my
door myke Mar 19, 2004 om 15:40
Geldzaken & recht

Fabrieksgarantie tweede eigenaar?

Mijn vraag is als volgt:
Mijn neefje koopt een scooter van een maand oud bij de eerst eigenaar. Hij krijgt alle papieren erbij, zoals garantiepapieren ed.
Nu is na 6 maanden de scooter kapot, kosten ongeveer 1000 euro.
Dus omdat er 2 jaar garantie op de scooter zit ging men ervan uit dat dat gewoon onder deze garantie viel.
Mooi niet dus. Volgens Peugeot telt de garantie alleen voor de eerste eigenaar en niet meer voor de 2e.
Dus alle kosten voor jezelf, ondanks dat de eerste eigenaar nog gewoon 2 jaar garantie zou hebben gehad.
Mijn vraag is dus, kan Peugeot hiermee wegkomen? Staat er ergens in het BW dat de 2e eigenaar geen recht meer heeft op de fabrieksgarantie?
Of kan er bij Peugeot dmv algemene voorwaarden bepaald zijn dat de garantie alleen voor de eerste eigenaar geldt?

3268 2 Rapporteer

hugovdb
door hugovdb - Apr 16, 2004 om 13:04
9 Antwoorden / 0 Vragen

Het ligt in principe heel simpel. De eerste eigenaar had een contract met een wederverkoper van Peugeot, en daarmee recht op garantie. De tweede eigenaar heeft op geen enkele manier een overeenkomst met Peugeot of 1 van zijn vertegenwoordigers of wederverkopers. De 2e eigenaar kan dus geen rechten laten gelden richting Peugeot.

Ook is het niet mogelijk om de 1e eigenaar aansprakelijk te stellen, tenzij bewezen kan worden dat de 1e eigenaar een bekend gebrek verzwegen heeft. Bij een koop tussen 2 consumenten geld dat de zaken in de staat waarin ze verkeren worden overgenomen. Zonder garanties dus.

jcjoppe
door jcjoppe - Apr 21, 2004 om 22:02
279 Antwoorden / 59 Vragen

myke , kan je niet proberen om via de eerste eigenaar je garantie toch nog proberen te krijgen?? je zegt gewoon dat die scooter nog van de eerste eigenaar is. Probeer onderling een afspraak te maken en haal eruit wat (misschien) inzit..suc6, Johan