Garantie op auto-speakers
Hallo allen,
Bij de Media Markt heb ik zo'n 14 maanden geleden twee speakers gehaald van het merk Alpine. Nu begon enkele weken geleden één van de speakers te kraken bij lage tonen. Hiermee ben ik naar de Media Markt gegaan (2 jaar garantie).
[...]lang verhaal[/...]
Volgens het reparatiebedrijf en Media Markt valt dit niet onder de garantie, omdat er vuil in de speaker zat.
De speaker zat ingebouwd in de hoedenplank van mijn auto, dus ik kan me voorstellen dat er soms wat stof op kan komen (achterklep open als je in een stoffige omgeving bent?).
Verder heb ik geen vreemde dingen met de speaker gedaan (niet buiten laten staan, geen viezigheid bovenop gelegd, niks waarvan je zou kunnen zeggen "hee, pas op!")
Het reparatiebedrijf gaf de optie om de speaker ongerepareerd retour te sturen, of ter plekke te vernietigen. Ik koos voor retour.
Hoe ik de speaker terug kreeg kan ik hem helemaal niet gebruiken; volledig uit elkaar gehaald (alle verbindingen stukgesneden) en de kabeltjes kapot geknipt. Als reactie meldt het bedrijf 'dat dit de gebruikelijke manier is om te controleren of een speaker door een fabrieksfout kapot is gegaan'.
Wat kan ik met deze klachten?
- Media Markt weigert de garantie, omdat volgens hen 'door externe oorzaak' de speaker vies is geworden. Ik vind dat een speaker die rondom open is en ingebouwd moet worden in de hoedenplank, enige hoeveelheid stof zou moeten kunnen hebben (anders hebben ze hem onhandig geconstrueerd).
- de speaker die ik inleverde omdat hij kraakte bij lage tonen, heb ik volledig gesloopt teruggekregen. Het bedrijf geeft als commentaar:
Als, zoals in dit geval, de speaker defect is door een externe oorzaak, was de speaker al onbruikbaar. Dit is de standaard, en de enige procedure voor speakers.
Externe oorzaken zijn legio. Op de hoedenplank monteren is desastreus voor de levensduur want inwerking van zonlicht met als gevolg een hoge omgevingstemperatuur is funest voor de rubberen ophanging van de luidspreker.
Je mag van producten verwachten dat deze normaal gebruikt kunnen worden. Of een speaker, die bedoelt is voor een hoedenplank, daarmee bestemd moet zijn tegen stof kan ik niet aangegeven.
Een ander punt is het slopen van de speaker. Hiervoor had de verkoper u moeten waarschuwen. Aangezien dit niet is gebeurt moet deze die schade vergoeden.
@ron530: de speaker is ogenschijnlijk voor de hoedenplank ontworpen; de doos waar deze in verpakt zat was voorzien van bevestigingsinstructies en een uitdrukbare mal, zodat je de schroefgaten op de goede plek had zitten.
@alfatrion Dat ze hadden moeten waarschuwen voordat ze de speaker sloopten dacht ik ook. Maar op dat deel van de klacht heb ik al respons gehad dat dit normaal is en dat daar dus niets mee wordt gedaan.
Elke set speakers wordt geleverd met instructie en een mal om de inbouwmaten te bepalen. Dat wil nog niet zeggen dat ze voor een hoedenplank geschikt zijn.
[quote=floriank schreef op maandag 21 apr 2014, 14:57]Daar was ik al bang voor.... Komen ze mooi mee weg dan.
Nee, mag toch aannemen dat ze 'n toekomstige klant nu voorgoed kwijt zijn?
Vrijwel iedereen met 'n garantie afhandeling, zet hierna geen stap meer binnen bij de Mediamarkt, dit probleem zal zich dan ook vanzelf oplossen.
@ron530 Oh... Vergeten een naam te geven aan de link, die was niet zichtbaar
Fotootje van de doos
@lekkerisdat Ja, een klant zijn ze kwijt inderdaad. Zeker omdat dit de tweede keer is dat ze me een rotstreek (vind ik) leveren.
(vorige keer kocht ik een radio met klapscherm die volgens de verkoper in elke auto paste, omdat het schermpje versteld kon worden. In mijn auto staat de radio schuin, dus dat paste niet. Toen ik een dag later de radio wilde terugbrengen en mijn geld terug wilde (€270,-), kon ik dat vergeten "want ik had de radio al gebruikt. Nu die uit de doos was geweest konden zij hem niet meer verkopen")
Die plank hoeft niet direct een hoedenplank te zijn, de fabrikant maakt gewoon helder hoe de luidsprekers ingebouwd kunnen worden. voor de rest is het vrij simpel blootstelling aan zonlicht en daarbij gepaarde extreme temperaturen zijn funest voor luidsprekers een beetje geluidsfreak weet dat ook.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Hogen kosten geneesmiddel vanwege logistieke problemen generiek middel.
Beste,
Recentelijk moest ik bij zorgverzekeraar CZ fiks bijbetalen voor een niet-preferent geneesmiddel.
Vanwege logistieke noodzaak werd mij het patentmiddel i.p.v. het generieke preferente middel meegegeven. Daardoor is er nu € 52,95 in rekening gebracht.
Normaliter zijn de kosten € 6,29, een verschil van € 46,66 dus.
Het gaat om het anti-epilepticum Lamotrigine.
...
Lees meer
Populair in Elektronica & TV
<a href="//superaankoop.co.nl" target="_blank">www.superaankoop.co.nl</a>
is dit een veilig site om te kopen? Lees meer
Deli-lifestyle
Hallo Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle. De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week. Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle. Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken. De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven. Uiteindelij ... Lees meer
Vingerafdruksensor Lenovo Tablet 4 10 Plus doet het niet, wat kan ik het beste doen?
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden.
Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt.
Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer.
Wat kan ik het beste doen?
Lees meer