yd
door ydekoning Jun 25, 2007 om 15:31
Geldzaken & recht

Failliet maar nog geen sanering

Wie kan mij vertellen hoe het zit in de volgende situatie: mijn vriend is failliet verklaard (was zelfstandige). De curator heeft het in behandeling. Nu heeft mijn vriend een baan gevonden in loondienst. Ik weet dat in de sanering je een deel van je loon in moet leveren. Maar er is nog geen sprake van sanering.... of duidelijkheid over het oordeel van de curator. (onprettige man trouwens) Kan hij nu al loonbeslag of iets anders opleggen? Of pas ALS mijn vriend in de WSNP terechtkomt? Ik hoor het graag!

441 6 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 25, 2007 om 15:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De curator kan van de werkgever eisen, dat hij het salaris
van uw vriend stort op de boedelrekening van het faillissement. De curator moet dan het vrij te laten
bedrag doorstorten aan uw vriend.

Het is immers de taak van de curator om zoveel mogelijk geld te verzamelen voor de schuldeisers.

Als uw vriend in de WSNP terecht komt, heeft hij ook maar recht op het vrij te laten bedrag. De rest van zijn inkomen moet hij afdragen voor de schuldeisers.

Vladja

stacey
door stacey - Jun 25, 2007 om 16:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Hier kun je meer informatie lezen;

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

W S N P

 Failliet gaan, en dan?

Succes,

vladja
door vladja - Jun 25, 2007 om 16:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Op onderstaande link, kan je lezen hoe het vrij te laten
bedrag berekend wordt en hoe dit gaat bij een gezamenlijk huishouden (als je samenwoont)
waarvan 1 van de partners in de WSNP zit:

http://www.wsnp.rvr.org/bewindinfo/data/beleidsstukken/recofa/Recofarapport%20januari%202006.pdf

Vladja

yd
door ydekoning - Jun 25, 2007 om 17:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties. Ben weer een stuk wijzer (en armer) !

ro
door ronny530 - Jun 25, 2007 om 17:51
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Failliet is zeer triest de curator neemt alle beslissingen en u bent handelsonbekwaam verklaard, u mag ook niets. Mij is het zelfde overkomen maar dat terzijde. Wat u kunt doen is bij de curator als het een 1 manszaak betreft een versnelde procedure WSNP bespreken. Zodra de curator de schulden in kaart heeft gebracht en er is geen vermoeden van kwader trouw kan hij de rechter commisaris verzoeken tot omzetting naar WSNP. Zo werdt mij dat door mijn huidige bewindvoerder verteld en vond het niet netjes dat ik daar niet op gewezen ben.

Succes Ronny.

stacey
door stacey - Jun 25, 2007 om 19:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Berekening per 2007 (ingeval er iets  gewijzigd zou zijn na 2006 /oude versie) dit is de recente versie/2007 ;  RAPPORT VAN DE WERKGROEP REKENMETHODE VTLB VAN RECOFA

JANUARI 2007

www.rechtspraak.nl.toelichtingopdeberekeningvandebeslagvrijevoetvolgensar.pdf 2007