aa
door aalto Oct 10, 2012 om 13:55
Geldzaken & recht

Famed: Geen nota ontvangen, direct aanmaning

Op 14 juli 2012 wordt tandarts in Zielhorst Amersfoort bezocht. Vijf weken later belt tandarts dat ik nog niet heb betaald. Dat kon ook niet, want ik heb nooit een nota ontvangen. Tandarts zal het uitzoeken. Twee dagen later ligt er een aanmaning (incl. extra: incassokosten 40,- en rente 0,06) van Famed in mijn brievenbus. Ik bel tandarts, die meldt dat ze contact opnemen met Famed. Ze bellen later terug: 'Wij kunnen er niets aan doen. Hebben het uit handen gegeven aan Famed'.
Met Famed gebeld dat ik nooit eerder een nota heb ontvangen. Niets mee te maken, zegt Famed. Ik maakt 20,10 euro over (dus zonder incasso en rente). Binnen paar dagen ligt de volgende aanmaning in de bus: 40,06 euro. Snel betalen anders 'dragen we nota over aan een incassobureau'. Onder deze druk heb ik dat nu maar betaald.
Maar het blijft erg onbevredigend. Ik heb nooit de oorspronkelijke nota ontvangen en moet nu 60,16 i.p.v. 20,10 betalen.
Ga nu maar op zoek naar een tandarts, die niet aangesloten is bij Famed en waar ik gewoon kan pinnen. Wie heeft er een suggestie?

7001 11 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2012 om 14:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Famed had helemaal niet meteen die incassokosten mogen berekenen. In de nieuwe incassowet van 1 juli moet u eerst veertien dagen de tijd krijgen om de gewone nota te voldoen en dan pas mogen de incassokosten worden meegerekend. U had eerder uw klacht hier moeten plaatsen.

aa
door aalto - Oct 10, 2012 om 14:19
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 10 okt 2012, 14:04]Famed had helemaal niet meteen die incassokosten mogen berekenen. In de nieuwe incassowet van 1 juli moet u eerst veertien dagen de tijd krijgen om de gewone nota te voldoen en dan pas mogen de incassokosten worden meegerekend. U had eerder uw klacht hier moeten plaatsen.

Stelling van Famed is dat ze al een nota en een herinnering hadden gestuurd. Alleen heb ik die nooit ontvangen.

cpt.obvious
door cpt.obvious - Oct 10, 2012 om 14:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dan is het uw woord tegen dat van famed. Heeft u vaker problemen met post? dan zou het door postnl kunnen komen.

edrick3
door edrick3 - Oct 10, 2012 om 14:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo aalto,

Tja, dat wordt welles-nietes.
Blijkbaar is er bij de verzending van de nota of bij de post iets fout gegaan.
Je zou nog eens een briefje aan Famed kunnen schrijven.

Suc6

stacey
door stacey - Oct 10, 2012 om 15:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=aalto schreef op woensdag 10 okt 2012, 13:55] --Op 14 juli 2012 wordt tandarts in Zielhorst Amersfoort bezocht. Vijf weken later belt tandarts dat ik nog niet heb betaald. Dat kon ook niet, want ik heb nooit een nota ontvangen.
--Ga nu maar op zoek naar een tandarts, die niet aangesloten is bij Famed en waar ik gewoon kan pinnen. Wie heeft er een suggestie? --

Je had ook even zelf kunnen informeren waar de rekening bleef,
normaal krijg je die vrij snel na je bezoek, dus als je na 2 weken nog niets hebt gehoord of gehad ff zelf bellen zou ik denken.
Maar eenmaal betaalde incassokosten ga je niet zomaar terugkrijgen en of het, als het al mogelijk is, de tijd en energie waard is.........

Tandarts zonder regeling met Famed of andere incasseerder kan moeilijk worden, meeste geven dat soort administratieve rompslomp uit handen tegenwoordig uit handen, zeker nu met zoveel mensen met betalingsproblemen.
Vreemd overigens dat hij je zelf eerst nog belt als hij de betalingen altijd door Famed laat afhandelen.

Maar als je van anderen wilt horen bij welke tandarts je wel nog kunt pinnen is het wellicht handig te weten in welke regio je wat zoekt.........
Tandarts in Groningen als je in Maastricht woont lijkt me niet handig ;-)

zoekster
door zoekster - Oct 10, 2012 om 15:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vermoed omgeving Amersfoort.

sk
door skyjack - Oct 10, 2012 om 15:22
121 Antwoorden / 0 Vragen

Als Famed stelt dat zij brieven en aanmaningen hebben verzonden, dan mogen zij dat bewijzen. Aangezien dit waarschijnlijk niet zal lukken, immers is niet aangetekend of iets dergelijks geweest, zullen ze de kosten toch echt moeten laten vallen vind ik.

Famed moet volgens mij bewijzen dat u de brief zelfs daadwerkelijk heeft ontvangen, niet alleen dat zij hem verstuurd hebben. Maar dat is een formaliteit en maakt dit hele gebeuren wel lastig.

stacey
door stacey - Oct 10, 2012 om 15:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 10 okt 2012, 15:16]Ik vermoed omgeving Amersfoort.

Gna, foutje bedankt haha, had het wel gelezen
maar muntjes was ff niet gevallen geloof ik.......

tenormin
door tenormin - Oct 10, 2012 om 16:33
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Gaat u eens naar www.klacht.nl/fa-med-b-v/

Ik lees daar dezelfde problemen, ook mensen die geen rekening hebben ontvangen.

ju
door justice4all - Oct 10, 2012 om 21:54
41 Antwoorden / 0 Vragen

De grap van die nieuwe Wet inkassokosten, is dat Fa-med zal moeten BEWIJZEN dat ze die 14 dagen aanmaning verstuurd hebben. En aangezien ze dat niet kunnen (immers niet aangetekend verstuurt) hebben ze ook geen recht op die incassokosten.

Verzoek Fa-med eenvoudig om maar met het bewijs te komen dat ze die brief verstuurd hebben en dat jij die ontvangen hebt.

jo
door jobse - Oct 13, 2012 om 14:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb hetzelfde meegemaakt met fa-med. Herinnering niet ontvangen en daarna direct een nota met 40,- incassokosten. Fa-med heeft een call center waarin mederwerkers zitten die de hele dag klanten uitleggen dat het wettelijk terecht is en dat de herinnering wel is verstuurd.
De enige manier om serieus te worden genomen is om klachten op dit soort consumenten sites te zetten ( zie ook klachtenkompas of klacht.nl etc) Het wemelt van de klachten hierover.
Pas dan wordt u teruggebeld om te onderhandelen over de incassokosten en serieus genomen.
Advies : volhouden dat u de herinnering niet heeft ontvangen. Er kan immers zoveel misgaan bijv : bij de postbezorging, of op de mat verdwijnt de nota tussen een krantje of reclamefolder of zelfs kan Fa-med de nota op weg naar de brievenbus verliezen, zo kan ik nog wel even doorgaan.
De incassokosten staan niet in verhouding tot de originele nota's. Fa-med moet gestopt worden want hoeveel klanten betalen wél de 40,- zonder dat ze een herinnering hebben ontvangen ?? Dit is kassa voor dit bedrijf. Ik heb keihard volgeouden ( het was ook zo en betaalde altijd alles verder op tijd) en hoefde uiteindelijk de 40,- euro niet te betalen. Laat het bedrijf iets anders verzinnen, bijv aangetekend versturen of de incassokosten normaliseren.