ma
door marliesa Apr 17, 2015 om 14:31
Auto & vervoer

Framebreuk fiets (3 jaar oud)

Van mijn drie oude fiets brak spontaan het frame. Gevolg 4 gebroken ribben en 2 maanden uit de roulatie.
De ANWB die de fiets verkocht heeft, vergoede alleen de actieprijs aankoop, hier kan ik geen kwalitatief vergelijkbare .fiets voor terug kopen. Klopt dit?
Overige kosten moet ik volgens de ANWB op de fabrikant Peugeot verhalen. Welke verantwoordelijkheden heeft de verkoper van een ondeugdelijk product?

2706 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u die fiets voor een actieprijs hebt gekocht, krijgt u dat bedrag natuurlijk maar vergoed.

En over welke andere kosten hebt u het? U hebt toch een zorgverzekering?

ma
door marliesa - Apr 17, 2015 om 14:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marliesa schreef op vrijdag 17 apr 2015, 14:31]Van mijn drie oude fiets brak spontaan het frame. Gevolg 4 gebroken ribben en 2 maanden uit de roulatie.
De ANWB die de fiets verkocht heeft, vergoede alleen de actieprijs aankoop, hier kan ik geen kwalitatief vergelijkbare .fiets voor terug kopen. Klopt dit?
Overige kosten moet ik volgens de ANWB op de fabrikant Peugeot verhalen. Welke verantwoordelijkheden heeft de verkoper van een ondeugdelijk product?

ma
door marliesa - Apr 17, 2015 om 14:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 14:53]Als u die fiets voor een actieprijs hebt gekocht, krijgt u dat bedrag natuurlijk maar vergoed.

En over welke andere kosten hebt u het? U hebt toch een zorgverzekering?

ma
door marliesa - Apr 17, 2015 om 15:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

=tijger1 schreef op vrijdag 17 apr 2015, 14:53: Als u die fiets voor een actieprijs hebt gekocht, krijgt u dat bedrag natuurlijk maar vergoed.

En over welke andere kosten hebt u het? U hebt toch een zorgverzekering?

Schade aan kleding en extra huishoudelijke hulp: kosten voortvloeiend uit het öngeluk

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die overige schade meer is dan € 500 moet u daarvoor inderdaad bij Peugeot zijn op grond van artikel 6.185 en artikel 6.286 van het BW.

zoekster
door zoekster - Apr 17, 2015 om 15:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit gaat niet alleen om een ondeugdelijk product maar ook een onveilig product.

Daarvoor gelden de volgende regels:

Wie kan ik aansprakelijk stellen voor schade?
Schade meer dan EUR 500

Hebt u meer dan EUR 500 schade door een onveilig product? Dan kunt u de fabrikant van het product aansprakelijk stellen. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken. Is het product in het buitenland gemaakt? Dan is het bedrijf of de persoon aansprakelijk die het product naar Nederland heeft gehaald. Deze importeur moet dan wel in Europa werken.

Schade minder dan EUR 500

Hebt u minder dan EUR 500 schade? Dan moet u bij de verkoper van het product zijn. Dat moet ook als u klachten hebt over het product zelf. Een voorbeeld. U hebt een broodrooster gekocht van het merk Twister. Toen u het broodrooster gebruikte, werd dit zo warm dat het broodrooster uw aanrechtblad heeft beschadigd. De schade is EUR 800. De Twisterfabrikant is verantwoordelijk voor de schade, en dus ook voor de kosten. Hiervoor moet u naar de fabrikant gaan. Met uw klacht over het broodrooster zelf gaat u naar de winkel waar u het broodrooster hebt gekocht.

klik HIER voor voorbeeldbrieven en aanvullende informatie.

Als u uw eigen risico (bij zorgverzekering) moest aanspreken kunt u die ook claimen.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 15:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry geen 6.286 maar 6.186 BW

rots92
door rots92 - Apr 17, 2015 om 15:55
157 Antwoorden / 3 Vragen

Wat heeft u een pech, ik heb mijn Peugeot {PH41M} aangeschaft op 6-8-1983 en ik fiets er nog elke dag op.
Heeft u al contact opgenomen met Peugeot?

h.
door h.terpstra - Apr 21, 2015 om 00:55
202 Antwoorden / 1 Vragen

Marliesa, u heeft uw geld terug. Wees blij>

"Voordat geld koopt u niet een kwaliteit gelijkwaardige fiets."

Merkwaardige opmerking. De peugeot fiets is aantoonbaar een barrel gebleken.

Dat de ANWB die rommel durft te verkopen is laakbaar. Ga daar uw medische kosten verhalen lijkt me een betere optie. U heeft een overeenkomst met de ANWB. Niet met de fabrikant .

Sterkte, H.