pa
door pakeha1 May 1, 2015 om 18:36
Geldzaken & recht

Foutieve overboeking

Voor de aankoop van mijn huis moest ik de kosten koper overmaken aan het notariskantoor. Via het programma Word Online (factuur was digitaal toegestuurd) heb ik het ING nr overgenomen. Achteraf bleek het nummer door het programma te zijn veranderd en is het bedrag van 4742 euro op de verkeerde rekening terecht gekomen. Moet een bank niet controleren of rekeningnummer en tenaamstelling met elkaar corresponderen? Ik,wacht nu al 2 weken in spanning of ik dit - voor mij enorme - bedrag ooit terugkrijg.

1185 7 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 1, 2015 om 18:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier.
Wat u ook nog kunt proberen is om bijv. 2 cent naar de foute rekening over te maken en daarbij vriendelijk verzoeken om het foutief overgemaakte bedrag terug te storten.
Lees ook even klik hier e.e.a. over onverschuldigde betaling.

edrick3
door edrick3 - May 1, 2015 om 18:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo pakeha1,

Raar verhaal: ....Achteraf bleek het nummer door het programma te zijn veranderd ....
Een programma (?) verandert niet zomaar een ingevuld nummer.
Heb je zelf wel gecontroleerd of nummer en tenaamstelling klopte?
Weet je aan wie het bedrag nu is overgemaakt?
Bank kan niet controleren of het door jou ingegeven nummer klopt met de tenaamstelling als het naar een andere bank is overgemaakt.
Hoe kwam je er achter dat e.e.a. niet klopte?
Kreeg je bericht van de notaris dat het geld niet overgemaakt was?
Heb je al contact met je bank gehad?
Hopelijk stort de (onterechte) ontvanger het geld terug.

valerius-2
door valerius-2 - May 1, 2015 om 19:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U eigen verantwoording is het om eerst te controle van de gegevens te doen 0f deze juist ingevuld zijn. Deze veranderen niet als doorklikt is voor mij zeer vreemd.

ro
door ron530 - May 1, 2015 om 20:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik hoop het niet maar misschien heeft u een simpel PDF bestandje geopend met een word online programma. Voor zover ik weet worden alle facturen als bijlage in PDF bestand verstuurt omdat Adobe acrobat reader de maker van het PDF bestand op de meeste pc's wel geinstalleerd is. Hoe dan ook u blijft verantwoordelijk voor de betalingen die u zelf doet u kunt uw bank wel vragen om de betaling te traceren en na verloop van tijd krijgt u de naam en adres gegevens.

pa
door pakeha1 - May 1, 2015 om 22:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle goede adviezen. Op advies van mijn bank heb ik al 2x 0,01 eurocent overgemaakt naar de 'verkeerde' rekening met uitleg en verzoek tot terugstorting. Ook de bank is bezig met het traceren van de eigenaar van die rekening. Tot op heden nog geen reactie.
Omdat de nota van de notaris moeilijk leesbaar was heb ik in Word Online op 'edit' geklikt en daar ging het mis. Mijn eigen stomme fout maar daar moet ik nu wel duur voor betalen.

aurora1
door aurora1 - May 2, 2015 om 00:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u het verkeerde rekeningnummer al eens op internet ingetikt? Het zou ook van een bedrijf kunnen zijn en dat op die manier het achterhaald kan worden.
Verder zijn er veel mensen die hun bankrekeningen niet goed in de gaten houden of maar eens in een langere tijd er een kijkje nemen.
En er bestaan mensen die menen dat het een "gift" is, zoals hier op de site weleens gebleken is en die hun best doen om vooral niets terug te hoeven storten, lees maar eens klik hier als voorbeeld.

sw
door swat1500 - May 2, 2015 om 01:35
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord op de gestelde vraag moet zijn "Nee". De bank controleert dit niet en is ook niet verplicht dit te controleren.