lv
door lvdh Apr 25, 2014 om 13:47
Geldzaken & recht

Fout bij meterwissel

Beste allen,

Wegens een geschil met de nuon, hoor ik graag uw objectieve mening inzake deze kwestie.

Augustus 2013 ben ik over gestapt naar Eneco. Dit naar aanleiding van de vele problemen en de slechte oplossingen van nuon. Ondanks het netjes doorgeven van meterstanden heeft nuon elk jaar op de jaarnota gebruik gemaakt van geschatte meterstanden. Hierdoor waren mijn overstapmeterstanden vele malen lager dan de laatste meterstanden die nuon hanteerde. Na een dispuut hierover en het opsturen van foto's van mijn meterstanden, zijn de werkelijke standen alsnog goedgekeurd en heb ik van nuon een aardig bedrag terug gekregen. 6 maanden later, afgelopen februari, kreeg ik van nuon bericht dat ik 2600,- euro mag terug betalen. Uiteraard heb ik nuon hierover geschreven en gebeld. Zij gaven aan dat het verbruik van de voorgaande jaren word herberekent door de foutieve meterstanden die zij jaren gehanteerd hebben en hebben hierop het bedrag afgeschreven. De afschrijving van die 2600,- gebeurde overigens voor ik bericht kreeg van de herberekening. Altijd fijn als iemand zonder bericht zo'n bedrag afschrijft van de rekening.
Nu 2 maanden later komt nuon met het bericht op de proppen dat in 2011 mijn meters zijn verwisseld en zij dit niet goed geregistreerd hebben waardoor dus het negatieve verbruik is ontstaan en niet door de meterstanden die geschat zijn. Er zat een verschil van bijna 1500m3 tussen de werkelijke meterstanden en hun geschatte standen maar dat terzijde. Inmiddels heb ik de correctie nota's ontvangen en heeft nuon t/m 6 oktober gefactureerd terwijl ik op 13 augustus ben overgestapt. Voor ele en gas verbruik is wel niks in rekening gebracht, maar wel voor vastrecht en netbeheerderkosten. Terwijl ik dus al klant was van eneco en daar dus mijn vastrecht betaalde. Overigens heb ik mijn netbeheerderkosten altijd via eneco betaald aangezien mijn netbeheerder stedin is. Sinds 01-08-2013 worden netbeheerderkosten via het leveranciersmodeld gefactureerd en dit zou betekenen dat nuon 13 dagen in rekening moet brengen en niet 55 dagen.

De medewerker van nuon reageerde met ' nou het klopt wel en het is gewoon zo en wij kunnen niets voor u doen' en of ik de 2600,- gewoon even in 1x over zou willen maken zonder moeilijk te doen. Waarna de hoorn erop werd gegooid. (Tip voor de medewerker, gebruik de mute knop volgende keer ipv de speaker knop).

Al met al heb ik de nuon verschillende malen gebeld, van alle telefoontjes heb ik 1 medewerker gesproken die daadwerkelijk de tijd nam om mee te kijken en alles uit te leggen. Alle andere telefoontjes en verzoeken hebben niets opgeleverd en een normaal gesprek valt niet te voeren.

Mocht ik dat geld echt verschuldigd zijn, moet het betaald worden, dat lijkt me logisch. Maar na deze behandeling twijfel ik daar zeer aan. Het antwoord ' wij hebben 3 jaar geleden en foutje gemaakt en willen nu graag €2600,- van u hebben' wekt bij mij niet bepaald het vertrouwen op dat dit daadwerkelijk klopt. Stedin heb ik Al gebeld, zij kunnen niets betekenen en geven aan dat nuon met de leveranciersdesk kan bellen om alles uit te zoeken. Alsof nuon op dat verzoek van mij ingaat....

Is er iemand die hier zijn objectieve mening over wilt delen en me kan aanraden wat ik nu moet doen?

2542 8 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Apr 25, 2014 om 15:41
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lvdh,

een objectieve mening geven over bovenstaande is lastig.
Ieder verhaal heeft altijd 2 kanten. Wat me uit bovenstaande wel duidelijk is is dat u bij Nuon tegen een muur aanloopt van onwil en/of onkunde.
Bij veel grote bedrijven gaat alles goed als je binnen de 'gangbare paden' blijft, zeg maar 'op de lopende band' ligt. Uitzonderingen, bijzonderheden leveren vaak problemen op en probeer dan maar weer eens 'op de lopende band' te komen. Dat is mijn mening in ieder geval en daar loopt u volgens mij ook tegen aan.
Nadat u bent overgestapt brengt Nuon vastrecht aan u in rekening. Dat Nuon de weg kwijt is en het ook allemaal niet meer weet lijkt me daarmee wel aangetoond.
Om antwoord te geven op uw vraag 'objectieve mening en wat te doen' is mijn mening dat u 100% zeker deels gelijk heeft. Bij de klantenservice van Nuon loopt u tegen een muur aan dat is wel duidelijk. Helaas die worden blijkbaar beoordeeld op het aantal telefoontjes dat men afhandelt en niet op de kwaliteit van de afhandeling.
Geen idee of Nuon webcare nog actief is op het kassa forum, hopelijk kunnen zij u verder helpen. Het email adres is webcare@nuon.com, daar kunt u uw vraag/klacht ook droppen.
Andere mogelijkheid die ik nog zie is om de vraag/klacht op het forum van Nuon te droppen. Sinds ongeveer een maand heeft Nuon een 'klanten forum', maar ik weet niet of u zich hiervoor kunt aanmelden omdat u nu geen klant meer bent bij Nuon (gewoon proberen wijst dat het snelste uit).
Persoonlijk zou ik daarbij de aangemaakte vraag op de kassa site (de vraag die u gesteld heeft) vermelden.

Het mooiste zou zijn als u er (zoals u ook probeert) samen met Nuon uitkomt. Mocht dit niet lukken dan zou ik een klacht bij de consumenten autoriteiten indienen. Een bedrag van € 2600,- is niet niks, dat is een verdomd leuke vakantie.

Ik hoop dat mijn antwoord u helpt om hiermee verder te komen en wens u daar veel succes bij.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2014 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

1500 m3 is natuurlijk bij lange na geen € 2.800. Hele dwaze zaak.

Zij hebben hooguit het teveel berekende eerst tegen een hoger tarief terugbetaald, terwijl dat voorheen misschien tegen een lager tarief was berekend.

Maar er zal zich hier wel een webcare medewerker van Nuon melden, die het voor u gaat uitzoeken.

En anders maar een klacht indienen bij de geschillen commissie, want dit kan zomaar niet.

lv
door lvdh - Apr 25, 2014 om 17:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste hopetobehelping,

Bedankt voor de uitgebreide reactie en de mogelijkheden die u aangeeft. uiteraard ligt de klacht al bij nuon en heb ik een nieuwe klacht ingediend na vandaag. wie weet staat er vanzelf iemand op om te helpen.
Ik zal ook zeker even naar de andere mogelijkheden kijken, wie weet helpt het. Want zoals het nu gaat, komen we er niet uit.
Ik hoop het op te lossen zonder getouwtrek en tussenpersonen maar als het niet lukt zijn inderdaad de geschillencommissie en de consumenten autoriteiten een optie. Ik wil dit alleen graag als laatste redmiddel gebruiken.

@ tijger1
uiteraard zorgt 1500m3 niet voor een rekening van 2600,-. HIer had ik mioscchien duidelijker moeten zijn. alleen op gas scheelt het al ongeveer zoiets, hetzelfde geldt voor elektra, zowel op het hoog als het laagverbruik.
Daarnaast is met correctiesnota's het e.e.a niet goed gegaan, 2 jaarnota;s zijn gecorrigeerd en verrekend met elkaar, een 3e is volledig als debet opgevoerd in afwachting van de nieuwe nota. De nieuwe nota is ook een credit bedrag en hoger dan dat hij in eerste instantie was. Desondanks hebben ze het gepresteerd om ook hierop een debet op te voeren.

Door de verschillen in de meterstanden is er over het laatste jaar een negatief verbruik ontstaan. De geschatte meterstanden wijken flink af van wat de werkelijke standen zijn geweest. Ik heb in de desbetreffende jaren ook correcties aangevraagd maar dit is nooit gedaan. in 2011 was ik hier zelf nog niet en mijn partner dacht ; ach ik krijg geld terug dus dan zal het wel goed gaan'. die heeft nog nooit iets begrepen van jaarnota's en is er toen ook niet achteraan gegaan. in 2012 ben ik er zelf mee bezig geweest maar werd het gewoonweg niet gecorrigeerd want mijn meterstanden 'waren nietlogisch' Uit frustratie heb ik het er toen bij gelaten. Met de gedachte dat als Stedin een jaar later zou komen om de werkelijke meterstanden op te nemen, er snel genoeg zou blijken dat ze het wel degelijk verkeerd geschat hebben en ik dan ook aantoonbaar bewijs zou hebben.
Het verschil tussen de geschatte en werkelijke meterstanden was zo hoog, dat er dus een negatief verbruik is ontstaan, hierdoor heb ik een terugbetaling gekregen. Er waren, volgens nuon, logischerwijs dus ook geen gebruikskosten voor ons waardoor we een aantal maandbedragen hebben terug gekregen. immers als er geen verbruik is, hoef je dit ook niet te betalen.
vond ik ook heel logisch maar nu willen ze het terug hebben.
Al met al tikt dit bij elkaar aardig aan.

ph
door philip36 - Apr 25, 2014 om 18:36
2275 Antwoorden / 4 Vragen

In 2011 zijn de meters vervangen en ik neem aan dat toen de ellende begonnen is.
Het verbruik in 2011 is het verschil van de meterstanden op de oude meters plus het verschil van de meterstanden op de nieuwe meters.
Men heeft blijkbaar over het hoofd gezien dat de meters waren vervangen en hebben de doorgegeven meterstanden van de nieuwe meters voor een verbruik over een vol jaar niet realistisch gevonden en daardoor het verbruik geschat.
U zegt het verbruik over 2012 was niet logisch, misschien is dat zo als men niet weet dat de meters vervangen zijn.
Als u hen er niet op gewezen heeft dat de meters vervangen waren, blijft men de meterstanden onlogisch vinden.
U kunt toch bij benadering berekenen wat uw energieverbruik over de 'probleem-jaren' is geweest en wat u heeft betaald en zou moeten betalen.
Dan weet u ook of de €2600 die men terug wil hebben correct is.
Als u niet betaald krijgt u met incassokosten te maken.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Apr 25, 2014 om 19:29
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lvdh,

We lezen op deze website je klacht over de foutieve berekening van onder andere de verbruikskosten. Onze excuses hiervoor. We kijken graag voor je na of we de afhandeling van deze kwestie kunnen bespoedigen. Als je ons een e-mail stuurt naar het al door hopetobehelping genoemde e-mailadres webcare@nuon.com, met daarin je adresgegevens, dan komen we er zo snel mogelijk bij je op terug.

We horen het graag.

Met vriendelijke groet,

Barry
Nuon Webcare

lv
door lvdh - Apr 26, 2014 om 10:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Philip,

Het gedonder zal inderdaad wel in de meterwissel zitten ja. Helaas is dit 3 jaar geleden gebeurd en woonden we nog niet samen dus hoe dat gegaan is, geen idee. Het woord van mijn partner tegen het woord van nuon zullen we maar zeggen. Waarheid ligt ongetwijfeld in het midden maar zie dat maar te achter halen.

Ik heb geprobeerd te achterhalen waar het in zit en of die 2600,- klopt maar het enige waar ik op af kan gaan zijn de oorspronkelijke nota's en de vele correcties die ik heb gehad, ik kom er geen wijs meer uit.
De ene jaarnota is teruggeroepen en word het correctiebedrag opnieuw uitbetaald, de ander is verrekend. Het overzicht in mijn nuon, waar ik gelukkig nog bij kan, is een grote verwarrende bende.
Het verbruik berekenen lukt al helemaal niet aangezien de gezinssamenstelling de afgelopen 4 jaar een aantal maal veranderd is. Alleenstaand naar huisgenoten/huisgenoten met partners naar samenwonend.

Als u hier een leidraad voor heft hoor ik dat graag.

Incassokosten zit ik ook niet op te wachten maar 2600,- is geen bedrag dat ik zomaar kan missen. Het zou fijn zijn als iemand dit uit kan leggen. Het is namelijk een flink verschil met de teruggave die ik eerst had. Ik twijfel aan de juistheid van de berekening en de manier waarop het gegaan is.
Het verhaal van nuon is nu ' ja 2600,- ja! Waarom? Nou gewoon, daarom!'. En voor dat soort ongein vind ik het bedrag een beetje te groot om me er zo bij neer te leggen als niemand kan vertellen waar het vandaan komt.

@barry.
Ik zal de gegevens even naar u mailen. Ik hoop dat u er dan met een duidelijk uitleg en controle op terug kan komen.

lv
door lvdh - Jun 13, 2014 om 12:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allen,

Graag nog even uw mening.

We zijn nu ruim 1,5 maand verder en helaas is er nog niets opgelost.
Van webcare heb ik, na een factuuroverzicht, niets meer vernomen. Ook de klachtenafdeling laat niet van zich horen. Ik heb op meerdere manieren een betaalregeling aangevraagd en gevraagd om een schriftelijke bevestiging.
Inmiddels heb ik zowel telefonisch, als via mail, als via het klachtenformulier geprobeerd om iemand te spreken te krijgen die dit kan oppakken. Als het al lukt om iemand te spreken, luidt het antwoordt 'U wordt terug gebeld'. ik heb een mail gehad van Webcare met nogmaals het factuuroverzicht, waarop ik heb een betaalregeling heb aangevraagd en uitgebreide berekening van wat ze nu precies met mijn nota's gedaan hebben.
U raadt het al, dit is niet gebeurd. Inmiddels heb ik van de afdeling incasso bericht gekregen dat de incassoprocedure is gestart en er bijkomende kosten in rekening zijn gebracht.
Ik heb hierop contact gehad met de incassoafdeling waar de mevrouw die ik gesproken heb, mij vertelde dat er niets bekend was van enig contact danwel een klachtdossier of een betaalregeling. Ook kan zij niets vinden van collega's die ermee bezig zouden zijn. Mijn mond viel open van verbazing.
Op haar aanraden heb ik nogmaals mijn verhaal + de laatste ontwikkelingen op de mail gezet en via het klachtenformulier ingediend.
Ik wacht nog steeds op reactie.

Ik heb nu het gevoel dat webcare/klachten heel snel reageerden na mijn vorige berichten hier en dat ze, nu het hier stil blijft, ook gelijk niets meer doen voor mij, terwijl de problemen alleen maar erger worden in plaats van opgelost

Weten jullie nog iets dat ik kan doen om dit probleem opgelost te krijgen of dat ik er beter aan doe om een instantie zoals de consumentenbescherming of de geschillencommisie erbij te halen?

ik hoor graag wat jullie zouden doen in deze situatie, want ik weet het niet meer.
Ik voel me inmiddels vrij wanhopig.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2014 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Leg het voor aan de geschillencommissie en laat dat ook aan Nuon weten.

Dit wordt een gebed zonder end.