ka
door kathy52 Aug 3, 2015 om 19:30
Auto & vervoer

Garantie vervangende fiets

Ik heb in januari n elektrische fiets gekocht bij blokker online.Steeds maar problemen gehad.En in juni na vele malen bellen heb ik n nieuwe gekregen.Nu is mijn vraag blokker zegt dat mijn garantie loopt vanaf de factuurdatum Januari.Dus van mijn (oude) fiets.Maar ik ben t daar niet mee eens.Als deze fiets of batterij t begeeft of wat andrs heb ik 7 maanden garantie gehad.Of heb ik t verkeerd?

2604 22 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 3, 2015 om 20:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kathy52,

Je garantie wordt niet verlengd cq gaat niet opnieuw lopen na een vervanging/reparatie.
.....Of heb ik t verkeerd?....
Ja dus. Je garantie loopt vanaf de aankoopdatum.

Veel fietsplezier.

getty
door getty - Aug 3, 2015 om 20:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De wettelijke garantie loopt inderdaad vanaf het moment van de aankoop, dit gaat niet opnieuw lopen als ergens halverwege de termijn, het artikel wordt vervangen.

mahadma
door mahadma - Aug 3, 2015 om 20:54
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Na een betaalde reparatie na de garantie periode heb je vaak een garantietermijn op het gerepareerde, maar dat is ook meestal iets van 3 maanden.

van leyden
door van leyden - Aug 3, 2015 om 20:55
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Tuurlijk heeft Blokker gelijk.

Dat is maar goed ook met electrische fietsen.

van leyden
door van leyden - Aug 3, 2015 om 21:02
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Wettelijke garanties, dat zijn onze houvasten.
Hoe lang een apparaat geacht wordt om (probleenloos) mee te gaan, doet niet terzake.

Discutabel en eindeloos.

diumenge
door diumenge - Aug 3, 2015 om 21:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een jurist op dit forum geeft regelmatig aan dat de garantie opnieuw zou (moeten) ingaan bij de ontvangst van het nieuwe goed (in dit geval de fiets). Ik heb daar zelf zo mijn twijfels over op basis van gezond verstand, maar ik ben geen jurist.

Hoe dan ook klopt de stelling niet dat er maar zeven maanden garantie zou zijn, want de garantie loopt gewoon door en blijft in totaal dus één jaar.

door 1953 - Aug 4, 2015 om 03:25
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De garantie zou, mij dunkt, vanaf de nieuwe fiets geleverd opnieuw 2 jaar moeten zijn.

Voor alle duidelijkheid: na drie garantieclaims waarbij hersteld is of een gelijkwaardig product is vervangen, kunt u bij de vierde garantieaanspraak de koopovereenkomst met Blokker doen ontbinden.

ro
door robertel - Aug 4, 2015 om 07:07
58 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 4 aug 2015, 03:25]De garantie zou, mij dunkt, vanaf de nieuwe fiets geleverd opnieuw 2 jaar moeten zijn.

Dat kun jij wel vinden, de wet zegt anders en dat is al meerdere malen gemeld....

zoekster
door zoekster - Aug 4, 2015 om 11:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het lijkt mij ook dat de garantietermijn opnieuw ingaat. De wet is daar niet duidelijk over. Maar anders zou de verkoper je binnen de garantietermijn (handelsgarantie) een of twee jaar aan het lijntje kunnen houden met herstellen en vervangen en vervolgens weer een fiets met defecten kunnen leveren vlak voor het aflopen van de garantietermijn en dan heb je pech gehad.
Dat kan niet kloppen.

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2015 om 11:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee want dan heb je een ondeugdelijk product gekregen en komen weer andere regels naar voren.

zoekster
door zoekster - Aug 4, 2015 om 11:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 4 aug 2015, 11:06]Nee want dan heb je een ondeugdelijk product gekregen en komen weer andere regels naar voren.
Welke dan?

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2015 om 11:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het al ern pasr keer vervangen en of gerepareerd is, en dan nog niet goed, dan geld terug.

zoekster
door zoekster - Aug 4, 2015 om 11:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 4 aug 2015, 11:11]Als het al ern pasr keer vervangen en of gerepareerd is, en dan nog niet goed, dan geld terug.
Maar het kan zijn dat het product een heel ander defect heeft dat niet op het vorige sloeg. Bijv. er is een jaar speciale handelsgarantie op de handvatten van de fiets. De fiets had een heel ander defect, waarom deze nu is omgeruild waardoor hij weer is te gebruiken.
De nieuwe fiets fietst prima, maar de handvatten gaan stuk na een paar maanden, waarvoor in feite een jaar handelsgarantie geldt. Maar die handelsgarantie is net afgelopen. Wat dan? Hier geen garantie meer op?
Ik zie het niet gebeuren dat je dan de koop mag ontbinden.

Nog afgezien van het feit dat een verkoper buiten de handelsgarantie doorgaans niets meer voor je wil doen. Laat staan ontbinden.

Het is jammer dat de wet zoveel onduidelijkheden oproept wat betreft garantie en nonconformiteit.

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2015 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het bij die handvatten blijft, valt het nog mee;-)

U weet meer van garantie dan ik.

Heb gelukkig heel weinig ervaring met slechte producten. Alles gaat "eeuwig" mee.;-))

wimmi20
door wimmi20 - Aug 7, 2015 om 13:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zoekster,
u schrijft : de wet is daar niet duidelijk over.
Nogal logisch, want Nederland kent geen wettelijke garantie.
Dus wat er niet is, staat ook niet in De Wet.
Daar is De Wet juist heel duidelijk over.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

=zoekster schreef op dinsdag 4 aug 2015, 11:04: Het lijkt mij ook dat de garantietermijn opnieuw ingaat. De wet is daar niet duidelijk over. .

audb
door audb - Aug 7, 2015 om 13:42
1668 Antwoorden / 5 Vragen

En weer een foute gedachte dat de garantie door blijft lopen.
De tijd dat u geen gebruik hebt kunnen maken van uw fiets mag u bij de garantie tijd bij tellen.
Stel dat de fiets 3 weken in reparatie is geweest dan wordt de garantie gepauzeerd tot u de fiets weer in gebruik kon nemen.
Wel is het zo dat u na 3 x repareren kan vragen om de koop te ontbinden het is echter aan de verkoper of deze dat doet en als de fiets duur genoeg is kan u naar de kantonrechter stappen om de koop te ontbinden.

jo
door jorisw - Aug 7, 2015 om 13:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 3 aug 2015, 21:14]Een jurist op dit forum

Een jurist die z'n tijd verdoet op dit forum is vast geen goede jurist... :-)

jo
door jorisw - Aug 7, 2015 om 13:48
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 4 aug 2015, 11:04]Het lijkt mij ook dat de garantietermijn opnieuw ingaat.

Dat is toch niet logisch? Als je een nieuw product krijgt is dat een onderdeel van de garantie die je krijgt op de aankoop. Het is geen nieuwe aankoop. Uiteindelijk heb je gewoon de volledige garantieperiode die bij de eerste aankoop hoort.

zoekster
door zoekster - Aug 7, 2015 om 13:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 7 aug 2015, 13:27]Zoekster,
u schrijft : de wet is daar niet duidelijk over.
Nogal logisch, want Nederland kent geen wettelijke garantie.
Dus wat er niet is, staat ook niet in De Wet.
Daar is De Wet juist heel duidelijk over.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

[quote=zoekster schreef op dinsdag 4 aug 2015, 11:04]Het lijkt mij ook dat de garantietermijn opnieuw ingaat. De wet is daar niet duidelijk over. .
Met de wettelijke garantie wordt bedoeld een nonconform product. Die termijn is in Europa op 2 jaar gesteld, maar landen mochten daar ten gunste van de consument van afwijken. Nederland heeft gekozen voor een onbeperkte termijn, omdat een verborgen defect zich soms ook in een langere termijn dan twee jaar voordoet.
Het gaat er in feite om dat op een product niet alleen handels/fabrieksgarantie wordt gegeven, maar ook een garantie op een goed product (conform de overeenkomst) vanuit de wet.

Het gaat dus om dezelfde wettelijke garantie, alleen heeft Nederland voor een langere termijn gekozen. Daar komt helaas ook veel geruzie en onbegrip uit voort.
Ik hoop dat je het begrijpt, maar anders maar niet. Het maakt verder niet uit voor de aanpak van een probleem.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 7, 2015 om 14:09
16830 Antwoorden / 202 Vragen

=getty schreef op maandag 3 aug 2015, 19:50: De wettelijke garantie loopt inderdaad vanaf het moment van de aankoop, dit gaat niet opnieuw lopen als ergens halverwege de termijn, het artikel wordt vervangen.

Dit 'topantwoord slaat helaas wettelijk nergens op.
Volgens de consumentenwetgeving BW boek 7 art. 17 MOET de afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoorden en zo niet, dan geldt nadrukkelijk het gestelde in lid 2 en verder dat de verkoper, let wel de verkoper de plicht heeft om te zorgen voor afdoende reparatie en indien dat niet lukt te zorgen voor gelijkwaardige vervanging!!!!

U (en ook anderen) maken weer de vergissing om uit te gaan van fabrieksgarantie maar die is hier NIET aan de orde. Zie ook een nota bene recent bericht van de VARA Kassa redactie in de Nieuwsbrief!
Let op: dit is ook Europees geregeld.'

Bij blijvende weigering is her eerste dat gedaan moet worden: in gebreke stellen van de verkoper (VERKOPER) schriftelijk, aangetekend met verwijzing naar hetgeen o.a. in artikel 17 bvan het BW is vermeld.

zoekster
door zoekster - Aug 7, 2015 om 14:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Toch heb ik het idee dat TS het over de fabrieksgarantie heeft. Of in ieder geval dat Blokker het over de fabrieksgarantie heeft.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 7, 2015 om 18:26
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 7 aug 2015, 14:36]Toch heb ik het idee dat TS het over de fabrieksgarantie heeft. Of in ieder geval dat Blokker het over de fabrieksgarantie heeft.

Inderdaad, of (z.g. garantie die een verkoper geeft, soms tegen extra betaling maar waarbij zowel de Europese als de Nederlandse wetgeving m.b.t. consumentenkoop wordt genegeerd. Dit speelt, ook hier bij Vraag en Antwoord al jaren.

Let wel op: het gaat om consumentenkoop. Is de aankoop gedaan als niet consument maar zakelijk, dan geldt dit niet, maar blijft dan wel aan de orde dat een aangekocht product conformiteit moet hebben of anders gezegd moet voldoen aan de verwachting die er aan gesteld mag worden.