bij de automaterialen handel 700 euro.. Jammer, maar niet Renault eigen en past net niet..
Afgerond. ; mijn turbo was niet stuk, maar mijn EGR klep van 140 euro was vervuilt.Voor een leek te monteren in 20 minuten.
Zoek even op; EGR klep op internet.. Het is mafioos. Die klep is handel. Kost meer brandstof en verontreiniging..
Nu 60 000 km later komt hij weer. Maar laat u niets wijs maken.
. De zinnen verspringen automatisch, maar ik hoop dat u mijn boodschap heeft begrepen.
Groet, Henk.
[quote=h.terpstra schreef op zaterdag 19 jul 2014, 01:13]Beste noboum
Een turbo is een brok gietstaal. Die gaat niet stuk, tenzij er een gietgal in zit. Dan is het zeker garantie .
.
Maar laat u niets wijs maken.
. ik hoop dat u mijn boodschap heeft begrepen.
Groet, Henk.
Weet u eigenlijk wel wat een turbo is???
Een turbo is wel wat meer dan een brok gietstaal en er zitten zat onderdelen in die kapot kunnen gaan.
Ik zal het u makkelijk maken, lees dit maar even door: http://www.turbo-hulp.nl/turbo.html
Dan hoeft u een ander in geval niks meer proberen wijs te maken.
Heel triest maar onderhoud dient door een Renault erkende garage uitgevoerd te worden. De garantie is een verkapte vorm van klantenbinding er wordt immers zwaar geld aan u verdient maar om garantie te kunnen claimen zit u wel aan de erkende Renault garage vast. In uw geval is het onderhoud gedaan door een universele garage daarmee vervalt het recht op enige vorm van garantie.
Maar als daar in de garantievoorwaarden niets over is terug te lezen, dan kan Renault zich daar niet op kan beroepen.
Wel vraag ik me af hoe noboum02 kan vaststellen dat dit een hoog kwalitatief bedrijf was. Alleen maar omdat er 10 tot 12 man werkt? Dat lijkt mij niet voldoende. Daar moeten betere argumenten voor komen.
In ieder geval hoef je van Renault niets te verwachten, dus wilt u er wat mee, dan zult u met juridische middelen moeten aankomen.
Stel uw vraag nog eens hier KLIK
Dan hoort u hoe juristen uw kansen inschatten als u het hogerop wilt zoeken.
correctie
...dan kan Renault zich daar niet op beroepen.
...kwalitatief hoogwaardig
(sorry, het is warm)
[quote=ron530 schreef op zaterdag 19 jul 2014, 13:18]Heel triest maar onderhoud dient door een Renault erkende garage uitgevoerd te worden. De garantie is een verkapte vorm van klantenbinding er wordt immers zwaar geld aan u verdient maar om garantie te kunnen claimen zit u wel aan de erkende Renault garage vast. In uw geval is het onderhoud gedaan door een universele garage daarmee vervalt het recht op enige vorm van garantie.
Onzin en dat is jou al vaker duidelijk gemaakt!!!!!!!!
Voor auto' s die nieuw gekocht zijn na juni 2010 is dat niet meer zo maar dat wist TS al.
"In de algemene voorwaarden van de garantie wordt wel vermeld dat als het defect een oorzaak is van onvakkundig onderhoud van een universeel autobedrijf, dat deze dan niet meer onder de fabrieksgarantie kan worden gerepareerd"
Vraagsteller geeft het antwoord eigenlijk zelf al in het openingsbericht. Renault Nederland beroept zich terecht op deze regel want het is niet te controleren of de universele garage die blijkbaar niet door Renault erkend is het onderhoud ook volgens de normen heeft uitgevoerd. Dat is geen onzin maar keiharde realiteit want enkel een door Renault erkende garage kent de onderhoudshistorie van de auto.
Onderhoud hoeft niet verplicht bij een Renault dealer te worden uitgevoerd om toch garantie te houden. De garage die het onderhoud heeft gedaan moet echter wel kunnen aantonen dat alles volgens het onderhoudsvoorschrift van Renault is gedaan. Als het een fatsoenlijke garage is (en ik neem aan dat je een nieuwe auto niet door de eerste de beste laat onderhouden) hebben ze een kwaliteitssysteem waarmee ze precies kunnen aantonen wat ze gedaan hebben en hoe ze het gedaan hebben. De Renault dealers hebben dat in ieder geval wel.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Fabrieksnieuwe auto na 6 maanden kapot: welke rechten heb ik als consument?
Ik heb bij een officiele dealer Carway Amsterdam (sinds 25 jaar gespecialiseerd in de Import van dure Amerikanse autos) een fabrieksnieuwe Chrysler Pinnacle Pacifica Hybride gekocht met 2 jaar garantie. Na 6 maanden ging de aandrijfslijn kapot (begin Februari). Sinds 2.5 maanden zitten wij zonder gezinsauto, zonder vervangend vervoer en zonder uitzicht wanneer wij onze nieuwe wagen gerepareerd ter ... Lees meer
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer