ma
door marianne.f Mar 31, 2015 om 15:57
Geldzaken & recht

Foutief vermeld in huizenkrantje, volle pond betalen?

Wij hebben onlangs meegedaan aan de Open Huizen Route van de NVM makelaars voor een bedrag van 99 Euro. Voor dit bedrag werd ons huis opgenomen in een speciaal krantje. Nu is er een fout gemaakt in de m2 waarop ons huis staat, het gaat om 1000 m2 méér dan in het krantje vermeld. Ik heb dit gemeld bij de makelaar, maar geen reactie gekregen. Nu ontving ik de rekening via Abovo, Moet ik het volle bedrag van 99 euro betalen of hoef ik wellicht minder (of helemaal niet) te betalen vanwege de gemaakte fout?

1978 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 31, 2015 om 16:13
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ligt er een klein beetje aan wat meer dan 1000m2 kan betekenen. Bij "normale" advertentie moet er worden gecorrigeerd. Misschien te compenseren in de volgende Open Huizen Route van de NVM makelaar? Niet correct overigens dat de makelaar u geen feed back gegeven heeft. Dus schrijft u hem een brief of mail of hij/zij het bedrag voor de volgende "huizen kijken" wil berekenen en niet op deze open dag.

getty
door getty - Mar 31, 2015 om 16:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ligt er aan wie de fout heeft gemaakt. Als uw makelaar het fout heeft aangeleverd, en het echt een flinke fout is, zou ik het logisch vinden als die of de kosten nu betaald, of de volgende keer dit voor u doet. De nota aan het krantje moet u denk ik gewoon zelf wel betalen, en dan dus verhalen op de makelaar.

tenormin
door tenormin - Mar 31, 2015 om 17:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@getty, denk niet dat @marianne.f zelf de advertentie heeft aangeleverd. Op open huizen dagen (en andere advertenties) doet de betreffende makelaar dit altijd zelf. Uiteraard als je een makelaar hebt, wat hier het geval is.

ma
door marianne.f - Mar 31, 2015 om 17:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad Tenormin, dat laatste klopt, ik heb de tekst niet zelf aangeleverd.

Bedankt voor de reacties!

getty
door getty - Mar 31, 2015 om 18:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=marianne.f schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 17:26]Inderdaad Tenormin, dat laatste klopt, ik heb de tekst niet zelf aangeleverd.

Bedankt voor de reacties!

Dan toch de makelaar nog maar eens aan zijn jasje trekken, zijn fout, zijn rekening.

zoekster
door zoekster - Mar 31, 2015 om 22:42
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In ieder geval hoeft u niet het volle pond te betalen. Of prijsvermindering of helemaal niet betalen. Het hangt er een beetje vanaf hoe erg de fout is.

tenormin
door tenormin - Mar 31, 2015 om 23:09
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 22:42]In ieder geval hoeft u niet het volle pond te betalen. Of prijsvermindering of helemaal niet betalen. Het hangt er een beetje vanaf hoe erg de fout is.

"Hoe erg de fout is" is moeilijk te zeggen. Want men weet überhaupt niet hoeveel mensen er eventueel het huis wilden bezichtigen. De meesten (uit de krant) hadden weinig tot geen bezoekers, wat niet zo verwonderlijk is tegenwoordig, maar als er in de kracht het betreffende huis b.v. een "postzegel tuintje" had gestaan i.p.v. de werkelijke grootte, m2, dan zou dat misschien een reden hebben kunnen zijn. Daarom, wat mij redelijk lijkt is dat de makelaar of nu het geld terugstort of het voor een volgende open huis sessie rekent.

ma
door marianne.f - Apr 1, 2015 om 00:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier om een woonboerderij met een grondoppervlakte van 3800 m2. In het krantje stond vermeld 2700 m2.

Ik ben blij met alle reacties!

door 1953 - Apr 1, 2015 om 00:33
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Als uw makelaar deze fout heeft gemaakt, dan is uw makelaar verantwoordelijk en aansprakelijk voor te lijden dan wel geleden schade. Beroepsaansprakelijkheid!

alfatrion
door alfatrion - Apr 1, 2015 om 10:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het doel van een advertentie is om potenciele kopers te trekken. Ik vind een fout van 40% vrij fors.

Ik denk dat je de rekening wel moet betalen (omdat ik vermoed dat de makelaar als tussenpersoon heeft gehandeld) en vervolgens de makelaar hoofdelijk aansprakelijk stellen.

ja
door janf43 - Apr 1, 2015 om 12:25
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=alfatrion schreef op woensdag 1 apr 2015, 10:35]en vervolgens de makelaar hoofdelijk aansprakelijk stellen.

En hoe hoog is de schade dan? Er is een fout gemaakt dat is duidelijk, of die tot schade heeft geleid is wat moeilijker te bewijzen.

defries
door defries - Apr 1, 2015 om 12:40
69 Antwoorden / 0 Vragen

Een van de eerste dingen die ik persoonlijk bekijk als woningzoekende is de grootte van het erf. Dit bepaalt mede of ik wel of niet belangstelling heb. Ik denk hierin niet de enige te zijn. Conclusie er is schade geleden.
Lijkt mij, dat dit direct afgewikkeld dient te worden met de makelaar en niet uitstellen tot de volgende 'open huis' actie, om geen frustraties te hebben in een lopend proces.

tenormin
door tenormin - Apr 1, 2015 om 13:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Het ligt er ook nog eens aan of @marianne.f veel, weinig of geen kijkers heeft gehad. Deze link geeft aan dat het een succes was. lees hier . Wat niet betekent dat dit verhaal in haar buurt was/is.

@defries, frustraties heeft men sowieso al om tegenwoordig je huis kwijt te raken, het "appeltje-eitje" verhaal is al jaren passé. Ik zou, zoals eerder aangegeven, de makelaar op de rekening aanspreken en samen overleggen wat te doen. (Als die man/vrouw tenminste meewerkt/denkt).

defries
door defries - Apr 1, 2015 om 13:47
69 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin, met frustraties bedoel ik niet of je het huis wel dan niet kwijtraakt. Met frustraties bedoel ik het mogelijk verloop van de samenwerking met de makelaar. In principe kun je zo van een makelaar af, en dan moet je geen 'zeer' laten zitten. Verder heb je natuurlijk volkomen gelijk, de makelaar op zijn fout aanspreken en in beginsel hem voor de fout laten opdraaien.

ma
door marianne.f - Apr 1, 2015 om 13:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, "in de rij" stonden de kijkers hier niet, maar er zijn wel 2 stellen geweest, waarvan er zeker één stel serieus geïnteresseerd is. De markt voor woonboerderijen is ook niet zo groot natuurlijk.

Ik heb de makelaar nogmaals op de gemaakte fout aangesproken, wacht op een reactie.