ni
door niekxenia Oct 28, 2014 om 17:24
Huishouden & energie

Garantie afwikkeling Blokker

Hallo,

Iets meer dan een jaar geleden hebben wij een tuinset bij Blokker aangeschaft. Deze tuinset is helaas kapot gegaan ( het materieel van de stoelen liet los).
Dit hebben wij bij Blokker gemeld en we konden de set op laten halen alleen krijgen wij het aankoopbedrag - 10% terug. Volgens hun zou dit in de voorwaarden staan ,maar hier heb ik in gekeken en kan dit niet terugvinden ( ik heb ook aan Blokker gevraagd of ze aan kunnen geven waar dit dan staat maar hier reageren ze niet op). In de bijgeleverde boekjes bij de set stond echter ook dat we recht hebben op 3 jaar garantie.

Mijn vraag is of ze in hun recht staan om 10% van het aankoopbedrag achter te houden?

Bij voorbaat dank!

3836 13 Rapporteer

tot15karakters
door tot15karakters - Oct 28, 2014 om 17:33
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je nu 10% minder kreeg zouden ze dus 30 jaren mee moeten gaan?

Niet meer leverbaar dus netjes...
En meubels hebben normaal een grotere afschrijving.....

Gewoon accepteren en elders met 10% bij leggen andere uitzoeken en nu in de winter maanden ruimen vele verkopers met meer als 10% korting op omdat de nieuwe collectie eraan komt.

tijger1
door tijger1 - Oct 28, 2014 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee natuurlijk hebben ze geen recht om 10% in te houden. Het was blijkbaar gewoon slecht materiaal waarvan ze gemaakt zijn. U hebt recht op het volledige bedrag.

Dien een schriftelijk een klacht in.

tenormin
door tenormin - Oct 28, 2014 om 19:33
16823 Antwoorden / 108 Vragen

lees hier. Weet niet of u ook zo'n zelfde soort probleem hebt, maar daar word het niet opgelost. Als uw probleem ongeveer hetzelfde is zou ik die 10% maar accepteren. Heeft u volgend jaar weer (bijna) een nieuwe set. Denk niet meer bij Blokker? ?

me
door mein33 - Oct 29, 2014 om 13:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U heeft wel een jaar gebruik gemaakt van dit tuinset en ondanks dat het niet geheel volgens de spelregels van de garantievoorwaarden gaat kunt u, denk ik, maar beter gebruik maken van deze aanbieding van Blokker.
Aangezien u 90% van de aanschafwaarde terugkrijgt is het misschien (zeer) aantrekkelijk om elders een nieuw tuinset aan te schaffen, sommige zaken hebben nu nog najaarsaanbiedingen en scheelt het u mogelijk een hoop ellende, gedoe en houdt u er ook nog iets ( € ) aan over.

mahadma
door mahadma - Oct 29, 2014 om 13:47
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Kan met zijn dat die 10% in rekening zijn gebracht voor afhaalkosten?

danath
door danath - Oct 29, 2014 om 13:57
88 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat mag, u hebt immers 1 jr. er gebruik van kunnen maken, een coulant aanbod vind ik.

1paul
door 1paul - Oct 29, 2014 om 15:51
3132 Antwoorden / 0 Vragen

wat toch weer een bullshitt antwoorden, coulant, goede deal vind ik enz enz, wat geld is de wet, zij moeten nieuw leveren, als dat niet kan vergelijkbaar nieuw leveren en als dat niet kan uw totale aankoopsom terug geven klaar...

als je der niets van weet zeg dan ook niets!!!

danath
door danath - Oct 29, 2014 om 16:31
88 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1paul schreef op woensdag 29 okt 2014, 15:51]wat toch weer een bullshitt antwoorden, coulant, goede deal vind ik enz enz, wat geld is de wet, zij moeten nieuw leveren, als dat niet kan vergelijkbaar nieuw leveren en als dat niet kan uw totale aankoopsom terug geven klaar...

als je der niets van weet zeg dan ook niets!!!

spijker jij dan maar eens je Nederlands bij ..... geld heb je in je portemonnee!!

wi
door wizardofoss - Oct 29, 2014 om 19:14
18 Antwoorden / 0 Vragen

@1paul, ja en nee. Blokker heeft niet de verplichting opnieuw een nieuwe set te leveren, per slot van rekening is de set een jaar oud, ze mogen ook repareren. Wat bij de gemiddelde tuinset nou niet bepaald een succes zal zijn. Daarnaast zijn ze ook zeker niet verplicht de hele boel op te komen halen, wil je dan zelf met de hele zooi gaan lopen slepen?

Vanuit die optiek vind ik het geen onredelijk aanbod. Uiteraard kan je op je strepen gaan staan, maar dat kan Blokker dan ook. En of je daar iets mee opschiet?

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2014 om 20:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

't Is maar net hoe een toko met de garantievoorwaarden omgaat. Had lang geleden een (dure) tuinset gekocht bij Intratuin, garantie 5 jaar op de tafel. Die ging net voor de 5 jaar om was, kapot.
Hoewel ik dacht dat ik voor de kat zijn achterwerk terugging, met bon, kreeg ik zowaar een gloednieuwe tafel. Dus soms kan het wel. Ook als je jet niet verwacht.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2014 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb jaren en jaren gekeden twee tuinstoelen gekocht bij Blokker. Die gingen allebei na ern jaar of wat kort na elkaar kapot. Degene die erin zat zakte er doirheen, was geen molenpaard. Maar kreeg zonder problemen mijn geld terug van Blokker, want die zelfde hadden ze niet meer.

mo
door mof - Oct 30, 2014 om 10:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de schade onder de garantie valt en u heeft drie jaar garantie, dan zou u het
volle bedrag vergoed moeten krijgen.
Als de schade niet onder de garantie valt dan zou de economische levensduur van een tuinmeubelset moeten worden vastgesteld. Dat hangt af van het materiaal en constructiewijze waarmee dit gemaakt is. En dan moet ervan worden uitgegaan
dat u de spullen zorgvuldig behandeld, dus niet met zon, weer en wind continu buiten laten staan, schoonmaken op zijn tijd etc.

Dat kan een lastige langdurige strijd worden.
Ik zou gaan voor de tien procent waarde vermindering en de volgende keer Blokker mijden als u weer zoiets koopt. En zet het in de krant, spreek het rond, zodat ook anderen gewaarschuwd zijn. Dan vangt Blokker 1 x tien procent en verliest een aantal klanten.

alfatrion
door alfatrion - Oct 30, 2014 om 11:21
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=niekxenia schreef op dinsdag 28 okt 2014, 17:24]Mijn vraag is of ze in hun recht staan om 10% van het aankoopbedrag achter te houden?
Als ik het zo lees dan heeft u de koop op goede gronden ontbonden

[quote=Artikel 6:271 BW]Een ontbinding bevrijdt de partijen van de daardoor getroffen verbintenissen. Voor zover deze reeds zijn nagekomen, blijft de rechtsgrond voor deze nakoming in stand, maar ontstaat voor partijen een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds door hen ontvangen prestaties.
Uw prestatie bestaat uit het betalen van het aankoopbedrag. Deze prestatie moet de verkoper ongedaan maken. Mocht de verkoper stellen dat u op uw beurt de bank in de originele staat moet terug leveren dan kan ze daarin niet gevolgd worden.

[quote=Artikel 7:10 lid 3 BW]Indien de koper op goede gronden het recht op ontbinding van de koop of op vervanging van de zaak inroept, blijft deze voor risico van de verkoper.

[quote=wizardofoss schreef op woensdag 29 okt 2014, 19:14]@1paul, ja en nee. Blokker heeft niet de verplichting opnieuw een nieuwe set te leveren, per slot van rekening is de set een jaar oud, ze mogen ook repareren.
Op enkele uitzonderingen na, heeft de consument heeft een vrije keuze tussen herstel of vervanging (art. 7:21 lid 4 BW). Dat de koper het product een jaar in gebruik heeft gehad is geen argument dat stand houdt bij de rechter.