on
door ontevreden93 Jul 29, 2015 om 14:28
Auto & vervoer

Garantie TomTom navigatie

Mijn TomTom GoLive 1005 heeft na 2,5 jaar een softwareprobleem, waardoor het apparaat steeds na een minuut opnieuw opstart, weer even de route aangeeft en dan weer afsluit en opnieuw opstart.
TomTom zegt: 2 jaar garantie en reparatie kost €105,-.
Ik vind dat de verwachte levensduur langer is dan 2,5 jaar en wil gratis reparatie.
Is mijn eis redelijk?

9928 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 29, 2015 om 14:35
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

2 jaar garantie is 2 jaar, maar een deling van de kosten door Tom Tom lijk mij wel een redelijke oplossing als een gebaar van goede wil.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2015 om 14:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Hallo ontevreden93,

Er is een garantietermijn en daar val je nu buiten.
Gratis reparatie is dus NIET redelijk.
Maar lees ook eens hier.

Suc6

aurora1
door aurora1 - Jul 29, 2015 om 14:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Heeft u de Tom Tom al eens gereset?
Lees eens klik hier de vragen en antwoorden door, mogelijk zit er een aanwijzing voor u tussen, u kunt het probleem anders ook daar nog eens voorleggen.

on
door ontevreden93 - Jul 29, 2015 om 16:38
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad de TomTom al een keer (2 maal zelfs) gereset op aanwijzing van TomTom, maar dat heeft niet geholpen.

Ik meen op grond van het conformiteitsbeginsel aanspraak te kunnen maken, gedurende een langere termijn dan de meestal beperkte garantieperiode, op gratis reparatie of vervanging van een niet-werkend apparaat. Dat staat ook in de link die ik van edrick3 kreeg. Zie de tekst hieronder. Verder wordt dat argument ook regelmatig en nadrukkelijk in programma's als Radar en Kassa genoemd als reden om geen aanvullende garantieperiode te kopen.

"Is de garantieperiode voorbij?
Is uw product kapot en is de fabrieksgarantie of bijgekochte garantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. U moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt, en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt."

sw
door swat1500 - Jul 29, 2015 om 18:09
3776 Antwoorden / 0 Vragen
0

U moet zich wenden tot de winkel waar u de TomTom hebt gekocht want daar moet u uw wettelijke garantie claimen, niet bij fabrikant want die hoeft niet verder te gaan dan de twee jaar.
Het is anders als u als particulier rechtstreeks bij TomTom gekocht hebt.

19
door 1953 - Jul 29, 2015 om 18:30
3725 Antwoorden / 95 Vragen
0

U zou nog kunnen overwegen om de navigatie een algehele rest te geven, dat doet door de aan/uitknop ingedrukt te houden tot na het trommeltje totdat een zwartscherm verschijnt met witte letters. Dan begint het proces algehele reset.

Na de algehele reset moet u wel weer alles opnieuw installeren qua instellingen.

Een andere optie is om tijdelijk een andere kaartzone te kiezen..

pi
door pieterwolters - Jul 29, 2015 om 18:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=swat1500 schreef op woensdag 29 jul 2015, 18:09]U moet zich wenden tot de winkel waar u de TomTom hebt gekocht want daar moet u uw wettelijke garantie claimen, niet bij fabrikant want die hoeft niet verder te gaan dan de twee jaar.
Het is anders als u als particulier rechtstreeks bij TomTom gekocht hebt.

De wettelijke garantie is verstreken.

19
door 1953 - Jul 29, 2015 om 18:31
3725 Antwoorden / 95 Vragen
0

[quote=edrick3 schreef op woensdag 29 jul 2015, 14:45]Hallo ontevreden93,

Er is een garantietermijn en daar val je nu buiten.
Gratis reparatie is dus NIET redelijk.
Maar lees ook eens hier.

Suc6

De wettelijke garantie verviel niet na die 2 jaren, TomTom blijft aanspreekbaar voor enig defect.

sw
door swat1500 - Jul 29, 2015 om 19:13
3776 Antwoorden / 0 Vragen
0

[quote=1953 schreef op woensdag 29 jul 2015, 18:31][quote=edrick3 schreef op woensdag 29 jul 2015, 14:45]Hallo ontevreden93,

Er is een garantietermijn en daar val je nu buiten.
Gratis reparatie is dus NIET redelijk.
Maar lees ook eens hier.

Suc6

De wettelijke garantie verviel niet na die 2 jaren, TomTom blijft aanspreekbaar voor enig defect.

Nee, de leverancier bij wie je gekocht hebt.

Als TomTom 2 jaar fabrieksgarantie heeft gegeven dan kan je daar na de twee jaar geen beroep meer op doen.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

[quote=ontevreden93 schreef op woensdag 29 jul 2015, 16:38]Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad de TomTom al een keer (2 maal zelfs) gereset op aanwijzing van TomTom, maar dat heeft niet geholpen.

Ik meen op grond van het conformiteitsbeginsel aanspraak te kunnen maken, gedurende een langere termijn dan de meestal beperkte garantieperiode, op gratis reparatie of vervanging van een niet-werkend apparaat. Dat staat ook in de link die ik van edrick3 kreeg. Zie de tekst hieronder. Verder wordt dat argument ook regelmatig en nadrukkelijk in programma's als Radar en Kassa genoemd als reden om geen aanvullende garantieperiode te kopen.

"Is de garantieperiode voorbij?
Is uw product kapot en is de fabrieksgarantie of bijgekochte garantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. U moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt, en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt."


Ja dat zijn mooie verhalen. Maar dat lukt u alleen als u de Apptoinette laat zien aan uw leverancier. Dan krijgt u meteen een nieuwe in bruikleen mee en wordt uw apparaat gratis gerepareerd. Als extra krijgt u voor de overlast het sprookjesboek van Grimm of Hans Andersen.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Do
Dobroman - Feb 8, 2024 om 16:03
Huishouden & energie

Zeer hoge servicekosten

Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer

Ka
Kassaben - Apr 21, 2024 om 16:35
Winkels & webshops

Aanmaning Keesing (Denksport) voor niet besteld puzzelboek

Ik krijg betalingsherinneringen van Keesing Belgium te Deurne (met verzendplaats Amsterdam) voor een puzzelboek wat ik niet heb besteld. Ik heb wel een account bij Denksport en een lopend abonnement dat vooraf is betaald. Ik moet altijd vooraf betalen als ik iets bij Denksport bestel. De betalingsherinnering bevat een vreemd overschrijvinsformulier op paiper waarmee ik uiteraard niets kan. Ook w ... Lees meer

TeuntjeDK
TeuntjeDK - Apr 22, 2024 om 16:07
Geldzaken & recht
TROUW weigert op te zeggen of te communiceren en blijft aanmaningen sturen

TROUW weigert op te zeggen of te communiceren en blijft aanmaningen sturen

Goedenmiddag,   In november vorig jaar wilde ik om financiele redenen mijn abonnement bij TROUW (van DPG Media) opzeggen. Via de website was dit geen probleem en ik krijg een mailtje dat ik snel een bevestiging van de opzegging zou ontvangen. Hier is echter nooit een antwoord op gekomen.  Ik heb mijn betaling gestorneerd en hierop kreeg ik wel een mailtje dat er betaald moest worden anders ... Lees meer