ab
door abmannetje Mar 8, 2010 om 09:45
Vrije tijd & tuin

Fraude of oplichting door Donald Duck junior

Sanoma heeft de jongste uitgave, de Donald Duck junior op de volgende manier uitgegeven:
Het allereerste blad heeft ze gekopieerd en stuurt ze 2 jaar later naar de abonnee's alsof het om nieuwe uitgaven zou gaan.
De cover en de inhoud van Episode1 Jaargang1 is dezelfde als Episode5 Jaargang3, en dat gaan ze over twee weken weer doen met Episode6 Jaargang3.
Ik voel me opgelicht!

15572 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen zijn vindingrijk als het gaat om bezuinigen.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 10:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het niet in de algemene voorwaarden staat dat ze dit doen, lijkt het mij een reden om het abo te beeindigen wegens wanprestatie.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijkt mij inderdaad frauduleus handelen.
Ik zie geen mogelijkheid om via hun site een klacht in te dienen en om restitutie van een deel v.d. abonnementskosten te vragen.
Dus
In een brief aangeven dat u het abonnement per eerstvolgende einddatum overeenkomst beëindigt. Dit lijkt mij een bedrijf waarbij u het aangetekend, liefst met ontvangstbevestiging moet doen om bewijs van opzegging in handen te hebben.

Postadres Sanoma Uitgevers
Postbus 1900
2130 JH Hoofddorp

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sonjaatje. Waar denk je heen? Verwacht je dat er in de algemene voorwaarden staat dat men voor het gemak zo nu en dan een eerder uitgegeven nummer uitgeeft?

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 11:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien hoopten ze dat niemand het merkt. Beetje dom natuurlijk.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, probeer je de teleurstelling van je kind voor te stellen als die erachter komt dat hetzelfde boekje al op de stapel ligt.
Ik voel me nogal bekocht.
Er worden zo verschrikkelijk veel DD verhalen geschreven dat het natuurlijk best eens voor kan komen dat een verhaal uit het weekblad in een album kom, maar dit lijkt mij pure oplichting.
Ik ben eigenlijk benieuwd of ik de enige ben die het is opgevallen. Of zou de rest van Nederland het gewoon accepteren?

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden een proefabbonement van de gewone donald duck en daar kwam ik idd een verhaaltje tegen die ik van 30 jaar terug kende, toen ik nog lid was. Ze belde op om te vragen of ik lid wilde worden. Ik heb aangegeven dat ik die verhalen die ze nu publiceerde nog had liggen ;p

ve
door verwijderd - Mar 8, 2010 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

abmannetje

Advies: het abonnement per direkt beëindigen wegens wanprestatie. Doe dat wél schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 08:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste abonnee,

De uitgave Donald Duck Junior bestaat uit een serie van precies 40 nummers. De reden hiervoor is dat na zorgvuldig onderzoek, interviews en gesprekken op basisscholen, duidelijk werd dat het leesniveau van de jonge lezers zich in deze periode dusdanig ontwikkelt dat de kinderen aan het eind van de serie toe zijn aan een wat grotere uitdaging. Na het lezen van deze serie hebben zij kennisgemaakt met het lezen van strips, de inwoners van Duckstad en zijn zij klaar voor grote broer, Donald Duck weekblad.

Als u van het begin af aan lid geweest bent van de Donald Duck Junior, heeft u als het goed is 40 exemplaren ontvangen en stopt het abonnement automatisch. Bij het afsluiten van het abonnement is duidelijk gecommuniceerd dat Donald Duck Junior een serie is van 40 tijdschriften, welke u in eenmaal afneemt. Wanneer u begonnen bent met kopen van losse nummers in de winkel, kan het zijn dat u deze nu ook bij uw abonnement krijgt en dus dubbel heeft.

Mocht u naar aanleiding van deze uitleg nog vragen op opmerkingen hebben, kunt u altijd telefonisch of schriftelijk contact met ons opnemen. U vindt onze contactgegevens in het colofon van het magazine.

Met vriendelijke groet,
Marketing Donald Duck Junior

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 09:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

De uitgave Donald Duck Junior bestaat uit een serie van precies 40 nummers.

Dat lijkt mij geen rechtvaardiging v.h. feit dat hier een wanprestatie gepleegd wordt door oude uitgaves opnieuw uit te geven. Dit lijkt mij een zeer legitieme reden om de overeenkomst eerder te beëindigen.

Ik vind de verplichting om een blad 40 x af te nemen terwijl er oude exemplaren heruitgegeven worden onredelijk bezwarend.
Bovendien zie ik deze verplichting niet duidelijk gecommuniceerd op de website.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 10:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tdehond,
Lees nou even goed de reactie van Sanoma. Het kan toch zijn dat abmannetje het eerste blad los heeft gekocht en op grond daarvan een abonnement heeft afgesloten. Niet altijd gelijk spreken van wanprestaties; jij weet ook niet of hier sprake van is.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Quote t.s.
Sanoma heeft de jongste uitgave, de Donald Duck junior op de volgende manier uitgegeven:
Het allereerste blad heeft ze gekopieerd en stuurt ze 2 jaar later naar de abonnee's alsof het om nieuwe uitgaven zou gaan.
De cover en de inhoud van Episode1 Jaargang1 is dezelfde als Episode5 Jaargang3, en dat gaan ze over twee weken weer doen met Episode6 Jaargang3.

ik voel me opgelicht doet toch het ergste vermoeden. t.s. heeft een abonnement op dit blad, waarbij herhaald een oud exemplaar wordt geleverd met de verplichting 40 exemplaren af te nemen.
Ik voel mij nog niet geroepen mijn uitspraak te herzien. Als ik ongelijk heb wil ik graag mijn uitspraak terug trekken.

In blijde afwachting van de tekst m.b.t. de duidelijke communicatie m.b.t. de verplichte afname van dit blad in combinatie met het verstrekken van oude uitgaves binnen deze periode.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben blij dat ik toch nog even mag gaan reageren, voordat ik van allemaal rare dingen beticht ga worden door Sanoma.
Ik heb een abo afgesloten met Sanoma van 40 nummers. In het contract staat dat het contract na 2 jaar stilzwijgend zal worden verlengd met een jaar. Om het abo op te zeggen moet ik 6 weken voor het einde van het contract dit schriftelijk laten weten.

Het eerste blad heb ik zelf gekocht voor slecht 1 euro, de tweede zat in het abonnement. Ik heb nu 38 bladen ontvangen, dat betekent dat ik nu nOg twee dubbelen ga ontvangen.

Dit lijkt mij een hele duidelijke wanprestatie in de levering.

Ook vind ik het vreemd dat Sanoma in dit geval weer gEEn rekening houdt met broertjes/zusjes van de abonnee. Sanoma is dus een instantie die met mij meedenkt op momenten dat ik het niet wil, en zich tegen mij keert als ik haar hulp het hardste nodig heb.

Waar het verhaal van 40 nummers en we beginnen weer opnieuw vandaan komt is mij niet bekend. Staat niet in mIJn contract.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

k heb een abo afgesloten met Sanoma van 40 nummers. In het contract staat dat het contract na 2 jaar stilzwijgend zal worden verlengd met een jaar. Om het abo op te zeggen moet ik 6 weken voor het einde van het contract dit schriftelijk laten weten.

Dit staat toch lijnrecht op wat sanoma beweert:

Als u van het begin af aan lid geweest bent van de Donald Duck Junior, heeft u als het goed is 40 exemplaren ontvangen en stopt het abonnement automatisch.

Ik kan de bewering van Sanoma niet anders interpreteren dat na de ontvangst van 40 exemplaren het abonnement automatisch stopgezet wordt. Dus zou er geen sprake horen te zijn van een stilzwijgende verlenging van nota bene 1 jaar!

Zeer discutabele gang van zaken, zeker gezien het feit dat dubbele exemplaren geleverd worden van eerdere jaargangen.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil niet zeggen dat Sanoma hier juist handelt. Wat mij de laatste tijd opvalt dat iedereen maar gelijk spreekt van oplichterij. Dit gaat mij net iets te ver. Wij zijn hier bij een consumentenplatvorm en niet bij Tros Opgelicht.
Wij hebben het weekblad Donald Duck al jaren in de leesmap en ik heb nog nooit dubbele verhalen gezien. Sanoma legt uit dat dit een speciale serie is van 40 nummers. Wellicht is er sprake van enkele series. En ja, als je voor meerdere kinderen achter elkaar een contract afsluit, dan is het logisch dan je dan dezelfde verhalen krijgt.
Dat in het contract staat dat stilzwijgend wordt verlengt kan ook per abuis zijn overgenomen van het weekblad Donald Duck. Laat abmannetje nou eens contact opnemen met Sanoma en wellicht dat alle misverstanden dan de wereld uit zijn.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

lottesanne schreef op woensdag 10 mrt 2010, 13:35: Ik wil niet zeggen dat Sanoma hier juist handelt. Wat mij de laatste tijd opvalt dat iedereen maar gelijk spreekt van oplichterij. Dit gaat mij net iets te ver. Wij zijn hier bij een consumentenplatvorm en niet bij Tros Opgelicht.
Wij hebben het weekblad Donald Duck al jaren in de leesmap en ik heb nog nooit dubbele verhalen gezien. Sanoma legt uit dat dit een speciale serie is van 40 nummers. Wellicht is er sprake van enkele series. En ja, als je voor meerdere kinderen achter elkaar een contract afsluit, dan is het logisch dan je dan dezelfde verhalen krijgt.
Dat in het contract staat dat stilzwijgend wordt verlengt kan ook per abuis zijn overgenomen van het weekblad Donald Duck. Laat abmannetje nou eens contact opnemen met Sanoma en wellicht dat alle misverstanden dan de wereld uit zijn.

Ik kan mij voorstellen dat als iemand een abonnement afsluit voor 40 nummers waarvan alle minimaal 2 duplicaten zijn van nummers uit eerdere jaargangen het gevoel krijgt dat hij opgelicht wordt.

Let wel: het voelt zo aan bij gedupeerde.
Als ik mij op een blad abonneer, dan verwacht ik dat ik 40 nieuwe uitgaves ontvang.

T.a.v. Tr... opgelicht.
We zijn hier bij de Vara te gast. :)
Ook hier hebben we te maken met een discutabele gang van zaken bij diverse bedrijven.

Ik heb de algemene voorwaarden t.a.v. DD junior nog niet gevonden. Ik ben dol op A.V. om te kijken wat daar staat. Zeker nu een medewerker hier beweert dat abonnement automatisch stopt en volgens gedupeerde tijdig opgezegd moet worden omdat anders stilzwijgend verlengd wordt.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reactie die ik van Sanoma heb ontvangen is dezelfde als die hier in deze thread ook al wordt vermeld.

Ik heb ook niet gezegd dat ik opgelicht BEN, maar dat ik me opgelicht VOEL.

Ik ben daarom benieuwd naar reacties van anderen, of anderen er net zo over denken als ik. Namelijk dat ik het belachelijk vind dat een contract schijnbaar eenzijdig kan worden onderbroken en de zwakkere (de consument, ik dus) gewoon het nakijken heeft.
Ja natuurlijk wordt het contract ontbonden en zal het wel weer even duren voordat ik weer contact zoek met Sanoma om een abo af te sluiten. Sterker nog, als ik door die club benaderd wordt is deze ervaring van hun handelswijze voor mij juist reden om vooral geen zaken met ze te doen. Want als puntje bij paaltje komt geven ze niet thuis.

Ook de toon van de mails van Sanoma over dit onderwerp is dusdanig agressief dat ik me door deze partij geïntimideerd voel, maar daar gaat dit verhaal niet over.

Maar het is toch niet raar van mij dat ik het idee heb dat er iets niet klopt als jullie er ook niet uit komen.
Bedankt allemaal voor jullie reacties

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Abmannetje.

Als de toonzetting van reacties van Sanoma agressief is, lijkt mij dat een signaal om hier inderdaad geen zaken meer mee te doen.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Staat u er wel op dat beëindiging abonnement schriftelijk bevestigd wordt en bewaar deze bevestiging minimaal 5 jaar, mocht er later een onterechte navordering komen dan heeft u bewijs van einde abonnement.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Missie geslaagd. De aanhoudende zoeker wint:

Donald Duck Junior
Vrolijk leren en spelen!

Donald Duck Junior is overzichtelijk, eenvoudig, maar net zo vrolijk als Donald Duck. Een tijdschrift waarmee de beginnende lezer spelenderwijs leert lezen en schrijven doormiddel van strips, grappen en spelletjes.

Donald Duck Junior verschijnt tweewekelijks en bestaat uit een serie van 40 tijdschriften. Hierna stopt het abonnement automatisch, dan is uw kind klaar voor Donald Duck.

Bron: Je tekst hier...

Op deze site wordt dus wel duidelijk gecommuniceerd naar de klant.

Het was even snuffelen. Maar dit bevestigt dat u na 40 bladen er vanaf bent.
Onduidelijk blijft nog de duplicaat exemplaren van vorige jaargangen die geleverd worden.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling voor t.s.

Maak even een screen print van deze pagina m.b.t. het stopzetten van DDjunior op de site waar ik naar verwijs. En bewaar dit item minimaal 5 jaar.

Klik op hier

Ik heb een dossier altijd graag compleet, zeker als ik niet het gevoel heb dat ik op vriendelijke wijze benaderd ben door een bedrijf.

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 17:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op woensdag 10 mrt 2010, 16:25: Missie geslaagd. De aanhoudende zoeker wint:

Donald Duck Junior
Vrolijk leren en spelen!

Donald Duck Junior is overzichtelijk, eenvoudig, maar net zo vrolijk als Donald Duck. Een tijdschrift waarmee de beginnende lezer spelenderwijs leert lezen en schrijven doormiddel van strips, grappen en spelletjes.

Donald Duck Junior verschijnt tweewekelijks en bestaat uit een serie van 40 tijdschriften. Hierna stopt het abonnement automatisch, dan is uw kind klaar voor Donald Duck.

Bron: Je tekst hier...

Op deze site wordt dus wel duidelijk gecommuniceerd naar de klant.

Het was even snuffelen. Maar dit bevestigt dat u na 40 bladen er vanaf bent.
Onduidelijk blijft nog de duplicaat exemplaren van vorige jaargangen die geleverd worden.

@tdehond

Nu nog even excuses voor de grote woorden (zonder enig bewijs en zonder afdoende informatie in te winnen) aan het begin van het topic en wat lessen trekken voor de toekomst, en we zijn weer waar we wezen moeten!

ve
door verwijderd - Mar 10, 2010 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gerland

Excuses lijkt mij niet nodig omdat er

1. niet duidelijk naar t.s. gecommuniceerd is.
Quote t.s.
Ik heb een abo afgesloten met Sanoma van 40 nummers. In het contract staat dat het contract na 2 jaar stilzwijgend zal worden verlengd met een jaar. Om het abo op te zeggen moet ik 6 weken voor het einde van het contract dit schriftelijk laten weten.
2. duplicaat van vorige jaargangen geleverd wordt tot minimaal 2 x toe.
3. De toonzetting van Sanoma als agressief werd ervaren door t.s.
4. De a.v. die ik gelezen heb op bovenvermelde site ook niet eenduidig aangaven dat in dit geval de overeenkomst na de levering van 40 bladen beëindigd is.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over het duidelijk communiceren van Sanoma is nogal een discussie gaande.
Wat me vooral opvalt is dat er drie dagen geleden nog bevestigd werd dat de info erg slecht te vinden is en dat er nu op alle (door Sanoma gecontroleerde) sites vermeld wordt dat het om een serie van 40 nummers gaat en dat het abonnement automatisch stopt.

Mag ik dit invoegen:
http://www.molblog.nl/bericht/Sanoma-komt-met-Donald-Duck-Junior/
http://uitgeeftrends.nl/content/sanoma-start-donald-duck-junior
http://www.dutchcowgirls.nl/media/420
als voorbeeld voor niet-Sanoma-gecontroleerde sites

Als je maar zoekt en kijkt naar het originele persbericht, dus het contract dat ik TOEN heb afgesloten, zul je zien dat ik op het moment van het afsluiten van het contract niet de kennis had die ik nu heb. Daar gaat het om.
Blijkbaar is er tussentijds iets gewijzigd en ze hebben niet de ballen om dat toe te geven. Daar kan ik niet tegen.
Tenslotte ben ik die ene consument tegen het grote boze bedrijf met al haar advocaten die blijkbaar de opdracht hebben om alle websites aan te passen.

Het begint een beetje op een kruistocht tegen Sanoma te lijken...

ve
door verwijderd - Mar 11, 2010 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

abmannetje schreef op donderdag 11 mrt 2010, 11:03: Over het duidelijk communiceren van Sanoma is nogal een discussie gaande.
Wat me vooral opvalt is dat er drie dagen geleden nog bevestigd werd dat de info erg slecht te vinden is en dat er nu op alle (door Sanoma gecontroleerde) sites vermeld wordt dat het om een serie van 40 nummers gaat en dat het abonnement automatisch stopt.

Mag ik dit invoegen:
http://www.molblog.nl/bericht/Sanoma-komt-met-Donald-Duck-Junior/
http://uitgeeftrends.nl/content/sanoma-start-donald-duck-junior
http://www.dutchcowgirls.nl/media/420
als voorbeeld voor niet-Sanoma-gecontroleerde sites

Als je maar zoekt en kijkt naar het originele persbericht, dus het contract dat ik TOEN heb afgesloten, zul je zien dat ik op het moment van het afsluiten van het contract niet de kennis had die ik nu heb. Daar gaat het om.
Blijkbaar is er tussentijds iets gewijzigd en ze hebben niet de ballen om dat toe te geven. Daar kan ik niet tegen.
Tenslotte ben ik die ene consument tegen het grote boze bedrijf met al haar advocaten die blijkbaar de opdracht hebben om alle websites aan te passen.

Het begint een beetje op een kruistocht tegen Sanoma te lijken...

Ik vermoed dat eerst in de A.V. in het algemeen vermeld stond wat van toepassing was voor abonnementen bij Sanoma.
Nu wordt aangegeven in de a.v. van bovengenoemde site:
[[ "Artikel 3: Duur van een abonnement
De duur van een abonnement geldt voor de aangegeven periode. Per abonnement wordt in de voorwaarden expliciet aangegeven of het abonnement automatisch afloopt dan wel doorloopt/door u opgezegd te worden."]]

Als dit voortaan inderdaad gebeurt bij nieuwe abonnementen dan behoort de onduidelijkheid t.a.v. duur abonnement voortaan t.a.v. DDjunior tot het verleden. Dan heeft de melding van uw klacht hier zin gehad en dat juich ik toe.

ve
door verwijderd - Apr 12, 2010 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben de dubbele nummers geconstateerd. Toen ik daarover direct met de klantenservice belde van Sanoma waren ze daar er nog niet eens van op de hoogte!
Na een week nog n keer gebeld (nadat de toezegging om terug gebeld te worden niet werd nagekomen) toen zeiden ze dat het een eenmalige storing betrof. Inmiddels weet ik en hun ook beter. Na 2 weken dus maar weer gebeld, ik heb gezegd dat ik het geld van de resterende nummers terug wil. Daar konden ze geen antwoord op geven: ik ben van de klantenservice, daar ga ik niet over dit moet ik aan het hoofdkantoor voorleggen. Ik bel u terug". Niet dus; ik krijg n paar dagen later n mail met de melding dat het abb, op mijn verzoek miv nummer 8 beeindigd wordt. Over restitutie wordt niet gesproken. Heb schriftelijk gemeld dat ik het een wanprestatie vind en dus gewoon mijn geld terug wil.

Ik nodig de afd. marketing van Sanoma uit om dit recht te trekken. Jullie hebben waarschijnlijk bewust gekozen om de nummers te herhalen. Lijkt op onderschatting van de jonge lezer. Nou mijn zoon had het onmiddelijk door!

ve
door verwijderd - Apr 19, 2010 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens, ik vind het werkelijk nergens op slaan.
Alsof ik bij ga houden wat er elke twee weken in dat blaadje staat.
Mijn dochtertje viel het vandaag voor het eerst op (na 4 nr's dubbel!)
Hup, € 8 lichter. Bedankt Sanoma!
Koude douche!!!!