Fabrieksinstellingen
Naar weken lang getob en een klachtenbrief doet mijn nieuwe laptop het weer. Mijn harde schijf en het moederbord zijn vervangen.Dell weigert echter mijn laptop naar de fabrieksinstellingen terug te zetten of mij de software te leveren die erop zat bij ontvangst van de laptop. Ze vinden dat ik maar een backup had moeten maken en dat zij hierdoor niet meer verantwoordelijk zijn. Ik ben echter van mening dat ik voor de software betaald heb en recht heb op levering hiervan. Doordat er al snel problemen waren met mijn computer (binnen 3 weken) heb ik nauwelijks gelegenheid gehad om een backup te maken.
Wat zijn hierin mijn rechten?
Hallo gmavisser,
Wat staat er nu dan op de harde schijf? Er zal toch wel Windows op staan? En welke programma's ontbreken er dan?
m.vr.gr. Freya
Zijn hoofdzakelijk proefversies, o.a. Office en Adobe, die Dell er op gooit. Vaak krijg je wel een volledige versie van McAfee Internetsecurity. Dat is dus het enige programma wat topicstarter nu echt mist. Maar ja, genoeg gratis AV software.
Er staat nu een besturingssysteem om van Windows 7, dus het apparaat werkt nu weer na 6 weken tobben. Ik weet niet echt of ik er wel iets aan mis.
Het is misschien meer een principekwestie geworden. De service die ze geleverd hebben is namelijk erg slecht. Vanaf het begin waren er problemen. Uiteindelijk is het moederbord en harde schijf vervangen. Nu krijg ik te horen dat ik de software niet krijg, omdat ik een backup had moeten maken. Daar heb ik nauwelijks gelegenheid voor gehad. Ik vraag me gewoon af hoe dat juridisch zit, daar in de prijs wel een bedrag opgenomen is aan licenties voor de software die Dell levert en die ik uiteindelijk niet meer kan gebruiken.
@gmavisser:
Zoals carola.83 al aangeeft zal het voornamelijk om proefversies gaan en mijn ervaring is dat je daar toch niets aan hebt. Kijk anders eens op je aankoopbon of daar nog iets gespecificeerd is.
Freya
@GMAVisser,
U bent zelf verantwoordelijk voor het maken van een Back-up. Dit was heel simpel te doen. De licenties die je had, worden door jou nog niet weergegeven. Om welke programma's gaat het dan?
gmavisser schreef op donderdag 24 jan 2013, 10:06: Ik vraag me gewoon af hoe dat juridisch zit, daar in de prijs wel een bedrag opgenomen is aan licenties voor de software die Dell levert en die ik uiteindelijk niet meer kan gebruiken.
Je krijgt hooguit 2 licenties gratis, dat is voor Windows (die heb je) en voor McAfee. Dit laatste programma heb je nu dus niet meer. Als je zelf even het licentienummer had genoteerd, had je deze zo weer kunnen installeren. Dat kost 1 minuut, dus 3 weken lijkt mij meer dan voldoende.
Het is volgens mij zo dat men bij vervanging van de harde schijf alleen het besturingssysteem terugzet, maar redelijkerwijs mag je verwachten dat de leverancier van het toestel er gewoon een image van de oorspronkelijke installatie op terugzet. Verplicht zijn ze dit echter niet.
Maar zoals al aangegeven zijn de extra softwarepakketten over het algemeen proefversies die na 3 maanden betaald dienen te worden.
In uw aankoopbedrag is alleen de licentie voor Windows inbegrepen, de rest is promotiesoftware.
Als ik u was zou ik er niet te lang wakker van liggen en gewoon een gratis virusscanner als AVAST of AVG installeren. Deze voldoen bij normaal thuisgebruik uitstekend.
DELL en garantie zijn zowieso twee woorden die ik nog nooit samen in een positief geformuleerde zin heb gehoord.
Het lijkt mij zo, dat DELL de laptop uit moet leveren zoals ze ze ook verkoopt. Immers, dat is waar u voor hebt betaald; dat is het product dat u heeft gekozen.
johanswart schreef op donderdag 24 jan 2013, 15:43: DELL en garantie zijn zowieso twee woorden die ik nog nooit samen in een positief geformuleerde zin heb gehoord.
Het lijkt mij zo, dat DELL de laptop uit moet leveren zoals ze ze ook verkoopt. Immers, dat is waar u voor hebt betaald; dat is het product dat u heeft gekozen.
Nou bij deze dan: heb met Dell nog nooit problemen gehad over garantiekwesties.
Topicstarter heeft het product gekregen waarvoor zij heeft betaald. Die flauwekul proefversies heb je geen bal aan. Ik weet zelf nooit hoe snel ik ze er af moet gooien.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kan ISP Tweak het contract ontbinden met berekening in eigen voordeel?
Beste Kassa,
nu al een aantal jaar heb ik een internet glasvezel abonnement bij Tweak.
Nu Tweak is overgenomen door Odido kreeg ik een email dat Tweak mijn abonnementscontract wil ontbinden en mezelf bij Odido moet aanmelden.
Het betreft een abonnementsvorm welke ik per jaar betaal (gezien het voordeel van 10 euro per maand).
In de afwikkeling wil Tweak mij nu met terugwe
...
Lees meer
Zakelijk energiecontract consument
Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.
nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze
...
Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer