li
door liekehartje Oct 10, 2014 om 11:01
Geldzaken & recht

Failliet Jongbloed Juridische Boekhandel

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag met betrekking tot een faillissement. Ik heb op 17 september een boek gekocht, op de door mijn opleiding aanbevolen website van Jongbloed Juridische boekhandel.
Via mijn klasgenoten en docenten heb ik op 27 september vernomen dat Jongbloed failliet is verklaard op 24 september. Van Jongbloed heb ik niets vernomen, niet eens een mail o.i.d.
Ik heb echter 17 september het boek besteld ( en betaald), terwijl er 'leverbaar' bij het boek stond, waarbij ik verwacht dat ze het boek meteen opsturen.
Dit is in mijn optiek nagelaten, omdat er in bijna 7 dagen geen boek is verstuurd naar me. Ik heb al een mail gestuurd naar de curator over of ik nu mijn geld terug krijg, maar hier krijg ik geen antwoord op en aan de telefoon wordt ik niet doorgestuurd naar de persoon die ik wil spreken.

Het vervelendste aan deze hele situatie, vind ik dat de volledige site van Jongbloed ( https://www.jongbloed.nl) nog online staat. Je kan alles nog bestellen, zonder dat er ergens ook maar bij staat dat het bedrijf failliet is. Sterker nog, de hele site werkt nog, behalve de klantenservice. Je moet heel wat google-werk verrichten voor je erachter komt dat Jongbloed behoort aan Swets, wat dan failliet is verklaard.

Hoe groot is mijn kans op het terugkrijgen van mijn geld? Het boek heb ik niet meer nodig, de periode is praktisch voorbij en ik heb het boek in de bieb geleend. Ik wil gewoon de koop ontbinden.

Verder, is het geen oplichting wat er gebeurt nu met de site? Bij alle boeken staat nog benoemd dat ze leverbaar zijn en binnen ' enkele' dagen verstuurd worden.

6292 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2014 om 11:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Site is nog online, maar je kunt niets meer bestellen!

Leiden - Ook Jongbloed juridische boekhandel is meegesleurd in het faillissement van Swets & Zeitlinger. Curatorennet meldt dat de boekhandel in Leiden op 1 oktober door de rechtbank Den Haag failliet is verklaard.

Curator: Dhr. mr. J.L.M. Groenewegen

li
door liekehartje - Oct 10, 2014 om 11:22
3 Antwoorden / 5 Vragen

Op dit moment niet meer ( Zie ik inderdaad) , maar in ieder geval tot 30 september was dit nog mogelijk.

door 14peter - Oct 10, 2014 om 11:25
567 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=liekehartje schreef op vrijdag 10 okt 2014, 11:22]Op dit moment niet meer ( Zie ik inderdaad) , maar in ieder geval tot 30 september was dit nog mogelijk.

Dan is het dus heel netjes gedaan, want in het insolventieregister op www.rechtspraak.nl staat "
Uitspraak faillissement op 1 oktober 2014". De datums die je in je vraag noemt kloppen dus niet.

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2014 om 11:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=liekehartje schreef op vrijdag 10 okt 2014, 11:22]Op dit moment niet meer ( Zie ik inderdaad) , maar in ieder geval tot 30 september was dit nog mogelijk.

Wettelijk zal het wel in orde zijn, want faillissement is uitgesproken op 1/10. Persoonlijk vind ik het oplichterij van de bovenste plank! Curatoren willen blijkbaar tot het allerlaatste moment zoveel mogelijk cash binnen halen.

Je kunt je melden bij de curator, maar kopers komen helemaal achter aan in de - waarschijnlijk - zeer lange rij van schuldeisers. Zou het geld maar afschrijven, als ik jou was.

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2014 om 11:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar om op je vraag terug te komen. Je krijgt niets terug. Naar je centen kun je fluiten. Meestal vlak voordat faillissementen worden uitgesproken, gaat men rustig door met bestellingen aannemen, terwijl ze allang weten dat ze niet meer kunnen leveren. Gewoon voor het geld.

Cookies
door Cookies - Oct 10, 2014 om 11:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 10 okt 2014, 11:29]Maar om op je vraag terug te komen. Je krijgt niets terug. Naar je centen kun je fluiten. Meestal vlak voordat faillissementen worden uitgesproken, gaat men rustig door met bestellingen aannemen, terwijl ze allang weten dat ze niet meer kunnen leveren. Gewoon voor het geld.

Ongelooflijk dat dit wettelijk gezien zo maar toegestaan wordt! Ik maak me er iedere x opnieuw pisnijdig over.

Advies voor de toekomst: betaal zoveel mogelijk NAlevering. Is dit niet mogelijk, dan creditcard gebruiken.

diumenge
door diumenge - Oct 10, 2014 om 11:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een curator mag een webshop door laten draaien als dat daarmee inkomsten gegenereerd kunnen worden. Indien daardoor schade wordt geleden kan dit rechtstreeks bij de curator geclaimd worden.

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2014 om 11:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=diumenge schreef op vrijdag 10 okt 2014, 11:47]Een curator mag een webshop door laten draaien als dat daarmee inkomsten gegenereerd kunnen worden. Indien daardoor schade wordt geleden kan dit rechtstreeks bij de curator geclaimd worden.
Maar dat gaat om na het uitspreken van een faillissement, neem ik aan. Want anders kunnen de klanten van Neckermann nog wat claimen bij de curator. Met rechtstreeks claimen bedoel je, dat de curator het uit eigen zak moet betalen?

Heb je dat overigens ergens vandaan? Een bron? Kan handig zijn voor webshopklanten van Halfords.

diumenge
door diumenge - Oct 10, 2014 om 12:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 10 okt 2014, 11:56]Maar dat gaat om na het uitspreken van een faillissement, neem ik aan. Want anders kunnen de klanten van Neckermann nog wat claimen bij de curator.Inderdaad. Heeft geen betrekking op bestelling die zijn gedaan voordat het faillissement werd uitgesproken. Dus in dit geval heeft TS er niets aan, en ook de Neckermann klanten niet.

[quote=zoekster schreef op vrijdag 10 okt 2014, 11:56]Met rechtstreeks claimen bedoel je, dat de curator het uit eigen zak moet betalen? Ja, de curator is dan zelf aansprakelijk voor de geleden schade van de consument en hij is verplicht deze terug te betalen aan de consument. Zie bron: Antwoord (2, 3 en 4).

[quote=zoekster schreef op vrijdag 10 okt 2014, 11:56]Heb je dat overigens ergens vandaan? Een bron? Kan handig zijn voor webshopklanten van Halfords. BRON

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2014 om 12:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bedankt voor de bron.

Dat wil zeggen dat indien de webshop alsnog niet in staat is de goederen of diensten aan de consument te leveren en de consument daardoor schade leidt, de consument de curator aansprakelijk kan stellen voor de geleden schade.

Vraag me af of het ook geldt voor het terugsturen van een artikel als je bij een webshop hebt gekocht. Er staat wel dat er geleverd moet worden, maar niets over het herroepingsrecht.
(denk ik ook weer aan Halfords)