ja
door jan s Mar 31, 2015 om 16:33
Computers & telefonie

Foto's in photoshop elements 7.0 terug zetten

Enige tijd geleden had ik een hard disk crash. Ik had regelmatig back ups gemaakt met de Dell Backup and Recovery Manager op een externe hard disk. Ik had mijn foto's georganiseerd in elements 7.0. Alle foto's hebben een tag zodat ik gemakkelijk bepaalde foto's kan bekijken. Ik heb nu een een nieuwe laptop. Vraag: hoe zet ik mijn foto's inclusief tags op mijn nieuwe laptop.

3096 25 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Mar 31, 2015 om 17:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bedoelt u dit klik hier?

ja
door jan s - Mar 31, 2015 om 17:26
24 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor de snelle reactie. Even ter aanvulling. Na de hard disk crash heb ik er een nieuwe hard disk in laten zetten. Toen heb ik het een en ander geprobeerd maar dat lukte niet. Ook had ik twijfels over de capaciteit van de nieuwe hard disk (zelfde als de oude) 300 GB. Vandaag mijn nieuwe laptop ontvangen (1 TB). Die ga ik vanavond installeren en ook door jou aanbevolen mogelijkheden proberen. Ik zit wel met een punt: wordt bij het terug zetten alle tags geinstalleerd want ik moet ook PSE 7.0 opnieuw installeren (andere lokatie).

aurora1
door aurora1 - Mar 31, 2015 om 19:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Staat dat niet ergens in de tekst vermeld en hoe dit te doen? Alles eerst goed doorlezen en vervolgens stap voor stap uitvoeren.

ke
door keteltje3 - Apr 3, 2015 om 14:48
33 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk niet dat dat lukt. De foto's in de catalogus zijn geen oorspronkelijke afbeeldingen. Als ze van de vast schijf zijn verwijderd, kun je ze niet meer openen.

ja
door jan s - Apr 4, 2015 om 19:27
24 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals eerder gezegd heb ik met Dell Backup and Recovery Manager de backup’s gemaakt. Bij de backup van Elements zullen toch ook de tags zijn opgenomen veronderstel ik. Een (bijkomend) probleem is hoe kan ik zien wat/waar de backup van Elements staat en dus ook de locatie van de catalogus.

ke
door keteltje3 - Apr 5, 2015 om 11:20
33 Antwoorden / 1 Vragen

PÉ maakt koppelingen met het origineel. Als het origineel niet meer aanwezig is, kan PÉ de koppeling niet meer maken, zodat je niets meer met de foto kan doen.

reflecs
door reflecs - Apr 5, 2015 om 13:01
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Kunt u de inhoud van de bestanden van de back-up niet zien omdat ze een .inp uitgang hebben? Op welke manier wilt u ze terugplaatsen? Ook weer d.m.v. Dell Backup en Restore?

ja
door jan s - Apr 5, 2015 om 19:55
24 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=reflecs schreef op zondag 5 apr 2015, 13:01]Kunt u de inhoud van de bestanden van de back-up niet zien omdat ze een .inp uitgang hebben? Op welke manier wilt u ze terugplaatsen? Ook weer d.m.v. Dell Backup en Restore?

ja
door jan s - Apr 5, 2015 om 20:06
24 Antwoorden / 6 Vragen

Het probleem is dat ik nadat ik Elements opnieuw installeerde ik de structuur (tags) van mijn (oude)catalogus niet meer heb. Als ik via Elements mijn catalogus uit de Backup Set terug wil zetten zie ik wel cataolgus staan maar die kan ik niet selecteren en ook niet openen. Ik zie wel “Bestandsnaam” staan met daar achter Tally(*.tly) maar zoals gezegd kan ik dat niet selecteren. Ik heb “eigenschappen” van de catalogus geopend. Daar is onder “Kenmerken" “Verborgen “aangevinkt. Hoe ga ik dit oplossen?

reflecs : Ik heb geen volledige Backup dan degene die met Dell Backup en Restore (microsoft???) is gemaakt.

ph
door philip36 - Apr 6, 2015 om 00:01
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als je een backup maakt is het gebruikelijk dat je de backup met hetzelfde programma terugzet op de hard disk?
Bestanden van backup kunnen gecomprimeerd zijn en niet direct te lezen door Elements.
Dus ik denk dat je met Dell backup en recovery de catalogus moet terugzetten als dat niet kan de totale backup van Elements 7.0 (programma + catalogus).

aurora1
door aurora1 - Apr 6, 2015 om 00:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is met het de back-up van de externe schijf op de nieuwe laptop zetten (met de Dell Backup and Recovery Manager) niet ook het programma PE meegekomen op de nieuwe laptop?

ja
door jan s - Apr 6, 2015 om 09:09
24 Antwoorden / 6 Vragen

Philip36: Als je een back-up maakt is het gebruikelijk dat je de back-up met hetzelfde programma terugzet op de hard disk?
Bestanden van back-up kunnen gecomprimeerd zijn en niet direct te lezen door Elements.
Dus ik denk dat je met Dell back-up en recovery de catalogus moet terugzetten als dat niet kan de totale back-up van Elements 7.0 (programma + catalogus).

Ja, dat is nu net het probleem. Ik heb op de nieuwe PC Elements geïnstalleerd maar daar zit een lege catalogus in. Als ik via Elements de catalogus wil terug zetten wordt geleid naar een kader waar je kunt invullen van welke locatie je de Catalogus wil terug zetten. Ik ga dan naar de Back-up Set op externe harde schijf maar daar kun je zoals ik eerder zei niets selecteren om terug te zetten.

Aurora1: Is met het de back-up van de externe schijf op de nieuwe laptop zetten (met de Dell Back-up and Recovery Manager) niet ook het programma PE meegekomen op de nieuwe laptop?

Nee, ik heb Elements opnieuw van mijn DVD geïnstalleerd. De oorzaak van alle ellende was een kapotte interne harde schijf.

ph
door philip36 - Apr 6, 2015 om 10:24
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@jan s

Je moet niet Elements gebuiken om de catalogus terug te zetten maar het backup programma waarmee de backup gemaakt is.
Je hebt de backup gemaakt met Dell backup en restore, nu dan moet je ook Dell backup en restore gebruiken om de catalogus op de nieuwe laptop te zetten en zodoende weer leesbaar te maken voor Elements.

De bestanden in de backup zullen wel gecomprimeerd zijn en Element kan met zo'n gecomprimeerd bestand niets beginnen.

Als het progamma Dell backup en restore niet op de nieuwe laptop staat, moet je die eerst op de laptop installeren of als dat kan op een usb stick zetten.
Dan met Dell backup en restore het backup bestand zoeken en als je alle bestanden van de backup op het scherm kunt zien, de catalogus alleen of als deze niet zichtbaar is de hele Elements directory in de backup terug laten zetten op de nieuwe laptop.

Je kunt ook proberen of de gecrashte hard disk nog te lezen is door deze aan te sluiten op een externe ide/sata converter en daar de catalogus dan van te kopiëren.

Zie http://www.eminent-online.com/datasheets/generator.php?product=1384&dt=1

ph
door philip36 - Apr 6, 2015 om 10:48
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk eens op pag. 11 van de Dell backup en restore manual voor het terugzetten van files.

Klik hier

pi
door pieterwolters - Apr 6, 2015 om 11:52
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Enigszins off topic: pas op met het gebruik van merkgebonden backup tools als Dell Backup and Recovery Manager (en vergelijkbare applicaties van anderen). Als je overstapt naar een ander merk is de kans aanwezig dat je backups niet meer kunt recoveren omdat het geen standaard formaat is.

Je kunt (in ieder geval voor belangrijke bestanden) beter handmatig de boel comprimeren (naar bijvoorbeeld een ZIP file) en op een backup device zetten. Dan kan je het naar ieder ander merk PC terug zetten (zelfs naar Mac of Linux).

ja
door jan s - Apr 6, 2015 om 13:17
24 Antwoorden / 6 Vragen

Philip36: Nog even op een rijtje: ik had een HD crash (Windows 7 prof. HD laten vervangen). Back-ups staan op een externe HD. Omdat laptop niet meer vooruit te branden was een nieuwe laptop gekocht met Windows 8.1. Oude (verwijderde) HD zit in een behuizing maar daar kom ik niet meer in. Melding cyclische redundantie. Geprobeerd met Recuva bestanden er af te halen, niet gelukt (als het al zou lukken heb ik nog niet mijn tags terug).
Op nieuwe laptop ziet Dell Back-up en Restore er heel anders uit dan op de oude. Voor beide geldt dat ik in de Back-up boomstructuur op mijn externe HD niet een map/catalogus kan selecteren om die dan in Elements op de nieuwe laptop te zetten. Nogmaals, van belang is dat ik de oude mapstructuur van Elements terug krijg inclusief de tags. Als ik een hele backup set terug kunnen zetten moet dat naar een gedefinieerde plaats zijn anders (zo lijkt mij) kan er niets worden ingelezen (en is het ook nog geen catalogus).

Pieterwolters: als ik eenmaal de back-up terug geplaatst heb kan ik toch altijd eventueel met een ander programma een back-up maken?

aurora1
door aurora1 - Apr 6, 2015 om 18:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@philip36, ik geloof dat er even iets misgegaan is met de link naar die manual.

ph
door philip36 - Apr 7, 2015 om 14:09
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@jan s

Als u niets kunt selecteren in de Backup houdt het op.
Totale backup terugzetten is lijkt mij geen optie of u moet een lege externe schijf hebben.

Zag dat tot morgenvroeg 9 uur een HD recovery programma gratis te downloaden is op giveawayoftheday.
Misschien dat u daarmee nog iets kunt redden van de oude HD.

http://nl.giveawayoftheday.com

@aurora1

Bij mij werkt de link wel.
Hier het internetadres
http://downloads.dell.com/Manuals/all-products/esuprt_electronics/esuprt_software/esuprt_dell_utility/dell-bckup-and-recvry-mangr-v1.3_User%27s%20Guide_en-us.pdf

ja
door jan s - Apr 7, 2015 om 15:23
24 Antwoorden / 6 Vragen

philip36: Het gekke is dat als ik via de verkenner op mijn oude PC naar de externe HD ga, ik de Backup sets wel zie. Ik kan zelfs als ik door blijf klikken een foto, muziek e.d. openen. Ik zie echter geen tags.
Ga ik via Dell Backup and Recovery (is dus ook opnieuw geinstalleerd) naar de externe HD dan zie ik ze niet. Wel een backup nadat de defecte HD vervangen is.

Als alles in zijn geheel terug zetten (hoe?) een oplossing biedt zou dat mooi zijn. Ik heb nog een lege externe HD met 1 TB.

Van de oude HD verwacht ik niet veel meer.

aurora1
door aurora1 - Apr 7, 2015 om 20:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor de moeite @philip36. Uw eerste link opende bij mij deze zelfde pagina (dit topic dus) en de 2e link geeft een 404 error. Overigens had ik ook zelf nog die handleiding op de betreffende site opgezocht maar het lukte me toen ook al niet om de pdf te downloaden. Anders heb ik nooit problemen met downloaden van o.a. pdf's. Ik geef het dus maar op.
Ik sluit mij aan bij het gegeven advies om met hetzelfde programma op de nieuwe laptop de back-up te zetten, vandaar mijn vraag aan @jan.s m.b.t. het gebruiken van het terugzetten met dat HP programma.
@jan.s zou dus uw uitleg van maandag 10.24 uur nog maar eens goed moeten doorlezen.

ja
door jan s - Apr 7, 2015 om 21:40
24 Antwoorden / 6 Vragen

@Aurora1 : Ik sluit mij aan bij het gegeven advies om met hetzelfde programma op de nieuwe laptop de back-up te zetten, vandaar mijn vraag aan @jan.s m.b.t. het gebruiken van het terugzetten met dat HP programma.
@jan.s zou dus uw uitleg van maandag 10.24 uur nog maar eens goed moeten doorlezen.

Dat heb ik gedaan. De back-up sets op de externe HD zijn gemaakt op mijn laptop (windows 7, 32 bit) voor de interne HD defect raakte. Daarna is de interne HD vervangen (windows 7, 64 bit) ook weer met Dell Back-up and Recovery. Als ik probeer de back-up terug te zetten ziet Dell Back-up and Recovery mijn Back-up sets op de externe HD niet. Wel een set (waar ik niets aan heb) die na het vervangen van de interne HD is gemaakt. Zoals eerder opgemerkt kan ik via de verkenner de back-up sets wel zien.

Het nut van die converter ontgaat mij. Wat doet dat apparaat? Als ik mijn oude interne HD aansluit va USB krijg ik de melding “cyclische redundantie“. Prikt die converter daar doorheen? Als dat al zo is wat heb ik daar dan aan in relatie tot de back-up sets? Die staan daar niet op. Wel wat andere bruikbare bestanden.

ph
door philip36 - Apr 7, 2015 om 23:12
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als de backups zichtbaar zijn in de verkenner kun je dan niet rechtsklikken op de backup en kiezen voor: openen met...?

ph
door philip36 - Apr 7, 2015 om 23:56
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als Del backup en recovery de tweede backup wel ziet, welke gemaakt is onder Windows 64bit en de eerste niet welke gemaakt is onder Windows 32bit, lijkt me dat het aan de verschillende bit-versies ligt.
Wat u als laatste kunt proberen is in de verkenner op de backup te gaan staan, rechtsklikken en voor openen met... kiezen maar ben bang dat het met de 32bit backup niet lukpt.

ja
door jan s - Apr 8, 2015 om 12:20
24 Antwoorden / 6 Vragen

Aurora1 en philip36 bedankt voor het meedenken tot nu toe.

Openen via de verkenner lukt niet. Zou ik met een PC met windows 7 prof, 32 bit en Dell Back-up and Recovery het probleem kunnen oplossen? Ik installeer op die PC dan Elements 7.0, haal de back-up op en maak een nieuwe catalogus aan op een externe HD en daarvandaan weer op mijn nieuwe PC.

Kan dit een oplossing zijn?

ph
door philip36 - Apr 8, 2015 om 16:26
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@jan s
Wat u voorstelt zou, normaal gesproken, moeten werken.

Als de twee backup files dezelfde extensie hebben kunt u die laatste, niet belangrijke backup even een andere extensie geven, bijv, TXT.
Kijken of Dell Backup en Restore de overgebleven backup nu wel ziet.