di
door dierenvriend 08 Feb 17, 2015 om 22:38
Huishouden & energie

Folie laat los

hoi, in 2006 hebben wij voor ons nieuw huis een keuken bij top keuken besteld en is in 2007 geplaatst. topkeukens in nu weg en de gegevens zijn in de firma zoeterwoude opgeslagen. nu liet de folie van de koelkast deur los en zit bol. echt spuuglelijk!! deze week ontdekte ik nog 3 deuren met lucht, we kunnen dit tegen n bedrag laten herstellen,belachelijk!!! een keuken hoort jaren mee te gaan en een deugdelijk product te leveren. men zegt dat de 5 jaar garantie is verlopen. en je een bedrag kan betalen per deur. ALS ze die lijm nou beter hadden gebruikt had je dit probleem niet. we hebben 2 huizen gehad en dit noiit eerder meegemaakt. top keuken levert waardeloze keukens. je kon dit in allerlei kleuren kiezen, hartsikke leuk maar men vertelde destijds niet dat dit na enige tijd los kon zitten!! dan had ik die keuken nooit genomen. wat nu de zaak is weg we hebben al mails verstuurd naar de firma, alleen ik ga niet accoord, het product deugd niet. wie zegt mij dat dit over een aantal jaar wwer gebeurd? kan niet van t open en dicht doen,en is gewoon slecht materiaal. please help ons.

15733 27 Rapporteer

sw
door swat1500 - Feb 17, 2015 om 23:00
3778 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft geen recht meer op garantie. U heeft vijf jaar garantie gekregen en die zijn verstreken. U kunt daar dus geen beroep meer op doen.
U heeft wel recht op een "conform" product. Het probleem is alleen dat u met die claim bij de leverancier moet zijn. Als Topkeukens is opgehouden te bestaan en het bedrijf is niet overgenomen of opgegaan in een ander bedrijf kunt u de claim nergens meer neerleggen.
Dan is ook nog de vraag te beantwoorden of hier inderdaad sprake is van een non conform product. Gezien het tijdsverloop (ruim 8 jaar) zult u dat moeten aantonen.

tenormin
door tenormin - Feb 17, 2015 om 23:47
16829 Antwoorden / 108 Vragen

hoi, dierenvriend 08, dat het "shit" is, is duidelijk. Maar zoals alles, niets is eeuwigdurend. misschien een optie voor u om te laten doen. Gelijk alles in één en heeft u, natuurlijk met kosten, toch weer een nieuw uitziende keuken zonder een nieuwe te hoeven aanschaffen. U kunt lezen dat men vrijblijvend (en elders uiteraard, maar ga niet alles linken) een offerte wil doen. Let wel: niet ondertekenen als u het met een en ander niet eens bent. Is alles maar een verwijzing naar. M.a.w. mocht u met iemand in zee willen gaan, wees altijd alert voor dat u ook maar iets tekent!!

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2015 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn heel veel klachten over loslatend folie, maar als het bedrijf niet meer bestaat, houdt het helemaal op en draait u zelf voor de kosten op.

ja
door janf43 - Feb 18, 2015 om 00:17
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ja pech, denk ik. Deze keukens zijn nu eenmaal minder duurzaam dan massief houten keukens. De prijs zal toen ook lager geweest zijn dan die van een keuken van massief hout. Gebruikssporen na 7-8 jaar zijn toch niet zo ongewoon. Een auto van 10 jaar ziet er, zelfs bij goed onderhoud en een regelmatige poetsbeurt, ook niet meer uit zoals toen u hem kocht. Daarom is het nog geen slechte auto.
Mijn keuken is nu zo'n 16 jaar oud en ik heb af en toe een loslatende rand op een deurtje. Wat secondelijm doet wonderen.
De oplossing die Tenormin aandraagt is ook een goede. U kunt natuurlijk ook alle deurtjes vervangen incl scharnieren en het sluitwerk, dan kunt u er weer jaren tegen.
Uw keuken is echter na 7-8 jaar nog steeds een functionerende keuken; ik verwacht daarom dat een claim bij de verkoper en/of fabrikant niet succesvol zal zijn.

door 1953 - Feb 18, 2015 om 02:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vernieuwen? Of toch eens kijken naar een nieuwe keuken? Kwaliteit destijds goedkoop 'IKEA-niveau', of toch de duurzame materialen in een duurdere prijssegment.

Mijn keuken is dit twaalf jaar oud en vertoont nog geen gebreken, ja twee jaar terug de inbouwvaatwasser vervangen.

pi
door pimengerda - Feb 18, 2015 om 11:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn heel veel klachten over foliedeuren. In 2000 een keuken laten plaatsen door Grando keukens, in 2005 zijn alle deurtjes vervangen omdat de folie losliet. Verleden jaar was het weer zo ver maar we hadden nergens recht op dus hebben we de deurtjes naar een spuiterij gebracht en die hebben de folie verwijderd en in een kleur naar keuze gespoten voor rond de € 800,00. De keuken is weer als nieuw!

su
door suzy20 - Feb 18, 2015 om 11:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat jammer Dierenvriend dat je zo'n pech hebt met de deurtjes. Ik heb al meer dan 20 jaar een keuken van Brugman en nog nooit problemen gehad. Hoop voor jou dat het in orde komt !

go
door gonnyvara - Feb 18, 2015 om 12:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit was zeker ook een Keller keuken?
Zelf heb ik hier ook ernstig last van en van vrienden heb ik hetzelfde gehoord.
De leverancier Keller geeft niet thuis als je erover klaagt.
Er is gewoon geen goed procédé gebruikt.
Mijn keukenleverancier bestaat ook niet meer. Vandaar dat ik bij de producent te raden ben gegaan. Maar zoals gezegd KELLER geeft niet thuis

Jammer dat we hier zo machteloos tegenover staan.

door 151074 - Feb 18, 2015 om 12:00
11 Antwoorden / 5 Vragen

Beste dierenvriend
Je snap toch wel dat je na 7 a 8 jaar geen garantie meer heb
Er zijn wel dingen waar je levenslange garantie heb
Alleen geld dat niet voor een topkeuken
Goed koop is meest al duurkoop

muzicaro
door muzicaro - Feb 18, 2015 om 12:04
53 Antwoorden / 15 Vragen

Dit is wel pech, maar ook een fabricagefout. Hetzelfde heb ik meegemaakt met een keuken van Brugman. Tijdens de garantieperiode is alles wat bol stond kosteloos vervangen, maar na de garantieperiode gingen andere deurtjes bol staan (van de niet vervangen deuren, maar ook van enkele deuren die wel al waren vervangen). Toen werd er vervangen op basis van coulance. Ik moest toen een gedeelte zelf betalen.
De man die toen de deuren kwam vervangen vertelde mij dat hij dit probleem al vaak had meegemaakt en dat het om een fabricage fout zou gaan.
Het probleem heeft niets te maken met bijv. een koffiezetapparaat dat onder een kastje staat (men kan proberen de schuld op jou te schuiven). Het is nl. ook gebeurd met een deurtje dat bij mij in de kartonnen verpakking, nog ongebruikt, stond opgeslagen in een verwarmde ruimte.
Nu is het al weer jaren goed in mijn keuken en blijven alle deuren netjes. Het fabricageproces van dit type deuren is dus inmiddels aangepast.
Ik zou dus zeker contact opnemen met Zoeterwoude en me niet laten afschepen. Ik hoop voor je dat ze ook uit coulance je tegemoet willen komen. Wel redelijk als je wat moet betalen, maar niet het volledige bedrag voor nieuwe deurtjes.

ha
door harryromijn - Feb 18, 2015 om 14:35
272 Antwoorden / 0 Vragen

Na zoveel jaar... in een keuken, dus gekookt wordt en stoom wordt gemaakt, nog afgezien van welke luchtvochtigheid dan ook in die ruimte ? En dan nog eens onder een damp-remmende folie, die na 8 jaar eens bol gaat staan ?

En... zijn de deurtjes zelf bol gaan staan of enkel de folie daar overheen ?
Voor enkel een paar deurtjes folie bol: eerst goed drogen en dan een folie erover heen straktrekken, dus naaldje er even in en .. strijkbout er over.

kloske
door kloske - Feb 18, 2015 om 14:46
150 Antwoorden / 33 Vragen

Hier hetzelfde probleem, al dacht ik eerst dat het een fineerlaag was, ook op dit forum advies gevraagd. Bleek dus toch folie te zijn. Onze keuken is nu 14 jaar oud dus ook al lang geen garantie meer, hoewel dit probleem zich ook al in de eerste 2 jaar voordeed. Bleek een fabrieksfout te zijn en we hebben toen alle frontjes vernieuwd gekregen, en mochten zelfs de oude houden. Nieuwe frontjes zouden ons ongeveer 1500 euro kosten. Toen kwam iemand op het idee om een goede schilder alle folie eraf te laten halen en dan alle deurtjes te verven, in de kleur die de keuken nu ook heeft want anders zit je natuurlijk met de zijkanten van in ons geval de koelkast en aan de andere kant de oven en magnetron, waar ook geen kastjes meer naast zitten. Nu heeft de schilder een van de oude frontjes meegenomen om te zien wat hij ermee kon, en nu blijkt dit dé oplossing te zijn. Binnenkort worden al onze frontjes dus opnieuw geverfd, waardoor we ook in de toekomst geen last meer zullen hebben van loslatend folie...

em
door emileb - Feb 18, 2015 om 20:05
9 Antwoorden / 2 Vragen

Voor hen die stellen dat het om een goedkope keuken moet handelen even het volgende.
Het gaat hier over een bekend probleem dat zich ook openbaart bij de duurdere keukens. Meerdere keuken merken hebben in de jaren 200-2005 frontjes afgenomen van één en dezelfde fabrikant.
Bij deze fabrikant is het lijmproces van de fronten gedurende die periode niet naar behoren uitgevoerd met als gevolg dat de gebruikte folie in heel veel gevallen na jaren los kan laten. Dit heeft totaal niets te maken met het gebruik van de keuken. Ook ik heb tot tweemaal toe moeten ervaren dat er destijds in de keukenbranche fouten zijn gemaakt. Ook wij zaten met het probleem dat onze leverancier failliet verklaard was. Onze in 2000 geplaatste dure (merk) keuken vertoonde in 2007 loslatende folie op 7 frontjes. Over dit probleem rechtsreeks met de Duitse fabrikant contact opgenomen en gemeld dat wij geen aanspreekbare leverancier meer hadden. Aanvankelijk wilde men niet op onze klacht ingaan. Ons werd medegedeeld dat we de keuken al 7 jaar hadden en dat de garantie verlopen was. Deze opmerking afgedaan met de mededeling dat ik mij dan verplicht voelde om via internet de Nederlandse consument te waarschuwen voor een keukenmerk met een product met een levensduur van slechts 7 jaren.
Door te blijven wijzen op de verplichting tot levering van een deugdelijk product zijn de bedoelde frontjes uiteindelijk gratis vervangen en vanuit Duitsland thuis afgeleverd. Vorig jaar openbaarde het probleem zich opnieuw. Nu bij 5 andere, eerder niet vervangen, frontjes. Opnieuw contact opgenomen met de bedoelde fabrikant en hen herinnert aan het voorval in 2007. Inmiddels was mij ook het probleem met het lijmproces bekend geworden. Hen dit ook even uitgelegd hebbende waren er totaal geen problemen meer om mij tegemoet te komen. Voor het afwikkelen van de klacht werd ik doorverwezen naar een plaatselijke dealer. Via bemiddeling door deze winkelier is mijn klacht uiteindelijk opgelost met de vervanging van ALLE frontjes voor nieuwe. Dit tegen vergoeding van de inkoop/materiaal prijs.
De aanhouder kan dus winnen en de leverancier of het keukenmerk komt niet weg met de opmerking dat de garantie periode verstreken is. Dat het e.e.a. niet gratis is vervangen lijkt mij reëel. Bij de tweede klacht handelde het immers om een keuken van 14 jaar oud. Deze heeft nagenoeg geen sporen van gebruik en ziet er weer uit als nieuw. Aan het gebruik lag het dus niet.

bl
door blacky46 - Feb 18, 2015 om 20:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo PECHVOGEL,

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een Duitse Nobilia keuken uit het jaar 2000.
Deze begon in 2007 ook op te bollen onder de folie.
Er waren dus meer fabrikanten die zich op deze techniek verkeken hebben.
De leverancier had het bedrijf beeindigd en ook fabrikant Nobilia gaf niet thuis.
Heb toen zelf ALLE folie van deurtjes en ladefronten verwijderd en na licht schuren
en stofvrij maken door een vakman laten spuiten.

Na 8 jaar nog steeds perfecte deuren en laadjes.
Het zal nu wel een paar honderd euro gaan kosten, maar dan kun je ook
weer jaren vooruit.

Succes Blacky46

in
door ingrid1967 - Feb 18, 2015 om 21:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hier hetzelfde verhaal. Keuken van keukenkampioen en GEEN goedkope. Na 6 jaar begon de folie los te laten. Kreeg ook niks. Had ook verwacht dat een keuken wel 20 jaar mee moest gaan. T mooie is dat het oude blok al jaren in t vocht in de schuur staat en deze mankemeten niet vertoont en dit was wel een goedkoop ding. Ik baal er ook verschrikkelijk van. Ben maar aan t lijmen weet het anders ook niet

zi
door zijderveld - Feb 19, 2015 om 07:25
50 Antwoorden / 20 Vragen

Ook op deze site: een product heeft een bepaalde levensduur. Gedurende deze periode heeft u garantie! Zover ik kan nazien heeft uw keuken een levensduur van 10 jaar. Zie ook het artikel van Kassa: ConsuWijzer bestaat in oktober 5 jaar en trapt deze viering af bij Kassa. Onder het thema 'Garantie' beantwoordt Anne van 't Hoff uiteenlopende garantievragen van consumenten in de studio. Vragen over wat te doen bij faillissement, bij het verstrijken

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2015 om 09:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zijderveld

Dan zou ik, als ik u was, maar eens goed kijken naar dat programma, want u hebt natuurlijk geen garantie tijdens de levensduur van iets.

En als het bedrijf failliet is sta je met lege handen, heel simpel.

beijerland
door beijerland - Feb 19, 2015 om 11:13
18 Antwoorden / 10 Vragen

Wij hebben hetzelfde probleem gehad met een Siematic keuken.
De service dienst hield alles af ook nadat ik had geschreven dat ik mijn negatieve ervaringen via alle mogelijke fora zou delen. Geen enkele behulpzame reactie van Siematic te verwachten in deze blijkbaar hebben ze genoeg klanten en is aftersale een onbekend begrip. Ik heb zelf daarom een tube bison kit gekocht de deuren rechtop en dan de kit er tussen verdelen van links naar rechts, even wachten en dan met een zachte doek goed aandrukken. Kosten €2.95 en tot nu toe blijft het zitten. En als we weer gespaard hebben kijken we verder Siematic kunnen we daarbij direct overslaan dat scheelt weer tijd.

ki
door kieskeurig - Feb 20, 2015 om 19:18
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hadden loslatend folie op een deurtje na 6 jaar en kregen het met veel moeite vergoed, maar weer een jaar later weer 2 deurtjes en toen kregen we niets.
Het is een keuken van Praxis, dus dat nooit meer.
In de bouwmarkt stonden keukens opgesteld en daar was zelfs bij een van de keukens de folie losgelaten.
We hebben een echte keukenboer, Janssen keukens uit Wijchen, erbij gehaald en die heeft allemaal nieuwe deurtjes en lades gemaakt en gemonteerd, klasse werk.

em
door emileb - Feb 20, 2015 om 20:35
9 Antwoorden / 2 Vragen

Nog even een aanvulling op mijn eerdere reactie. Blacky46 noemt Nobilia Keukens.
Dit is het bedrijf waarmee ook ik mijn eerder weergegeven ervaring had. Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen om deze firma over te halen tot een acceptabele tegemoetkoming. Voor het bemiddelen bij- en het afwikkelen van mijn laatste klacht (keuken was toen 14 jaar oud) heb ik me mogen richten tot een plaatselijke FORMIDO bouwmarkt die sinds kort Nobilia dealer was. De eigenaar van deze zaak heeft zich (samen met mij) extreem ingespannen om naar deze fabrikant kenbaar te maken dat zijn product ook na langere tijd deugdelijk diende te zijn. Via zijn tussenkomst heb ik uiteindelijk (alle) 26 fronten van mijn keuken tegen inkoopprijs thuis bezorgd gekregen. Inmiddels weet ik alles over de fouten die in de periode 2000-2005 gemaakt zijn en het daarna door diverse keuken merken erkennen van het probleem. De kwaliteit van de verlijmde folie fronten is sindsdien verbeterd. Men weet dus van de vroegere problemen en men probeert in eerste instantie van de klachten af te komen. Legt men zich daarbij neer is het probleem voor hun opgelost. Benadeelden: Neem hier geen genoegen mee en blijf aandringen op een acceptabele tegemoetkoming.

di
door dierenvriend 08 - Feb 20, 2015 om 21:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

i

hoi beste mensen,

bedankt voor de vele reacties! Er zijn helaas té veel mensen die dit ook hebben meegemaakt met hun keuken. dit moet niet mogen!
Een keukenfirma hoort gewoon een deugdelijk product te leveren, folie randen wat loslaat na een aantal jaar is m.i. geen deugdelijk product. het is de fout bij de fabrikant van t lijmsoort wat er is verwerkt. We gaan niet accoord met de coulage, en een eigen bedrag. Er wordt normaal met de keuken omgegaan, geen schade, het is puur de bolling op de deuren en losgelaten randen wat alles nu spuuglelijk maakt. Er moet van top keukens zoeterwoude een goede oplossing komen zij hebben onze gegevens vanuit beverwijk opgeslagen. Ze maken die fabriek maar kenbaar dan zullen we nog eens zien!

Emileb bedankt voor uw reactie!! U heeft helemaal gelijk.

ge
door gerhen_1 - Feb 22, 2015 om 10:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=blacky46 schreef op woensdag 18 feb 2015, 20:25]Hallo PECHVOGEL,

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een Duitse Nobilia keuken uit het jaar 2000.
Deze begon in 2007 ook op te bollen onder de folie.
Er waren dus meer fabrikanten die zich op deze techniek verkeken hebben.
De leverancier had het bedrijf beeindigd en ook fabrikant Nobilia gaf niet thuis.
Heb toen zelf ALLE folie van deurtjes en ladefronten verwijderd en na licht schuren
en stofvrij maken door een vakman laten spuiten.

Na 8 jaar nog steeds perfecte deuren en laadjes.
Het zal nu wel een paar honderd euro gaan kosten, maar dan kun je ook
weer jaren vooruit.

Succes Blacky46

ge
door gerhen_1 - Feb 22, 2015 om 10:22
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo blacky 46,

Kun je mss vertellen hoe je de folie van de keuken verwijderd hebt, ik zit met hetzelfde probleem?

em
door emileb - Feb 22, 2015 om 19:58
9 Antwoorden / 2 Vragen

gehren, je vraagt het aan blacky46. ik kan je vraag ook, voor wat mijn ervaring betreft, beantwoorden. Ikzelf heb ook Nobilia frontjes uit 2000 gestript. Na met een stanleymesje een begin gemaakt te hebben (door de folie voorzichtig in te snijden) kon ik heel simpel en snel de folie van de frontjes verwijderen. Ook de frontjes waarbij de folie nog niet had losgelaten lieten zich eenvoudig strippen. Onder de folie zit een prachtig glad MDF front. Wanneer ik jou was zou ik eerst nog een andere oplossing proberen. Bij Nobilia weten ze immers op dit moment dat de consument op de hoogte is van de vroegere problematiek. Omdat ze hun goede naam niet geschaad willen zien, zijn ze een stuk toleranter dan in 2005-2007. Neem gewoon via de mail direct contact op met de fabriek in Duitsland. Dit kan in de Nederlandse taal. Verwijs naar het gegeven dat gebleken is dat hun product destijds beslist niet deugdelijk was (stuur evt. de link naar dit forum mee met de mail) en vraag alsnog voor een acceptabele oplossing, Geef ook aan dat je evt. meer informatie wil verstrekken via je vroegere leverancier of, wanneer deze niet meer aan te spreken is, via een Nobilia dealer bij jou in de buurt.
Wie weet is men op dit moment meer meewerkend dan eerder het geval was, ze hebben immers meer kritiek over zich heen gehad. Nooit geschoten is altijd mis. Lukt het niet kun je nog altijd voor een andere oplossing kiezen. Ik heb de ervaring dat de kastjes zelf, de MDF frontjes en "het hang- en sluitwerk" van uitstekende kwaliteit zijn en nog heel lang mee kunnen. Succes!

ja
door janwin - Feb 23, 2015 om 19:37
7 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb ook deurtjes met folie bekleed. Het probleem is dat de lijmlaag tussen de folie en het mdf langzaam maar zeker in het mdf trekt en dan krijg je blazen en gaat de folie bol staan. Dat gebeurt het eerst op plaatsen waar het wat warmer is, bijvoorbeeld omdat de zon er een gedeelte van de dag op schijnt of door optrekkende warmte van de oven of vaatwasser of koelkast. Mijn advies: neem nooit meer foliebeklede deuren.

komsja
door komsja - Feb 23, 2015 om 20:11
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Bijna alle keukendeurtjes of kastdeurtjes die gemaakt zijn van het afvalprduct (geperst hout) en waar een fineerlaag op is aangebracht gaan minder lang mee dan hetzelfde product gemaakt van echt hout wat goed voorbehandeld is en in de gewenste kleur gespoten is.
Plus dat als zo,n geperst(bijvoorbeeld)deurtje wat vlak boven de kookplaat hangt regelmatig aan kookvocht van een fluitketel of what ever word blootgesteld dan laat na verloop van tijd de fineerlaag los.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2015 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op zich is er met folie niets mis, maar een aantal jaren is er een verkeerde inferieure lijm gebruikt met alle nadelige gevolgen van dien.