su
door suus1978 Jul 9, 2012 om 21:55
Geldzaken & recht

Fraude werkgever aan jaaropgave?

Begin dit jaar is mijn (turkse) buurman is ontslagen (om twijfelachtige redenen) door een uitzendinstantie waarvoor hij 5 jaar heeft gewerkt. Omdat hij genoeg had van de negativiteit bij deze werkgever heeft hij het er bij laten zitten en is op zoek gegaan naar een andere baan. Tot zover de geschiedenis.
Begin dit jaar ontving hij zijn jaaropgave. Deze bleek 10.000 euro hoger uit te komen dat dat mijn buurman daadwerkelijk heeft verdient in 2011, net boven bijstandsniveau. Hij kwam erachter omdat hij opeens allerlei toeslagen mis loopt waar hij eigenlijk recht op heeft (hij heeft 4 kinderen te onderhouden, dus hij heeft het ECHT heel erg nodig).
Nu staat zijn oud werkgever bekend om zijn inhaligheid. We verdenken hem ervan dat hij heeft gesjoemeld met zijn boekhouding ten koste van mijn buurman. Mijn buurman is een zachtaardige man die niet in oog om oog gelooft. Waarschijnlijk weet zijn ex-werkgever dat en heeft daar nu misbruik van gemaakt.
Mijn buurman heeft niet al zijn loonstrookjes over 2011 gekregen/bewaard, dus het is lastig achterhalen welk inkomen hij exact heeft ontvangen; hij kan dat alleen controleren op zijn bankafschriften. Wel is deze jaaropgave beduidend hoger (dus die 10.000 euro) dan de voorgaande jaren bij dezelfde werkgever.

Ik word beroerd van het idee dat zijn oud-werkgever dit durft te doen. Het liefst zou ik deze vent willen aangeven bij de belastingdienst, maar mijn buurman wil het liever proberen netjes op te lossen, en anders komt het allemaal wel weer goed als hij belastingaangifte zal doen in 2012.

Wie kan advies geven over hoe hiermee om te gaan?

PS. Mijn buurman geeft ook te kennen dat hij nooit een vakantiegeld uitkering heeft gekregen van deze werkgever.

2707 1 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 9, 2012 om 22:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heeft uw buurman wel een paar loonstrookjes? Liefst natuurlijk die van december. Meestal staan er namelijk cumulatieven op de loonstrookjes, dus met de loonstrook van december weet je ook wel wat je jaarsalaris is dan.

Heeft hij die niet dan is m.b.v. een loonstrookje, het netto loon en de bijschrijvingen (2011 moet via internetbankieren nog wel te achterhalen zijn) het brutoloon ook aardig te becijferen lijkt mij.

Als er inderdaad een verschil van 10.000 blijkt dan kan je met de jaaropgave en het zelf becijferde jaarsalaris de confrontatie aangaan met de werkgever. Dan kan je altijd dreigen met aangifte bij de FIOD.