me
door meij4169 Sep 5, 2014 om 16:23
Auto & vervoer

Fiets

Ik heb 2 jaar geleden 2 giant twist Electr fietsen gekocht,maar tot nu toe alleen ellende.de fietsenmaker doet geweldig werk maar het lukt niet,zijn al terug geweest naar de giant,maar het blijft waardeloos.met 2 batterijen kan ik niet naar leiden vv.dan moet ik het laatste stuk heel zwaar trappen of mijn fiets laten staan. 75 tot 80 km is toch niet goed.ik wil mijn geld terug of goede fietsen want ik heb nu maar een paar maal lekker kunnen fietsen.er mankeert nog veel meer aan die rot fietsen hoor.

1379 23 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 5, 2014 om 17:05
11537 Antwoorden / 51 Vragen

klik eens HIER

Over electrische fietsen en accu's is deze site zowat volgeschreven, wellicht staat er iets bruikbaars voor u bij.

edrick3
door edrick3 - Sep 5, 2014 om 17:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo meij4169,

......de fietsenmaker doet geweldig werk maar het lukt niet.....
Als dat de fietsenmaker is waar de fietsen gekocht zijn (naar ik aanneem) is dat toch de aangewezen persoon om een beroep op garantie te doen.
Die moet het dan maar verder regelen met zijn leverancier Giant.
Zijn er al nieuwe accu's geplaatst?

Om welk type fiets gaat het; er zijn zoveel modellen.
Je zou met het model 2012 tot zo'n 140 km moeten kunnen rijden.
Klik hier.

Met vr.gr.

czar
door czar - Sep 5, 2014 om 18:12
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Ja, dat is ook mijn punt.
Als de leverancier zulk goed werk levert, waarom bent u dan zo ontevreden en mankeert er van alles aan de fiets? Het is de plicht van de leverancier dat op te lossen en als hij dat niet doet, dan is het dus een leverancier die slecht werk levert.
De leverancier mag het probleem niet bij de fabrikant neerleggen, hij heeft er immers voor gekozen om die fietsen te leveren.

Kortom, u laat zich met een kluitje in het riet sturen door de leverancier.

ro
door ron530 - Sep 5, 2014 om 19:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Even kanttekening een elektrische fiets is geen elektrische snorfiets. Opstappen, motor op stand drie en gaan. Gaat wel lekker want je gaat iedereen voorbij maar daar is die fiets helemaal niet voor bedoeld!, het is een fiets met trapondersteuning als je heuvel opgaat dan zet je de motor even bij en heuvel af weer uit. Bij wind tegen motor weer bijzetten en bij wind mee motor weer uit.
Ik persoonlijk ben van mening dat vraagsteller de fiets op een manier gebruikt waar die niet voor bedoeld is.

gerbera
door gerbera - Sep 5, 2014 om 22:39
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ben het volledig met ron530 eens. Trapondersteuning betekend dat de motor ondersteund tijdens het fietsen. Als de motor moet "trekken" verbruikt deze veel energie. Bepalend is de stand van de electrische schakeling, in combinatie met de stand van de versnelling, voor de af te leggen afstand voor wat de accu betreft. Hoe hoger de stand des te minder km met een (volle) accu gereden kan worden. 70 tot 80 km moet u makkelijk halen maar niet in de hoogste stand. Raadpleeg daarvoor de documentatie die bij de fiets is geleverd.

czar
door czar - Sep 6, 2014 om 00:07
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gerbera schreef op vrijdag 5 sep 2014, 22:39]Bepalend is de stand van de electrische schakeling, in combinatie met de stand van de versnelling, voor de af te leggen afstand voor wat de accu betreft.
De stand van de versnelling heeft er, zeker bij een motor in het voorwiel, helemaal niets mee te maken.
Zover ik weet heeft de Giant Twist model 2012 een voorwielmotor. Wat er alles mee te maken heeft is hoeveel energie je zelf toevoegt door te trappen.

door 1953 - Sep 6, 2014 om 05:31
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ondeugdelijk product verkocht, zou ik zeggen, destijds!

ph
door philip36 - Sep 6, 2014 om 09:36
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@czar

In het handboek van mijn Giant Twist (voorwielmotor) staat bij
Factoren die het bereik beïnvloeden:
Buitentemperatuur
Tegenwind
Heuvelachtig of ruw oppervlak
Gewicht van fietser en de bagage
Versnelling
Onvoldoende onderhoud
Het aantal op- en ontladingen van de accu

@meij4169

Volgens het handboek is bij een vlak wegdek in de stand SPORT het bereik 70-85 km.
Kan het zijn dat u de ondersteuning constant op SPORT heeft staan?
Bij een rood stoplicht kunt u beter afstappen en niet de voet op de pedaal laten om snel te kunnen wegrijden.
Als u dan een beetje kracht zet voelt u de motor trekken.
Dat kost stroom en gaat ten koste van het bereik en bij aanhoudende kracht bij stilstand kan de motor doorbranden.

me
door mein33 - Sep 6, 2014 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De door de fabrikant opgegeven te behalen afstand is, net als bij het opgegeven brandstofverbruik van auto's, een wassen neus.
De te behalen afstand is van veel gebruiksomstandigheden afhankelijk, deze zijn in eerdere topics al breeduit omschreven, @edrick3 verwijst hier naar.
Als de fiets met een geladen accu normaal functioneert, is er met de fiets blijkbaar niets aan de hand en ligt het probleem van Ts in de capaciteit van de accu's.
De accu moet altijd, als deze niet wordt gebruikt, aan de lader zijn aangesloten, alleen zo zal de accu bij aanvang van het gebruik de volle capaciteit leveren.
Zuinig rijden, dus de stand kiezen die bij de (weg)omstandigheden past, zal de actieradius vergroten, hoe hoger de stand hoe korter de afstand.
Maar een afstand van 140 km halen is en blijft een utopie.

czar
door czar - Sep 6, 2014 om 10:31
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=philip36 schreef op zaterdag 6 sep 2014, 09:36]In het handboek van mijn Giant Twist (voorwielmotor) staat bij
Versnelling

De versnelling zit op je achterwiel, niet op je voorwiel. Hoe kan de versnelling dan invloed hebben op het voorwiel? Ik begrijp wel wat ze bedoelen.
Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie nodig om een bepaalde snelheid te rijden. Hoe meer van die energie je zelf levert, des te minder de motor hoeft te leveren en des te minder energie de motor vanuit de accu zal opnemen. Heb je je versnelling niet optimaal afgesteld, dan is de kans groot dat je zelf minder energie toevoegt en daarom zal de motor het moeten leveren.

Dit is nu typisch een consumenten-uitleg die technisch feitelijk niet klopt, maar in de dagelijkse ervaring van een consument vaak wel een goede leidraad vormt.

Ik wil nog wel even toevoegen dat een accu beter is in gelijkmatig een gemiddelde hoeveelheid energie leveren, dan steeds (korte tijden) piekvermogen leveren. Misschien merkt u het ook wel eens dat als u de accu een tijdje rust gunt, deze op de e-bike opeens weer een streepje meer energie aangeeft. Dat heeft te maken met de chemische processen die in een accu plaatsvinden. Simpel gezegd: de tussen-stadia daarin reageren bij rust deels de andere kant weer op, dus laadt de accu weer een beetje op.

Een e-bike komt bij 50% ondersteuning meer dan 2 keer zo ver als bij 100% ondersteuning.
Een e-bike komt bij 25% ondersteuning meer dan 2 keer zo ver als bij 50% ondersteuning.
Daarom ervaart iedereen dat anders. Is de accu na korte afstand leeg, dan laat je vooral de motor het werk doen (aangenomen dat de accu goed is), dan lever je zelf te weinig energie.

me
door mein33 - Sep 6, 2014 om 10:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mahadma,

Sorry, dat ik uw link ben vergeten te melden.

czar
door czar - Sep 6, 2014 om 10:53
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mein33 schreef op zaterdag 6 sep 2014, 10:29]
De accu moet altijd, als deze niet wordt gebruikt, aan de lader zijn aangesloten, alleen zo zal de accu bij aanvang van het gebruik de volle capaciteit leveren.

Moderne e-bikes gebruiken allemaal Li-Ion, LiFEPO4 of Li-Ion Mangaan accu's.
Die hoef je helemaal niet continu aan de lader te hebben aangesloten. Wel eens per maand aansluiten aan de lader als je ze niet gebruikt. Vol weggelegd en 3 weken niet gebruikt of aangesloten, met een half uurtje is tíe weer vol.

[quote=mein33 schreef op zaterdag 6 sep 2014, 10:29]Maar een afstand van 140 km halen is en blijft een utopie.
Als je een 800 Wh accupack neemt zal dat best lukken, die 140 km.
Maar die worden niet standaard geleverd bij e-bikes. Ze zijn groter, wat zwaarder, maar vooral duurder. 3x zoveel cellen (vaak 18650-cellen) betekent ook 3x de prijs voor die cellen en dat maakt de fiets inclusief accu natuurlijk erg duur.

me
door mein33 - Sep 6, 2014 om 13:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=czar schreef op zaterdag 6 sep 2014, 10:53][quote=mein33 schreef op zaterdag 6 sep 2014, 10:29]Maar een afstand van 140 km halen is en blijft een utopie.

Als je een 800 Wh accupack neemt zal dat best lukken, die 140 km.
Maar die worden niet standaard geleverd bij e-bikes. Ze zijn groter, wat zwaarder, maar vooral duurder. 3x zoveel cellen (vaak 18650-cellen) betekent ook 3x de prijs voor die cellen en dat maakt de fiets inclusief accu natuurlijk erg duur.

In mijn reactie ben ik niet uitgegaan van de redenering "maar als ik dit of dat neem dan is het zo", maar van de gegevens van de fiets zoals deze is afgeleverd af fabriek.

czar
door czar - Sep 6, 2014 om 13:43
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mein33 schreef op zaterdag 6 sep 2014, 13:00]In mijn reactie ben ik niet uitgegaan van de redenering "maar als ik dit of dat neem dan is het zo", maar van de gegevens van de fiets zoals deze is afgeleverd af fabriek.

Dat begrijp ik wel @mein
Maar de ontwikkeling gaat hard. Gazelle biedt nu een e-bike met de nieuwste techniek en een 540 Wh accu voor rond 2000 euro. Giant Twist had al een fiets met dubbele accu aan weerszijden van de bagagedrager voor rond die prijs (wel handmatig omschakelen). Daarbij zijn er sportversies van e-bikes met standaard 700 Wh of meer, dus ook af-fabriek zijn ze er wel.
Accucellen worden goedkoper en voor dezelfde prijs worden de nieuwste e-bikes vaak met meer capaciteit geleverd voor dezelfde prijs.
Maar ja, wat heb je eraan? Wie gaat er nu 100 km touren op een dag? Als je thuis bent kun je 'm toch weer opladen.
Je moet bij de keuze van een e-bike niet kijken naar afstand (da's complete onzin), maar naar de capaciteit van de accu en de kwaliteit van de accu.
Zonder ondersteuning kun je er duizenden kilometers op fietsen, maar beter een normale fiets kopen.

me
door mein33 - Sep 6, 2014 om 15:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@czar,

Ts heeft een probleem met de actieradius van zijn huidige fiets.
De verwachting die hij heeft, uitgaande van de fabrieksgegevens, is niet reëel.
Hoewel 40 km op één acculading niet al te veel is zal hij met het aanpassen van zijn gebruik van de ondersteuning een grotere actieradius kunnen bewerkstelligen.

gerbera
door gerbera - Sep 6, 2014 om 16:10
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@czar. De versnelling zit op je achterwiel, niet op je voorwiel. Hoe kan de versnelling dan invloed hebben op het voorwiel?
Dat is heel simpel te verklaren. De trapondersteuning werk zolang je de pedalen maar ronddraaid ongeacht de snelheid waarmee je dat doet. Heb je electrische de instelling op de hoogste stand en de versnelling laag dan zal de motor meer kracht gaan leveren dus ook meer energie (stroom) verbruiken. Doe je dit op langere afstand dan zal de motor overbelast en mogelijk defect raken omdat deze continu moet "trekken". Vandaar dat het belangrijk is de versnelling aan te passen aan de electrische stand hetgeen ook door de fabrikant wordt aangegeven. Ze noemen het niet voor niets "trapondersteunig" Dus hoe hoger de versnelling des te minder de motor wordt belast. Dit is een kwestie van het zoeken naar de juiste verhouding waarbij jij je prettig voelt. Met mijn fiets, Sparta emotion C3, met 5 electr. en 8 versnelling standen, rijd ik het prettigst met elctr. stand 2 en versnelling stand 6. Ik voel dan dat ik fiets, zonder veel kracht te zetten, en heb dan een gem. snelheid van 19 km/u. Hierbij rijdt ik met gemak een afstand van 70 km op een volle accu. En dat de versnelling op het achterwiel zit is ook bij een normale fiets het geval. Hoe hoger hiervan de stand des te sneller zal je fietsen dus ook je voorwiel sneller draaien.

czar
door czar - Sep 6, 2014 om 16:13
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mein33 schreef op zaterdag 6 sep 2014, 15:11]Hoewel 40 km op één acculading niet al te veel is zal hij met het aanpassen van zijn gebruik van de ondersteuning een grotere actieradius kunnen bewerkstelligen.

100% waar, zal hij zelf wat meer energie moeten toevoegen, kortom harder trappen.
En 40 km is best behoorlijk op 1 acculading van 250-300 Wh als je zelf amper iets doet.

mahadma
door mahadma - Sep 6, 2014 om 16:15
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@gerbera, effe vraagje: maakt het nog veel uit of je op een "vlak" gebied of "heuvelachtig" gebied rijdt? Voorbeeld: van Bemelen naar Gasthuis (zuid zuid limburg) ga je in helling van 10% omhoog.

czar
door czar - Sep 6, 2014 om 16:39
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gerbera schreef op zaterdag 6 sep 2014, 16:10]
Dat is heel simpel te verklaren. De trapondersteuning werk zolang je de pedalen maar ronddraaid ongeacht de snelheid waarmee je dat doet.

Nah, helemaal mee eens en de rest van je verhaal is begrijpelijk.
Al klopt het verhaal dat de motor defect zal raken natuurlijk niet.
Maar laat me het uitleggen.
Je hebt e-bikes met een trapkrachtsensor en e-bikes zonder trapkrachtsensor.
Heb je een e-bike met trapkrachtsensor dan wordt de ondersteuning deels geregeld door de kracht die je zelf toevoegt om voort te bewegen. Hoe meer je zelf aan energie toevoegt, des te meer de motor bij springt. Heb je een e-bike zonder trapkrachtsensor, dan wordt de energie die de motor geeft alleen bepaald door de instelling op je stuur.
Uiteindelijk is het zo simpel als wat: de totale hoeveelheid energie bepaalt hoe hard je rijdt.
Met trapkrachtsensor is dat alleen deels te regelen met je trapkracht, dus in dat geval kan de versnelling inderdaad invloed hebben, maar dat komt door het ontwerp van je fiets: de graad van ondersteuning is dan afhankelijk van je eigen trapkracht.

gerbera
door gerbera - Sep 6, 2014 om 16:56
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 6 sep 2014, 16:15]@gerbera, effe vraagje: maakt het nog veel uit of je op een "vlak" gebied of "heuvelachtig" gebied rijdt? Voorbeeld: van Bemelen naar Gasthuis (zuid zuid limburg) ga je in helling van 10% omhoog. Daar heeft Sparta het volgende op gevonden. In mijn geval gaat het om een vlak gebied. Bij een helling over korte afstand ( brug of iets dergelijks) heeft de fiets een "gashandel" waarmee ik een extra boost kan geven. Bij langere helling zal ik de standen aan moeten passen, dus electrisch een standje meer en versnelling standje lager. In dat geval zal ook de actiradius minder zijn.

czar
door czar - Sep 7, 2014 om 15:38
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 6 sep 2014, 16:15]van Bemelen naar Gasthuis (zuid zuid limburg) ga je in helling van 10% omhoog.
10% is wel belachelijk veel hoor (vergelijk tour de France).
Daar is een elektrische toerfiets niet echt voor geschikt.

mahadma
door mahadma - Sep 7, 2014 om 17:46
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Czar, daar wordt o.a. de amstel-gold-race gehouden. Als je daar rijdt, zie je dat fietsers (gewone) afstappen en gaan lopen met de fiets aan de hand. Wielrenners gaan daar "kreupel" fietsend naar boven op het kleinste tandwieltje. Met mijn auto(tje) met een 1 litermotor moet ik in de sportstand naar boven anders blijft de automaat schakelen.

czar
door czar - Sep 7, 2014 om 18:14
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 7 sep 2014, 17:46]@Czar, daar wordt o.a. de amstel-gold-race gehouden. Als je daar rijdt, zie je dat fietsers (gewone) afstappen en gaan lopen met de fiets aan de hand.
Dat geloof ik graag: bij buiten-categorie in de tour de France is het gemiddelde stijgingspercentage rond de 8%, op stukken natuurlijk nog wel hoger. Maar met 10 meter afstand 1,75 meter klimmen (wat volgens mij 10% is), dat is mega-veel. Dat wordt heel hard meetrappen met zo'n e-bike. Kleine stukjes kan wel, gewoon door een goede aanloop, bij een brug of zo.
Schat ik het zelf in: bij 1% stijging en laat ik de motor volledig het werk doen, dan scheelt dat rond 15% in de snelheid.
Bah, ik moet er niet aan denken, 10% stijging zelf doen, na 20 meter ben je gaar.