aquarius
door aquarius Aug 1, 2014 om 12:35
Geldzaken & recht

Forse problemen met nieuwe camper

Goedemorgen. Mijn voormalige buurman zit in zak en as. In maart j.l. is zijn nieuwe camper afgeleverd. De totaalprijs was (met wat aanpassingen aan de camper) maar liefst 140.000 euro. Van meet af aan zijn er problemen mee geweest. Eerst ging het rolluik van de voorruit kapot. Die is vervangen. Het nieuwe luik ging ook weer kapot. De leverancier wil wel een nieuwe leveren, maar het luik moet uit Duitsland komen en dat wordt alsmaar niet afgeleverd. Buurman heeft aangeboden het gratis in Stuttgart op te halen, maar dat werd afgewimpeld. Bovendien wil de leverancier eerst eens goed nagaan waarom dat luik al 2x kapot is gegaan. Verder zijn er nog klachten over een kapot gasstel en strippen, maar ook heel apart is dat de camper geen hillholder heeft. Dat is een apparaat dat ervoor zorgt dat de camper op een heuvel niet onbedoeld achteruit glijdt. Die hillholder had er volgens de beschrijving wel moeten zijn. Volgens de leverancier kan die nu niet meer worden ingebouwd. Het is vakantietijd. M'n gedupeerde buren willen de camper natuurlijk gaan gebruiken maar moeten noodgedwongen thuis blijven. Bovendien willen ze graag regelmatig 3 familieleden die in het noorden in 3 verschillende ziekenhuizen liggen een aantal dagen achtereen bezoeken. Op en neer rijden naar huis is te ver, de camper zou dan zeer van pas komen. De verkoper heeft geen vervanging aangeboden, m'n ex-buren hebben er niet naar gevraagd. Dat is niet bij hun opgekomen. Het zijn topburen voor me geweest. Ik wil hun graag helpen, want zelf weten ze niet wat ze mogen eisen en ze willen altijd de kerk in het midden houden.
Mijn vraag is, wat kan ik, uit hun naam, voor hun doen? Zo'n dure camper en zoveel mankementen in korte tijd. Ze zouden al tevreden zijn met terugbetaling van een deel van het geld, maar ik wil in eerste instantie proberen het op vervanging aan te sturen, in 2e instantie gedeeltelijke terugbetaling. Maar ja, hoeveel zou redelijk zijn?. Welke rechten hebben zij? Het zijn helaas geen mensen die naar een Juridisch Loket of naar een advocaat/rechter stappen. Dat gaan ze echt niet doen. Buurman heeft vanmorgen de leverancier nogmaals opgebeld om zijn ontevredenheid te uiten en te zeggen dat de camper nu gauw gerepareerd en al opgehaald moet kunnen worden. En nee, hij heeft geen forse taal gebruikt of een ultimatum gesteld. Hoe kan ik m'n ex-buren het beste helpen?
M.v.g.

1918 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2014 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Noodgedwongen thuisblijven is natuurlijk een beetje overdreven. Het noorden van ons land is niet zo heuvelachtig dat daar die speciale voorziening voor nodig is.

En ja er kan altijd wat mis gaan of kapot gaan. Dat men na wil gaan waarom ook dat tweede luik kapot ging, is toch niet zo wonderlijk?

En het is inderdaad vakantietijd. Zonder dat rolluik moet het toch ook wel even kunnen. Ik neem aan dat het gasstel is gerepareerd.

Uw buren kunnen het beste de klachten uitgebreid op papier zetten en bijvoorbeeld voor het luik en die hillhouder een reparatie na de vakantieperiode afspreken. Dan kunnen ze hem nu ophalen en gebruiken.

Geld terug is natuurlijk (nog) helemaal niet aan de orde.

aquarius
door aquarius - Aug 1, 2014 om 14:23
259 Antwoorden / 63 Vragen

Tijger1 . Heeft u niet in mijn topic gelezen dat die hillholder niet alsnog kan worden ingebouwd? Terwijl die wel bij de prijs zit inbegrepen? We praten hier wel over een camper van 140.000 euro incl. aanpassingen. Dus hoezo is (een evt. terugbetaling van) geld nog helemaal niet aan de orde. Je mag voor zoveel geld toch wel een goede service verwachten op een redelijk korte termijn? De ex-buurman heeft zelfs nog aangeboden om zelf gratis (!) op en neer naar Stuttgart te rijden om onderdelen op te halen, wat afgewezen werd. De camper is al weken terug bij de leverancier. En ja, u heeft goed opgemerkt dat het noorden van ons land vlak is. Maar deze mensen wonen in het Z.O. van het land. De 3 naaste familieleden hebben terminaal kanker, dus is het begrijpelijk dat ze vaak en wat langer in het noorden tussen Drachten, Leeuwarden en Groningen willen pendelen en in hun dure camper willen overnachten om hun en hun familie bij te staan. Steeds met de auto op en neer is niet te doen. Bij familie logeren is geen optie. Vandaar dat ze graag met de camper naar het noorden hadden willen gaan. Ze zitten echt met hun handen in het haar.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2014 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ging er vanuit dat dat ding NU niet kon worden ingebouwd, omdat u schrijft, het is vakantietijd.

Ik zou die camper dan per omgaande terughalen, zodat ze in ieder geval de familie kunnen bezoeken.

Voor een schadevergoeding voor die ontbrekende hillhouder zal de buurman ongetwijfeld rechtsbijstand moeten hebben.

Dat bedrijf trekt niet zomaar de portemonnee.

Stel uw vraag eens op Rechtswinkel.nl daar geven juristen, gratis, raad op verschillende gebieden.

getty
door getty - Aug 1, 2014 om 18:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als je zoveel geld aan een camper besteed, dan heeft een oplossing via u niet zoveel zin, maar zou ik toch uw buren adviseren om een jurist hier op te zetten. Dat lijkt me het aankoopbedrag wel waard en lijkt dat ze dat toch ook wel kunnen betalen. Blijkbaar is een goedschikse oplossing niet mogelijk, anders was die wel geboden en moeten ze nu toch echt wat harder optreden.

aquarius
door aquarius - Aug 1, 2014 om 20:26
259 Antwoorden / 63 Vragen

Getty, blijkbaar is mijn laatste reactie aan Tijger1 de mist in gegaan, maar daarin heb ik nog uitgelegd dat mijn exburen allebei 46 jaar hard gewerkt en gespaard hebben. Ze hebben niet veel meer dan lager onderwijs genoten, maar dankzij hun harde werk hebben ze zich aardig weten op te werken. Maar ze zijn absoluut niet rijk. Verder nemen ze helaas nog liever hun verlies dan een jurist in te schakelen. Maar deze toestand vreet aan hun.

Tijger1, mijn 2e bericht aan u is niet doorgekomen, maar ik bedankte u voor uw tip om Rechtswinkel.nl te benaderen. Dat zou ik gaan doen. Ook heb ik aangegeven dat verdere adviezen van forumleden zeer welkom zijn.

Inmiddels heb ik meerdere keren geprobeerd om mijn vraag aan leden van Rechtswinel.nl te stellen, maar telkens gaat er wat mis. Na het invullen van de diverse gegevens en mijn vraag, verdwijnt alles zodra ik "vraag stellen" heb aangeklikt. Er is ter bevestiging ook niet de beloofde email gekomen. Ik heb inmiddels contact opgenomen met Rechtswinkel.nl om dit te melden.

Zo mogelijk graag verdere reacties. Ik heb erg met deze topmensen, die zoveel voor misdeelden betekenen, te doen.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2014 om 21:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Van de week stelde iemand een vraag aan Rechtswinkel en hij had binnen een half uur antwoord.

Er moet dan wellicht even iets niet met uw internet niet in orde zijn geweest, want een reactie van u hier kwam blijkbaar ook niet binnen.

Zij geven meestal goede adviezen. Zou dat even afwachten.

Maar als uw buurtjes niets willen, is het wel erg moeilijk om überhaupt iets te doen. Maar ik wens u succes om ze over te halen.