es
door esmeecw73 May 31, 2014 om 23:02
Huishouden & energie

Garantie of totale vergoeding laminaatvloer

Ik heb een vraag waar ik recht op heb bij de volgende kwestie:

Eind november 2009 heb ik bij de fa Carpetright een laminaatvloer gekocht met alles erop en eraan, en deze door hun begin december van dat jaar laten leggen.

Echter voel ik nu sinds een tijdje wanneer ik op blote voeten loop, de scherpe randen van de vloer, en zie je als je naar beneden kijkt dat de vloer inzakt. Ook op een aantal punten is het al duidelijk te zien dat de ene plank hoger ligt dan de plank ernaast. Dit is het geval door heel het huis, ( ik woon in een appartement, en ik elke ruimte voel ik op bepaalde plekken dus de scherpe naden wanneer ik erover loop)

Hiervan heb ik melding gemaakt bij het filiaal waar ik toen de vloer heb gekocht, en is er iemand komen kijken. Deze persoon, een stoffeerder, gaf aan alleen iets te kunnen doen als de hele vloer eruit ging, de plekken waarom het gaat kon hij zo niet meer repareren. Maar hij zou hiervan verslag uitbrengen aan het desbetreffende filiaal.

Inderdaad ben ik een dag later uitgenodigd om de mogelijkheden te bespreken. Waar ik volgens de medewerker recht op had is 60,5% van de waarde, omdat de vloer al 4,5 jaar ligt gaat er per jaar 10% waardevermindering vanaf. Maar zo gaf de medewerker aan dat de gebruikte ondervloer te zacht was voor het laminaat dat erop ligt en dat daardoor de verzakkingen kunnen optreden. Ik kan nu dus door het bijbetalen van veel geld een nieuwe vloer bij hun kopen of niets doen. Ik gaf aan hier even over te willen nadenken, want het gaat over het bijbetalen van meer dan duizend euro. En de vloer die ik gekocht had was niet de goedkoopste maar ook niet de duurste, maar kwalitatief goed, en zou toch na meer dan 4,5 jaar er beter uit moeten zien dan nu. Dus vraag me ook af of de berekening van bijbetalen wel klopt.

Zelf vind ik dat ik recht heb op meer dat 60% vergoeding, op zijn minst vervanging van de vloer, en als ik een vloer uitkies die dan duurder is dan de vloer die ik toen had gekocht, het verschil bijbetalen. Maar klopt dat?

Op verschillende consumenten sites lees ik van garantie bepalingen en ondeugdelijke producten, en mijn mening is dat de ondervloer ondeugdelijk is en dat mijn laminaat daardoor beschadigd is.

Maar waar heb ik inderdaad recht op? Ik hoor het graag

7445 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 31, 2014 om 23:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is de ondervloer door Carpet Right geadviseerd?

es
door esmeecw73 - May 31, 2014 om 23:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger1,

Ja ik heb alles bij hun gekocht, ondervloer, laminaat, plinten en metalen drempels. Dat van de drempels adviseerde zij ook te doen, omdat het in totaal om zo'n 80m2 gaat en dan de oppervlakte te groot werd en met de drempelstukken kon het laminaat nog werken.

tijger1
door tijger1 - May 31, 2014 om 23:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ken de garantiebepalingen van die vloer niet. Heeft u die zwart op wit?

alfatrion
door alfatrion - Jun 1, 2014 om 00:04
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik u goed begrijp heeft de verkoper u alles geleverd, dus het laminaat, ondervloer en de montage. Dit geheel is ondeugdelijk. En als ik u goed begrijp wil de verkoper alleen een nieuwe vloer aan leveren met bijbetaling en anders niets? Dit is zeker onredelijk te noemen omdat dit neer komt op gedwongen winkelnering.

U heeft dan in eerste instantie recht op kosteloos herstel en vervanging. De verkoper heeft dan geen recht op een gebruiksvergoeding of iets dergelijks. Wanneer herstel en vervanging niet mogelijk zijn dan heeft u recht op ontbinding. De ondeugdelijke vloer blijft daarbij voor risico en rekening van de verkoper. U heeft daarom in theorie recht op 100% van het aankoopbedrag. Maar in de praktijk zijn rechter genegen om de verkoper wel een vergoeding te geven voor het gebruik van de vloer.

De vraag is dan wat is de levensverwachting van een dergelijke vloer. Volgens de verkoper kennelijk 10 jaar. In dat geval is 10% per jaar redelijk. Maar de levensverwachting van soort gelijke vloeren kan ook best hoger liggen. Daarnaast kun u er zuinig mee zijn omgegaan. In deze gevallen moet het percentage natuurlijk naar beneden toe worden bijgesteld.

ro
door ron530 - Jun 1, 2014 om 09:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

60% vergoeding is alleszins redelijk, de laminaatvloer is 4,5 jaar oud en zeker niet nieuw meer. 100% vergoeding gaat hem niet worden want het is niet de bedoeling dat u er onevenredig beter van wordt.

es
door esmeecw73 - Jun 1, 2014 om 10:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

De garantie voorwaarden moet ik even opzoeken op mijn papieren die ik toen heb gekregen.

Eigenlijk is alleen de ondervloer ondeugdelijk, maar doordat deze niet goed is, is mijn laminaat aan het verzakken, geeft beschadigingen en dat is niet meer per plek te verhelpen. Bij de aankoop ga je ervan uit dat zij mij goede producten verkopen, als de ondervloer goed zou zijn dan zou de vloer er nu niet zo bijliggen zoals het momenteel wel het geval is. Op de vloer wordt vrijwel nooit met schoenen gelopen en wordt 2 X per week gezogen en zo nu en dan met een vochtige tot droge doek afgenomen.

Ik snap dat in normale gevallen dat de garantie nog maar 60% zou zijn, maar zij hebben mij een ondervloer verkocht die niet geschikt blijkt en nu problemen geeft, dan vind ik in dat geval dat zij mij een betere aanbieding moeten doen. Maar als wettelijke gezien dit is waar ik genoegen mee moet nemen, dan zal dat zo zijn en is dat flink balen.

gompy2
door gompy2 - Jun 1, 2014 om 11:02
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zo maar niet op het "advies" van Carpetright af gaan en en niet zondermeer genoegen nemen mat wat zij je bieden.
Tenslotte is door een fout van hun dit probleem ontstaan.
Er zijn hier een aantal echt goede adviseurs/adviseuses die je met aanklikbare linken je kunnen doorverwijzen naar site's waar je meer informatie kunt vinden en eventueel je je beklag kunt doen, op hun commentaar zou ik maar even wachten.
Hou me zelf niet zo bezig met deze materie, dus kan je verder niet helpen
Tenslotte is het belachelijk dat door een fout van Carpetright jouw laminaat schade heeft opgelopen en jij voor de kosten zou moeten opdraaien.

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2014 om 12:12
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=esmeecw73 schreef op zaterdag 31 mei 2014, 23:42]Beste Tijger1,

Ja ik heb alles bij hun gekocht, ondervloer, laminaat, plinten en metalen drempels. Dat van de drempels adviseerde zij ook te doen, omdat het in totaal om zo'n 80m2 gaat en dan de oppervlakte te groot werd en met de drempelstukken kon het laminaat nog werken.

Is de vloer wel vlak?
Mag niet meer dan 3 millimeter verschil zijn, anders krijg je kieren en opstaande randjes.

Btw, leg zelf ook laminaat / parket vloeren, nog nooit heb ik meegemaakt wat jij hebt.
Goede voorbereiding is o zo belangrijk.
Sjek de vloer, sjek de vochtigheid voor je begint. (mag niet meer zijn als 70 a 80 procent)
Dan kan het haast niet misgaan.
Maar misschien heb je wel slechte kwaliteit laminaat.

Lees regelmatig klachten over parket, vaak denk ik hoe het mogelijk is dat bij mij alles altijd wel goed gegaan is, want feitelijk ben ik ook maar een amateur die in zijn vrije tijd laminaatvloeren legt.
Hier ligt het laminaat al jaren naar volle tevredenheid, het ziet er nog uit als nieuw.

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2014 om 12:22
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Note.
Alles op de begane grond is drempelloos.
Als je ongeveer een centimetertje van de muren en andere vaste obstakels blijft, kan dat makkelijk.
Langste lengte was 12 meter, alles in mijn eentje gedaan.

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2014 om 12:31
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Nog 1 ding.
Voor je begint moet je het laminaat minimaal 2 dagen laten aclimatiseren.
Zeer belangrijk, anders kan je wachten op problemen.

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2014 om 13:01
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Ben meer geneigd om dit een legfout te noemen.
Maar zekerheid is er pas als ik de situatie ter plekke zou zien.

es
door esmeecw73 - Jun 1, 2014 om 14:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja de vloer is vlak, maar nu ik me kan herinneren hebben zij het laminaat pas meegenomen op de dag dat ze het ook gingen leggen, dus wellicht allerlei factoren die niet goed zijn gegaan, waardoor het nu een probleem wordt.

Met de vochtigheid in huis zit het goed. Maar wat je ook ziet is waar de vloer inzakt, schade ontstaat door het afnemen met de vochtige tot droge doek, dit omdat het ook geen v- groef laminaat is, dan trekt het vocht toch sneller in de zijkanten.

gompy2
door gompy2 - Jun 1, 2014 om 15:41
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Je ondervloer is niet goed, die is te zacht of van slechtere kwaliteit.
Als je dan op een laminaat-plank gaat staan en net niet op een andere, dan gaat het laminaatdeel waarop je op dat moment staat meer inzakken als het andere deel en langs de zijkant van het andere laminaatdeel schuren.
Het zakt dan iets in de ondervloer, met als gevolg dat aan de zijkanten van de delen beschadigingen op gaan treden, er breken stukjes toplaag van af.
Dat gebeurd met elke kwaliteit laminaat zo, daar is niets tegen bestand.

Je hebt een prijs af laten maken voor het geheel neem ik aan?
Ik weet niet of je zelf de keuzes hebt gemaakt voor soorten laminaat en ondervloer of dat je het bedrijf die keuzes hebt laten maken?
Heeft het bedrijf dat gedaan dan hebben ze al dan niet bewust of onbewust, een mindere kwaliteit ondervloer er onder gegooid.
Mindere kwaliteit is goedkoper, is meer winst.
Je zou met het merk/soort ondervloer nog eens op onderzoek kunnen uitgaan, misschien heb je nog wel iets er van liggen, maar denk dat ze alles opgeruimd hebben en je niets meer hebt liggen na 4,5 jaar.
Is het inderdaad een inferieure kwaliteit ondervloer dan kun je stellen dat er een direct verband is tussen oorzaak en gevolg.

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2014 om 17:41
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Inzakken suggereert toch een niet vlakke vloer / te zachte ondergrond.
Denk toch echt dat dat de oorzaak is van de problemen.

Zelf gebruik ik altijd aluminium rollen als ondertapijt, het egaliseert kleine onvlakheden tot 3 mm en isoleert.
Bovendien gebruik ik op de begane grond altijd plastic folie om optrekkend vocht te weren. Alle naden af te plakken met aluminium tape, zelfs de kleinste lekkage kan al problemen geven
Weet wel dat laminaat nooit over tapijt gelegd mag worden, zelfs dat geeft al te veel vering.

Als er een nieuwe vloer moet komen, zijn dat de aandachtspuntjes, doe het zoals ik en dan kan het haast niet misgaan.A
Kijk vooraf eerst of je vloer vlak genoeg is, eventueel vlakken met egalitine of houten platen van spaanplaat., minimaal een centimeter dik, want anders heb je nog kans op vering.

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2014 om 17:54
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Ik haal regelmatig een zwabber over de vloer.
Niet zeiknat, maar vochtig. Vloer ziet er perfect uit.
Kan je verzekeren dat dat geen probleem hoeft te geven, staat ook in de instructies aangegeven als schoonmaakmethode.
Maar ja, als laminaatrandjes opstaan / kieren dan kan het vocht makkelijk erin trekken.

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2014 om 18:00
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Correctie.
Minimaal 18 millimeter spaanplaat, een centimeter is te dun.

van leyden
door van leyden - Jun 1, 2014 om 18:09
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Goed laminaat is bij de gamma te krijgen en ikea. Er zullen best meerdere winkels zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Wat ik nu heb is top, heb al een paar keer wat zwaars laten vallen, (hamer oa)
Ojee, dacht ik, een deuk of een buts, niets van dat alles, de toplaag is keihard.
Vind het een ideale vloerbedekking.

es
door esmeecw73 - Jun 2, 2014 om 18:37
4 Antwoorden / 1 Vragen

De ondervloer is de folie, en niet de groene platen die men ook weleens gebruikt.

aurora1
door aurora1 - Jun 2, 2014 om 19:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees e.e.a. klik hier over garantie van de ConsuWijzer eens door.