re
door remkow Aug 28, 2015 om 11:34
Auto & vervoer

Garantie met eigen risico?!

Onlangs een tweedehands auto gekocht van 4 jaar oud, met drie maanden garantie (geen BOVAG).

Nu blijkt er in het koopcontract een eigen risico te zijn vermeld per beroep op die garantie, van maar liefst 250,-.

Is zoiets wel wettelijk toegestaan? Als er iets niet goed is (binnen bepaalde grenzen uiteraard) zou ik toch gewoon terug moeten kunnen gaan naar de dealer, zonder dat ik daarvoor direct zou moeten betalen?
Waarom zou een dealer die zo'n eigen risico in zijn koopcontracten opneemt nog de moeite nemen om een goed product aan zijn klanten af te leveren immers, als hij toch ook kan 'verdienen' aan het te betalen eigen risico?

5194 24 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Aug 28, 2015 om 11:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De verkoper mag gerust voorwaarden verbinden aan zijn eigen garantie, maar de wettelijke garantie kan daarbij niet worden weggeveegd, die gaat voor. Als er echt een mankement aan de tweedehands auto tevoorschijn komt dat u gezien de overeenkomst niet had mogen verwachten, dan heeft u recht op kosteloos herstel, ongeacht de garantievoorwaarden die de verkoper biedt.
En binnen zes maanden na aflevering ligt de bewijslast van het ontstaan van het mankement bij de verkoper. Dus binnen 6 maanden na aflevering van de auto heeft de koper altijd nog via de wet een sterke zaak (hangt natuurlijk wel af van wat er aan mankeert.)

Een rechtsbijstandsverzekering is in zo'n geval geen overbodige luxe)

re
door remkow - Aug 28, 2015 om 12:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 28 aug 2015, 11:44]De verkoper mag gerust voorwaarden verbinden aan zijn eigen garantie, maar de wettelijke garantie kan daarbij niet worden weggeveegd, die gaat voor. Als er echt een mankement aan de tweedehands auto tevoorschijn komt dat u gezien de overeenkomst niet had mogen verwachten, dan heeft u recht op kosteloos herstel, ongeacht de garantievoorwaarden die de verkoper biedt.
En binnen zes maanden na aflevering ligt de bewijslast van het ontstaan van het mankement bij de verkoper. Dus binnen 6 maanden na aflevering van de auto heeft de koper altijd nog via de wet een sterke zaak (hangt natuurlijk wel af van wat er aan mankeert.)

Een rechtsbijstandsverzekering is in zo'n geval geen overbodige luxe)

Schijnbaar is er een lager in het differentieel versleten, of er zit iets niet lekker in de versnellingsbak. Voor een auto van net vier jaar oud met 110.000km lijkt mij dat erg snel, en ik zal het binnen 300km vast niet zelf voor elkaar gekregen hebben...

Ik begrijp dat het lastig is om te bepalen wat ik wel en niet had mogen verwachten, en of ik had kunnen weten of het ding kapot was... Proefrit gemaakt in de stromende regen, dan hoor je niet zo veel bijgeluiden...

En een rechtsbijstandsverzekering heb ik, wie weet ga ik er gebruik van maken :)

Bedankt voor de reactie in ieder geval.

zoekster
door zoekster - Aug 28, 2015 om 13:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In geval van een professionele verkoper is de mededelingsplicht van de verkoper zwaarwegender dan de onderzoeksplicht van de koper.

klik HIER en lees een oordeel van een rechter. Dan ziet u dat de verkoper zich niet zomaar onder allerlei 'ongemakken' kan uitwurmen.

En leest u dit klik HIER van consuwijzer ook nog even door.

U kunt ook de auto laten maken en dan beoordelen of u dit gaat betalen of dat het defect onder de wettelijke garantie valt. Het is alleen de vraag of ze u met de auto laten wegrijden als u zegt dat u 'later' betaalt. Het zijn meestal niet van die fijne lui bij tweedehands auto's. En met zo'n 250 euro eigen risico lijken me het echt linkmichels. Ze proberen natuurlijk onder de kosten uit te komen die eigenlijk op hun bordje horen.

Het is vaak wel van belang of het mankement ervoor zorgt dat u niet meer met uw auto (veilig) de weg op kunt, dan wordt uw zaak sterker.

jo
door jorisw - Aug 28, 2015 om 17:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=remkow schreef op vrijdag 28 aug 2015, 11:34]Onlangs een tweedehands auto gekocht van 4 jaar oud, met drie maanden garantie (geen BOVAG).

Nu blijkt er in het koopcontract een eigen risico te zijn vermeld per beroep op die garantie, van maar liefst 250,-.

Dan is het gewoon een "frutsel" van de verkoper. Er is geen wettelijke garantie in dit geval, de handelaar had ook zonder garantie de boel kunnen verkopen.

PS: waarom is er op zo'n redelijk jonge auto eigenlijk geen BOVAG garantie gegeven? Dubieuze autohandelaar? (ik wist niet dat die ook jonge auto's verkochten)

ho
door hopetobehelping - Aug 28, 2015 om 20:52
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste remkow,

natuurlijk klopt die € 250,- eigen risico bij gebruik maken van de garantie niet.
De verkoper mag het er in zetten natuurlijk maar het is niet rechtsgeldig.
Meer informatie vind u hier.

Het defect wat u aangeeft lijkt mij onder de garantie te vallen. U beschikt over een rechtsbijstandsverzekering, die zou ik nu al raadplegen als ik u was.

jo
door jorisw - Aug 29, 2015 om 23:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft hier een gebruikt product. Op de Consuwijzerpagina waar je de link naar plaatst zegt hier niets over. Op de site van de ACM staat wel iets over garantie op gebruikte producten, maar daar staat eigenlijk dat het niet zo zwart-wit is.

ro
door ron530 - Aug 30, 2015 om 10:51
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het kan maar zo zijn dat de verkoper u een garantiepakket van een externe partij heeft verkocht maar dat zal in het verkoopcontract moeten staan. Autotrust bijvoorbeeld rekent bij het meest uitgebreide pakket toch nog 45 euro eigen risico per gebeurtenis. Niet Bovag aangesloten verkopers bieden dit soort constructies wel vaker aan want zo dekken ze het risico van hoge garantieclaims in.

1paul
door 1paul - Aug 31, 2015 om 15:26
3141 Antwoorden / 0 Vragen

mankement gewoon laten repareren bij hem, als u de auto ophaalt neem de reserve sleutel mee en als ze willen dat u bijbetaald niet doen en wegrijden...

laat ze dan maar komen met deurwaarders enz enz, niet reageren en uw rechtsbijstand inschakelen, mochten ze zo brutaal zijn om niet uw eerste sleutel aan u af te geven of zelfs uw auto weer terug te halen doet u aangifte van diefstal van uw sleutel en-of auto...

ook bij een 2de hands auto moet men u een produkt leveren welk aan de verwachtingen die u mag hebben MOET voldoen, doet dit product dit niet dan heeft u recht op kosteloos herstel, wat er ook in hun voorwaarden staat...

wimmi20
door wimmi20 - Aug 31, 2015 om 19:22
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wanneer houden jullie nou eens op om te praten over wettelijke garantie.
Wettelijke garantie bestaat niet in Nederland.
Nederland is het enige land binnen de EU wat het begrip wettelijke garantie niet kent.
In de wet staat niets over garantie.
Dat is in Nederland anders geregeld.
Klop in bij koekel : wettelijke garantie in Nederland.
Ja Zoekster, u ook.

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2015 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op vrijdag 28 aug 2015, 20:52]Beste remkow,

natuurlijk klopt die € 250,- eigen risico bij gebruik maken van de garantie niet.
De verkoper mag het er in zetten natuurlijk maar het is niet rechtsgeldig.
Meer informatie vind u hier.

Het defect wat u aangeeft lijkt mij onder de garantie te vallen. U beschikt over een rechtsbijstandsverzekering, die zou ik nu al raadplegen als ik u was.

"Schijnbaar is er een lager in het differentieel versleten, of er zit iets niet lekker in de versnellingsbak."

Echt duidelijk aangegeven defect.;-))

zoekster
door zoekster - Aug 31, 2015 om 21:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op maandag 31 aug 2015, 19:22]Wanneer houden jullie nou eens op om te praten over wettelijke garantie.
Wettelijke garantie bestaat niet in Nederland.
.

Hoe lang duurt de wettelijke garantie? In de Nederlandse wet is geen wettelijke garantietermijn opgenomen. Het is dus niet zo je na bijvoorbeeld een jaar geen garantie meer hebt op een product, hoe graag winkels je dat ook wijs willen maken. Het gaat om verwachtingen die je redelijkerwijs over een product mag hebben.
klik HIER dan snap je het misschien eindelijk eens.

Wat maar niet in je hersens binnen wil komen is dat Nederland (verplicht via Europa) ook een wettelijke garantie heeft. Dat is de basis die alle Europese lidstaten moeten geven. Maar.... je mag hem wel uitbreiden. Dat heeft Nederland gedaan door de wettelijke garantietermijn van 2 jaar die verplicht was uit te breiden naar onbeperkt.

De regels van de wettelijke garantie worden in het burgerlijk wetboek art 7:17 t/m 7:24 als je je geroepen voelt dan ga je het maar eens nakijken in het burgerlijk wetboek 7.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 31, 2015 om 21:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zoekster,
ik wordt een beetje triest van uw vasthoudende eigenwijsheid.
In de door u genoemde wetsartikelen wordt nergens gesproken over garantie.
Er wordt gesproken over een 'deugdelijk product'.
U weet altijd zo goed te verwijzen naar een juridisch loket of Consuwijzer.
Als u nou eens inklopt : garantie in Nederland, dan kunt u zelf bij uw geliefde Consuwijzer lezen dat u absoluut geen gelijk hebt.
Wettelijke garantie in Nederland bestaat niet.
++++++++++++++++++++++++++++++++=======

=zoekster schreef op maandag 31 aug 2015, 21:19:
=wimmi20 schreef op maandag 31 aug 2015, 19:22: Wanneer houden jullie nou eens op om te praten over wettelijke garantie.
Wettelijke garantie bestaat niet in Nederland.
.

Hoe lang duurt de wettelijke garantie? In de Nederlandse wet is geen wettelijke garantietermijn opgenomen. Het is dus niet zo je na bijvoorbeeld een jaar geen garantie meer hebt op een product, hoe graag winkels je dat ook wijs willen maken. Het gaat om verwachtingen die je redelijkerwijs over een product mag hebben.
klik HIER dan snap je het misschien eindelijk eens.

Wat maar niet in je hersens binnen wil komen is dat Nederland (verplicht via Europa) ook een wettelijke garantie heeft. Dat is de basis die alle Europese lidstaten moeten geven. Maar.... je mag hem wel uitbreiden. Dat heeft Nederland gedaan door de wettelijke garantietermijn van 2 jaar die verplicht was uit te breiden naar onbeperkt.

De regels van de wettelijke garantie worden in het burgerlijk wetboek art 7:17 t/m 7:24 als je je geroepen voelt dan ga je het maar eens nakijken in het burgerlijk wetboek 7.

le
door lexdura - Aug 31, 2015 om 22:14
121 Antwoorden / 0 Vragen

Maar zo stronteigenwijs als Wimmi is er geen een.

In de genoemde wetsartikelen wordt helemaal nergens gesproken over een "deugdelijk product".
Er wordt gesproken over een afgeleverde zaak die beantwoordt aan de overeenkomst en de eigenschappen bezit die ik op grond van de overeenkomt daarvan mag verwachten. Dat is iets wezenlijk anders dan een "deugdelijk product".

Stel ik ga als knutselaar naar de electronicazaak en vraag daar om een tv die het niet meer doet, om mee te knutselen. Als ze mij zo'n tv leveren dan voldoet die aan de overeenkomst en bezit alle eigenschappen die ik mag verwachten. Een deugdelijk product is het echter niet. Maar ik kan geen aanspraak maken op garantie o.i.d.

En precies dat is de reden dat de wetgever geen termen als 'garantie' of 'deugdelijk product' heeft opgenomen. Daar de huidige formulering wordt rechtgedaan aan de hoeveelheid van overeenkomsten die mensen met elkaar sluiten.

Als u nu eens inklopt artikel 1:17 BW dan zult u zien dat er nergens gesproken wordt over een 'deugdelijk product'.

Maar lezen is nog nooit een kwaliteit van Wimmi geweest...

=wimmi20 schreef op maandag 31 aug 2015, 21:44: Zoekster,
ik wordt een beetje triest van uw vasthoudende eigenwijsheid.
In de door u genoemde wetsartikelen wordt nergens gesproken over garantie.
Er wordt gesproken over een 'deugdelijk product'.
U weet altijd zo goed te verwijzen naar een juridisch loket of Consuwijzer.
Als u nou eens inklopt : garantie in Nederland, dan kunt u zelf bij uw geliefde Consuwijzer lezen dat u absoluut geen gelijk hebt.
Wettelijke garantie in Nederland bestaat niet.
++++++++++++++++++++++++++++++++=======
=zoekster schreef op maandag 31 aug 2015, 21:19:
=wimmi20 schreef op maandag 31 aug 2015, 19:22: Wanneer houden jullie nou eens op om te praten over wettelijke garantie.
Wettelijke garantie bestaat niet in Nederland.
.

Hoe lang duurt de wettelijke garantie? In de Nederlandse wet is geen wettelijke garantietermijn opgenomen. Het is dus niet zo je na bijvoorbeeld een jaar geen garantie meer hebt op een product, hoe graag winkels je dat ook wijs willen maken. Het gaat om verwachtingen die je redelijkerwijs over een product mag hebben.
klik HIER dan snap je het misschien eindelijk eens.

Wat maar niet in je hersens binnen wil komen is dat Nederland (verplicht via Europa) ook een wettelijke garantie heeft. Dat is de basis die alle Europese lidstaten moeten geven. Maar.... je mag hem wel uitbreiden. Dat heeft Nederland gedaan door de wettelijke garantietermijn van 2 jaar die verplicht was uit te breiden naar onbeperkt.

De regels van de wettelijke garantie worden in het burgerlijk wetboek art 7:17 t/m 7:24 als je je geroepen voelt dan ga je het maar eens nakijken in het burgerlijk wetboek 7.

zoekster
door zoekster - Aug 31, 2015 om 22:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Meestal heeft men het over conformiteit. Dat woord staat ook nergens in de wet, maar het gaat om een product dat conform de overeenkomst is.
Een zaak moet beantwoorden aan de overeenkomst. Anders is het een non-conform product. Waarom er dan toch over wettelijke garantie wordt gesproken, is dat een koper altijd vanuit de wet bepaalde verwachtingen mag hebben over een product. Ook al is er verder geen handelsgarantie/fabrieksgarantie. Het is dus niet zo, geen handels/fabrieksgarantie, geen rechten. Vanuit de wet heb je een bepaald recht (noem het garantie) als koper.

art 7:17 BW
lid 1

De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.

conformiteit

lid 2
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

non-conformiteit

wimmi20
door wimmi20 - Aug 31, 2015 om 22:53
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Lexdura,
hartelijk dank voor uw lovende woorden.
Ik kan wel merken dat u echt verstand van deze zaak hebt.
Uiterst deskundig als u bent wilt u Wimmi laten delen in uw wetskennis.
Daar staat der Wimmi altijd voor open.
Omdat u Wimmi een beetje wilt bijscholen op het gebied van product aansprakelijkheid raadt u der Wimmi aan om in te kloppen : artikel 1:17 BW.
En Wimmi is totaal verbijsterd, die Nederlandse garantie geef ik u, alwetende Lexdura.
Dat artikel gaat over de aangifte van beebietjes bij de Burgelijke Stand !
Helaas beantwoord een beebietje niet altijd aan de verwachtingen.
Het is niet altijd een deugdelijk product.

door 1953 - Aug 31, 2015 om 23:46
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U bent akkoord gegaan met de voorwaarden die gold tijdens de verkoop. Sowieso had u een onderzoeksplicht omtrent de garantievoorwaarden.

1paul
door 1paul - Sep 1, 2015 om 09:43
3141 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 31 aug 2015, 23:46]U bent akkoord gegaan met de voorwaarden die gold tijdens de verkoop. Sowieso had u een onderzoeksplicht omtrent de garantievoorwaarden.

misschien heb je wel gelijk, dan nog mogen deze voorwaarden NIET gehanteerd worden en aldus mag je de verkoper hier op wijzen bij aankoop of bij claimen reperatie...

waar het uiteindelijk om gaat is dat verkoper de auto MOET repareren om niet simpel om dat de auto niet voldoet aan de verwachting die je mag hebben, namelijk een auto die het gewoon doet, wil de verkoper dit niet kun je de koop ontbinden...

al het andere gewauwel doet er niet toe...

ro
door ron530 - Sep 1, 2015 om 11:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het gaat hier om een eigen risico van 250 euro in het geval van beroep op garantie, alle reparatiekosten daarboven worden niet in rekening gebracht. De autohandel is qua garantiebepalingen een grijs gebied omdat je als klant keuzes hebt, 1 geen garantie, 2 beperkte garantie, 3 volledige garantie. 1 is de goedkoopste want de auto is goedkoper in aanschaf met alle risico's die er bij horen maar dan moet je wel zelf onderzoek doen voordat je de auto koopt, 2 is een sigaar uit eigen doos want de aanschafprijs ligt hoger en betreft enkel mechanische delen in de motor, 3 is de duurste maar bij deze vorm van garantie worden alle mankementen gedurende de looptijd gratis hersteld. Die 3 keuzes heb je bij aanschaf van een nieuw product niet want de fabrikant garandeert dat zijn product 1 a 2 jaar probleemloos gebruikt kan worden. Edoch een wet die de garantieplicht regelt is er niet want er is sprake van een Europese richtlijn die fabrikant verzoekt om aan de garantieregels mee te werken.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 1, 2015 om 13:41
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Deze garantievoorwaarden mogen WEL gehanteerd worden.
Er is geen wettelijke garantie in Nederland, dus kan iedere handelaar zijn eigen voorwaarden bedenken.
De wet beschermt kopers op een andere manier dan met wettelijke garantie.
Wat een gewauwel !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

=1paul schreef op dinsdag 1 sep 2015, 09:43[/quote:

misschien heb je wel gelijk, dan nog mogen deze voorwaarden NIET gehanteerd worden en aldus mag je de verkoper hier op wijzen bij aankoop of bij claimen reperatie...

al het andere gewauwel doet er niet toe...

1paul
door 1paul - Sep 1, 2015 om 16:05
3141 Antwoorden / 0 Vragen

Ron, Wimmie goed lezen, ik heb nergens het woord garantie genoemd, wel heb ik er op gewezen dat een auto, in dit geval, moet doen waar je hem voor aanschaft en als ie dat niet doet je terug mag gaan om reperatie te verlangen om niet, wil de garagist dit niet dan kun je eisen dat de koop ontbonden word...

Geen woord Spaans bij denk ik zo!!!

zoekster
door zoekster - Sep 1, 2015 om 18:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Van de rijksoverheid:

Welke garanties heb ik op een product?

Bij de aankoop van een product heeft u altijd een wettelijke garantie. Dit betekent dat u recht heeft op een goed product. Daarnaast kunt u een fabrieksgarantie of verkopersgarantie hebben. Soms kunt u ook een extra garantie bijkopen.

De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.

bron KLIK HIER!!!!

Niet dat ik nog de illusie heb dat het door die botte hersens doordringt.

wimmi20
door wimmi20 - Sep 1, 2015 om 19:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

1 paul,
De vraag gaat over de voorwaarden zoals gesteld in het garantiebewijs van TS.
1paul antwoord : dan mogen deze voorwaarden niet gesteld worden.
1paul heeft het dus over het garantiebewijs van TS.
En dan gaat 1paul opeens jammeren dat hij het woord garantie niet heeft genoemd.
Dat hoeft ook niet, want 1paul heeft het over de garantie-voorwaarden.
Dussss, over garantie.
Waar gaat het anders over Paul, aardbeien ?
Daar is geen woord Spaans bij, naar wij menen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

=1paul schreef op dinsdag 1 sep 2015, 16:05: Ron, Wimmie goed lezen, ik heb nergens het woord garantie genoemd,

Geen woord Spaans bij denk ik zo!!!

1paul
door 1paul - Sep 2, 2015 om 09:32
3141 Antwoorden / 0 Vragen

nope Wimmie, ik heb het erover dat deze voorwaarde zo niet gesteld mag worden, niet over garantie, goed lezen is blijkbaar een hele kunst nog...

in de volksmond praat men heel veel over garantie, feitelijk gezien moet er gewoon een goed produkt geleverd worden en als hier niet aan voldaan word moet dit alsnog geregeld worden, heeft helemaal niets, maar dan ook niets, met garantie van doen...

conformiteit en garantie worden veel door elkaar gehaald, toch heeft het niets met elkaar te maken, als men over garantie spreekt heeft men het er over dat een partij, meestal de verkoper, aangesproken kan worden op een produkt dat stuk gegaan is en onder bepaalde voorwaarden vervangen dan wel gerepareerd worden...

conformiteit is iets heel anders, dan spreek je erover dat een produkt aangeschaft is, tweede hands of nieuw maakt niet uit, en dan gaat het erover dat als je een bepaald produkt aanschaft dat deze moet doen wat je ervan mag verwachten, doet dit produkt dit niet een bepaalde tijd heeft de verkoper de plicht ervoor te zorgen dat dit alsnog gebeurt, kan dit niet kun je de koop ontbinden, dit is dus een recht wat je hebt...

dit zijn dus 2 totaal verschillende zaken die door elkaar gehaald worden, OOK door verkopende partijen jammer genoeg, verkoper stelt in zijn voorwaarden dat hij enkel garantie geeft met een eigen risico van 250,00 Euro, dat is mooi maar in deze zaak gaat het dus duidelijk NIET om garantie maar om conformiteit, de zaak doet niet wat je er van mag verwachten immers en aldus moet de zaak om NIET gerepareerd worden!!!

garantie en conformiteit, 2 heel verschillende zaken en dus 2 heel verschillende uitkomsten, ik persoonlijk heb het steeds over conformiteit als je goed leest en daarom dus geen bijbetaling!!!

door 1953 - Sep 7, 2015 om 02:09
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=1paul schreef op dinsdag 1 sep 2015, 09:43][quote=1953 schreef op maandag 31 aug 2015, 23:46]U bent akkoord gegaan met de voorwaarden die gold tijdens de verkoop. Sowieso had u een onderzoeksplicht omtrent de garantievoorwaarden.

misschien heb je wel gelijk, dan nog mogen deze voorwaarden NIET gehanteerd worden en aldus mag je de verkoper hier op wijzen bij aankoop of bij claimen reperatie...

waar het uiteindelijk om gaat is dat verkoper de auto MOET repareren om niet simpel om dat de auto niet voldoet aan de verwachting die je mag hebben, namelijk een auto die het gewoon doet, wil de verkoper dit niet kun je de koop ontbinden...

al het andere gewauwel doet er niet toe...

Mijn dealer hanteert bij de verkoop van een occasion het volgende: € 495,00 rijklaarmaken/afleveringskosten, 6 maanden garantie en 12 maanden mobiliteitsgarantie.