johnalards
door johnalards Jan 29, 2015 om 17:04
Vrije tijd & tuin

Foto gebruikt door Esprit

mijn vriendin heeft een foto op Flickr geplaatst en nu heeft het modemerk Esprit die foto daar gekopieerd en gebruikt op een kledingstuk.
Dit zonder goed overleg met mijn vriendin.
mijn vriendin heeft die foto daar geplaatst om reacties/opmerkingen los te maken bij andere fotograven...
Mag esprit dit zo maar doen en wat kan ik hier tegen doen???
Nu verdienen hun geld aan de foto van mijn vriendin.

ik persoonlijk noem zoiets diefstal of zie ik het verkeerd?

6651 49 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 29, 2015 om 17:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Betreft het een door haar zelf gemaakte foto?

Wat staat er in de voorwaarden van Flickr? Het zal mij niets verbazen als zij de rechten hebben en de foto dus mochten verkopen.

rots92
door rots92 - Jan 29, 2015 om 17:13
157 Antwoorden / 3 Vragen

U zou fier moeten zijn dat u zo'n mooie vriendin heeft, toch!

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2015 om 17:14
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als er geen 100% waterdichte redenen zijn dat dit mag, is het illegaal. Dan hebben we te maken met auteursrecht en portretrecht en omdat ze er mogelijk geld op verdienen, zonder nadrukkelijk en schriftelijke toestemming, kan er een bedrag geëist worden, maar daar heb je wel een advocaat voor nodig, denk ik.

Maar wat staat er in de voorwaarden van Flickr?

diumenge
door diumenge - Jan 29, 2015 om 17:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij worden foto's onder een Creative Common license op Flickr geplaatst, zolang ze de bron maar vermelden is gebruik, ook commercieel, dan kennelijk toegestaan. Maar er zullen wel juristen zijn die dat beter weten.

reflecs
door reflecs - Jan 29, 2015 om 17:25
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Uw vriendin had dit bij de rechten/ copyright van de foto kunnen aangeven.
De voorwaarden van Flickr zijn een tijdje geleden aangepast.

uwjurist
door uwjurist - Jan 29, 2015 om 17:25
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Het modemerk zal dit niet zomaar doen. Waarschijnlijk heeft uw vriendin (al dan niet per ongeluk) aangegeven dat de foto / haar foto's rechtenvrij gebruikt mag / mogen worden. Ik raad aan om dit eerst te controleren.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

johnalards
door johnalards - Jan 29, 2015 om 17:25
19 Antwoorden / 6 Vragen

het is geen foto van mijn vriendin in persoon, het is een foto van een bloemenveld die Esprit gebruikt heeft op hun kledingstuk

edrick3
door edrick3 - Jan 29, 2015 om 17:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk/lees hier eens (onder 9).

edrick3
door edrick3 - Jan 29, 2015 om 17:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En zie 23 - 2
Klik hier.

uwjurist
door uwjurist - Jan 29, 2015 om 18:56
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Zie mijn reactie op uw laatste reactie (dat de foto niet rechtenvrij is geplaatst) op http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/foto-gebruikt-door-esprit-2/?vHash=c749c73j#1057034
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

gompy2
door gompy2 - Jan 29, 2015 om 19:04
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@johnalards.
Ik heb begrepen uit je andere topic dat de auteursrechten niet vrij gegeven zijn en ze dus niet onder de Creative Commons-licentie's van Flickr vallen.
Dan moet je dit artikel maar even doorlezen.
Ik citeer een stukje hier uit, het eigenlijke artikel is groter.
Quote:

Inbreuk op auteursrechten fotograaf
De meeste foto’s en afbeeldingen die te vinden zijn op internet, zijn auteursrechtelijk beschermd. De fotograaf heeft als auteursrechthebbende het exclusieve recht om zijn foto openbaar te maken en te verveelvoudigen. Hij kan anderen dus verbieden zijn foto te gebruiken of daar juist toestemming voor geven, al dan niet onder bepaalde voorwaarden. Die voorwaarden kunnen een licentievergoeding (royalty) zijn, maar ook beperkingen zoals een verbod op het bewerken van de foto of het gebruiken in een negatieve context.

Vaak is lastig te achterhalen wie de maker van de foto is, laat staan om contact op te nemen om toestemming te verkrijgen de betreffende foto te gebruiken. Als dat niet lukt en de foto wordt toch gebruikt, is dat een inbreuk op het auteursrecht van de fotograaf, tenzij een uitzondering van toepassing is (waarover later meer).

Verwijderen en betalen
De fotograaf (of zijn agent of het stockbureau) kan de gebruiker in dat geval verzoeken (vaak: sommeren) de foto te verwijderen en een vergoeding vragen voor het gebruik. Het verwijderen is meestal niet zo bezwaarlijk, maar de gevraagde vergoeding kan hoog zijn: twee- of driemaal de ‘gebruikelijke’ licentievergoeding. Zo’n vordering wordt onderbouwd door aansluiting te zoeken bij de algemene voorwaarden van de Nederlandse Fotografenfederatie of andere voorwaarden. Een argument dat vaak wordt gebruikt is dat wanneer slechts éénmaal de gebruikelijke licentievergoeding gevraagd zou worden, de inbreukmakende gebruiker van de foto in een gunstigere positie gebracht zou worden dan gebruikers die wel netjes vooraf toestemming vragen en betalen. Daarnaast kan ook nog een vergoeding worden gevraagd voor het ontbreken van naamsvermelding en een vergoeding van eventuele juridische kosten. Alles bij elkaar kan dat flink oplopen voor 1 gecopy-paste fotootje. Het is dus de vraag of dat wel helemaal redelijk is.

Klik hier-> Kan ik die foto gebruiken?

Als jouw vriendin dus kan bewijzen dat zij de maker is van die foto, kan ze dus Esprit sommeren die foto te verwijderen, of een vergoeding te vragen, dat kan ook nog.

johnalards
door johnalards - Jan 29, 2015 om 19:35
19 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt gompy2 voor dit goed verslag

gompy2
door gompy2 - Jan 29, 2015 om 19:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Oké, doe er je/jullie voordeel mee...

mahadma
door mahadma - Jan 29, 2015 om 19:41
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als de vraagsteller toevallig een rechtsbijstandverzekering heeft, kunnen ze de foto wellicht nog "te gelde" maken.

johnalards
door johnalards - Jan 29, 2015 om 19:45
19 Antwoorden / 6 Vragen

We gaan ons best doen, maar we zijn niet bekend op deze weg..
Probeer dit ook bij Esprit neer te leggen zodat hun het lezen, maar ik weet niet of ze hier op deze site kijken.
Ik weet niet of ik het aan Esprit kenbaar moet maken dat ik deze weg ben ingeslagen.
Want ik probeer er alles uit te halen, maar probeer het ook zonder dat er een rechter aan te pas moet komen.

johnalards
door johnalards - Jan 29, 2015 om 19:46
19 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=uwjurist schreef op donderdag 29 jan 2015, 18:56]Zie mijn reactie op uw laatste reactie (dat de foto niet rechtenvrij is geplaatst) op http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/foto-gebruikt-door-esprit-2/?vHash=c749c73j#1057034
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Op wat voor mogelijke manier zou u ons kunnen helpen, zonder dat er een rechtsgang van komt??

johnalards
door johnalards - Jan 29, 2015 om 19:54
19 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 29 jan 2015, 19:41]Als de vraagsteller toevallig een rechtsbijstandverzekering heeft, kunnen ze de foto wellicht nog "te gelde" maken.

ik heb een rechtsbijstandverzekering die geldt ook voor mijn vriendin

uwjurist
door uwjurist - Jan 29, 2015 om 20:26
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moet u daar contact mee opnemen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

edrick3
door edrick3 - Jan 29, 2015 om 20:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zie ook de reacties hier.

(lekker makkelijk zo'n dubbelpost)

koekeloer
door koekeloer - Jan 30, 2015 om 12:46
562 Antwoorden / 18 Vragen

Ik zou eest maar contact opnemen met Esprit en kijken wat zij (dus niet hun !) zeggen .

audb
door audb - Jan 30, 2015 om 15:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De volgende keer toch maar een "water mark"op de foto zetten lijkt me een goed idee.

ma
door maus2 - Jan 30, 2015 om 16:23
37 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is het iets openbaars? Hebben zij ook zo, n foto gemaakt? Ik heb t idee dat jullie geld ruiken ?

ma
door maus2 - Jan 30, 2015 om 16:29
37 Antwoorden / 3 Vragen

Hmm, en als het een foto is van de tuin van de buren? Moet ik hun dan ook betalen?

johnalards
door johnalards - Jan 30, 2015 om 16:31
19 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=zeurpiet.nl schreef op vrijdag 30 jan 2015, 16:23]Misschien is het iets openbaars? Hebben zij ook zo, n foto gemaakt? Ik heb t idee dat jullie geld ruiken ?

Het gaat me niet om geld, het gaat me er over dat ze iets doen wat niet mag.
En dat is met foto’s van iemand anders inkomsten winnen.

mahadma
door mahadma - Jan 30, 2015 om 16:31
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Zeurpiet,

al is het een foto van een grassprietje op een willekeurig grasveld, als JIJ die foto hebt gemaakt, heb JIJ alle rechten. Als iemand anders JOUW foto van het grassprietje gebruikt en er (mogelijk veel) geld mee verdient, heet dat inkomstenderving. Daarom dus auteursrecht, copyright, enz.

johnalards
door johnalards - Jan 30, 2015 om 16:33
19 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 30 jan 2015, 16:26]@Zeurpiet,

al is het een foto van een grassprietje op een willekeurig grasveld, als JIJ die foto hebt gemaakt, heb JIJ alle rechten. Als iemand anders JOUW foto van het grassprietje gebruikt en er (mogelijk veel) geld mee verdient, heet dat inkomstenderving. Daarom dus auteursrecht, copyright, enz.

Heel goed geformuleerd!!!

Er zijn hier toch nog mensen die hun verstand gebruiken en niet klakkeloos een reactie geven.

johnalards
door johnalards - Jan 30, 2015 om 16:33
19 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 30 jan 2015, 15:35]De volgende keer toch maar een "water mark"op de foto zetten lijkt me een goed idee.

Een watermerk kun je gewoon wegwerken..

mahadma
door mahadma - Jan 30, 2015 om 16:34
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Hmm, en als het een foto is van de tuin van de buren? Moet ik hun dan ook betalen?

Dan krijg je te maken met privacy wetgeving en portretrechten.

johnalards
door johnalards - Jan 30, 2015 om 16:41
19 Antwoorden / 6 Vragen

even ter duidelijkeid de desbetreffende foto is ALL RIGHTS RESERVED

ze heeft AUTEURSRECHT op de foto

Dat wil dus zeggen;

Volgens de auteurswet zijn alle rechten namelijk automatisch voorbehouden; NIETS is toegestaan tenzij de auteur expliciet toestemming geeft.
Dat wil zeggen dat er dan een LICENTIE afgegeven dient te worden.

Dit is niet gedaan door mijn vriendin, dus het is illegaal wat Esprit doet.

johnalards
door johnalards - Jan 30, 2015 om 16:46
19 Antwoorden / 6 Vragen

Maar naar mijn mening is ook de redactie KASSA met dit onderwerk bezig.
Ik ben niet bang om hier openbaar mee naar buiten te treden.
Het is een wake-up call / waarschuwing voor vele mensen (fotograven) die dit lezen of zoiets meegemaakt hebben.

gompy2
door gompy2 - Jan 30, 2015 om 16:51
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=johnalards schreef op vrijdag 30 jan 2015, 16:41]
Dit is niet gedaan door mijn vriendin, dus het is illegaal wat Esprit doet.

Hoeft niet persé door Esprit gedaan te zijn hoor.
Iemand anders kan die foto ook aangeleverd hebben, en er zich voor heeft laten betalen (of misschien ook niet) en Esprit derhalve van goeder trouw is.
Maar daar kom je pas achter als je contact hebt opgenomen met Esprit, dus eerst dat doen, dan oordelen.

mahadma
door mahadma - Jan 30, 2015 om 16:53
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe dan ook, linksom of rechtsom, er is een inbreuk gedaan op het auteursrecht. En iemand gaat daarvoor betalen.

johnalards
door johnalards - Jan 30, 2015 om 17:04
19 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 30 jan 2015, 16:51][quote=johnalards schreef op vrijdag 30 jan 2015, 16:41]
Dit is niet gedaan door mijn vriendin, dus het is illegaal wat Esprit doet.

Hoeft niet persé door Esprit gedaan te zijn hoor.
Iemand anders kan die foto ook aangeleverd hebben, en er zich voor heeft laten betalen (of misschien ook niet) en Esprit derhalve van goeder trouw is.
Maar daar kom je pas achter als je contact hebt opgenomen met Esprit, dus eerst dat doen, dan oordelen.

Er is al contact met Esprit, het is doorverwezen naar hun kantoor in Hong Kong.
kreeg ik net toevallig een mail over

gompy2
door gompy2 - Jan 30, 2015 om 17:10
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=johnalards schreef op vrijdag 30 jan 2015, 17:04]
Er is al contact met Esprit, het is doorverwezen naar hun kantoor in Hong Kong.
kreeg ik net toevallig een mail over
Oké, mooi dat het dan loopt, maar eens zien wat er uit rolt...

Ik zal mijn foto's op Flickr ook maar wat meer in de openbaarheid brengen, wie weet wat er nog aan vast zit...
Gratis voetreis naar Spanje of zo...
Grapje hoor, het zal mij worst zijn maar dat maakt niet uit, ieder moet dat voor zich zelf uitmaken en beoordelen.

pi
door pieterwolters - Jan 30, 2015 om 17:41
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien de meeste mensen geen moeite hebben met het downloaden van ander auteursrechterlijk beschermd materiaal (muziek, films, boeken) moet hier eigenlijk ook niet zo moeilijk over worden gedaan. Of je nu een boek van een schrijver jat, of een foto van een fotograaf is hetzelfde.

johnalards
door johnalards - Jan 30, 2015 om 19:25
19 Antwoorden / 6 Vragen

Pieterwolters,

Ook daar staat wettelijk voor vast dat als ze je er mee pakken voor verschaffen van auteursrechtelijk materiaal of het nu
films, boeken etc zijn.
Je een boete opgelegd krijgt of kunt krijgen.
Ik zie hier het verschil niet tussen.
Het is bij al deze handelingen gewoon strafbaar !!!!!

pi
door pieterwolters - Jan 31, 2015 om 12:32
3610 Antwoorden / 0 Vragen

@johnalards: natuurlijk is het strafbaar. Het gaat er mij om dat er hier met een dubbele moraal wordt geantwoord. Als mensen vragen hoe ze aan "gratis" boeken of films kunnen komen worden ze door veel mensen geholpen. Nu het een "consument" betreft die door eenzelfde feit wordt benadeeld is het allemaal heel erg. Maar het is precies hetzelfde. Zoals een consument voor boeken, muziek of films moet betalen, zo moet ene reclamebureau voor foto's betalen.

diumenge
door diumenge - Feb 7, 2015 om 19:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt in ieder geval Kassa gehaald!

mahadma
door mahadma - Feb 7, 2015 om 19:16
11537 Antwoorden / 51 Vragen

En nu vooral doorzetten!

johnalards
door johnalards - Feb 7, 2015 om 23:21
19 Antwoorden / 6 Vragen

we zetten het zeker door, maar misschien komt Esprit zelf met een oplossing deze week..
wie weet????

diumenge
door diumenge - Feb 7, 2015 om 23:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

€20K en zand er over ;-)

mahadma
door mahadma - Feb 7, 2015 om 23:43
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Als ze nu niet door hebben dat u doorzet, tja, .................

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 8, 2015 om 01:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik twijfel wie ts dan is. Eerst vriendin van maar hoe verder in het topic des te meer lijkt het om fotograaf zelf te gaan. Feit blijft gejat is gejat. Hopelijk niet de identiteit van ts.

gerbera
door gerbera - Feb 8, 2015 om 12:13
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=diewilik schreef op zondag 8 feb 2015, 01:29]Ik twijfel wie ts dan is. Eerst vriendin van maar hoe verder in het topic des te meer lijkt het om fotograaf zelf te gaan. Feit blijft gejat is gejat. Hopelijk niet de identiteit van ts. Gisteren Kassa gemist ?? daar is het onderwerp behandeld. De foto is gewoon gejat en Ts gaat de strijd aan met Esprit.

johnalards
door johnalards - Feb 9, 2015 om 10:39
19 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=diewilik schreef op zondag 8 feb 2015, 01:29]Ik twijfel wie ts dan is. Eerst vriendin van maar hoe verder in het topic des te meer lijkt het om fotograaf zelf te gaan. Feit blijft gejat is gejat. Hopelijk niet de identiteit van ts.

wat bedoel je met ts?

reflecs
door reflecs - Feb 9, 2015 om 10:54
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=johnalards schreef op maandag 9 feb 2015, 10:39]
wat bedoel je met ts?
U bent de ts.
ts = topic starter.

johnalards
door johnalards - Feb 9, 2015 om 11:18
19 Antwoorden / 6 Vragen

dan kan ik u bij deze mededelen dat ik de vriend van van de fotograaf waar deze topic over gaat, als u zaterdagavond naar kassa had gekeken dan had u dit ook geweten.
ik ben dus niet de fotograaf en mijn id is ook niet gestolen voor dit onderwerp.

mahadma
door mahadma - Feb 9, 2015 om 12:41
11537 Antwoorden / 51 Vragen

TS = een hier gebruikte afkorting van Topic Starter, of te wel de vraagsteller.

johnalards
door johnalards - Feb 9, 2015 om 13:09
19 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 9 feb 2015, 12:41]TS = een hier gebruikte afkorting van Topic Starter, of te wel de vraagsteller.

dan u, weet ik dat nu ook weer