el
door elineelvira Aug 29, 2015 om 16:39
Computers & telefonie

Garantie laptop en winkel gestopt

Goedendag,

Ik heb in april 2014 een Macbook pro gekocht via Trendy Computers. Dit bedrijf is spontaan verdwenen/failliet gegaan. Nu zit ik met een probleem met mijn laptop, namelijk dat mijn safari browser uit zichzelf ineens afsluit en mijn SD-kaart lezer defect is. Ik heb verhaal proberen te halen via Apple maar zij zeiden dat ik eigenlijk verhaal moest halen bij Trendy Computers omdat zij niet verantwoordelijk zijn voor eventuele gebreken bij een laptop. Maar het probleem is nu dat ik geen verhaal kan halen bij Trendy Computers omdat zij gestopt zijn. Ik ben een beetje ten einde raad, want als ik contact opneem met Apple dan krijg ik constant te horen dat ik zelf geld moet gaan neerleggen om iets te laten maken. Terwijl het nog wel onder de wettelijke garantie valt die ik hoor te verhalen bij de leverancier...

Met vriendelijke groet,
Eline

3027 16 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 29, 2015 om 16:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is toch die zaak waar de belbus regelmatig langs is gegaan? Niet bijster slim je laptop daar te kopen. Maar als de zaak weg is, failliet is, niet meer bestaat dat wordt het lastig met garantie. En het feit dat je voor Apple spullen de hoofdprijs moet betalen wil niet zeggen dat ze daar ook de bijbehorende service voor leveren. Het is helaas niet anders.

el
door elineelvira - Aug 29, 2015 om 17:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 29 aug 2015, 16:46]Dat is toch die zaak waar de belbus regelmatig langs is gegaan? Niet bijster slim je laptop daar te kopen. Maar als de zaak weg is, failliet is, niet meer bestaat dat wordt het lastig met garantie. En het feit dat je voor Apple spullen de hoofdprijs moet betalen wil niet zeggen dat ze daar ook de bijbehorende service voor leveren. Het is helaas niet anders.

Dus dit is dan een gevalletje van: dikke pech?

Voordat ik mijn laptop aanschafte, was er nog weinig slechts over deze winkel te lezen op het internet. Ik kijk totaal geen TV, dus heb dat niet meegekregen dat deze winkel zo slecht in het daglicht stond... Jammer genoeg is de situatie nu eenmaal zo... Maar is er nergens anders waar ik mijn garantie alsnog kan claimen?

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2015 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog afgezien van alles, geloof ik niet dat een softwareprobeem onder de garantie valt. Misschien hebt u wel een virus.
En die SD kaartlezer is ook al meer dan een jaar oud, dus logisch dat Apple niets doet.

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2015 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Apple spullen zijn overal even duur, dus waarom iets gekocht zo wijd weg?

edrick3
door edrick3 - Aug 29, 2015 om 17:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo elineelvira,

Vraag
Wat kun je doen als je een product hebt gekocht dat kapot is gegaan en het bedrijf failliet is?

Antwoord: Als je nog fabrieksgarantie hebt op het (ondeugdelijke) product, kun je bij de fabrikant of importeur van het product terecht.
(Bron: Consumentenbond)

Je product vertoont kuren? Check de garantie. Deze kan op naam staan van het failliete bedrijf, van de fabriek of bijvoorbeeld van een verzekeraar. Soms wordt bij faillissement de garantie overgenomen door een andere partij. Of vraag de fabrikant, deze wil soms best iets extra doen voor de kopers van zijn producten.
Als je nog fabrieksgarantie hebt op een product dat is gekocht bij een failliet bedrijf, dan kun je nog gewoon bij de fabrikant of importeur terecht als het product kapot gaat.
(Bron)

edrick3
door edrick3 - Aug 29, 2015 om 17:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@elineelvira,

Kijk ook eens hier.

De SD-kaartlezer kan natuurlijk ook 'gewoon' kapot zijn en valt buiten de garantie.
Kun je - eventueel - laten vervangen. Dat zullen de kosten niet zijn.

Kijk eens of het helpt als je Safari herstelt naar de standaardwaarden.
Je kunt hier lezen hoe je dat kunt doen.

Suc6

Cookies
door Cookies - Aug 29, 2015 om 17:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 29 aug 2015, 17:23]Apple spullen zijn overal even duur, dus waarom iets gekocht zo wijd weg?

Er wonen nog steeds mensen in Zeeuw-Vlaanderen vlg mij.;-)

Dat je browser afsluit is een software probleem en dat valt, zoals gezegd niet onder garantie.

macwouter
door macwouter - Aug 29, 2015 om 18:45
825 Antwoorden / 9 Vragen

Herstel Safari ?? MacBook opstarten in veilige modus ( command--shift tijdens opstarten ) en daarna weer opnieuw opstarten .

macwouter
door macwouter - Aug 29, 2015 om 18:51
825 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 29 aug 2015, 17:36]@elineelvira,

Kijk ook eens hier.

De SD-kaartlezer kan natuurlijk ook 'gewoon' kapot zijn en valt buiten de garantie.
Kun je - eventueel - laten vervangen. Dat zullen de kosten niet zijn.

Kijk eens of het helpt als je Safari herstelt naar de standaardwaarden.
Je kunt hier lezen hoe je dat kunt doen.

Suc6

Leuk gedaan edrick3 maar de eerste link is overbodig en de tweede link dat bestaat niet meer sinds Yosemite en El Capitan.

edrick3
door edrick3 - Aug 29, 2015 om 20:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@macwouter,

..... dat bestaat niet meer sinds Yosemite en El Capitan......
Liep ik iets achter.....
Gelukkig hebben we nog een deskundige Mac-kenner op dit forum. ;-)

crewmember
door crewmember - Aug 31, 2015 om 12:58
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Goed om te zien dat Trendy computers eindelijk weg is.

Elineelvira: Je hebt maar 1 jaar garantie op je laptop, helaas is deze verlopen. Dus als je SD kaart reader probleem een hardware fout is zal dit niet gratis verholpen worden.

Apple heeft nog wel de service dat je met je apple product langs een een apple store kan gaan voor hulp. Deze Zitten In A'dam, Den haag en haarlem.
http://www.apple.com/nl/retail/geniusbar/

Via diezelfde link kan je ook online om hulp vragen.

audb
door audb - Aug 31, 2015 om 13:24
1668 Antwoorden / 5 Vragen

1 jaar garantie? nooit gehoord van de Europese reglement dat je minimaal 2 jaar garantie moet krijgen?
Maar oké Apple blijkt zich zelf zeer goddelijk te mogen gedragen en weigert gewoon garantie te geven dat is al lang bekend.
Wat te doen? naar een apple store gaan en dat het liefst wanneer het redelijk druk is en dan met een iets te verheven stem vragen of ze alleen maar een jaar garantie bieden kuch dat schijnt te helpen.

crewmember
door crewmember - Aug 31, 2015 om 13:48
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=audb schreef op maandag 31 aug 2015, 13:24]1 jaar garantie? nooit gehoord van de Europese reglement dat je minimaal 2 jaar garantie moet krijgen?

Bron? Nog nooit van gehoord.

macwouter
door macwouter - Aug 31, 2015 om 14:28
825 Antwoorden / 9 Vragen

Koop nooit een Apple product bij de Apple Store zoals ook niet bij de A-Mac want dan zit je inderdaad met die 1 jaar garantie. Apple producten zijn bij de MediaMarkt, Dixons, en BCC vaker 100 euro goedkoper en heb je wel die 2 jaar garantie. Mijn eerste iMac (mid 2007) nooit kapot geweest staat nu bij een familielid en werkt nog steeds, mijn eerste iPad 2 nooit kapot geweest, mijn eerste iPhone 5 nooit kapot geweest. Het probleem van elineelvira is een softwarematig probleem en is heel gemakkelijk op te lossen door op te starten in veilige modus. Soms kunnen er in OSX conflicten en foutjes optreden als je programma,s van derden installeert zoals via Softonic en meer van die downloadsite,s maar gelukkig is dat bij OSX geen probleem en los je het snel op.

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2015 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij Dixon heb je drie jaar garantie, maar uiteraard niet op software.

Fr
door Fresh - Apr 5, 2016 om 13:12
1 Antwoorden / Vragen

Hi Eline, werd je nog geholpen want ik heb ook dezelfde probleem.