az
door azriaxx Apr 11, 2014 om 09:33
Geldzaken & recht

FOX Sports verlengd abonnement 'stilzwijgend'

Met de spannende ontknoping van de Eredivisie, dacht ik dat een maand FOX Sports Eredivisie wel een goede investering zou zijn. Ik besloot te gaan voor het Eredivisie GO abonnement, zodat ik op internet de wedstrijden kon bekijken. Ik koos voor de optie om een maand af te nemen en betaalde deze maand via iDeal.

Een maand lang was lang genoeg, het beeld haperde veel, was slecht van kwaliteit en viel meerdere keren per wedstrijd weg. Toch, voor een bedrag van € 15,95 heb ik wel een aantal wedstrijden kunnen kijken die ik echt niet had willen missen. Doen we niet moeilijk over dus.

Totdat ik ineens bericht kreeg van de bank dat er een automatische incasso was gedaan van € 15,95 voor een nieuwe maand FOX Sports Eredivisie. Schijnbaar had ik met mijn betaling een abonnement afgenomen en ondanks dat ik een maand nam volgens de website en mijn betaling met iDeal voldeed, heb ik FOX Sports gemachtigd voor het afschrijven van abonnementsgeld. Dit vind ik een vreemde gang van zaken, maar goed, ongetwijfeld staan ze in hun recht.

Hierna ben ik weer op de website gaan kijken en nergens in de aanmeldmodule wordt melding gemaakt van het feit dat je een abonnement aan gaat. De enige plek waar ik iets heb kunnen vinden is de Algemene Voorwaarden, waar omslachtig staat uitgelegd dat je ze stiekem toch machtigt om geld af te schrijven. Het enige wat je dus schijnbaar aangeeft is dat je de kosten per maand wil voldoen, i.p.v. per kwartaal of jaar.

Ik snap dat ze hiermee juridisch volledig zijn ingedekt en dat ik waarschijnlijk geen poot hem om op te staan (ze zijn vast niet achterlijk) en het feit dat ze een monopoly hebben op de content die ze bieden maakt dat ze hoogst waarschijnlijk 'alles' kunnen maken en niet zoveel geven om een individu als ik dat zich genaaid voelt, maar ik vraag me toch af of dit wel allemaal zomaar kan.

Is het niet zo dat abonnementen onder strengere regels gebonden zijn? Dat er niet zomaar meer stilzwijgend verlengd mag worden? Ik vind het hoogst merkwaardig dat ik volgens de website een maand een dienst afneem, dit met iDeal betaal en daarna schijnbaar een abonnee ben! Als bonus mag ik ook nog een 0900 nummer bellen om van mijn niet afgesloten contract af te komen... Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat ik de enige ben die tegen dit probleem aan loopt. Wat zijn de ervaringen hiermee en belangrijker nog, wat doen we eraan?

Alvast bedankt voor enige tekst en uitleg.

4708 5 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 11, 2014 om 09:47
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Veel aanbieders stellen je voor dat het éénmalig is, maar als je je niet op de juiste manier, op tijd en met de juiste kleur inkt afmeld, dan heb je gewoon een abonnement op iets. Dat is hier dus ook gebeurd. Kijk in de voorwaarden hoe je zo snel mogelijk er weer van af bent. Na dit verhaal komen er gegarandeerd nog 3.429.793 mensen met de zelfde klacht. Ze doen één ding niet en ze hebben een abo en zien vaak alleen maar het hollandse Gratis of één maand.

az
door azriaxx - Apr 11, 2014 om 09:51
9 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 11 apr 2014, 09:47]Veel aanbieders stellen je voor dat het éénmalig is, maar als je je niet op de juiste manier, op tijd en met de juiste kleur inkt afmeld, dan heb je gewoon een abonnement op iets. Dat is hier dus ook gebeurd. Kijk in de voorwaarden hoe je zo snel mogelijk er weer van af bent. Na dit verhaal komen er gegarandeerd nog 3.429.793 mensen met de zelfde klacht. Ze doen één ding niet en ze hebben een abo en zien vaak alleen maar het hollandse Gratis of één maand.

Leuk en aardig, maar dit heeft niets met 'Hollands gratis of één maand' te maken, dit vind ik gewoon misleiding. Dan erbij: worden we juist tegen dit soort dingen sinds een paar jaar niet beter beschermd?

mahadma
door mahadma - Apr 11, 2014 om 10:10
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Omdat vele mensen niet of niet goed de algemene voorwaarden lezen, met name vóór het aangaan van een contract/aanbieding. En dàt is eigen verantwoording van de besteller/gebruiker. Het is geen misleiding, het is niet goed lezen. Als er strakke lijnen zouden kunnen zijn, dan wordt het weer als betutteling/schending van privacy en of vrijheid gezien worden.

mahadma
door mahadma - Apr 11, 2014 om 10:25
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Een stukje uit de site gelicht:

"Een losse kijkcode voor één live wedstrijd naar keuze kost €11,95. Een maandelijks internet abonnement op Eredivisie GO kost €15,95 en een abonnement voor een heel seizoen kost €149,95."

Zoals ik het nu zie, heeft u een maandelijks abo genomen. Met een S, dus niet een één maand abo. Dus krijgt u afschrijvingen.

Cookies
door Cookies - Apr 11, 2014 om 10:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

HOE WERKT EEN FOX SPORTS GO ABONNEMENT?

Voor het afsluiten van een FOX Sports GO abonnement dient u een account aan te maken. Na de 1e betaling via iDeal, creditcard of een andere betaalmethode loopt het abonnement automatisch door tot wederopzegging via automatische incasso. U kunt per maand opzeggen via de FOX Sports klantenservice op 0909-0101 (€0,10 p.m.).