ja
door janwin Aug 15, 2015 om 23:56
Huishouden & energie

Garantie op thermoskan

Ik heb een RVS thermoskan gekocht bij de Action in mei 2014. We hebben hem 4 weken gebruikt op de camping en daarna heeft hij in de verpakking in de caravan overwinterd. Dit jaar wilden we hem weer gebruiken maar de buitenkant wordt net zo warm als de koffie, die erin zit. Action zegt dat ik recht heb op 6 mnd garantie en hem maar weg moet gooien. Ik betwijfel of dit terecht is.

9912 29 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of u hem weg wilt gooien, moet u natuurlijk zelf weten. Maar na een jaar, moet u aantonen dat het niet uw eigen schuld is dat nu ook de buitenkant warm wordt. Zou dat binnen zes maanden gebeuren dan moet Action aantonen dat het uw schuld is.

Of hij in de verpakking overwinterd heeft, is natuurlijk niet relevant. Hebt u hem soms laten valken zodat hij ergens gescheurd is?

mahadma
door mahadma - Aug 16, 2015 om 00:35
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Als de inhoud even warm is als de buitenkant van de thermoskan, is er in mijn visie duidelijk een breuk in de binnenkan, die ontstaat niet zomaar. Dat ontstaat door val of stoot schade. En u moet bewijzen dat het niet zo is om garantie te claimen. Maar over welke prijs praten we? De Action is bepaald geen dure winkel, ik denk hooguit een € 20/25,00, eerder goedkoper.

Maar wie zegt dat de thermoskan tijdens de rit van het vakantieadres naar de stalling/huis niet een stuiter heeft gemaakt op de weg? Zeer wel aannemelijk. En die kan net te hard zijn geweest. Uw "recht" halen, als dat al kan, zal u in elke geval meer (moeite/geld) kunnen gaan kosten als een nieuwe kopen. Daar komt verder bij, mogelijk, let wel, mogelijk heeft iemand hem al of niet bewust laten vallen of gestoten en zijn/haar mond gehouden. Dus .......... de beroemde dader kan dus gewoon op het spreekwoordelijke kerkhof liggen.

aurora1
door aurora1 - Aug 16, 2015 om 01:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dergelijke kannen zijn bij de Action doorgaans tussen de 3,50 en 6 euro.

door 1953 - Aug 16, 2015 om 04:55
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Deze vraag was onlangs ook al gesteld, die was van de Blokker.

U hebt een wettelijke garantie van 24 maanden op het product, wat Action u ook beweerde 6 maanden garantie is onjuist.

ma
door maarten heest - Aug 16, 2015 om 07:24
463 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 00:10]
Of hij in de verpakking overwinterd heeft, is natuurlijk niet relevant. Hebt u hem soms laten valken zodat hij ergens gescheurd is?

Suggereren dat iemand de boel (thermos-)flest, nee dat is pas relevant.

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2015 om 07:51
16828 Antwoorden / 108 Vragen

"In de verpakking in de caravan overwinterd". Als u bedoelt dat het een caravan is die gewoon buiten blijft staan tijdens de winter zou het zomaar kunnen zijn dat de thermosfles, niet volledig droog van binnen, spontaan door de kou zijn functie heeft verloren. Klinkt misschien vreemd maar behoort wel degelijk tot de mogelijkheid.

ro
door ron530 - Aug 16, 2015 om 08:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik kan op de site van de Action niets over garantie terugvinden, ruilen of retourneren kan binnen acht dagen. Als er al garantie zou zijn zal dat een fabrieksgarantie zijn, op de verpakking of middels een bijsluiter in die verpakking worden de periode en de voorwaarden vermeldt. Hoe dan ook vraagsteller heeft hier niets aan want hij/zij moet bewijzen dat het een fabricagefout is, gezien het bewaren in een vorst gevoelige omgeving die een caravan in de winter toch is kan een thermoskan maar zo kapot vriezen zeker als de thermoskan fris afgewassen de verpakking ingaat. Garantie claimen heeft geen zin want er sprake van verkeerd gebruik.

ho
door hopetobehelping - Aug 16, 2015 om 08:39
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste janwin,

Action zit er naast als men zegt dat u maar recht heeft op 6 maanden garantie.

Hier leest u meer over de garantie, klik hier.
Om uw garantie te claimen zult u, omdat de aankoop meer dan een half jaar geleden is, moeten aantonen dat het niet uw fout is dat de thermoskan niet goed meer is.
Dat lijkt me een lastige opgave. Zou als ik u was toch maar overwegen om de thermoskan weg te gooien en een nieuwe aan te schaffen.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 09:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=maarten heest schreef op zondag 16 aug 2015, 07:24][quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 00:10]
Of hij in de verpakking overwinterd heeft, is natuurlijk niet relevant. Hebt u hem soms laten valken zodat hij ergens gescheurd is?

Suggereren dat iemand de boel (thermos-)flest, nee dat is pas relevant.

Ik suggereer helemaal niet dat de Ts de boel flest, en hij zal zal niet de enige zijn die van de caravan gebruik maakt. En ergens tegen aan stoten kan voldoende zijn.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 16 aug 2015, 04:55]Deze vraag was onlangs ook al gesteld, die was van de Blokker.

U hebt een wettelijke garantie van 24 maanden op het product, wat Action u ook beweerde 6 maanden garantie is onjuist.

Als u dat maar vaak genoeg plaatst, gaat u het straks zelf nog geloven.

ma
door maarten heest - Aug 16, 2015 om 10:07
463 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 00:10]Of hij in de verpakking overwinterd heeft, is natuurlijk niet relevant. Hebt u hem soms laten valken zodat hij ergens gescheurd is?

Het staat er toch niet in het Chinees?

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 10:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=maarten heest schreef op zondag 16 aug 2015, 10:07][quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 00:10]Of hij in de verpakking overwinterd heeft, is natuurlijk niet relevant. Hebt u hem soms laten valken zodat hij ergens gescheurd is?

Het staat er toch niet in het Chinees?

Veel mensen denken dat een thermoskan overal tegen kan. Het niets met flessen van doen.

gerbera
door gerbera - Aug 16, 2015 om 11:59
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Ts heeft het over een RVS kan, die zijn voorzien van een stalen binnenfles. Die kan dus niet stuk bij stoten of vallen. Enige wat er kan gebeuren is dat er in de verbindingslas tussen binnen en buitenwand een lek is ontstaan. Hierdoor komt er lucht tussen binnen en buitenfles en is de isolatiewaarde weg.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja en die verbindingslas kan dus stuk gaan bij stoten of vallen.

mahadma
door mahadma - Aug 16, 2015 om 12:45
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Ts heeft het over een RVS kan, die zijn voorzien van een stalen binnenfles.
Deze veronderstelling kan je ook lezen als: "Ts heeft het over een RVS kan, met een RVS buitenkant, die kan voorzien zijn van een stalen binnenfles.", maar dat is geen wet van meeden en perzen. Het kan evengoed een glazen binnenfles zijn.

Wellicht kan de vraagsteller een prijs, model, type of merk melden.

tenormin
door tenormin - Aug 16, 2015 om 12:58
16828 Antwoorden / 108 Vragen

't Maakt in dit geval toch helemaal niets meer uit waar de RVS thermoskan van binnen mee "behangen" was; 't ding is kapot, blijft kapot en de Action zal echt geen nieuwe geven. Die kan is kennelijk niet gevallen, zoals @tijger1 wel denkt te weten; het ding heeft een koude winter in de caravan doorgebracht. In de winter, tenzij je alles goed verpakt/inpakt, zijn alle spullen kwetsbaar. Mijn caravan-oventje, niet ingepakt was na een winter ook voorzien van "opstaande" handgrepen; ook door de kou. Kan van alles gebeurt zijn, zonder ook maar iets aan te raken.

Cookies
door Cookies - Aug 16, 2015 om 13:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bij de Action koop je artikelen tegen dumpprijzen. Spul dat kapot gaat, dump je dus gewoon. Als je een betere kwaliteit en langere levensduur wilt van een thermoskan, moet je die niet bij de Action kopen.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 13:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met een rvs thermoskan gebeurt echt niets in de winter door koude. En die handgrepen van uw oventje zullen echt niet van rvs geweest zijn, waardoor ze omhoog stonden. Met rvs gebeurt helemaal niets in de winter.

En ik "denk" ook niet dat hij gevallen is. Zo'n ding is kwetsbaar door stoten of vallen. Dus gewoon een oorzaak door menselijk handelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2015 om 13:21
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Daar gaan we (al)weer zoals bijv 1953@
Ik verwijs maar weer eens naar hetgeen wordt gesteld in het Burgerlijk wetboek boek 7 art 17 en verder.

Hetgeen Action stelde, 6 maanden garantie, is volledig in strijd met deze wetgeving.

Wel lijkt het mij, dat net als er ook is geantwoord, dat u ook op basis van de consumentenwetgevinggeen succes zult hebben met een claim op die wetgeving aangezien m.i. onmogelijk zal zijn om aan te tonen dat de thermoskan bij aankoop niet voldeed aan de eisen/verwachtingen die er aan gesteld mogen worden.

diumenge
door diumenge - Aug 16, 2015 om 13:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hebben we het hier over deze (of 'n vergelijkbare) isoleerfles? Hoe dan ook het zal niet meer dan een paar euro gekost hebben, wat voor kwaliteit en service verwacht je daarvoor?

edrick3
door edrick3 - Aug 16, 2015 om 13:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tjonge, wat een hoop gezever weer hier over een Action-artikel.
Koop een nieuwe!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2015 om 13:43
16838 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 16 aug 2015, 13:32]Tjonge, wat een hoop gezever weer hier over een Action-artikel.
Koop een nieuwe!

Ach, ooit ergerde ik mij daaraan en deed een tijdje niet mee.

me
door mein33 - Aug 16, 2015 om 14:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 13:10]Met een rvs thermoskan gebeurt echt niets in de winter door koude. Met rvs gebeurt helemaal niets in de winter.

Ondanks de bezwaren van enkelen, toch maar even door met het "gezever" over dit onderwerp.

Metalen krimpen bij kou en zetten uit bij verwarmen.
Voor zover mij bekend, bestaat het binnenwerk van een thermoskan uit glas of kunststof.
Indien de caravan niet vorstvrij heeft "overwinterd" de afgelopen winter dan heeft deze, met de volledige inhoud, behoorlijk lage temperaturen (vorst) te verduren gekregen.
Door de lage temperatuur zal de metalen buitenkant van de thermoskan krimpen, terwijl de binnenfles dat niet doet.
Hierdoor kan er een spanningsverschil tussen de twee materialen ontstaan en zal de zwakste van de twee het onderspit delven en breken of scheuren.
Vorstschade valt naar mijn idee niet onder de garantievoorwaarden en Ts. zal dan ook zelf een andere kan moeten kopen.
Tip: kijk eens bij Action, daar hebben ze regelmatig aanbiedingen.

Vr.gr. mein33 ;-)))))

ja
door janwin - Aug 16, 2015 om 15:13
7 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb deze melding geplaatst omdat ik een half jaar garantie kort vind. De kan is nog als nieuw en is echt niet op de straat gevallen. Ik bewaar hem met de dop los in de doos. Hij staat dus droog en kan dus niet stuk vriezen. de caravan staat binnen en een strenge winter hebben we niet gehad. Om de prijs (6 euro) gaat het mij niet, maar meer om het principe dat goedkoop duurkoop is en dat twee jaar garantie blijkbaar een loze kreet is voor dit soort "apparaten".

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2015 om 15:21
16838 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=janwin schreef op zondag 16 aug 2015, 15:13]Ik heb deze melding geplaatst omdat ik een half jaar garantie kort vind. De kan is nog als nieuw en is echt niet op de straat gevallen. Ik bewaar hem met de dop los in de doos. Hij staat dus droog en kan dus niet stuk vriezen. de caravan staat binnen en een strenge winter hebben we niet gehad. Om de prijs (6 euro) gaat het mij niet, maar meer om het principe dat goedkoop duurkoop is en dat twee jaar garantie blijkbaar een loze kreet is voor dit soort "apparaten".

Neem toch eens de moeite en kijk in het BW boek 7. art 17 en verder (wetboek.nl of via mijn overheid.nl)
De zes maanden die u noemt is of fabrieksgarantie of 'een verzinsel' van Action' zelf.

En, hoe jammer het ook lijkt: hier is m.i. toch echt sprake van 'goedkoop is (hoewel dus goedkoop) duurkoop'!.

Cookies
door Cookies - Aug 16, 2015 om 15:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=janwin schreef op zondag 16 aug 2015, 15:13]Ik heb deze melding geplaatst omdat ik een half jaar garantie kort vind. De kan is nog als nieuw en is echt niet op de straat gevallen. Ik bewaar hem met de dop los in de doos. Hij staat dus droog en kan dus niet stuk vriezen. de caravan staat binnen en een strenge winter hebben we niet gehad. Om de prijs (6 euro) gaat het mij niet, maar meer om het principe dat goedkoop duurkoop is en dat twee jaar garantie blijkbaar een loze kreet is voor dit soort "apparaten".

Goedkoop is inderdaad duurkoop. Maar toch koop je dan zo'n ding bij de Action? Voor kwaliteit en duurzaamheid moet je nou eenmaal niet naar de Action gaan. En wel eens gezien hoe klanten met de artikelen om gaan? Kan best zijn dat met die kan ook behoorlijk heen en weer gesmeten is.

Kortom: voor kwaliteit moet dieper in de buidel getast worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2015 om 15:28
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Ps: kijk eens welk antwoord hutch@ al in 2007 kreeg op de vraag wat een redelijke termijn is m..b.t. 'het aan de kaak stellen van een vermeend ondeugdelijk product conform de consumentenwetgeving.

From: info@consuwijzer.nl
To:

Subject: Re: ConsuWijzer.nl: Vraag
Date: Thu, 20 Sep 2007 11:27:48 +0200

Geachte heer ....., (naam is door mij verwijderd)

Hartelijk dank voor uw e-mail van 13 september 2007, waarin u de vraag stelt wat als “redelijke termijn” kan worden aangemerkt. Hierover kunnen we u het volgende aangeven.

Zoals u aangeeft heeft de verkoper, wanneer er sprake is van een ondeugdelijk product, op grond van de wet de verplichting binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast het product te herstellen of te vervangen. De term “redelijke termijn” is een open norm, en de invulling daarvan is niet eenduidig aan te geven. Welke termijn redelijk is, verschilt per geval en is afhankelijk van de omstandigheden van dat geval, zoals de aard van de zaak en het bijzondere gebruik daarvan dat bij de overeenkomst is voorzien. Ook de mate van afwijking bepaalt mede binnen welke termijn herstel of vervanging moet plaatsvinden. Zo zal een spoedeisend karakter een kortere reparatietermijn rechtvaardigen en zal bij technisch gecompliceerde producten een langere reparatietermijn nodig zijn dan bij een simpel product met een eenvoudige gebrek. Een niet-deugdelijke trouwkostuum zal bijvoorbeeld snel moeten worden hersteld of vervangen. Ook uw voorbeeld over de wasmachine zal niet in alle gevallen dezelfde reparatietermijn hebben, omdat het soort gebrek, de vraag of het gebrek bekend is of nog onderzocht moet worden daarbij een rol kunnen spelen.
Uiteindelijk zal een rechter of een Geschillencommissie een onafhankelijk oordeel vellen over wat er in een specifiek geval als een redelijke termijn kan worden aangemerkt, wanneer de verkoper of de consument het niet eens is met de gehanteerde termijn.

Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust weer contact op met ConsuWijzer. Vermeld daarbij uw contactnummer 2671416. Op www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.

Met vriendelijke groet,

Mw. mr. P.C.M. Bijlenga
Hoofd ConsuWijzer
Praktisch advies over uw rechten als consument

Resteer dus de vraag of er sprake is van een redelijke termijn, nog afgezien van mogelijke duurkoop.
(T)

mahadma
door mahadma - Aug 16, 2015 om 16:12
11539 Antwoorden / 51 Vragen

De kan is nog als nieuw en is echt niet op de straat gevallen.

Hij hoeft niet eens 'op straat' gevallen te zijn, stoten of hard neerzetten op het verkeerde punt/manier is einde oefening.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De kan heeft vier weken lang perfect gefunctioneerd. Koop een nieuwe.