es
door esmayxo Mar 20, 2015 om 20:14
Vrije tijd & tuin

Fit for free betaling

Hallo,

Op 23 februari kreeg ik de mail dat er een betalingsachterstand was geconstateerd. Dit klopte ook en het bedrag was 34,90. Dit bedrag was van februari maar ook gelijk die van maart.

Nou ben ik op 24 februari naar fit for free gegaan en heb ik 16,95 betaald ( de helft ) en gevraagd of ik de andere 16,95 ook moest betalen. Hierop hebben ze nee gezegd en verteld dat het gewoon doorlopend is en dat in maart de andere 16,95 afgeschreven zou worden.

Nu kreeg ik 16 maart een mail met daarin een bedrag van 56,95. Dit bedrag was 34,95 + aanmaningskosten en stornokosten.
Ik ben naar fit for free gegaan en gevraagd hoe het kwam dat ik ineens zoveel moest betalen want ik had tenslotte al 16,95 afbetaald. Ze hebben gezegd dat ik het hele bedrag in 1x moest betalen, maar niemand heeft mij daar wat over verteld en dat wisten ze aan de balie ook. Nu willen ze alleen wel dat ik alsnog de 56,95 betaal. Ik ben niet van plan dat te betalen, want door een fout van hun moet ik nu een groot bedrag gaan betalen.

Nu is mijn vraag of ik hiermee in mijn recht sta?

Groet,
Esmay

4781 16 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2015 om 20:25
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Fit for Free staat niet zo fijn bekend maar zoals ik het lees staan ze nu wel degelijk in hun recht. Je hebt niet betaald en ja, dan krijg je extra kosten aan je broek. Is overal zo. Wat ze hebben "gezegd", met woorden kom je niet ver, je moet gewoon de regels opvolgen. Dus zou maar snel betalen anders komt er boete op boete. Loopt snel aardig op.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2015 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op 23 februari hieft u natuurlijk nog niet voir maart te betalen. Dat zij zelf maart niet hebben geincasseerd, valt u niet te verwijten.

Op welke datum wirdt normaal gesproken het maandbedrag geïncasseerd?

Stuur ze een mail dat zij zelf verzuimd hebben maart te incasseren, dat u uiteraard bereid bent het bedrag van maart, te weten € 16,95 te betalen en maak dat ook meteen over. Maar dat u niet de onterecht in rekening gebrachte kosten van € 40,00 gaat betalen.

es
door esmayxo - Mar 20, 2015 om 20:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

Normaal gesproken wordt het maandbedrag de 1e van de maand geïncasseerd. Ik vind het iets heel moeilijks, omdat niet goed weet wat ik moet doen. Ik weet wel dat ik er niet echt een zaak van kan maken, maar om te betalen ( het volledige bedrag ) vind ik ook een beetje onzin..

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2015 om 21:03
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, hoezo niet? 1 Februari niet betalen en 1 Maart niet betalen. Die mail is toch van 16 Maart, dus had Maart ook betaalt moeten zijn.

es
door esmayxo - Mar 20, 2015 om 21:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin maar 1 maart hebben ze niet geïncasseerd ..

edrick3
door edrick3 - Mar 20, 2015 om 21:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=esmayxo schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 21:05]@tenormin maar 1 maart hebben ze niet geïncasseerd ..

Hebben ze het niet kunnen incasseren omdat er onvoldoende saldo was?

es
door esmayxo - Mar 20, 2015 om 21:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick3 Nee er stond iets van 40 euro op..

tenormin
door tenormin - Mar 20, 2015 om 21:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik achterstand ergens heb ga ik daar zelf achteraan. Dat zij niets sturen wil niet betekenen dat men ook niet hoeft te betalen. Maar goed, zal wel weer te ouderwets zijn om zelf betalingen in de hand te houden.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2015 om 21:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 20 mrt 2015, 21:03]@tijger1, hoezo niet? 1 Februari niet betalen en 1 Maart niet betalen. Die mail is toch van 16 Maart, dus had Maart ook betaalt moeten zijn.

De Ts kreeg op 23 februari een mail over de achterstand van februari en de nieuwe termijn van maart. Zij is februari wezen betalen. Maart hoeft natuurlijk nog niet op 23 februari.

@esmayxo

Kijk op Google voor het adres van het Juridisch Loket in uw gemeente, dat is gratis en zij helpen u graag met het schrijven van die mail.

Betaal direct maart. Neem de mails mee naar het JL en de kwitantie van de betaling van februari en een uitdraai van de betaling van maart. En laat u daar helpen

alfatrion
door alfatrion - Mar 20, 2015 om 21:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan niet goed beoordelen of incassokosten ad 40 euro in rekening gebracht mogen worden.

In de eerste plaats moet er sprake zijn van verzuim. Dit kan door dat een fatale betaal termijn overeengekomen is of door dat een ingebrekestelling is verstuurd.

Na de datum van het intreden moet u een veertiendaagse aanmaning ontvangen. Hierin moet men aangeven wat u moet betalen, voor wanneer en de kosten (in overeenstemming met de wet) die u anders moet betalen. De termijn moet men laten in gaan de dag nadat u de aanmaning heeft ontvangen.

es
door esmayxo - Mar 20, 2015 om 21:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga zeker naar het juridisch loket, even duidelijkheid vragen. Bedankt @tijger1

ho
door hopetobehelping - Mar 21, 2015 om 06:41
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste esmayxo,

inderdaad een goed plan om naar het juridisch loket te gaan.
Als ik het allemaal goed begrijp dan heeft u februari te laat betaald, maar dat is verder afgehandeld.
Het bedrag dat nu nog open staat is van maart.
Wel erg bijzonder dat men u meteen incasso kosten in rekening gaat brengen.
Dat lijkt me niet in orde. Het bedrag voor maart uiteraard meteen betalen nu.

Normaliter betaalt u het bedrag voor maart op 1 maart. Als u te laat bent met betalen dan moet er een herinnering verstuurd worden en daarbij krijgt u 14 dagen de mogelijkheid om alsnog te betalen. Pas daarna mogen incasso kosten in rekening worden gebracht.
Meer informatie over incasso kosten leest u hier, klik hier.

Wat aan de balie besproken en afgesproken is is moeilijk te bewijzen. Het liefst alles op papier/email en goed bewaren.
Hoop voor u dat fit for free snel tot inkeer komt.

uwjurist
door uwjurist - Mar 21, 2015 om 10:55
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat u particulier heeft gehandeld, geldt de Wet incassokosten (WIK) en moet aan u eerst een zogenaamde veertiendagenbrief worden gezonden waarbij u in de gelegenheid wordt gesteld alsnog binnen 14 dagen (de termijn gaat pas lopen 2 dagen na verzending) zonder bijkomende kosten te betalen. Daarna bent u pas incassokosten verschuldigd (15% met een minimum van 40 euro).
Men moet ook nog kunnen bewijzen dat men die brief heeft verzonden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

alfatrion
door alfatrion - Mar 21, 2015 om 20:01
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De 15% geld alleen over de eerste 2500 euro.

tenormin
door tenormin - Mar 21, 2015 om 22:24
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 20:01]De 15% geld alleen over de eerste 2500 euro.

dat schrijft uwjurist toch ook? Met een minumum van €40,00!

uwjurist
door uwjurist - Mar 22, 2015 om 10:50
1043 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 21 mrt 2015, 20:01]De 15% geld alleen over de eerste 2500 euro.
Geldt.
En het bedrag hier is lager dan 2500 euro, dus geldt precies wat ik aangaf.