fl
door floriank Apr 21, 2014 om 12:19
Elektronica & tv

Garantie op auto-speakers

Hallo allen,
Bij de Media Markt heb ik zo'n 14 maanden geleden twee speakers gehaald van het merk Alpine. Nu begon enkele weken geleden één van de speakers te kraken bij lage tonen. Hiermee ben ik naar de Media Markt gegaan (2 jaar garantie).

[...]lang verhaal[/...]

Volgens het reparatiebedrijf en Media Markt valt dit niet onder de garantie, omdat er vuil in de speaker zat.
De speaker zat ingebouwd in de hoedenplank van mijn auto, dus ik kan me voorstellen dat er soms wat stof op kan komen (achterklep open als je in een stoffige omgeving bent?).
Verder heb ik geen vreemde dingen met de speaker gedaan (niet buiten laten staan, geen viezigheid bovenop gelegd, niks waarvan je zou kunnen zeggen "hee, pas op!")

Het reparatiebedrijf gaf de optie om de speaker ongerepareerd retour te sturen, of ter plekke te vernietigen. Ik koos voor retour.
Hoe ik de speaker terug kreeg kan ik hem helemaal niet gebruiken; volledig uit elkaar gehaald (alle verbindingen stukgesneden) en de kabeltjes kapot geknipt. Als reactie meldt het bedrijf 'dat dit de gebruikelijke manier is om te controleren of een speaker door een fabrieksfout kapot is gegaan'.

Wat kan ik met deze klachten?

- Media Markt weigert de garantie, omdat volgens hen 'door externe oorzaak' de speaker vies is geworden. Ik vind dat een speaker die rondom open is en ingebouwd moet worden in de hoedenplank, enige hoeveelheid stof zou moeten kunnen hebben (anders hebben ze hem onhandig geconstrueerd).

- de speaker die ik inleverde omdat hij kraakte bij lage tonen, heb ik volledig gesloopt teruggekregen. Het bedrijf geeft als commentaar:
Als, zoals in dit geval, de speaker defect is door een externe oorzaak, was de speaker al onbruikbaar. Dit is de standaard, en de enige procedure voor speakers.

4977 20 Rapporteer

ro
door ron530 - Apr 21, 2014 om 13:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Externe oorzaken zijn legio. Op de hoedenplank monteren is desastreus voor de levensduur want inwerking van zonlicht met als gevolg een hoge omgevingstemperatuur is funest voor de rubberen ophanging van de luidspreker.

alfatrion
door alfatrion - Apr 21, 2014 om 13:30
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je mag van producten verwachten dat deze normaal gebruikt kunnen worden. Of een speaker, die bedoelt is voor een hoedenplank, daarmee bestemd moet zijn tegen stof kan ik niet aangegeven.

Een ander punt is het slopen van de speaker. Hiervoor had de verkoper u moeten waarschuwen. Aangezien dit niet is gebeurt moet deze die schade vergoeden.

fl
door floriank - Apr 21, 2014 om 13:36
7 Antwoorden / 1 Vragen

@ron530: de speaker is ogenschijnlijk voor de hoedenplank ontworpen; de doos waar deze in verpakt zat was voorzien van bevestigingsinstructies en een uitdrukbare mal, zodat je de schroefgaten op de goede plek had zitten.

@alfatrion Dat ze hadden moeten waarschuwen voordat ze de speaker sloopten dacht ik ook. Maar op dat deel van de klacht heb ik al respons gehad dat dit normaal is en dat daar dus niets mee wordt gedaan.

alfatrion
door alfatrion - Apr 21, 2014 om 14:46
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dan heb je een keuze tussen een rechtszaak starten of om je hierbij neer te leggen.

fl
door floriank - Apr 21, 2014 om 14:57
7 Antwoorden / 1 Vragen

Daar was ik al bang voor.... Komen ze mooi mee weg dan.

ro
door ron530 - Apr 21, 2014 om 15:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Elke set speakers wordt geleverd met instructie en een mal om de inbouwmaten te bepalen. Dat wil nog niet zeggen dat ze voor een hoedenplank geschikt zijn.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 21, 2014 om 15:19
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=floriank schreef op maandag 21 apr 2014, 14:57]Daar was ik al bang voor.... Komen ze mooi mee weg dan.
Nee, mag toch aannemen dat ze 'n toekomstige klant nu voorgoed kwijt zijn?

Vrijwel iedereen met 'n garantie afhandeling, zet hierna geen stap meer binnen bij de Mediamarkt, dit probleem zal zich dan ook vanzelf oplossen.

fl
door floriank - Apr 21, 2014 om 15:19
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hierbij een fotootje van de achterkant van de doos:

Op het plaatje is goed te zien dat de boxen naast elkaar op een plank o.i.d. worden bevestigd.
Als dat op het plaatje geen hoedenplank is, waar verwachten ze dan dat je zo'n plank met speakers laat?

fl
door floriank - Apr 21, 2014 om 15:25
7 Antwoorden / 1 Vragen

@ron530 Oh... Vergeten een naam te geven aan de link, die was niet zichtbaar
Fotootje van de doos

@lekkerisdat Ja, een klant zijn ze kwijt inderdaad. Zeker omdat dit de tweede keer is dat ze me een rotstreek (vind ik) leveren.
(vorige keer kocht ik een radio met klapscherm die volgens de verkoper in elke auto paste, omdat het schermpje versteld kon worden. In mijn auto staat de radio schuin, dus dat paste niet. Toen ik een dag later de radio wilde terugbrengen en mijn geld terug wilde (€270,-), kon ik dat vergeten "want ik had de radio al gebruikt. Nu die uit de doos was geweest konden zij hem niet meer verkopen")

ro
door ron530 - Apr 21, 2014 om 15:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Die plank hoeft niet direct een hoedenplank te zijn, de fabrikant maakt gewoon helder hoe de luidsprekers ingebouwd kunnen worden. voor de rest is het vrij simpel blootstelling aan zonlicht en daarbij gepaarde extreme temperaturen zijn funest voor luidsprekers een beetje geluidsfreak weet dat ook.

komsja
door komsja - Apr 21, 2014 om 17:20
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Heb als ouwe lul (54) al jaren dezelfde luidsprekers in de hoedenplank zitten,en in de achterbak ligt een stevige versterker en een stevige subwoofer van 350 watt.(wat moet zo,n ouwe lul met zoveel geluid??) ik vind dat mooi,maar dat even terzijde,maar luidsprekers die geschikt zijn voor inbouw op bijvoorbeeld de hoedenplank,kunnen dus heel goed tegen de warmte van de zon,maar denk dat klager een ietwat teveel van z,n speakers heeft gevraagt,en de boel gewoon opgeblazen heeft,en tja dan gaan de speakers kraken oftewel dan zijn ze kapot.
En klager probeerd nu de boel vergoed te krijgen omdat de speakers blijkbaar niet geschikt waren voor inbouw in de hoedenplank.Onzin/Nonsens Klager heeft ze op de 1 of andere manier zelf opgeblazen,door niet te kijken wat de speakers aan kunnen kwa geluid.

fl
door floriank - Apr 21, 2014 om 17:38
7 Antwoorden / 1 Vragen

Nah, valt redelijk mee hoor. Klager heeft van de verkoper gehoord dat het RMS-vermogen betekent dat de luidspreker op dat vermogen goed geluid blijft leveren. Als ik hem dan harder zou zetten, dan klinkt het geluid ook niet goed meer. Maar het RMS-vermogen ligt een stuk lager dan wat ie maximaal kan hebben.
ik heb hem niet zo hard gezet dat het geluid niet mooi meer klinkt.

Daarnaast wijst Media Markt en reparatiebedrijf op viezigheid die in de box zou zijn gekomen. Niet op een opgeblazen box.
Tot slot is het me opgevallen dat de ene box die nu nog wel werkt, in z'n eentje beter geluid levert dan ik in de afgelopen maanden van 2 boxen heb gekregen. Heb dus het vermoeden dat het een al sluimerend probleem was.

Wat nou de reden is dat ik hier begin te klagen is dat ik van Media Markt nauwelijks/geen steekhoudende argumenten heb gehoord om garantie af te wijzen. Er wordt steeds gewezen op viezigheid, maar als ik vraag of dat niet te verwachten is bij zulke apparaten, dan gaan ze daar niet op in.
Daarom vind ik Ron's reactie wel aardig, want dat is in ieder geval echt een argument dat zegt dat de boxen niet voor een hoedenplank gemaakt zijn. (Hoewel ze daar dan wel voor hadden mogen waarschuwen)

komsja
door komsja - Apr 21, 2014 om 18:25
1064 Antwoorden / 218 Vragen

wat jij wil,veel luister plezier en wens je nog een fijne (paasdag)

fl
door floriank - Mar 17, 2015 om 23:09
7 Antwoorden / 1 Vragen

Lang geleden, maar ik wil toch nog even melden dat de andere box dezelfde klachten begon te vertonen.

Ik heb gekeken naar viezigheid en zag dat er veel stof was blijven plakken aan de nicotine/teer-aanslag op de boxen.
Ik heb de conus met een vochtig doekje afgenomen en het geluid is weer als vanouds.

Daardoor vraag ik me nu des te meer af of het probleem waarmee ik toen bij de MediaMarkt kwam niet opgelost had kunnen worden door de box schoon te maken....
...dan had het reparatiebedrijf hem dus helemaal niet kapot hoeven snijden en had ik nu nog stereo-geluid in mijn auto gehad...

tijger1
door tijger1 - Mar 17, 2015 om 23:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@floriank

Maar als haadden komt, is hebben te laat.

fl
door floriank - Mar 18, 2015 om 00:08
7 Antwoorden / 1 Vragen

So true.
In ieder geval een leerzame ervaring geweest.

pi
door pieterwolters - Mar 18, 2015 om 08:57
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ze kunnen ook nog defect zijn geraakt door de versterker. Zelfs onder het maximum vermogen wat de luidsprekers aan moeten kunnen kan je ze kapot krijgen als het signaal maar slecht genoeg is.

komsja
door komsja - Mar 18, 2015 om 17:21
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Er staat vaak bij dat luidsprekers een enorm vermogen hebben,maar dat is een piek vermogen wat zo,n luidspreker voor maar heel even aan kan,bij speakers moet je er op letten wat het continu vermogen is,en dan nog kan je ze opblazen.Beste is om speakers te nemen die meer continu vermogen aan kunnen dan dat je radio en/of versterker kunnen geven.Nog beter is het om de boel aan te sluiten op een flinke subwoofer.

komsja
door komsja - Mar 18, 2015 om 17:32
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ps; Een krakend/rommelend geluid (vooral bij de lage bas tonen) kan ook veroorzaakt worden doordat er iets hards in de schaal van de speaker ligt,leg bijvoorbeeld maar eens een klein schroefje of maakt niet uit wat er voor iets hards al is het een korrel zand dan krijg je ook dat krakende geluid.

jo
door joentje1978 - Mar 18, 2015 om 22:47
367 Antwoorden / 6 Vragen

Kraken van een luidspreker kan alleen komen door een spreekspoel die aanloopt langs de magneet.

In principe kan daar geen stof bij komen tenzij je een magneet hebt met een ventilatiegat waar rommel door naar binnen gezogen kan worden.
Dit komt vaak voor bij grotere subwoofers.

Heeft een luidspreker geen magneet met ventilatiegat dan kan er eigenlijk geen stof bij de spreekspoel komen.
Ene kant wordt afgesloten door een dichte magneet en andere kant wordt afgesloten door een conus en/of stofkap.
Stof op andere delen van de luidspreker kan geen kwaad.