be
door beesie Dec 12, 2014 om 12:32
Computers & telefonie

Filmpjes en video's overzetten op dvd

ik wil graag mijn hi-8 filmpjes en video's overzetten op dvd. welke schijfjes zijn hiervoor het meest geschikt? ik wil dat de opnamen over 100 jaar nog steeds goed zijn.

1745 17 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 12, 2014 om 12:48
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Er zal ongetwijfeld een antwoord op uw vraag komen.

Maar: " ik wil dat de opnamen over 100 jaar nog steeds goed zijn".
Wat u hier schrijft is Utopia.

Een voorbeeld: de eerste VHS band kwam in 1976 op de markt, wie heeft er nu nog een VHS recorder? Zodat die band nog afspeelbaar is? Ook met de huidige systemen zal er over 100 jaar niets meer afspeelbaar zijn wegens gebrek aan apparatuur en veranderde normen en systemen.

Anders gezegd, u zult het wel voor langere tijd kunnen bewaren, maar 100 jaar?, begin eens met 25 jaar. (dit is niet kwaadaardig bedoeld)

ge
door gerboe - Dec 12, 2014 om 12:51
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is een al wat oudere test waaruit bleek dat Platinum en TDK er goed vanaf komen. Maar daar haalt u geen periode van 100 jaar mee. U kunt het beste om de zoveel jaar een kopie maken, bijvoorbeeld om de 10 jaar. Een schijfimage maken, een ISO bestand van de DVD, op een harde schijf opslaan is een goede aanvulling. Maar ook een harde schijf heeft niet het eeuwige leven.
Af en toe kopieën maken dus.

gompy2
door gompy2 - Dec 12, 2014 om 13:05
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=beesie schreef op vrijdag 12 dec 2014, 12:32]ik wil graag mijn hi-8 filmpjes en video's overzetten op dvd. welke schijfjes zijn hiervoor het meest geschikt? ik wil dat de opnamen over 100 jaar nog steeds goed zijn.
Stel zo'n vraag op een forum en je krijgt ontelbare adviezen over ik weet niet hoeveel verschillende merken en gebaseerd op echt helemaal niets, alleen elkaar napratende en naschrijvende auteurs, meer niet.
Ten eerste is het merk totaal niet interessant, maar wie de fabrikant is van de schijfjes, dáár gaat het om, daar mee staat of valt in bijna alle gevallen de houdbaarheid en de kwaliteit van de schijfjes.
Wie de fabrikant is kan men uitlezen van het schijfje d.m.v een klein programmaatje, Nero heeft ook zoiets, en men kan het opzoeken op internet.

De reactie van mahadma vind ik al heel goed, maar ik wil het nog wat aanvullen door je zelf te laten lezen.

Quote:
Houdbaarheid van de drager
Onderzoek door de Library of Congres uit 2007 heeft aangetoond dat wanneer cd-r of dvd-r’s van een goede kwaliteit worden gebruikt, die op een verantwoorde manier zijn beschreven en op de juiste manier worden opgeslagen, de schijven serieus lang mee kunnen gaan. Tot wel 30 jaar en meer.

Maar zelfs als aan al deze voorwaarden wordt voldaan is het de vraag of het anno nu verstandig is bestanden weg te schrijven op schijven met een zeer beperkte opslagcapaciteit (en dus relatief duur), waarvan de toegankelijkheid moeizaam is (bestanden kunnen pas worden ingelezen door een schijfje handmatig in een leesapparaat te plaatsen) en de betrouwbaarheid slechts moeizaam valt te garanderen (zie de onderstaande aanbevelingen).

Ook is het zeer de vraag of er op de lange termijn nog hardware aanwezig zal zijn die de schijven kan lezen. Nu al komen er steeds meer computers op de markt die geen disk drive meer hebben.

Lees het hele artikel hier.
Klik-> Opslag op cd-r en dvd-r, Kenniscentrum Digitaal Erfgoed.

gompy2
door gompy2 - Dec 12, 2014 om 14:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Beesie.
En voor al degene die het item DVD-blanks interesseert.
Het is helaas een Engelstalige site maar met de Google-vertaler is het wel te volgen.
Quote:

Who Really Makes the Disc?

Realize that most media is produced by a relatively small number of factories, located in several different places. These factories are mostly present in Taiwan, Japan, Singapore, Malaysia, China and India. There are more, but those are the largest ones. The best media generally comes from Japan, Taiwan and Singapore. The worst typically comes from China and Malaysia.

Understand that the blank disc brand means almost nothing. Apple is a great brand, but they do not make their own discs, instead outsourcing to a company like Mitsubishi Chemicals. Common companies like Memorex, Maxell and Imation all outsource to media vendors.

Voor het hele artikel,
Klik-> Blank DVD Media Quality Review

Een programmaatje om de fabrikant van je DVD's te identificeren:
Klik-> DVD Identifier.

ge
door gerboe - Dec 12, 2014 om 14:43
806 Antwoorden / 0 Vragen

Het merk zegt wel degelijk iets want elk merk wordt geproduceerd door een fabrikant. Maar dat er meerdere merken uit dezelfde fabriek komen is een feit. Als je de fabrikant kunt achterhalen via Nero dan levert dat nog geen advies op. Dan kom je via opzoeken via internet toch weer op sites van 'elkaar napratende auteurs'.
Uit eigen ervaring: veel van mijn CD-r en DVD-r schijven van de eind tachtiger begin negentiger jaren van Thats Write! zijn verrot helaas. Ik gebruik sinds een hele tijd TDK schijven en die geven geen problemen. Mijn advies is dus om vaker goed geteste schijven te kopen van fabrikanten als bijvoorbeeld Sony, JVC of TDK.

gompy2
door gompy2 - Dec 12, 2014 om 14:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Gerboe.
Ik heb al meer als 15 jaar CD-r's in mijn auto liggen, in zomer en winter, dus in bloedhitte en ijzige kou, die ik afspeel, en die nog steeds afspelen op mijn autoradio/cd-speler zonder haperen.
Van het merk Traxdata.
Is Traxdata daarom een goed merk?
Nee, de fabrikant Ritek heeft voor dit merk een goede dye geproduceerd, maar de fabrikant Ritek produceert ook blanks met mindere kwaliteit dye.
Dat is geheel afhankelijk wat een merknaam zoals bijvoorbeeld Philips er voor wil betalen.
Dat kan men uitlezen van de informatie die op een CD of DVD blank staat.

Maar het gekissebis merknaam heeft totaal geen zin, ik heb om 14:34 uur een reactie gegeven met linken en die moet je maar eens goed doorlezen, voor de rest wil ik het zo houden.
Suc6 er mee

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 12, 2014 om 22:34
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Het beste is om het gewoon niet op DVD op te slaan, maar op 'n externe hd.
Uiteraard dubbel (op verschillende hd's) en het liefst als back-up ook nog ergens online. En/of plaats ze op bijvoorbeeld YouTube, misschien ook nog leuk voor anderen (let op! de copyright-maffia is hardnekkig 0,1 seconden muziek zonder daar centjes over gedokt te hebben is grote kans op verwijdering, vooral Universal Music is zo kinderachtig).

O.T. /me die heel zuinig is om zijn stapeltje Platinum DVD's uit de Ritek fabriek :-).

ph
door philip36 - Dec 12, 2014 om 23:43
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens onderstaand artikel zit u wel goed met DVD's van topkwaliteit.

http://www.computeridee.nl/achtergrond/hoe-lang-gaat-uw-opgeslagen-data-mee/

gompy2
door gompy2 - Dec 13, 2014 om 10:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 12 dec 2014, 23:43]Volgens onderstaand artikel zit u wel goed met DVD's van topkwaliteit.

http://www.computeridee.nl/achtergrond/hoe-lang-gaat-uw-opgeslagen-data-mee/
Perfect.
Dat is een hele goede link.
Daarin staat precies beschreven, maar dan in het Nederlands, wat ik bedoelde in mijn reactie van vrijdag 12 dec 2014, 14:34 uur waarin ik de Engelstalige link aangaf waarin dit helemaal uiteengezet werd over de fabrikant en van de diverse merken DVD's..
Dit is voor iedereen beter te begrijpen.

mahadma
door mahadma - Dec 13, 2014 om 10:20
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Blijft de vraag over of er over 25 jaar nog DVD spelers zijn en of er iemand in de beelden van de TS geïnteresseerd zijn (niet negatief bedoeld).

gompy2
door gompy2 - Dec 13, 2014 om 11:14
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat is waar, maar v.w.b. de datadrager kan TS de ontwikkelingen in de gaten houden.
In een paar jaar kan er veel veranderen in opslagproducten.
Even overzetten is zo gebeurd.

diumenge
door diumenge - Dec 13, 2014 om 11:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gewoon opslaan op SD kaartjes, die kosten nog maar weinig. Je hoeft voor dit doel geen hele snelle kaartjes te hebben, dus als er Class 4 kaartjes in de aanbieding zijn daar er wat van inkopen. Die gaan op zeker langer mee dan DVD's.

Ik had laatst 2 Micro SD kaarten van 32 GB p/s (class 10) voor twee tientjes bij het Kruidvat. Dus een tientje per 32 GB, dat is maar nauwelijks duurder dan 6 DVD5's.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 13, 2014 om 11:45
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@diumenge
1 uur film van 'n beetje kwaliteit is al gauw 5+ gb en voor 1 euro koop je al 5 DVD's ;-).

diumenge
door diumenge - Dec 13, 2014 om 11:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het gaat om opnames die kennelijk belangrijk zijn voor TS. Met de juiste compressie (Matroska) is een full HD Hollywood film van 90 minuten zo'n 10GB. Ofwel op een SD kaartje van 32GB kan je op die manier 4,5 uur HD materiaal opslaan. Hi-8 filmpjes zijn niet eens HD, dus kan er nog veel meer op.

Als het om waardevolle opnames gaat, dan zou ik ze liever op de SD kaartjes opslaan en die goed opbergen. Kan je altijd nog een kopie op een DVD'tje branden om soms eens te kijken. Om de vijf jaar het bestand opnieuw naar hetzelfde kaartje kopiëren voor de zekerheid.

gompy2
door gompy2 - Dec 13, 2014 om 12:32
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zaterdag 13 dec 2014, 11:45]@diumenge
1 uur film van 'n beetje kwaliteit is al gauw 5+ gb en voor 1 euro koop je al 5 DVD's ;-).
Voor die lage prijs, waarvan we er gevoegelijk van uit kunnen gaan dat de kwaliteit evenredig is, ging ik toch maar voor flash geheugen.
Daarvan wordt alleen de houdbaarheid/kwaliteit minder door het gebruik en niet door het laten liggen.
Dit in tegenstelling tot slechte kwaliteit DVD blanks, en daar kunnen we toch wel van uit gaan voor deze prijs.
Daar hoef je niets voor te doen en ze worden vanzelf onleesbaar.
Gerboe had het in zijn reactie over het merk Thats Write.
Daar heb ik lang geleden heel veel van gekocht bij Norrod, echt dozen vol, omdat het de goedkoopste waren.
Gelukkig alleen maar vol gebrand met muziek, en dat was dus vervangbaar.
Ik heb ze allemaal weg kunnen gooien.
Ik zou dus als ik TS was al helemaal niet op deze kwaliteit blanks gokken, dan eerder voor flash memory.

ra
door raw - Dec 13, 2014 om 20:01
23 Antwoorden / 13 Vragen

Mijn ervaring leert dat DVD-R van TDK of Sony archivebel zijn.
Ik neem films op een DVD-recorder op en die zijn na 8 jaar nog steeds af te draaien.

ma
door malhy2 - Dec 14, 2014 om 03:28
309 Antwoorden / 13 Vragen

Misschien een NAS aanschaffen met minimaal 2 HD.
deze in copie mode zetten als er dan 1 kapot gaat is er nog een goede kopie over.
Vanaf elke PC in uw netwerk kunt U nu de DVD's afspelen vanaf de NAS en evt brander om in een dvd speler te doen. Bij brand zal Uw NAS verloren zijn maar dat geld ook voor de DVD's.
Voor 150-200 euro zijn er al NAS-en van seagate te koop met 2 * 2TB.

Gr Ed