gm
door gmavisser Jan 23, 2013 om 17:32
Computers & telefonie

Fabrieksinstellingen

Naar weken lang getob en een klachtenbrief doet mijn nieuwe laptop het weer. Mijn harde schijf en het moederbord zijn vervangen.Dell weigert echter mijn laptop naar de fabrieksinstellingen terug te zetten of mij de software te leveren die erop zat bij ontvangst van de laptop. Ze vinden dat ik maar een backup had moeten maken en dat zij hierdoor niet meer verantwoordelijk zijn. Ik ben echter van mening dat ik voor de software betaald heb en recht heb op levering hiervan. Doordat er al snel problemen waren met mijn computer (binnen 3 weken) heb ik nauwelijks gelegenheid gehad om een backup te maken.
Wat zijn hierin mijn rechten?

379 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo gmavisser,

Wat staat er nu dan op de harde schijf? Er zal toch wel Windows op staan? En welke programma's ontbreken er dan?

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Jan 23, 2013 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn hoofdzakelijk proefversies, o.a. Office en Adobe, die Dell er op gooit. Vaak krijg je wel een volledige versie van McAfee Internetsecurity. Dat is dus het enige programma wat topicstarter nu echt mist. Maar ja, genoeg gratis AV software.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2013 om 10:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er staat nu een besturingssysteem om van Windows 7, dus het apparaat werkt nu weer na 6 weken tobben. Ik weet niet echt of ik er wel iets aan mis.
Het is misschien meer een principekwestie geworden. De service die ze geleverd hebben is namelijk erg slecht. Vanaf het begin waren er problemen. Uiteindelijk is het moederbord en harde schijf vervangen. Nu krijg ik te horen dat ik de software niet krijg, omdat ik een backup had moeten maken. Daar heb ik nauwelijks gelegenheid voor gehad. Ik vraag me gewoon af hoe dat juridisch zit, daar in de prijs wel een bedrag opgenomen is aan licenties voor de software die Dell levert en die ik uiteindelijk niet meer kan gebruiken.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2013 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@gmavisser:

Zoals carola.83 al aangeeft zal het voornamelijk om proefversies gaan en mijn ervaring is dat je daar toch niets aan hebt. Kijk anders eens op je aankoopbon of daar nog iets gespecificeerd is.

Freya

ve
door verwijderd - Jan 24, 2013 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@GMAVisser,

U bent zelf verantwoordelijk voor het maken van een Back-up. Dit was heel simpel te doen. De licenties die je had, worden door jou nog niet weergegeven. Om welke programma's gaat het dan?

ve
door verwijderd - Jan 24, 2013 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

3 weken is toch ruim voldoende om een backup te maken?

ve
door verwijderd - Jan 24, 2013 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

gmavisser schreef op donderdag 24 jan 2013, 10:06: Ik vraag me gewoon af hoe dat juridisch zit, daar in de prijs wel een bedrag opgenomen is aan licenties voor de software die Dell levert en die ik uiteindelijk niet meer kan gebruiken.

Je krijgt hooguit 2 licenties gratis, dat is voor Windows (die heb je) en voor McAfee. Dit laatste programma heb je nu dus niet meer. Als je zelf even het licentienummer had genoteerd, had je deze zo weer kunnen installeren. Dat kost 1 minuut, dus 3 weken lijkt mij meer dan voldoende.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2013 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is volgens mij zo dat men bij vervanging van de harde schijf alleen het besturingssysteem terugzet, maar redelijkerwijs mag je verwachten dat de leverancier van het toestel er gewoon een image van de oorspronkelijke installatie op terugzet. Verplicht zijn ze dit echter niet.
Maar zoals al aangegeven zijn de extra softwarepakketten over het algemeen proefversies die na 3 maanden betaald dienen te worden.
In uw aankoopbedrag is alleen de licentie voor Windows inbegrepen, de rest is promotiesoftware.
Als ik u was zou ik er niet te lang wakker van liggen en gewoon een gratis virusscanner als AVAST of AVG installeren. Deze voldoen bij normaal thuisgebruik uitstekend.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2013 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

DELL en garantie zijn zowieso twee woorden die ik nog nooit samen in een positief geformuleerde zin heb gehoord.
Het lijkt mij zo, dat DELL de laptop uit moet leveren zoals ze ze ook verkoopt. Immers, dat is waar u voor hebt betaald; dat is het product dat u heeft gekozen.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2013 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

johanswart schreef op donderdag 24 jan 2013, 15:43: DELL en garantie zijn zowieso twee woorden die ik nog nooit samen in een positief geformuleerde zin heb gehoord.
Het lijkt mij zo, dat DELL de laptop uit moet leveren zoals ze ze ook verkoopt. Immers, dat is waar u voor hebt betaald; dat is het product dat u heeft gekozen.

Nou bij deze dan: heb met Dell nog nooit problemen gehad over garantiekwesties.

Topicstarter heeft het product gekregen waarvoor zij heeft betaald. Die flauwekul proefversies heb je geen bal aan. Ik weet zelf nooit hoe snel ik ze er af moet gooien.