wa
door wappi Jul 2, 2014 om 11:15
Auto & vervoer

Garantie onderdelen (wielen)

Sinds een tijdje ben ik een trotse eigenaar van een mountainbike van het Duitse merk Storck. De Crank Brothers Cobalt 3 wielen maken het plaatje helemaal af. Maar dit laatste onderdeel bezorgd mij de laatste tijd een hoop ellende.
De Cobalt 3 wielen hebben nieuwwaarde van ruim €1000,-.
Het garantietermijn op deze wielen is 2 jaar.

Na een half jaar sloeg het achterwiel krom, nadat hij opnieuw gecentreerd was, had ik een ongeluk wat een deuk in de velg veroorzaakte en weer krom wiel bezorgde. Nadat hij weer gecentreerd was, sloeg het wiel weer krom. De verkoper legde uit dat de velgen van aluminium zijn en broos worden als ze buigen, een nieuwe velg is dus de oplossing.

Nadat ik een nieuwe velg heb aangeschaft was het probleem niet opgelost. In de daaropvolgende tijd, slaat het wiel nog ca. 10x krom als gevolg van loslopende spaken zwakheid van de wielen. Na mijn verzoek om de wielen terug te sturen voor garantie, heeft de verkoper de wielen opgestuurd naar de importeur Cosmicsports. Het gevolg was dat ik de wielen 3 maanden kwijt was, en de enige verrichte werkzaamheid was dat het wiel gecentreerd was. Binnen een maand was het wiel weer krom en heb ik direct weer contact opgenomen met de verkoper. De verkoper heeft ze nogmaals naar Cosmicsports opgestuurd onder begeleiding van het fietsmerk Storck en het zelfde verhaal herhaalde zich.

Ik heb aangegeven dat ik niet verder wil met deze wielen. De verkoper vertelde dat mijn garantietermijn afgelopen was. Maar ik ben totaal 13x binnen het garantietermijn heen geweest met de beschadiging.

Aangezien de fabrikant, de importeur en de fietsfabrikant er niet voor opdraaien, heeft de verkoper zelf een oplossing bedacht. De huidige oplossing is een tegemoetkoming in de aanschaf van een nieuwe wielset. Naar mijn mening is dit niet een toepasselijke oplossing omdat er een slecht product is geleverd en daarom vind ik het vreemd dat ik daar afschrijving over moet betalen.

Mijn vraag is: mag de verkoper dit doen? Hoe kan ik mijn verhaal kwijt bij de fabrikant? Ik vind namelijk dat ik recht heb op een nieuwe wielset. Het probleem achter mij laten en zelf een nieuwe wielset aanschaffen is niet mogelijk omdat mijn budget niet toereikend is. En hoe krijg ik dit voor elkaar?

Een fietsgenoot heeft rond dezelfde periode dezelfde wielen aangeschaft. Deze persoon heeft ook dezelfde problemen gehad. Inmiddels heeft hij wel een nieuwe wielset gekregen

4956 9 Rapporteer

ekiem
door ekiem - Jul 2, 2014 om 11:42
676 Antwoorden / 100 Vragen

Het lijkt erop dat de verkoper zijn best doet maar de fabrikant werkt niet me. De aan gedragen oplossing geeft te denken , maar gezien alle ellende en de totale koste van de fiets denk ik toch dat je recht hebt op een goed product. Oftewel, dat je een nieuwe wielset zou moeten krijgen.

Heb je een rechts bijstand verzekering ? En anders even langs gaan bij het Juridisch Loket, is gratis.

Ekiem

zoekster
door zoekster - Jul 2, 2014 om 16:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Lees dit hier over overeenkomst ontbinden.

klik HIER

Er zit ook een voorbeeldbrief bij.

U heeft recht op kosteloos herstel of kosteloze vervanging binnen een redelijke termijn en u mag daar niet te veel last van hebben. Nu dit niet mogelijk is kunt u de overeenkomst ontbinden.

pi
door pieterwolters - Jul 2, 2014 om 21:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je zegt dat het om n mountainbike gaat. Onder wat voor omstandigheden sloeg het achterwiel krom?

wimmi20
door wimmi20 - Jul 3, 2014 om 01:37
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Een vraag aan de vraagsteller : gebruikt u de fiets bij zware off road ritten ?
En een velg die krom is kun je wel rechtzetten door de spaken op een bepaalde manier strakker te zetten.
Maar dat is een lapmiddel, de originele spanning en vorm is verloren gegaan als een velg krom is geweest.
En bij zwaar gebruik in het terrein zal de kromming er weer inspringen.

crewmember
door crewmember - Jul 3, 2014 om 10:11
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals hier te zien is kan je de koop ontbinden:

http://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoe-vaak-mag-verkoper-repareren-vervangen-voordat-ik-geld-terug-mag-vragen

Let op dat het niks uitmaakt of ze een duits bedrijf zijn. Als ze in Nederland verkopen is nederlands recht van toepassing voor de Importeur.

wa
door wappi - Jul 7, 2014 om 09:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 2 jul 2014, 21:02]Je zegt dat het om n mountainbike gaat. Onder wat voor omstandigheden sloeg het achterwiel krom?

Het achterwiel sloeg op allerlei manieren krom, vaak ook onbewust of door loslatende spaken. Een voorbeelden waarop de velg krom sloeg zijn stoepranden, boomwortels en natuurlijk ook door kleine sprongen.

Ik gebruik de fiets en de wielen vrij intensief. Ik rij wedstrijden binnen de licentiecategorie, de wielen krijgen hier wel wat te verduren, maar een wedstrijdrenner moet wel beschikken over enige rijkunsten om überhaupt mee te kunnen komen. Ik zal weliswaar niet overal even "smooth" overeen zijn gegaan, maar de wielen zouden hier bestand tegen moeten zijn. Het zijn tenslotte XC race wielen, en in de XC races in de wereldbeker krijgen de wielen nog meer te verduren. Bovendien ben ik bijna genoodzaakt meer dan ruim 2 bar in de banden te hebben, om een groot risico van een kromme velg na afloop va de rit te voorkomen.

wa
door wappi - Jul 24, 2014 om 11:55
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1paul schreef op woensdag 2 jul 2014, 15:40]antwoord is JA, je kunt de koop zelfs ongedaan maken

Als ik de koop ontbindt dan zou ik mijn aankoopbedrag terug ontvangen? En welk bedrag ontvang ik dan? Ontvang ik het aankoopbedrag van de gehele fiets, of de nieuwprijs van de wielen? De prijs van de wielen zit namelijk in de prijs van de gehele fiets verwerkt. Het is moeilijk om te zeggen welk deel van de waarde van de fiets de wielen vertegenwoordigen. De complete fiets kopen is immers voordeliger dan alle onderdelen los aan te schaffen.

1paul
door 1paul - Jul 24, 2014 om 11:55
3135 Antwoorden / 0 Vragen

antwoord is JA, je kunt de koop zelfs ongedaan maken, met de fabrikant heb jij trouwens niets van doen, enkel met de verkoper en hoe die het oplost gaat jouw niet aan...

je hebt hem genoeg keer de gelegenheid gegeven om te repareren en nog steeds geen oplossing gehad, feit dat garantie termij voorbij is maakt niet uit omdat het probleem zich al in de garantietermijn voordeed...

schrijf hem een brief waarin u aangeeft de koop ongedaan te willen maken met daarin een termijn vermeld van 14 agen dat u uw geld terug wilt, het totale bedrag dus, u hebt niet gekregen waarvoor u betaald heeft en het produkt voldoet niet aan uw verwachtingen, maakt hierbij trouwens niet uit of dit produkt 1000 euro of 100 euro kost...

Juridisch loket heeft vast voorbeeld brieven in deze...

wimmi20
door wimmi20 - Jul 24, 2014 om 13:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Als van een recent aangeschafte auto de motor steeds kapot gaat, en u daarom de koop wenst te ontbinden, wordt dan alleen de motor terugbetaald ?
En blijft u dan zitten met een auto zonder motor ?
De koop ontbinden geldt voor de gehele fiets.